KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2014/április
JANCSÓ MIKLÓS
• Báron György: Képek a hagyatékból A formalista és a moralista Jancsó
• Pintér Judit: Éljen Garibaldi! Jancsó Olaszországa − az olaszok Jancsója
• Muhi Klára: Jancsó-domb Beszélgetés Kende Jánossal
• Szekfü András: Kötések és oldások Beszélgetés Jancsó Miklóssal (1968) – 2. rész
• Förgeteg Balázs: Kötések és oldások Beszélgetés Jancsó Miklóssal (1968) – 2. rész
MESTERKURZUS
• Forgách András: A háromnevű Philip Seymour Hoffman (1967-2014)
• Nánay Bence: Rendet, rendet, műrendet! Wes Anderson képkompozíciói
MŰKINCSEK NYOMÁBAN
• Kránicz Bence: Mona Lisa meséje Hollywoodi képhamisítók
• Géczi Zoltán: A Führer múzeuma Műkincsrablók, műkincsvadászok
MAGYAR MŰHELY
• Szalay Dorottya: Trenden innen és túl Magyar kísérleti filmes körkép
• Lichter Péter: Láthatatlan határsértések Kísérleti kerekasztal
• Schubert Gusztáv: Kontracinema.com A kísérleti film honlapja
FESZTIVÁL
• Horváth Eszter: A szabad akarat illúziója Frankofón Filmnapok
• Szatmári Zsófia: Üdvözlet a kisvárosból Beszélgetés Guillaume Brac-kal
BALKÁN EXPRESSZ
• Forgács Iván: A szélcsend hullámain A mai bolgár film
HATÁRSÁV
• Horeczky Krisztina: Digitális operaház Társművészetek a mozikban
TELEVÍZÓ
• Roboz Gábor: A lápvidék rémei A törvény nevében
FILM / REGÉNY
• Forgács Nóra Kinga: Az emlékezés kórháza Charlotte Roche//David Wnendt: Nedves tájak
KRITIKA
• Varró Attila: Művészi véna Műkincsrablók, műkincsvadászok
• Margitházi Beja: Vissza a természethez Viharsarok
MOZI
• Kolozsi László: Gyermekeink
• Barkóczi Janka: Az ártatlanság virágai
• Forgács Nóra Kinga: Mr. Morgan utolsó szerelme
• Margitházi Beja: A hang ereje
• Vajda Judit: Szerelem a felhők felett
• Alföldi Nóra: 9 hónap letöltendő
DVD
• Nagy V. Gergő: Buffalo Bill és az indiánok
• Pápai Zsolt: Nebraska
• Soós Tamás Dénes: Világvége
• Bocsor Péter: Moby Dick
• Géczi Zoltán: Oldboy (2013)
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: PAPÍRMOZI

             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Világvége

Soós Tamás Dénes

The World’s End – angol–amerikai, 2013. Rendezte: Edgar Wright. Szereplők: Simon Pegg, Nick Frost, Martin Freeman. Forgalmazó: Universal. 105 perc.

 

Nézheted a brit kocsmakultúra szatírájaként vagy a legjobb sörreklámként. A felnőtté válás elodázhatatlanságáról szóló haverfilmként és a társadalmi konvenciók egyénszürkítő hatásának metaforájaként. Netán: a pihent agyú, brit abszurd humor örököseként vagy a legröhögtetőbb zombifilm-paródiaként. Ez igaz a Haláli hullák hajnalára, és igaz a Világvégére is – csak az élőhalott-zsánert kell inváziós sci-fire cserélni. Ami azt is jelenti, hogy a Cornetto-trilógia záródarabja olyan, mint a filmsorozat védjegyének számító részeg Simon Pegg-tiráda: rendkívül szórakoztató, csak hallottuk már egyszer. Ismerős – és továbbra is kétértelmű – az üzenet, bár most az elvárásokat nem a barátnő, hanem az exhaverok támasztják: fiatalságuk felelevenítésére szervez kocsmatúrát a gimi nagymenője, a mit sem változott, csak alkoholistává züllött Gary King, akivel családos és dolgozó barátai már nem találják a közös hangot.

Edgar Wright most nem megváltásra váró renitensként, hanem menthetetlen, sérült emberként lépteti színre a kisvárosi nagydumást, akinek a sör és a haverok a mindene – ám az egyenboldogságot és a konformitást vírusként terjesztő idegenek fellépésével mégis a tinikoruk film- és kalandélményeibe ragadt King lesz az egyéniségért és az emberiségért folytatott harc vezetője. Wright ezzel a film eleji komikusi buktatót – elrajzolt főszereplőjük inkább irritáló, mint vicces – is kiiktatja, hogy elmerülhessen az abszurd, a fekete és a sörhumor esszenciájában. Az ismert sorvezető mentén érkeznek az előképekre visszapislantó utalások és a Cornetto-trilógia belsős poénjai, de a Vaskabátokban kivesézett kisvárosi összeesküvés humorát szóviccekkel és nyelvtörőkkel, Pegg színészi eszköztárát pedig a Jim Carrey-féle gumiarcú mimikával bővítik.

A fináléra fókuszpontot váltó és ezért megdöccenő film színvonala azonban elmarad a trilógia előző két darabjától. Ha úgy nézzük, mégis innovatívabb mindkettőnél. A Világvége ugyanis a világ első kocsmatúra-filmje. A legjobb a maga nemében.

Extrák: Legyűrni a kocsmatúrát: Így készült a Világvége; audiokommentár Edgar Wright és Simon Pegg forgatókönyvírók közreműködésével.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/04 62-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11819