Balkán expresszA mai bolgár filmA szélcsend hullámainForgács Iván
A bolgár filmgyártás alapvetően
követő természete révén jót-rosszat egyaránt adaptált, hol szocreál mintát, hol
új hullámos szellemiséget.
Bulgáriában nagyon kellemes nyaralni.
Minden van: szép a tenger, kellemes és megfizethető szállodák, apartmanok
várnak, kitűnőek a nemzeti ételek, jól mar a rakija, a szükséges egzotikum is
tálcán kínálva ortodox és muzulmán egyvelegben. Kis görög kikötővárosokba lehet
menni nevezetességeket keresni, előttük fényképezkedni. És az egésszel senki
előtt nem kell elszámolni. Nem fogják megkérdezni, ettünk-e ilyet vagy olyat,
megnéztük-e ezt vagy azt.
Ennél jobban talán csak
bolgár nemzeti filmfesztiválon érezheti magát az ember. Megemlíti, hogy ismeri
Valcsanov, Zseljazkova, Andonov, Gyulgerov, Zahariev nevét meg esetleg egy-egy művét,
és máris kényeztetni kezdik, interjúkat adhat a sajtónak, televíziónak. És a
vetítőteremben sem fogja rosszul érezni magát. Sok érdekességet lát majd, nincs
kizárva a kellemes szórakozás, de még az esztétikai élmény sem. És az egésszel
senki előtt nem kell majd elszámolni. Nem fogják megkérdőjelezni, amit ír, nem
rontanak rá, hogy: Te, és láttad Solev új filmjét? Mit szólsz hozzá? Csinál
most valamit Iglika Trifonova? Mesélj!
Nehéz körülírni ezt a
periferiális jelleget, megfejteni, mikor és miért tapadt rá a bolgár kultúrára,
filmművészetre. Egyfelől tény, hogy bár csak a második világháború után,
szovjet mintára szerveződött meg a nemzeti filmgyártás, alkotásain keresztül
kitűnően lehet illusztrálni az utóbbi fél évszázad közép-kelet-európai, de akár
egyetemes filmtörténeti áramlatait. Találunk itt mindenre színvonalas példát:
költői realizmusra, modernista új hullámra, dokumentarizmusra, az erkölcsi
nyugtalanság mozijára, posztmodernre. Ugyanakkor nem érezni a velük folytatott,
egyenrangú nemzeti párbeszédet. Kicsit leegyszerűsítve azt mondhatjuk, hogy a
bolgár filmművészet fejlődése követő jellegű. Saját világát adaptálja a korszerű
irányzatokhoz, s nem azokat önmagához.
Ez a pedáns megfelelni,
felzárkózni vágyás alighanem azokat a nemzeti kultúrákat jellemzi, amelyek
mögött az etnikai-politikai közösségérzeten túl nincs igazán kikristályosult
nemzeti tudat a maga mítoszaival, értékorientáltságával, sorsértelmezésével,
fejlődési alternatívákat kirajzoló szellemi konfliktusaival. Nem véletlen, hogy
a bolgár irodalom egyik emblematikus figurája Aleko Konsztantinov Baj Ganyoja,
a nemzetté válás szatírájának hőse lesz.
A bolgár identitásban
magyar szemmel nézve sok a határozatlanság. Mintha ez is csupán mintákat
követne. Előbányássza a történelemből, amit kell: ortodox-ószláv írásbeliség,
dicső koraközépkori állam, áldozati szerep török iga alatt, függetlenségi harc.
Megvan a nacionalista ambíció is, a Balkán vezető politikai erejévé válni,
megszerezni Macedóniát, Dobrudzsát. Csak az egész mögül hiányzik a megfelelő
társadalmi háttér. Nincs se címeres zászlókat lobogtató nemesség, se
megújulásért küzdő, erős polgárság. Az önállósult államot irányító bürokratikus
politikai elit és a döntően elmaradott mezőgazdaságból élő lakosság képtelen
egy modern nemzeti program kitartó képviseletére. Az első világháború után
ugyan különutas kísérlet történik egy szövetkezeti formára épülő, sajátos földműves
demokrácia kialakítására, de néhány év múlva egy puccs visszatéríti az országot
a balkáni fejlődés általánosabb útjára, az autoriter-korporatív rendszerhez,
amelyből később királyi diktatúra nő ki. Majd jön a második világháború, amely
az országot Hitler oldaláról a Szovjetunió russzofil szövetségesévé sodorja.
Mivel a bolgár
filmgyártás is a háború után szerveződik meg, jól kiolvasható belőle a későbbi
fejlődés. A legfontosabb mozzanat, nem csupán struktúrájában, hanem
szellemiségében, stílusáramlataiban is a szovjet mintákat követi. Míg a
szocialista régió más nemzeti filmművészeteit az oppozíció működteti, melynek
hátterében nemzeti sértettség, kulturális fennsőbbség érzet vagy éppen
alternatív fejlődési modell húzódik meg, a bolgár kritikai szemlélet békésen
megmarad a szovjet keretek szabta mozgástérben. Ha „olvadás” van, olvad, ha
jegelés, jegel. Stíluselemeiben nyugati és orosz hatások keverednek, s közben
elfeledkezik saját valóságának adekvát értelmezéséről.
