TelevízóA törvény nevébenA lápvidék rémeiRoboz Gábor
A nyolc részes
krimisorozat nem csak sztárpárosával, hanem szokatlan kidolgozottságával is
figyelmet követel magának.
Izgalmas kultúrtörténeti pillanat, amikor
egy népszerű hollywoodi színész egy főműsoridős produkcióban szembesíti
tévénézők millióit azzal, hogy az emberi tudat talán evolúciós zsákutca, és
hogy az idő linearitására vonatkozó meggyőződésünk esetleg téves. A törvény nevébent (True Detective) sugárzó HBO-ról persze már bebizonyosodott, hogy
döntéshozói nyitottak a határokat mind kijjebb toló sorozatokra (Trónok harca, Mondd, hogy szeretsz!, Drót),
és a friss krimiszéria erőszak- és szexábrázolás terén valójában kifejezetten
visszafogott. Az elmúlt évek során ráadásul az is kiderült, hogy már komor és
merész sorozatok is (például Dexter,
Breaking Bad) arathatnak széleskörű közönségsikert, és talán pont a
magasabbra került befogadói ingerküszöb teszi lehetővé, hogy A törvény nevében már furcsamód
brandesítse a sötétség fogalmát. Tanulságos megfigyelni a produkció marketingkommunikációját:
az egyik szlogenje („Ha belenyúlsz a sötétségbe, visszanyúl érted”), a
hivatalos weboldal címe (darknessbecomesyou.com) és a Twitter-csatorna
felhívása („Terjeszd a sötétséget!”) mind intim viszonyt kíván kialakítani a
néző és a sötétség között, egy másik mottója pedig még súlyosabb állítást tesz
(„Az ember a legkegyetlenebb állat”). A nyolc részes széria kirobbanó
sikerét kézenfekvő lenne azzal magyarázni, hogy főhőseit két híres és
tehetséges színész (Matthew McConaughey és Woody Harrelson) alakítja, akiket alapvetően
mozifilmekből ismerünk, így jelenlétük reklámértéke automatikusan nagyobb.
Joggal méltatott alakításaikon túl azonban különös figyelmet érdemel a sorozat
rétegzett felépítése, ez ugyanis a népszerűség kérdése mellett arra is választ
ad, mennyi lehetőség rejlik egy műfaji formula és a látszólag unásig ismert
elbeszélői fogások használatában. Nic Pizzolatto csaposból
lett szépíróból lett sorozatkreátor, aki egy sokszínű, de egyenetlen
novelláskötet (Between Here and the
Yellow Sea) és egy kiváló, irodalmi igényű thriller-regény után futott be (a
Galveston megfilmesítését jövőre
tervezik). Bár a széria a régebbi írásaihoz csak lazán vagy egyáltalán nem
kapcsolódik, árnyalt karakterábrázolása és vérprofi információadagolása érezhetően
táplálkozik a szerző szakmai és élettapasztalatából. A sorozat a máshonnan (Gyilkosság, Broadchurch) már ismert „egy
évad, egy ügy”-koncepciót használja, bár szokatlanul tág időkerettel: egy 17
éven át tartó nyomozást mutat be. Egy tömegkulturális
produkció sikerét nagyban befolyásolja, hányféle közönségréteg figyelmét kelti
fel, és A törvény nevében meglepően
sok rajongói-értelmezői közösséget mozgósít. A hard-boiled krimi-fogyasztók mellett
– akiket mostanában nem kényeztetnek el a filmkészítők – a sorozat megszólítja
a weird fiction és a southern gothic (egyáltalán, az irodalmi
kötődéssel rendelkező mozgóképek) kedvelőit, izgalmas lehet a szerzői
tévészériákat keresők szemében, és talán azoknak is csemege, akik nyitottak a
filozófia irányába. A sorozat a második részben kezd utalásokat elszórni Robert
W. Chambers A sárga király című weird-klasszikusára:
az 1895-ös novelláskötet a tömegkultúra egyik rengeteget hivatkozott műve, (nem
csak amerikai) írók, zenekarok és játékok tisztelegnek előtte. Pizzolatto
egyrészt maga is beszáll a mitológia továbbépítésébe, másrészt egy újabb
szintre emeli a krimihez eleve kötődő rejtvényfejtés tevékenységét. A rajongói
oldalak így már nem csak azért kockázhatják ki az egyes epizódokat, hogy elcsípjenek
egy utalást a gyilkos kilétére, hanem azért is, hogy beazonosítsák a Chambers-mű
nyomait. A vállalkozás sikerét jelzi, hogy a nézői aktivitás hamar öngerjesztő
jelenséggé vált, a sorozat ismertsége ugyanis nem egy agresszív
reklámkampánynak, hanem annak köszönhető, hogy a híre szájról-szájra terjedt. A southern gothic irodalmi alműfaja az Egyesült Államok
déli-délkeleti régiójában játszódó történeteket foglal magába, és a gótika
természetfeletti elemeitől (jórészt) megszabadulva mutatja be a helyi közösségek
morális-egzisztenciális züllöttségét.
