FesztiválBeszélgetés Guillaume Brac-kal Üdvözlet a kisvárosbólSzatmári Zsófia
A
Frankofón Filmnapok egyik idei meghívottja Guillaume Brac.
A francia
rendező egy rövid – A defekt (Le
naufragé) – és egy középhosszú – Egy nők nélküli világ (Un monde sans femmes) – filmjét már
vetítették Magyarországon, ugyancsak a Francia Intézet szervezésében. Ezúttal
első nagyjátékfilmjét, a Tonnerre-t mutatják be, mely viharos szerelmi történetet
mesél el. * A harmincas éveiben járó, alkotói válságban
szenvedő énekes-gitáros, Maxime (Vincent Macaigne) hazaköltözik Párizsból az
apjához a Tonnerre nevű kisvárosba. Viszonya lesz egy fiatal lánnyal,
Mélodie-val, aki interjút készít vele a helyi lapnak. Látszólag rendben van a
kapcsolatuk, míg fel nem bukkan a lány volt szerelme. Ezáltal a kezdődő
romantikus komédia átváltozik melodrámává, majd egyre erősebb bűnügyi szállal
egészül ki. Az emberi kapcsolatok – a szerelem és az apa-fiú viszony –
ábrázolása mellett, Brac jól kihasználja a kisváros adta lehetőségeket. Elvisz
a jellegzetes helyszínekre és megmutat egy-egy sajátos, helyi lakost is,
amatőröket – a kisváros épített és élő látképét villantva fel.
Párizsi létére sem
a Tonnerre-ben, sem a két előző filmjében nem találkozunk a francia fővárossal.
Hogyhogy? Párizsról,
Párizsban annyi film készült már, hogy inkább más tájakat szeretek bemutatni.
Mindig ismerős és számomra kedves helyeken forgatok, ilyen volt Ault is A
defekt és az Egy nők nélküli világ esetében és ilyen Tonnerre is. Habár vidéki
filmeket készít, mindig szerepelnek benne fővárosiak, akik hosszabb-rövidebb
időre elhagyták Párizst. Igen, épp
ez érdekel. Mi történik az emberrel, ha kiszakad a megszokott környezetéből?
Milyen, ha magányos lesz, milyen kapcsolatokat létesít a helybeliekkel? A
kölcsönhatásokat figyelem. A Tonnerre-ben is minden szereplő tanul a
végére valamit. Mélodie és a szerelme a megbocsátást, a zenész újra ihletet
kap, és művészetté alakítja az érzelmi alapanyagot. Amikor egy játékfilmnek
művész a főhőse, óhatatlanul arra gondol a néző, hogy a rendező titokban magát
festi le. Részben
igaz itt is. Maxime-ban van egy kicsi belőlem, de Vincent Macaigne-ből is.
Azért választottam zenészt, mert az egzisztenciális problémáktól szenvedő
figurán még láthatóbb a törékenység, hogy mi jelent neki, hogyan hat rá az új
kapcsolat. A magában lévő űrt szeretné ezzel kitölteni, nem figyel eléggé a
lányra. Amikor ezt a filmet készítettem, pesszimistább voltam a kapcsolatokat
illetően, és ez látszik is, meg az is, hogy nem gondolom, hogy a művészethez
feltétlenül nagy tragédiákat kellene megélnünk. Főleg az emberi
viszonyok érdeklik. Igen, eddigi
filmjeimben főleg ezzel foglalkoztam. A következő tervemben viszont a politikai
öntudat születéséről gondolkodom, arról, hogy vajon szabad-e boldogok lenni egy
igazságtalan és őrült világban. Filmjeinek hangulata,
a helyszín és a karakterek kiválasztása Rohmert juttatta eszembe. Nem
tagadom, nagy hatással volt rám. De nem csak ő, más francia rendezők is, mint
Maurice Pialat vagy Jacques Rozier. Sok érdekes figura
felbukkan a Tonnerre-ben, ők az életben is
ilyen szokatlanok? Alapvetően
igen, mind saját magukat játsszák, bár a filmen kissé túloznak. A borásznak
talán nem mindig ilyen nyers, csípős a humora. A fenyőfaárus, aki maga festi
rózsaszínre vagy nemzeti színűre a fáit, szintén visszafogottabb élőben, nem
mondja, hogy ebben a faluban virág helyett is fenyőt ajándékoznak a férfiakat a
szerelmüknek, viszont valóban kidekorálja őket. Vannak állandó
alkotótársai: például az operatőre, Tom Harari, és kedves színésze, Vincent
Macaigne. A
filmkészítés közösségi munka, és én szeretek a barátaimmal dolgozni. Vincent
Macaigne-t nagyon jó színésznek tartom, ezért választottam főszereplőnek.
Viszont igyekszem friss vért is vinni a stábba, ezért mindig felkérek új
embereket és – akárhol forgatok – helyben lakókat is. Soha nem
felejtem el, hogy az Egy nők nélküli világ forgatása után mesélte egy
idős hölgy, hogy milyen nagy élmény volt neki a film, mert így tovább él még a
halála után is, és lesz, aki emlékszik rá, még ismeretlenül is.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 476 átlag: 5.64 |
|
|