Magyar MűhelyMagyar kísérleti filmes körképTrenden innen és túlSzalay Dorottya
A
magyar kísérleti film elvesztette fórumait, de nem tűnt el. A sokszínű
experimentalizmus a hazai filmművészet egészének is fontos.
Magyarországon az alkotói
műhelyek felszámolásával és a filmszínházak profilváltásával a múzeum lett a
klasszikus avantgárd filmes hagyományt átörökítő kísérleti film elsődleges
fóruma, mely így a képzőművészetbe soroló videóművészeti alkotásokkal került
egy térbe. Ugyan a nyugati országokban kialakult valamiféle, az experimentális
mozgóképes alkotásokat támogató infrastruktúra, a kiállítótér-moziterem
oppozíció internacionális téma a filmteoretikusok körében. Raymond Bellour a
galéria-installáció élményét – részben a nézői attitűd radikális megváltozása
miatt – a kitartott koncentráció ellehetetlenítésével kapcsolja össze, míg a
mozit – annak meghatározottságai okán (elhatároltság, sötétség, a néző szigorú
pozícionálása) – a figyelemirányítás optimális tereként jegyzi. Alvajárás
versus hipnózis.
Hazánkban
a kortárs kísérleti filmnek nagyrészt le kellett mondania a mozi hipnotikus
potenciáljáról, mely az elkészült munkák forma-választásában is tetten érhető. Az
ezredfordulót követően az experimentális filmet a film (és nem a képzőművészet)
oldaláról megközelítő alkotások között egyaránt találni szürrealista (Egyvezérszavas védelem, Recycled) és transzfilmet (Limit, Félálom), lírai absztrakciót (No
Signal Detected, Résfilm),
animációt (Léna, Kulocity), found footage kísérletet (Rimbaud, Look Inside The Ghost Machine), tiszta vagy konkrét
filmet; de a Warhol, Kubelka és Snow-féle hosszabb, meditatív strukturalista
vonalat mindössze egy jelentős munka (Tejút)
képviseli.
Holdkórosok és talált tárgyak
A
transzfilm hagyományának továbbörökítése, azaz az álom, mint cselekmény, és az
alvajáró, mint főhős igen gyakori az avantgárd filmek körében. A Maya Deren,
Sidney Peterson, Curtis Harrington és Stan Brakhage korai alkotásaiban
megcsontosodott trend időtálló jelentőségét bizonyítja, hogy a kis létszámú kortárs
magyar kísérleti filmes szcéna két prominens alkotója (Lichter Péter, Pater
Sparrow) is kipróbálta a transzfilmes receptet.
Kettőjük
közül Pater Sparrow inkább mintakövető, Limit
és T?ICK című rövidfilmjei Deren alkotásainak egyenes ágú leszármazottai. (A
Limit nyitánya akár a Ritual in Transfigured Time koreografált
parti-jelenetéből is származhatna, míg az öreg hölgy a Meshes of the Afternoon tükör-arcú idegenjét idézi). Sparrow
alvajárói egy hermetizált környezetben járják be az önmegismerés útját, mely
szimbolikus tárgyakkal és misztikus figurákkal van kirakva. Ahogy Deren, úgy
Sparrow is előszeretettel aknázza ki a körkörös szerkesztésben és az ismétlésben
rejlő lehetőségeket, jóllehet, Sparrow sokkal nagyobb figyelmet fordít arra,
amit a hős tesz, mintsem arra, amit lát. A transzfilm protagonistája majdnem
teljesen elszigetelt a film többi karakterétől, nincsen valódi kapcsolat a
szereplők között. Ezzel az izoláltsággal játszik a T?ICK is, mely a férfi és a nő közti viszony gátlástalanul
kijózanító képét közvetíti.
Lichter
Péter 2009-es found footage filmje, a Félálom
a transz és az abból kibontakozó lírai film közti átmenetet demonstrálja. A
transzfilm protagonistája ezúttal mozgásban van, folyamatosan ingázik,
helyenként a kamera előtt (alvó kisgyerek), máskor a kamera mögött (álomképek)
foglal helyet. A cselekmény és a főszereplő megjelenése az alvás aktusára,
annak szemléltetésére redukálódik, míg a film tekintélyes hányadát a hős víziói
uralják. A dán pornót egy NDK-s ifjúsági filmmel egybeolvasztó, a talált
anyagot választékos módszerekkel roncsoló munka Brakhage freudiánus gondolatmenetét
építi tovább, miközben az erotika absztrakt ábrázolását is új szintre emeli.
