Film / RegényCharlotte Roche//David Wnendt: Nedves tájakAz emlékezés kórházaForgács Nóra Kinga
David Wnendt az évad legvitatottabb német filmadaptációját
készítette el Charlotte Roche könyvéből.
Charlotte Roche elsőkönyve pillanatok alatt a
németországi eladási listák élére került és botránykönyv státuszt vívott ki
magának. Ebben szerepe volt annak, hogy provokatív, tabusértő módon beszél a
test működéséről és a szexualitásról, az undor zsigeri érzésével bebiztosítva a
hatást. De nem merülnek ki ennyiben a magyar fordításban 2009-ben, Nedves tájak címen megjelent regény
érdemei: személyes dráma és komplex társadalomkritika részleteibe avatja be az
olvasót.
Roche könyve a 18 éves Helen Memel hosszú
belső monológja. A lányt kiszolgáltatott helyzetben ismerjük meg egy kórházi
kórteremben: intim borotválkozás közben megsértette aranyerét, ezért
megoperálják. Helen a fájdalom rohamaival és a szeparációs szorongással úgy
küzd meg, hogy gondolataival köti le magát, ennek eredménye a sokszorosan
reflexív hang, ami hol iróniával, hol ijedt őszinteséggel tudósít „a felejtés
kórháza” banális eseményeiről is.
Helen beavat szexuális tapasztalatszerzése
részleteibe és feltárja traumatikus családi múltját. Viszonya tulajdon testéhez
normasértő, a test működését illik a higiénia és a foltmentes szépség
értékeinek alávetni, ő azonban minden nedvet hasznosít, hol fenyegető
kritikájaként a steril, rideg és hallgatag társadalomnak, hol pedig kommunikációt
indító gesztusként, vér- vagy éppen könnyszövetséget kötve. Helen nyelve a
testnyelv, autoagresszív módon, tulajdon életét veszélyeztetve próbálja meg
betegágya mellett újra összehozni elvált szüleit is. Ám Helen megismerésre
törekvő hősnő is egyben. Az emlékezés köreiben egy őstrauma képei
körvonalazódnak (anyja öngyilkossága, amibe öccsét is magával vitte, s a
gyermek Helen mentette meg őket), ezek a képek nem engedik részt venni a
kollektív felejtésben.
Helen az öngyilkossági helyzet pontos tárgyi
rekonstrukcióját hagyja búcsúlevélként, és az ápolójával távozik a kórházból.
Története happy enddel zárulna, leválik szüleiről és a szexpartnerek
váltogatása után szerelmes lesz. Azonban az örökölt mintát (az elsőszülött
lányok ismétlődő ideggyengesége, az aranyér...) korábban a test nyelvén
szakította meg: sterilizáltatta magát. Helen happy endje tehát terméketlen.
Avokádómagokat nevel, „én már csak avokádófácskákat szülök” mondja.
A könyv számos kihívást tartogatott a
rendezőnek. Hogyan lehet cselekményt építeni a kórházi tartózkodás pár napját
felölelő belső monológból? Hogyan lehet átültetni a nyelv szubjektivitását és
humorát filmnyelvre? Wnendt filmje egyszerre hű adaptáció és értelmezés. Az
expozíciót kihozva a kórházból mutatja be Helen családját, a mérnök apa és a
bigottul katolikus, depressziós anya figuráját egyszerre árnyalja és
sekélyesíti el, a több információ kevesebb fenyegetést hordoz. Az analitikus belső hang és a zsigeri élmények
közötti feszültséget a színésznő infantilis viselkedése és a sokszor direkt
megfejtést kínáló narráció közötti ellentmondásba menti át, a film hősnője
összességében kevésbé bizonyul intelligensnek. A kórházi jelenetsorokban már
egyértelművé válik, hogy bár egyes kritikák a komédia újraélesztését említik, a műfajt voltaképp a szatíra
irányába tolja el, ez lehetőséget ad arra, hogy az undor mellett a groteszk esztétikai
minőségét hasznosítsa. Bizonyos mozzanatokat, mint az ősbizalom elveszítését
sok szétszórt megjegyzés helyett frappáns, filmen ábrázolható jelenetben
sűríti, Helen fájdalmát viszont enyhíti, amivel sérti az ateista passió
hatását, ugyanakkor olyan remek képsorokat alkot meg, mint az elhagyatott
kórházfolyosókon gördeszkázás képei. A kórházi szerelmet szerelmi háromszöggé
dúsítja, és a szülők regényben elmarasztott véletlen összefutásának is szentel pár képkockát, a
melodrámának téve engedményeket. Banálisabbá teszi a happy endet, de vizuális
kalandokkal kárpótol, minden négyzetcentit kihasznál egy személyes
indíttatásból lázadó generáció elveszettségének szemléltetésére. Wnendt filmje
sekélyebb vizekre evez ki, de könnyebben érthető portrét rajzol a hallgatás, a
felejtés társadalmáról.
Nedves tájak (Feuchtgebiete) – német, 2013. Rendezte: David
Wnendt. Írta: Charlotte Roche regényéből Claus Falkenberg és David Wnendt. Kép:
Jakub Bejnarowicz. Zene: Enis Rotthoff. Szereplők: Carla Juri (Helen Memel),
Christoph Letkowski (Robin), Meret Becker (Helen anyja), Axel Milberg (Helen
apja), Marlen Kruse (Corinna), Edgar Selge (Dr. Notz). Gyártó: Rommel Film –
ZDF. Forgalmazó: Cirkó Film. Feliratos.
105 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 326 átlag: 5.77 |
|
|