FesztiválBIDFLélekvesztőkGáncsor Kármen
Az igazi dokumentumfilm megszabadít a közhelyeinktől.
Az első Budapesti
Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál (BIDF)
szlogenje nemes, de könnyelmű egyszerűséggel jelölte ki a szervezők zavarba
ejtően nehéz és összetett küldetésének tágas keretét: Sós Ágnes és Balogh Rita
olyan történetek bemutatására vállalkozott, amelyek „rólunk szólnak”. A
hivatalos trailer sokrétűen reflektált az ambiciózus misszióra: a Szerelempatak (Sós Ágnes, 2013) két elragadóan
szókimondó székely parasztasszonya, Jula néni és Veronka néni egy esős napon felkerekedett,
hogy fejkendőben és otthonkában (f)elsétáljon „A Városba”. Mire a Corvin köz
impozáns mozipalotájához értek (amely szeptember 24. és 28. között otthont
adott a fesztiválnak) nem csak a nap sütött ki, de a szerény társaság is
valóságos tömeggé bővült, köszönhetően a hozzájuk csatlakozó legkülönfélébb
hétköznapi figuráknak. Az önkéntes tűzoltó, a vasalt öltönyös üzletember, a szerelmes
fiatal pár, a versenykerékpáros, a furcsa búvársellő, a falusi plébános és az utcasarki
örömlány, de még Neil Armstrong megidézett szelleme is ott ült a vászon előtt,
hogy az erdélyi domboldalon höngörgőző idős asszonyok páratlanul bájos, élet
írta meséjét nézze. Az első és a szervezők reményei szerint hagyományteremtő BIDF
gazdag és színes versenypalettája, melyet a világ minden tájáról érkező kreatív
dokumentumfilmek tarkítottak, azonban csak ritkán idézte a Szerelempatak elringatóan békés atmoszféráját. A legszembetűnőbb
tematikai (és részben műfaji) vezérmotívumok mentén négy szekcióba (Mert gyerekek vagyunk, Mert szabadok vagyunk, Mert dolgunk van, Rövidfilm szekció) rendezett alkotások (41 film) néhány kivételtől
eltekintve zsigereinkig hatoló, felforgató és megrendítő dokumentációi annak a lélekvesztő
állapotnak, amelyben radikálisan át- és újraértelmeződnek az emberi létezés
legalapvetőbb fogalmai és legbiztosabbnak hitt pillérei.
Ennek egyik kiváló példája
Gulyás János Mintha nem otthon lennénk…
(2013) című filmje, amely a 2010. október 4-i vörösiszap-tragédia roppant
provokatív kameraállású feldolgozása. A legtöbb képkocka ellenpontozza a katasztrófa-dramaturgia
klasszikus hangsúlyait és megoldásait, Gulyás kérdésfelvetésének tétje ugyanis nem
annak a testi-lelki fájdalomnak a feldolgozhatatlansága, amelyet az
emberáldozatokat is követelő szerencsétlenség hagyott maga után, és nem is a társadalmi
vagy politikai felelősségvállalás (elmaradásának) problematikája, hanem a
látszólag triviális anyagi és tárgyi veszteséglista érzelmi pótolhatatlansága. Nem
azokat a károsultakat kereste fel, akiknek beszámolói nyomán a néző a
biztonságos otthona melegében a szörnyülködésre ideig-óráig alkalmas, de az
azonosulástól kellő távolságban tartó hollywoodi katasztrófafilmeket
vizionálhat, hanem azokat, akik három évvel a tragédia után már újra rendezett
körülmények között, viszonylagos jólétben és kényelemben, épp ezért a külső
szemlélő számára érthetetlen boldogtalanságban élnek. Azokat, akik bár mindenüket
elvesztették, mostanra mindent vissza- vagy megkaptak, a Makovecz-lakópark
csinosra szabott házaitól kezdve a bútokon és a ruhaneműkön át az utolsó
varrótűig. Azokat, akiknek nem illene panaszkodniuk, hiszen az újonnan épített élő-mauzóleumszerű
környezet tragikuma súlytalannak tűnik a családtagjaikat elvesztők fájdalmához
képest. Azokat, akik a kötelességszerű kárrendezés után magukra maradtak az új
házukban, a nyomasztóan köréjük telepedő idegenség- és (ott)hontalanság-élménnyel,
és akik az anyagi stabilitás ellenére sem tudnak szabadulni attól a szorongató
létbizonytalanságtól, amelyet a folyóként hömpölygő vörösiszap hozott magával.