Lírai dokumentumok és városfilmek
A
lírai dokumentumfilm igen hálás trend, hiszen kiterjeszti az elitistának
kikiáltott avantgárd kultúra közönségét azzal, hogy különböző társadalmi
rétegeket foglalkoztató témákat prezentál a lírai film eszközeivel. Ennek a két
kapura játszó irányzatnak hazai fronton is számos képviselője akad, Csáki
László és Pálfi Szabolcs Egerszalók,
Somogyvári Gergő és Feszt Judit Csempelevél,
valamint Nemes Gyula Letűnt világ
című filmje is ebbe a kategóriába sorol.
Az Egerszalók és a Letűnt világ is az eltűnés, a modernizáció folyamatának mozgóképes
lenyomatai. A témát a kultúrantropológia felől megközelítő Egerszalók szerkezete az ellentétek és párhuzamok csiki-csukijára,
a profán és a misztikus ütköztetésére épít. A 16mm-re forgatott fekete-fehér
felvételeket a helyszínen rögzített dialógus-szemelvények kísérik, melyek a
film humoros, romantikus minőségét szavatolják.
Nemes
Gyula grandiózus munkája, a Kopaszi-gát történetének 10 évét felölelő Letűnt világ a rendező egy soha el nem
készült dokumentumfilmjének hanganyagát, a Dunakeszi MÁV Zenekar egy próbájának
felvételeit használja „zeneként”, mely szintézis az enyészet képeinek múltbeliségét
erősíti. Nemes a lírai film puhább, komótosabb vonalát, Marie Menken
naplófilmjének (Notebook) formai
megoldásait viszi tovább, a plasztikus vágás módszerének kiaknázásával
biztosítva a képek csöndes áramlását.
Interjú,
napló, városfilm, képzőművészeti dokumentum és színpompás lírai absztrakció a
2008-as Csempelevél, mely egy
Lisszabonba emigrált azulejo-festő super 8-as levele Brazíliában élő
családjának. A Somogyvári-Feszt rendezőpáros az azulejo-kultúra áthidaló
minőségét a film teljes szövetére kiterjeszti, melyben a dokumentáló
fekete-fehér jeleneteket, tarka ornamentikus és geometrikus csempeminták villódzó
képsorai és a portugál kikötő sárgás-barnás felvételei váltják.
Összművészet, olvasztótégely
Az
avantgárd film zenei és irodalmi „ragaszkodása” már-már közhely, a magyar
kísérleti filmes szcéna mégis ódzkodni látszik a kortárs művészeti ágak kölcsönhatásától.
Üdítő kivétel Lichter Péter harminc tekercs super 8-as családi útifilmből
összevágott munkája, a Rimbaud, mely
Horváth Ádám Márton misztikus zenéjének kíséretével Kele Fodor Ákos, Mesgyán
Ádám és Nemes Z. Márió narrációját svédül, arabul és indonézül tolmácsolja. A
francia szimbolizmus úttörőjének három kalandját illusztráló film a hozott
anyagok esetenként zavaró eklektikáját a mozdulatok összekapcsolására építő
montázs pontos alkalmazásával írja felül, melynek eredményeként a különböző
forrásból és időből származó felvételek szerves egésszé olvadnak össze.
A
Buharov-testvérek két kapcsolódó filmje az Egyvezérszavas
védelem és a Hotel Tubu a
beatnikek ideológiájának mintájára különböző eszmerendszerekből, irányzatokból
mazsolázva hozza létre saját univerzumát; így egyszerre lesz trendkövető és
trenden kívüli. A két rövidfilm az avantgárd valamennyi ágát végigzongorázza,
hogy a végén egy groteszk, metafizikus halmazba vegyítse a kiválogatott
elemeket. Az Egyvezérszavas védelem
akár egy mozgóképes avantgárd-filmtörténeti összefoglalóként is működhet: a
paranormális szörnyemberek falusi élethelyzetbe integrálása erős szürreális
hatást eredményez, miközben a super 8-ra forgatott képek lírai lebegése
poétikussá formálja a szorongást keltő atmoszférát. A képroncsolás a film
anyagiságát leplezi le, a kísérleti film önreflexivitását hangsúlyozza; míg a
rendhagyó bukolikus környezet – a lírai dokumentumfilmekhez hasonlóan – az
experimentalizmus elitizmusát tagadja meg.