Váratlanul mégis
születnek kiemelkedő művek, amelyeket éppen az jellemez, hogy kilépnek a
divatáramlatok és ideológiák kontextusából. A modernizmus legjelesebb bolgár
képviselője, Rangel Valcsanov nem tud olyan eredeti alkotóvá érni, mint Dušan
Makavejev vagy Jancsó Miklós. A tárgyszerű kritikai szemléletet képviselő
Georgi Gyulgerov és a hazánkban végzett Eduard Zahariev is a lengyel és magyar
törekvések árnyékában marad. A hatvanas-hetvenes évek bolgár filmművészetének
három remeke A baracktolvaj (Kradecat na praszkovi – Valo Radev, 1964),
a Lekötözött léggömb (Privarzanijat balon – Binka Zseljazkova,
1967) és a Kecskeszarv (Kozijat rog – Metodi Andonov, 1972) lesz.
Noha műfajukban, stílusukban élesen eltérnek egymástól, a kulturális
hagyományoktól ihletve erőteljesen meg tudják ragadni a bolgár problematikát: a
nemzeti tudat bizonytalanságát. Pontosabban, arra világítanak rá, hogy a
nemzeti mítoszok, büszke nemzetállami ideológiák megkésett kergetése sehova sem
vezet, egyedül tragédiát szülhet. Mindennek hátterében a politikai elit és a
társadalom sajátosan békés szakadását látják, ami súlyos kritikai üzenet az
államszocialista rendszerek számára is.
A nyolcvanas évek
második fele aztán az egész bolgár filmgyártás számára virágzást ígért. Három
nemzedék tehetségei álltak készen teljes vértezetben a megújulásra. De a
zsivkovi kultúrpolitika megkésve, szinte közvetlenül a rendszerváltás előtt
adott csak jelet a glasznosztyra. Sikerült még ugyan valamit kisóhajtani az
ötvenes évek diktatúrájáról, a társadalmi válságjelenségekről, felharsant a
fiatalos hangütés néhány formabontó, provokatív disszonanciája, de folyamat
megrekedt. Elsősorban persze azért, mert több kelet-európai filmgyártáshoz
hasonlóan a bolgár is összeomlott a piacgazdaság kialakításának káoszában. Egy
film elkészülése már önmagában eseménynek számított.
Érdekes, hogy ennek
ellenére mégis Bulgáriában, s éppen ekkoriban született meg az egyik
legmegrázóbb kelet-európai film a rendszerváltást követő társadalmi
átalakulásról. A tragikusan korán elhunyt Eduard Zahariev utolsó alkotása, a Kései telehold (Zakasznyalo palnolunie, 1996) kíméletlenül leszámol az új világhoz
fűzött humanista illúziókkal. Nemzedékének hőse nyomasztó teherré válik,
családja, környezete kitaszítja, s a hajléktalanok közt találja magát.
A következő nagy
villanásra évekig kell várni. Iglika Trifonova munkája, a Levél Amerikába (Pismo do
Amerika, 2001) szikáran érzelmes, árnyalt szemléletmódjával, megértően
kemény valóságábrázolásával kelt feltűnést. A vidéki élet elmaradottságának bemutatásával,
ugyanakkor a tradicionális népi kultúra fájdalomból felragyogó életösztönének
felfedezésével újszerűen reflektál a fiatalabb nemzedék válsághangulatára. A változások
centruma, a bolgár városi civilizáció nem egyszerűen az elidegenedés jeleit
mutatja, hanem nyomasztó holttérbe került a nyugati és a helyi hagyományos
életformák között. Vagy talán mindig is abban volt.
Az évtized közepétől
normalizálódik a filmgyártás helyzete. A Nemzeti Filmközpontnak sikerül
kialakítania egy kiszámíthatóan működő támogatási rendszert, külföldi
tőkebefektetéssel korszerű filmgyárrá fejlődik a Bojana Stúdió. Közben az
alkotók sikeresen pótolnak néhány tematikai elmaradást. 2004-ben klasszikus
kelet-európai leleplező film készül az államszocialista diktatúráról, az Elhamvadás (Izpepeljavane – Sztanimir Trifonov), majd egy évvel később egy
másik tabutéma, a török kisebbség beolvasztása kerül drámai erővel filmvászonra,
az Ellopott szemek (Otkradnati ocsi – Radoszlav Szpaszov).
2008-ban aztán két olyan
sikeres mű születik, amelyek szemléletváltást jeleznek a bolgár
filmkészítésben. Nem csupán művészileg vannak finomra csiszolva, hanem piaci
pályájukat is megtervezték. Ugyan számomra A
világ nagy és a megváltás a sarkon ólálkodik (Szvetat e goljam i szpaszenie debne otvszjakade – Sztefan
Komandarev) a giccs határát súrolja a gépies nyugati világ és az egzotikus
balkáni életbölcsesség összevetésével, de a régió nemzetközi sztárja, Miki
Manojlović utat talált számára a közönséghez, és eladhatóvá tette külföldön is.
