KritikaVAN valami furcsa és megmagyarázhatatlanItt vannakBaski Sándor
Reisz Gábor diplomamunkája felszabadultan, játékosan és hitelesen mesél az útkeresés kínjairól. Kultgyanús generációsfilm született.
Reisz Gábor filmjének egyik villanásnyi jelenetében
a főhős, Áron, megpillantja ex-barátnőjét az új férfi oldalán. A páros a Széna
téri villamosmegállóban beszélget kézen fogva, Áron a szemközti Mammut pláza
emeletéről figyeli őket, és közben tenyerét az üvegfalhoz tapasztja; épp úgy,
ahogyan Dustin Hoffman teszi a Diploma
előtt templomi jelenetében.
Az ikonikus beállítás
megidézése nem öncélú hommage-geg, a VAN
valami furcsa és megmagyarázhatatlan valóban ahhoz a filmhagyományhoz
kapcsolódik, amelynek Mike Nichols klasszikusa talán a legjelesebb képviselője.
Reisz „nemzedéki közérzetfilmjének” természetesen hazai előképei is vannak, a
sor A kis Valentinótól a Rám csaj még nem volt ilyen hatássalon
át egészen a Moszkva térig folytatható,
de az elmúlt évtizedben is születtek hasonlóan trendérzékenynek szánt
produkciók (Fekete kefe, Egyetleneim,
Papírrepülők).
A szocializmus idején
készült filmek még azt sugallták, hogy a harminc alatti korosztály sodródása és
tehetetlensége speciálisan magyar létállapot, amelyért elsősorban a rendszer fullasztó
légköre okolható, azóta viszont nyilvánvalóvá vált, hogy a felnőtt kor
kihívásaira máshol is hasonlóan (nem) reagálnak a fiatal generációk. A hatvanas-hetvenes-nyolcvanas
években még valóban más-más okból csellengtek a huszonévesek a vasfüggönyön
innen és túl – előbbi esetben a szocializmus bornírtsága, utóbbiban a szülők
konzumvilága ellen „lázadtak” –, mára viszont a trendek is globalizálódtak. A
gyerekkor kitolódását vagy a kapunyitási pánikot taglaló filmekre (lásd Richard
Linklater, Kevin Smith, Noah Baumbach vagy Judd Apatow munkásságát, illetve a mumblecore irányzatot) mindenhol rezonál
a közönség, ezért sem volt annyira meglepő, hogy a hazai fogyasztásra szánt,
unikálisan magyarnak hitt VAN valami
furcsa és megmagyarázhatatlan történetét és poénjait nem csak a miskolci
CineFesten, de Karlovy Vary-ban is képesek voltak dekódolni.
Reisz Gábor filmjének
sikerét a témaválasztás önmagában még nem szavatolta volna. Nagyjátékfilmes
pályafutást nemzedéki közérzetfilmmel indítani eleve nem túl forradalmi ötlet,
a VAN valami…szinopszisa ráadásul sem
high concepttel, sem új megközelítéssel nem kecsegteti a nézőt. Hősünk, Áron, tipikus
lúzerfigura: már egy híján harminc, de az egyetemet még csak most fejezte be,
munkája nincs, csak egy használhatatlan, filmszakos bölcsészdiplomája.
Albérletét a szülei fizetik, önéletrajzát is az anyja írja meg helyette; be is nyomná
fiát a saját munkahelyére, de Áron nem szeretne öltönyös „bohóc majom” lenni. Valószínűleg
korábban sem ő volt a céltudatosság mintaképe, de mióta szakított vele a
barátnője, még kevésbé tudja vagy akarja irányítani az életét. Nem hiányzik a
bonyodalmakat beindítani hivatott katalizátor-pillanat sem: szerelmi bánatában
Áron eszméletlenre kocsmázza magát a haverokkal, és még részegen lefoglal egy méregdrága
lisszaboni repülőjegyet. Másnap, a kijózanodás után, úgy dönt, hogy ha már így alakult,
akkor el is utazik Portugáliába.
Talán nem véletlen, hogy
Áron úti célja éppen az az ország, amely Egressy Zoltán színdarabjában, illetve
a belőle készült filmadaptációban (Portugál)
is címszerepet kap. Egressynél is egy harmincéves budapesti értelmiségi próbálna
kiutat találni a ragacsos magyar rögvalóból, Reisz azonban nem csak az
elvágyódás elcsépelt motívumát frissíti fel – az ő hőse egyébiránt eljut
Lisszabonba –, de az intellektuális köldöknézés csábításának sem enged. A VAN valami… játékosságát, (ön)iróniáját
egy pillanatra sem tudja felülírni a pátosz vagy a nagyot mondás vágya, és
ebből a szempontból sokkal közelebbi rokonságban áll Baumbach (Frances Ha) vagy Gondry (Az álom tudománya) stílusgyakorlataival,
mint a könnyedebb pillanataikban is deprimáló hazai előképekkel.