A törvény nevében a hard-boiled krimi
mellett ehhez a hagyományhoz csatlakozik, amit mostanában egyre több
filmkészítő ápol. Néhány régebbi produkció (kivált az Angyalszív) után az utóbbi időben James Franco is sokat tesz az
alműfaj mozis karrierjéért southern gothic-klasszikusok adaptációival (As I Lay Dying, Child of God, The Sound and
the Fury), és jó pár, ebbe a kategóriába sorolt játékfilm került a mozikba,
például Az újságos fiú, a Gyilkos Joe és A hallgatás törvénye. Míg az előbbi két film – amelyekben ugyancsak
szerepel McConaughey – szatirikus megközelítést választ, az idei sorozat az
utóbbihoz hasonlóan realista ábrázolásmódot használ. Amilyen sok irányba
nyitott a széria, olyan komplexek a párbeszédei. A szövegek felváltva irodalmi
igényűek („Intravénásan adtam be magamnak az univerzum rejtett igazságát”),
szellemeskedők és obszcének, bőven használnak szlenget és magyarázat nélkül
hagyott rendőrzsargont, hallhatunk terjengős, metafizikai tárgyú monológokat és
tömör, húsbavágó dialógokat is („Anyád él még?” „Lehet.”). Az újranézést tehát
nem csak a Chambers-utalások, hanem a gazdag szövegvilág is ösztönözheti, ami
azért elég szokatlan egy mainstream sorozattól. Szintén meglepő, hogy
bár a komótos tempójú produkcióban ritkán látunk fizikai akciókat, a feszültség
több szinten is érvényesül. A két főhős ambivalens személyiségének és kapcsolatának
feltárása, az idősíkok közti váltogatás, a dörzsölt információadagolás (néha
apró, néha fontos kérdések maradnak nyitva rövidebb-hosszabb ideig) és a
magánéleti szál együttes erővel hamar függővé teszi a nézőt. A törvény nevében antológiasorozat
– vagyis olyan széria, amely epizódonként vagy (mint itt) évadonként más
történetet mesél el, más karakterekkel –, és a Jane Eyre-adaptációjával már bizonyított rendező, Cary Joji
Fukunaga gondoskodik róla, hogy a nyitószezon stílusa végig egységes maradjon (ezt
még a negyedik részt záró parádés hosszúbeállítás sem igazán töri meg). A
látvány mozis krimikhez méltó, a harmadik főszereplővé előlépő közegnek és a gondosan
kiválogatott mellékszereplőknek hála – szinte minden arc meredek történetek
tucatjait rejti – a nyomozás állomásai erős atmoszférájú, akár még önmagukban
is érdekes epizódok. Pizzolatto és Fukunaga sokszintes
építménye már csak azért sem omlik össze, mert a két főhős tartja: Hart és
Cohle kidolgozott és kiszámíthatatlan figura, akik nagyban hozzájárulnak a
sorozat szerethetőségéhez, ráadásul a feleség, Maggie karaktere is egyre
nagyobb hangsúlyt kap. A földhözragadt Hart tökéletes ellenpontja a filozofikus
alkatú Cohle-nak, és míg az előbbi kapcsán bonyolított magánéleti szál az
azonosulást segíti elő, az utóbbi radikális szemléletmódja nem hagyja, hogy
közömbösen viszonyuljunk hozzá. Mainstream sorozattól eleve szokatlan, hogy egy
szereplőnek filozófiai álláspontja legyen, különösen úgy, hogy akadémikus stílusban
fogalmazza meg. Pizzolatto ehhez kölcsönvesz pár sort különböző gondolkodóktól
(Nietzsche, Ligotti, Cioran – igaz, a forrásokat csak interjúkban adja meg),
ugyanakkor az teszi különösen izgalmassá Cohle nihilista karakterét, hogy a két
nyomozó közül az ő hivatástudatára és integritására lehet biztosan számítani, ő
hozza meg az erkölcsileg helyes döntéseket. A rendőrpáros dinamikája
és a narratív trükkök mellett, a sorozat előrehaladtával egyre nő a feszültség
a louisianai társadalom mélyen gyökerező istenhite és a spiritualitást teljesen
nélkülöző miliő között. A sorozat számos, különböző módon megnyomorított
mellékalakot vonultat fel, akik egzisztenciális állapota legjobban a délvidéket
annyira meghatározó mocsár (a bayou) képével
érzékeltethető. Saját gyarlóságaik mellett ráadásul a gyárépületekkel megbecstelenített
természetnek: a gyakori hurrikánoknak és áradásoknak is kiszolgáltatottjai. Pár
rész után sejthetjük, hogy a vallásgyakorlás itt nem – vagy alig – több
közösségi tevékenységnél, sátras prédikátorok szónoklatának reflektálatlan
hallgatásánál. Lehetetlen megmondani, hány félreeső házban és drogtanyán
tartanak rabokat emberalatti körülmények között, és folytatnak istentelen
rituálékat, amelyekben néha az egyház képviselői is tevékenyen részt vesznek. A törvény nevében bőven
kihasználja azokat a lehetőségeket, amikkel egy összesen nyolc órás játékidejű
sorozat rendelkezik. Pozitív fogadtatása többek között arról árulkodik, hogy egy
tévésorozat irodalmi igényű felépítése és közönségsikere nem zárja ki egymást.
A törvény nevében
(True Detective) – amerikai, 2014. Rendezte: Cary Fukunaga. Írta: Nic
Pizzollato. Kép: Adam Arkapaw. Zene: T Bone Burnett. Szereplők: Matthew
McConaughey (Rust Cohle), Woody Harrelson (Marty Hart), Michelle Monaghan
(Maggie Hart), Michael Potts (Gilbough), Tory Kittles (Papania). Gyártó: HBO. 480
perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 265 átlag: 5.65 |
|
|