A nagyszerű színházi
rendező, Javor Gardev filmes bemutatkozása, a Dzift pedig a művészfilmek hálózatában hódított, számtalan
fesztiváldíjat is besöpörve magának. Jelentős helyet foglal el abban a sorban,
amelyet a mai kelet-európai filmben a Taxidermia
nyitott meg. Művészi világa az államszocialista korszak relikviáinak,
mesterkélt terének, kultúrájának stilizálására épül, amelyet neo-noir
dramaturgiába merít. Mindebből azonban egy olyan szürreális, acélosan
posztmodern valóság jön létre, amely a jelen szkeptikus életérzését közvetíti.
Ezért találhatott lelkes visszhangra célközönsége körében, s válhatott az
évtized kultikus alkotásává. Nyelvezetének hatása, ami bolgár filmmel addig nem
fordult elő, túllépett az ország határain, egyértelműen visszaköszönt például a
lengyel film emblematikus sikerében, a Rewersben
(Borys Lankosz, 2009).
De Bulgáriában sem
maradt el a folytatás, amit előrevetített a forgatókönyvíró, Vladiszlav Todorov
egyre népszerűbb irodalmi munkássága. 2012-ben Klisékészítő (Cinkograf)
című regényéből készült film, A kaméleon
színe (Cvetat na kameleona). Ez
volt a rendezői bemutatkozása az egyik legnagyobb bolgár operatőrnek, Emil
Hrisztovnak. Hogy szaporodjanak az érdekes kapcsolódások: ő fotografálta a Dziftet is. Itt színesben épül tovább a
kelet-európai történelem posztmodern panoptikuma. Ezúttal a rendszerváltás
díszletei közé kerülünk. Hrisztov tragikomikus thrillere vizuálisan talán már
kicsit túlcizellált, de nagyon érzékletesen, és végre mélységében ábrázolja a
cinikus politikai szerepváltást, amivel értelmezhetőbbé teszi a Dzift hangulati szkepszisét is: a
hazugság paneljeinek átszínezéséből nem alakulhat ki élhetőbb, emberibb világ.
Nyilvánvaló, hogy
hagyományos értelemben ma már nem érdemes beszélni nemzeti filmgyártásról. A
2011-es év bolgár filmtermése egy pillanatra mégis felidézte a korábbi
állapotot. Nemcsak sok izgalmas, színvonalas produkció született ekkor, de még
párbeszédbe is kerültek egymással. A népszerű műfajok művelői szintén kellő
profizmussal csalogatták a közönséget. A szatirikus Londoni misszió (Miszija
London – Dimitar Mitovszki, 2010) sikere után az angol Igazából szerelem
kedves hangulatát idéző Love.net
(Ilijan Dzsevelekov, 2011) is meghódította a nézőket az internet emberszippantó
hálóján szövődő kapcsolatok megmosolygásával. Ennél persze sokkal súlyosabb
volt, hogy több film szinte kórusban kérdezett rá, hogy milyen irányban halad a
mai bolgár társadalom, méghozzá a fiatalok helyzetének, elveszettség érzetének
ábrázolásán keresztül. Fölvethető itt is némi elmaradás, hiszen a peresztrojka
egyik alaptémája köszön vissza. De nagyon elgondolkoztató, hogy huszonöt évvel
később is mennyire aktuális. A Tilt
(Viktor Csucskov), a Vadászat kis
ragadozókra (Lov na drebni histnici
– Cvetozar Markov), a Menedék (Podszlon – Dragomir Solev) és az Ave (Konsztantin Bozsanov) hősei már a
rendszerváltás áldozatai. Perspektívátlan kallódásuk viszont senkit sem zavar.
Lázadni sem tudnak, mert szabadok, bármit megtehetnek. Helyzetüket,
mentalitásukat a Menedék ragadja meg
a legmélyebben, „románosan” egyszerű eszközökkel, a cselekményesség
hajszolásának elutasításával. Egy házaspárnak eltűnik a fia, már a rendőrséghez
kell fordulniuk, de aztán mégis otthon lelnek rá, két deviáns külsejű
barátjával. A szülők a rendszerváltás nemzedékének tagjai, igyekeznek elfojtani
indulataikat, és ebédelni hívják a társaságot. Az anya kétségbeesett
békülékenysége szívszorító. A fiatalok nem ellenségesek, szívesen beszélgetnek
az asztalnál, de képtelenek a tiszteletre. Vezetőjük, egy lakótelepi kunyhó menedékében
élő punk anarchista nézeteit fejtegeti, és nyers őszinteségével szinte
akaratlanul szembesíti a szülőket azzal, hogy impotens világot hoztak létre maguk
körül, amely sehova se fejlődik. A vizilabdaedző apa ezt nem bírja idegekkel,
fellázad a párbeszéd ellen, és kidobja a társaságot. De fia is távozik a
többiekkel. A film nem azt sugallja, hogy a fiatalok nagy részét elkallódás
fenyegeti, hanem hogy egyre erősödő megvetést, gyűlöletet éreznek a létező
világgal szemben, és radikális minták mentén próbálnak majd életteret
kialakítani maguknak.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 351 átlag: 5.27 |
|
|