Meditáció
A
meditatív strukturalista avantgárd film egyedülálló kortárs magyar képviselője
Fliegauf Benedek Tejút című filmje,
mely Andy Warhol és Michael Snow által kitaposott (Empire, Sleep; Wavelength) ösvényen halad tovább. A Tejút – a szélerőmű nyitányával együtt
– tíz rögzített kameraállásból felvett jelenetet, azaz tíz mozgó-képet tartalmaz,
melyek nem állnak egymással narratív kapcsolatban. Ahogy az 1967-es Wavelength, úgy Fliegauf Benedek filmje
is támpontot ad a nézőnek a történet-konstruáláshoz, míg azonban Snow filmjében
egyetlen helyszínre összpontosult a film teljes játékideje, Fliegauf –
tudatosan vagy tudattalanul igazodva a megváltozott nézői attitűdhöz – több
rövidebb szekvenciára osztja alkotását. A Tejút
festői kompozícióin keresztül a képzőművészet és a film viszonyát is tárgyalja. Legyen bár „filmen
megfogalmazott képzőművészet”, Fliegauf munkája mégis képtelen elhagyni a film
territóriumát, egy galéria falára történő száműzetése az alkotást éppen
esszenciájától, meditatív minőségétől fosztaná meg. A Tejút szépen példázza, hogy hiába kapcsolódik az experimentális
film több szállal a (kortárs) képzőművészethez, a kísérleti film továbbra is
igényli saját fórumát.
Médium-reflexiók
Az
avantgárd film mindig is kéz a kézben járt a technikai-technológiai
fejlesztésekkel, a kortárs magyar experimentális film mégis csak elvétve, vagy
igencsak megkésve reflektál a médium változásaira. A feldarabolás-osztódás-sokszorosítás
aktusait, egy egyszerű mozdulatsort áttétes akcióvá transzformáló digitális, képmanipulációs
megoldásokat vizsgálja Falvay Miklós Futta
című filmjében. Falvay folyamatosan felülbírálja a választott struktúrát,
ötletes párhuzamokkal, a kameramozgás variálásával, a filmi tér határainak
kikezdésével bolondítja meg az ábrázolt technikai evolúciót.
A No Signal Detected „a digitális és
kémiai enyészet ritmikus küzdelme”. Lichter a – hazai berkekben kézjegyévé váló
– found footage technikát alkalmazva a celluloid bomlását állítja szembe a
digitális film „meghibásodásával”. Míg a nyersanyag dekompozíciója a film
felületét osztott mezővé alakítja (az eredeti kép váltakozik a nyersanyag
felületén jelentkező elváltozások vetített képével), addig a digitális romlás
teljes megsemmisülést, színes négyzeteket, szabályos fekete-fehér csíkokat hagy
maga után. A technikák közötti váltás ritmusát a sorvezetőként használt film, A sárkány közbelép egy verekedős
jelenetének ökölcsapásai diktálják.
A
filmfelvevő eszközök széles spektrumát szemlélteti Illés István élőszereplős
kísérleti animációja, a track32, mely
a férfi-nő kapcsolat illusztrálására a kontakttánc improvizatív
mozgáspárbeszédét alkalmazza. Illés ipari térfigyelő kamerás, mobiltelefonos,
kézi és rögzített kamerás felvételeket imitál, miközben a film
szerkesztettségét is leleplezi.
Sárosi
Anita Avatar című munkája egy valós
személy webes alakmásának evolúciós fázisait szemlélteti. Az Avatarban az alkotó belép a virtuális
térbe, hogy saját maga formálja meg az internetes szférában mozgó alteregóját.
Sárosi filmje az organikus és a szintetikus összemosását kísérli meg, miközben
egy új spirituális létállapotot hoz létre.
„A
magyar kísérleti film pályái tehát több irányba nyitottak a nyolcvanas évek
elején.” – írja Hegyi Lóránd 1983-as összefoglaló cikkében. Harminc évvel
később sincs ez másként, a magyar kísérleti film nem tűnt el, és – ahogy azt a
nemzetközi trendekhez való kapcsolódás is mutatja – közel sem elhermetizált
jelenség. Ideiglenes fórumvesztésének két lehetséges útja: a részleges
hátraarc, avagy a képzőművészeti szektortól elkülönülő, új terület meghódítása.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 464 átlag: 5.54 |
|
|