HatársávTársművészetek a mozikbanDigitális operaházHoreczky Krisztina
Lehet-e
fordítani a kultúra hanyatlásán? Az opera, a komolyzene új nézők millióit
hódítja meg világszerte – a moziban.
A Magyar Kultúra Napján
publikálta a Népszabadság online változata
(nol.hu) azt a 2013-as fölmérést, amely a vén kontinens kultúrafogyasztási
szokásait vizsgálta (Baromi kulturáltak
voltunk, 2014. január 21.) A 27 ezer EU-állampolgár (tagállamonként
500-1000 ember) megkérdezésével elkészített Eurobarométer szerint Európában a
polgárok 18%-a fogyaszt rendszeresen és intenzíven kultúrát; ez a szám
hazánkban 7%. A sereghajtó magyarok 54%-a marad távol a kultúra szinte minden
színterétől, formájától, amely a hat évvel ezelőtti adatokhoz képest 26%-os
visszaesést mutat. Az alábbiakban arról, a második évezred elején szárba
szökkent kultúr- és üzleti reformról szólok, amely részint az Atlantiszként
(el)süllyedő európai kultúra – kivált annak válságos, „haute couture” műfajai –
népszerűsítését tűzte ki céljául. A laza ecsetvonásokkal megfestett tabló – a
Nagy Almától Albionon át Celldömölkig – választ ad(hat) arra, mindez Don
Quijote-i szélmalomharc- e.
David
Bowie tán maga sem tudja, hogy 2003-as, világkörüli Reality-turnéja londoni állomásán – közvetve – elitkulturális
forradalmat robbantott ki. Merthogy a kaméleonba ojtott innovátor Wembley arénabeli
koncertjének élő közvetítése – 20 ország 88 mozijában – adta az ihletet a popszakmában
edződött Julie Borchard-Youngnak a New York-i Metropolitan Operaház (Met) produkcióinak
élő, műholdas HD-közvetítéséhez a kinókban. A The Met: Live in HD 2006.
december 30-án debütált a Mozart komponálta A
varázsfuvolával, James Levine főzeneigazgató, karnagy vezényletével. A
Peter Gelb irányította teátrum évadonként tíz, délután egy órakor kezdődő
matinédarabját 64 országban, több mint 1500 játszóhelyen vetítik élőben,
franchise-rendszerben, nyaranta ismétlésekkel. Az előadásokra 13 milliónál is
több mozijegyet értékesítettek 2013-ban, mely bevétel 50%-a a gyártó,
bemutatóhely intézményé (10% a terjesztőé, 40% a mozié.) A produkciók helyszíne
és gyártója általában ugyanaz, kivéve például a kriminális botrányairól,
könyörtelen revánsairól, intrikáiról hírhedett, moszkvai Bolsoj Balettet, ahol
a gyártó-forgalmazó a francia Pathé.
Az
ún. alternatív tartalom (alternative content), vagyis a társművészetek,
valamint a sport- és lokális események moziban történő vetítése esetében
ugyanannyira alapvető a Met első fecske volta, mint az, hogy mára a
filmszínházak nyolcvan százaléka nagy felbontású, digitális vetítőgéppel (High
Definition projektor), és 5,1.es Dolby hangrendszerrel működik. A
kultúrafogyasztás e formájának fejlődését mutatja, hogy 2009-ben 59, 2013-ban több
mint 2500 moziban adtak alternatív tartalmat Európában. Ennek 59%-a opera-,
11-12%-a színházi, 7%-a balettelőadás. A Financial Times tavalyi cikke szerint
az alternatív tartalom vetítése 2008-ban 50 millió dollár, 2013-ban 500 millió
dollár bevételt hozott a világban – a médium 2015-re újabb, 150 millió dolláros
növekedést jelez.
Elnyomva
a bennem lappangó könyvelőt, fölteszem a lassacskán számokba fojtott olvasót
feszítő kérdést: a (köz)televíziózás szerepét átvevő kultúrprojekt beteljesített-e
nemesebb küldetést a bankószagú profittermelésnél? Nos, tényszerűség, hogy az
alternatív tartalom törzsközönsége nem mozilátogató. Egy tavalyi, Nagy-Britanniában
és Németországban végzett adatgyűjtés szerint 85%-uk nem néz „klasszikus” nagyjátékfilmet
a mozikban. Mindemellett: Európában az operát és balettet filmszínházakban megtekintő
nagyérdemű átlagéletkora ötven év fölött van. Tehát kijelenthető, hogy ez a
populáris, költségkímélő(bb) módszer sem alakította (át) a fiatal(abb) nemzedék
kulturális identitását; nem tudta „kinevelni” az opera-, színház- és balettlátogatók
új generációját. A zsáner naprakészségre törekvő hívei más helyszínen, másként
hódolnak a szenvedélyüknek. Olcsóbban egy színház-, főleg opera-, jóval drágábban
egy mozijegy áránál – bár a jövő szezonban a Bolsoj bevezeti a 100 rubeles (650
forint) állójegyet.
Magyarországon
a budapesti Művészetek Palotájában 2008 óta, a fővárosi Uránia Nemzeti Filmszínházban
2010-től vetítenek Met-Live in HD-t, jelenleg
4100 forintos jegyárral. Vidéken Egerben, Kecskeméten és Szegeden tekinthető
meg az operasorozat. Az alternatív tartalom – melynek egyedüli terjesztője a
Pannónia Szórakoztató Kft. – a legsokszínűbb választékot kínáló Urániában tavaly
21.100 nézőt vonzott. Sikert hozott még a kaposvári Szivárvány Kultúrpalotában,
a szegedi Belvárosi, a szolnoki Tisza, és a szombathelyi Savaria moziban.