Reisz dramedyjét
elsősorban a forma frissessége és a stílus szertelensége avatja unikummá,
legalábbis a magyar mezőnyben. Míg a legtöbb fiatal rendező a rövidfilmjeiben éli
ki kísérletező hajlamait és az első egészestés filmjében – a nagyobb
játékidővel és költségvetéssel járó nagyobb felelősség miatt – kevesebb
kockázatot vállal, addig Reisz mintha fordított utat járt volna be. Rövidfilmjei
– a Valakinek a valamije, a Külalak vagy a Nekem Budapest szkeccse – precízen megszerkesztett, képileg és
dramaturgiailag is gondosan kidolgozott, letisztult produkciók. Több ponton is kapcsolódnak
a nagyjátékfilmes debüthöz – magányos és/vagy sodródó férfiszereplők;
nosztalgia a középiskolás évek iránt; és Budapest, mint a legfontosabb
mellékszereplő – a VAN valami… mégis
valami nagyon más.
Reisz a tipikus elsőfilmes
buktatókat – a túlgondolást és a túlzsúfolást –, úgy kerülte el, hogy a kötött
formák helyett a kísérletezés és a spontaneitás szabadságát választotta. Részletes
forgatókönyv helyett vázlatos, menet közben alakuló szinopszisból dolgozott,
bátorította a színészek – köztük a baráti körből verbuvált amatőrök –
improvizációit, és korábbi operatőre, Rév Marcell helyett maga állt a kamera
mögé a gerilla jellegű forgatás alatt. Ez a felszabadultság köszön vissza a
kész film szövetéből is; a cselekmény klipszerű epizódok, játékos etűdök és
szürreális pillanatok sorozatából áll össze, a történet mégis egységes és
átélhető marad.
A Van valami… a generációs keserveket, a menni vagy maradni emigrációs
dilemmáját, a közéleti viták utcaszintre leszivárgott hordalékát és a
mindennapok Budapestjének közhangulatát ugyanilyen magától értetődő
természetességgel, görcsmentesen tükrözi vissza. Mindezt nem publicisztikai
indíttatásból teszi, a film nézőpontja a Woody Allen-i neurotikus értelmiségit
és az álmodozó slackert egyszerre
megtestesítő Áron nézőpontja; Reiszék az ő világába akarják beinvitálni –
többnyire sikeresen – a nézőt. Azok a hétköznapi szituációk, amelyeket hősünk végigszerencsétlenkedik
– családi ebéd, állásinterjú, békávézás,
romkocsmázás – úgy hitelesek és életszagúak, hogy közben szatirikusan
elrajzoltak. A Van valami… számos
erénye közül talán a legnagyobb, hogy ezek a jelenetek egyszer sem torkollnak
blődlibe vagy öncélú jópofáskodásba. Reisz filmje úgy vicces, hogy nem akar
mindenáron az lenni.
És nem is akar úgy
igazából semmi lenni. A VAN valami furcsa
és megmagyarázhatatlan az első másodperctől kezdve játszik a nézőjével. Először
elhiteti vele, hogy egy szerzői romkomot lát, amelyben az összetört szívű főhős
– a műfaj logikájából fakadóan – végül nyilván összejön a villamoson
megpillantott rejtélyes ellenőrlánnyal. Aztán joggal várhatnánk azt is, hogy a coming of age sztoriktól megszokott
módon Áron a fináléra értékes tapasztalatokkal gazdagodik, és elindul a
felnövés rögös útján, miközben a portugáliai kiruccanásnak hála a road movie-k
kedvelt sablonjai is megidéződnek majd, vagyis sorsfordító találkozások
történnek és a főszereplő életre szóló élményeket szerez.
A romantikus szál ehhez
képest cseles módon zsákutcába torkollik, Portugália nem ad választ semmire –
ami nem is csoda, hiszen még a kérdést sem ismerjük –, ami pedig a felnövést
illeti, Áron a film végén pont ott tart, mint ahonnan elindult.
A VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan valójában – metafilmként –
azzal mesél a legtalálóbban a főhősről és sorstársairól, ahogy mesél. A cél és jövőkép nélküli, beilleszkedni nem tudó vagy
akaró generációk világának és közérzetének illusztrálására talán nincs is
adekvátabb és hitelesebb eszköz, mint az a film, amely maga is hasonlóképpen
sodródik a stílusok, formák és hangulatok közt, és a végén – beintve a
kliséknek és az elvárásoknak – nem hajlandó kész válaszokkal szolgálni.
Reisz diplomamunkája
persze a rendező saját helyzetéről, az alkotói útkeresésről is szól – és nem
csak az önéletrajzi vonatkozások miatt. A végefőcímben láthatjuk őt is, ahogy a
stábtagokkal közösen, Áronnal együtt futnak előre, cél nélkül, csak úgy, a
futás kedvéért. A színpadi meghajlást helyettesítő bemutatkozás szimbolikus
gesztusnak sem utolsó; mintha azt üzennék vele az alkotók, hogy – kölcsönvéve egy
másik magyar közérzetfilm címét –, nem tudjuk pontosan hova tartunk, de „itt
vagyunk.”
VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan – magyar, 2014. Rendezte, írta, kép: Reisz Gábor. Zene: Csorba
Lóránt, Reisz Gábor. Szereplők: Ferenczik Áron (Szentesi Áron), Horváth Miklós (Hamza Miklós), Győriványi Bálint (Györgyvári Bálint), Owczarek Tamás (Juhász Tamás), Jakab Juli (Eszter), Takács Katalin (Áron anyja), Kovács Zsolt (Áron apja). Gyártó: Proton Cinema / SZFE. Támogató: Magyar
Nemzeti Filmalap. Forgalmazó: Cirko
Film Kft. 90 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 72 átlag: 5.5 |
|
|