Gulyás felettébb (elő)ítélet-mentes kamerája előtt röpködnek a listák, a számok
és a pénzösszegek, így a veszteség szinte mérhetővé – és összehasonlítható –
válik, felszínre hozva az indulatokat és a féltékenységet, megkérdőjelezve a
segítő szándék önzetlenségét. A katasztrófa sosem csillapodó utórezgései
keserűen őszinte látleletét adják az emberi természet rejtegetni ildomos
rétegeinek.
Gianfranco Rosi dokumentumfilmje,
a Róma körül (Sacro GRA, 2013) ugyancsak annak a valóságszeletnek a mélyére
hatol, melyet egy szemérmes félrepillantással leplezni vagy tagadni kívánnánk. A
megrendítően letisztult formanyelvet használó alkotásában az olasz fővárost
övező autópálya-gyűrű, a GRA mentén élő, „az örök város” eszméjétől elszakadt
és elidegenedett társadalom lesújtó képe tárul fel. Rosi észrevétlenül
lopakodik megfigyeltjeinek bensőséges közelébe, érzelmileg azonban távol tartja
tőlük a kameráját. Nem ítélkezik, nem mond véleményt, a mozaikos szerkesztéssel
pedig ellehetetleníti a történetbe szervez(őd)ést, és minimalizálja az egységes
narratíva értelmező erejét. Filmjének (anti)hősei épp annyira láthatatlanok és
jelentéktelenek, mint a hatalmas pálmafák törzseit belülről emésztő lárvasokaság,
amelyet megszállott kutatójuk emberi tulajdonságokkal ruház fel. A
lárvatársadalom különösen fejlettként ábrázolt szerkezeti és működési
rendszerével szemben a körgyűrűt szegélyező humán nyomor(úság)tömeg az emberi
társadalom hulladéktárolójaként értelmezhető. Ennél is élesebben metsző
kritikát fogalmaznak meg azok a vissza-visszatérő szekvenciák, amelyekben Rosi szemérmetlen
kamerája a végletekig uniformizált paneldobozok névtelen, arctalan lakóinak
egyhangú, eseménytelen estéit lesi meg. Makacs mozdulatlansággal bámulunk be a
nyitott ablakokon, miközben a lakók néha az előttük elterülő, a néző számára azonban
mindvégig rejtve maradó, lenyűgöző panorámáról beszélgetnek (máskor viszont
épp, hogy fásult közönnyel hagyják teljesen figyelmen kívül azt). Ez a
fajsúlyos vizuális hiány nem csak Róma két arcát állítja döbbenetes kontrasztba,
de a körgyűrű által szétszakított város és társadalom két rétegét is
elérhetetlen és áthidalhatatlan távolságba taszítja egymástól. A szüntelenül
nyüzsgő, fülsértően morajló, éjszakánként pedig egybefüggő, vakító fénysugárrá
olvadó sztráda ugyanakkor tükörtorzóként is működik, mely nem csak elválaszt,
de szabálytalanul meg is kettőz: tengely, aminek mentén létrejön a gyémántként
csillogó belső városrész inverz mása, az olcsó és silány utánzat, az értéktelen
hamisítvány. Olyannyira reményvesztett közeg ez, hogy még a pimaszul közel furakodó
kamera sem tudja feltámasztani a fotóképregények önjelölt tucat-művészeit, a
lakókocsikban tengődő lestrapált prostituáltakat vagy az útszéli lebujok szakadt
harisnyás bárpult-táncosnőit a kiüresedett, végeláthatatlan mindennapok lélektemetőjéből.