A Met
által elindított, jövedelmező vállalkozás egyik, kétségtelen művészi haszna a
verseny, noha a New York-i szentélyen kívül – ez idáig – csak a londoni Angol
Királyi Operaház közvetíti a mozikban, élőben, évadszerűen a produkcióit (öt
operát, öt balettet). A Met-Live in HD
mintáját követi a Bolsoj Balett és az Angol Királyi Balett, a prózai színházi
szcénában a londoni Nemzeti Színház, és nemrégtől a szintén londoni székhelyű
Royal Shakespeare Company. Felvételről közvetíti darabjait a Shakespeare-t
játszó londoni Globe, továbbá rendszerességgel láthatók a filmszínházakban a
szentpétervári Marinszkij Balett (egykori Kirov), a New York-i Balett, a
Párizsi (Garnier) Operaház, a Sydney-i Operaház, a milánói Scala munkái, és a
Berlini Filharmonikusok fellépései. A legismertebb múzeumi tárlatvezető a
British Múzeum, a brit Nemzeti Képtár, és a londoni Királyi Művészeti Akadémia.
A föntiek önmagában igazolják, mekkora népszerűségnek örvend Nagy-Britanniában
– 250 moziban – az alternatív tartalom, amely programok 15-20 fontot (5500-7400
forint) kóstálnak; ezért az árért három „sztenderd” mozifilmet lehet megnézni.
Árulkodó még, hogy 2012 decemberében az Angol Királyi Balett hagyományosan
karácsonyi A diótörője megelőzte a brit
jegyeladási listán a harmadik helyre szorult Skyfall-t, majd 2013 januárjában többen fizettek be a Királyi
Operaház Bohéméletére, mint a Ruben Fleischer-féle
Gengszterosztagra. Ám mielőtt
elvakítanának minket a megapoliszok neon- és rivaldafényei: Carreras, Domingo,
és a pótolhatatlan Pavarotti legendás estjén, azaz A három tenor – Róma, 1990
felújított változatán hét fő ült 2013 karácsonyán a celldömölki artmoziban, míg
250-en a délvidéki Belvárosiban, ez év januárjában.
A
fiskális, kommerciális, művelődéstörténeti szempontok mellett kiemelendő a Met-Live in HD elsősorban, de nem
kizárólag az operaműfaj megújhodására, fejlődésére (rendezés, színészi játék,
szcenika stb.) gyakorolt – szó szerint – roppant látványos hatása. Ezt igazolta
a tavalyi, fenséges, csehovi hangulatú Anyegin
is, a Tatyjánaként diadalmaskodó Anna Nyetrebkóval. Balettszínpadon a
campből tartott mesterkurzust Zenaida Janovszki az Angol Királyi Balett
tavalyi, parádés Alice Csodaországban-ja
Kőr Dámájaként. Ez év januárjában az ugyancsak a londoni társulat Giselle-je címszerepében alkotott
földöntúlit napjaink legbecsültebb primabalerinája, Natalia Oszipova. Kevéssé
bizonyultak üdvösnek a korunk talán legünnepeltebb karmestere, a Valerij
Gergijev vezette Marinszkij Színház balett-tagozatának technológiai fejlesztései.
Így 2011-ben a világ első 3D-s balettfilmje, a Giselle (Oszipovával), majd 2013-ban a világ első 3D-s, élő,
műholdas balettközvetítése, a Hattyúk
tava – a Cameron/Pace Group (Titanic,
Avatar, Pi élete) közreműködésével. Ellenben derekasan birkózott meg a három
dimenzióval is az Angol Nemzeti Opera Lucrezia
Borgiáját színre, majd filmre vivő Mike Figgis, és méltatták az Angol
Királyi Operaház ugyancsak 2011-es, 3D-s Carmenjét
is.
Nyilvánvaló,
miként a két, úgy a három dimenzióban, HD-minőségben vetített produkciók sem adják
vissza az élő előadás természetét. Az elevenséget (is) hivatottak pótolni a szünetekben
készített – gyakorta a néhány perce a deszkákon elhalálozott operistával rögzített
– interjúk, továbbá hogy a bravúros átdíszletezést is nyomon követő nagyérdemű
beleshet a kulisszák mögé. Mindez a rideg, teljesítményalapú szakmaiságot
mutatja – szemben a regényes misztikummal. A tiszteletet parancsoló profizmus a
Met, és egyetlen konkurense, az Angol Királyi Operaház hegemóniáját, nagyságát bizonyítja.
Vannak, persze, akik farkast kiáltanak. A nemzetközi (el)ismertséggel,
presztízzsel nem bíró, citromot nyalt fanyalgók számára a Met hajdani úttörő vállalása
rokon értelmű a művészet kimúlásával. Ami a siratónótákból igaz: korunk a
bravúrnak, az extrémnek, a zseninek, és nem a Művész(et) csillámporos ideájának
kedvez.
A Met
és követői misszióját így azzal, a szovjet kisdiák által Csehovról leírt mondattal
summázom, amelyet Dmitrij Sosztakovics idézett a Testamentum című, lúdbőröztető memoárjában: „Egyik lába a múltban
volt, a másikkal a jövőt köszöntötte”.
Köszönet Farkas Attilának, az Uránia
Nemzeti Filmszínház műszaki vezetőjének, az alternatív tartalmak
projektfelelősének.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 313 átlag: 5.2 |
|
|