Karin Ekberg Elszakadása (A separation, 2013) szintén
egy hétköznapi, kisemberi tragédia, a válás ritkán ábrázolt, puritánul
anyagias-tárgyias oldalát tapogatja le páratlan érzékenységgel. Amikor a
harminc év körül Ekberg kamerája forogni kezd, a hatvanas éveiket taposó szülei
már túljutottak az indulatoktól perzselő veszekedéseken, a régi sérelmeket felszaggató
vagdalkozásokon és talán az eleinte még szenvedélyes, később azonban újra
kiüresedő egymásra találásokon is. Akkor ismerjük meg őket, amikor már nincs
több kérdés a külön utakon folytatódó jövőt illetően, hacsak nem az, hogy ki
vigye magával a festményeket, ki tart igényt a közel négy évtizednyi házasság
alatt felhalmozódott apró-cseprő használati tárgyakra. Az egykori társak már
csak a csendes, szomorú költözés terheiben osztoznak, a tárgyi javaikon osztozkodnak,
sérelmeik ellenére is roppant intelligens egyetértésben pakolnak, közösen
cipelik a dobozokat és a bútorokat, a férj pedig még a feleség új lakásának
berendezésében is segédkezik. A kamera reflektálatlan távolságból rögzíti a
fájdalommal terhes néma mozdulatokat, a rommá dőlt közös élet maradványai
felett néha-néha összetalálkozó, utolsó pillantásokat, s csak akkor merészkedik
faggatózó közelségbe, amikor a szülők végleg magukra maradnak a lányukkal, aki
részrehajlás és ítélkezés nélkül figyeli, ahogyan a végtelen kiszolgáltatottságban
elgyászolják a házasságukat, majd megtanulják újra kinyitni a szívüket. Megrendítően
őszinte vallomásaik erejét fokozza a válás ellenére is eltéphetetlen bizalomkötelék
szentsége, így válik a film a családi szennyes pocskondiázó kiteregetése helyett
mélységesen emberi lélektablóvá, amelyhez az egykori férj és feleség egyaránt
lemeztelenítve állt modellt.
Kate Logan Fogságban Krisztusért (Kidnapped for Christ, 2014) című
filmjének lélekvesztőjén azonban már a vérségi kapcsolatok erejébe és az isteni
kegyelembe vetett hit is elsüllyed. A tizenéves amerikai fiatalok, akiket
magatartási problémák, homoszexualitás vagy drogfogyasztás miatt akaratuk
ellenére, de a saját szüleik kérésére és támogatásával hurcolnak el az éjszaka
közepén a dominikai köztársaságbeli keresztény bentlakásos átnevelő iskolába,
ahol katonai szigorral, fizikai és lelki erőszakot is gyakran alkalmazva
próbálják őket jobb emberré nevelni, aligha bízhatnak többé a családi
kötelékrendszer vagy a keresztény hit védelmező, megsegítő erejében. A folyton
kérdező kamera fájdalmas hazugságon kapja az életet, amint megírja, kitörli,
majd újraírja a saját történetét. Fokozatosan hull le a lepel a „rehabilitációs”
intézet súlyos, sötét titkairól, mígnem a dokumentumfilm marad az egyetlen
eszköz, amely kiszabadíthatja a megkínzott, megnyomorított fiatalokat az
embertelen körülmények közül, a börtönből, amelybe a saját szüleik a krisztusi
szeretet nevében záratták őket.
Az első Budapesti
Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál izgalmas válogatása valóban rólunk szól, de
nem feltétlenül azért, mert a mi történeteinket meséli, hanem mert
transzcendens tekintetté formálódik, amely a vászonról a nézői lélek mélyébe
hatol, és azt vizslatja, hogy hogyan tudunk elszámolni önmagunkkal, ha olyan
profán létformákkal találkozunk, amilyeneket nem csak megtapasztalni, de
elképzelni sem szeretnénk.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 170 átlag: 5.5 |
|
|