KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2013/január
MAGYAR MŰHELY
• Gelencsér Gábor: Szóra bírt kép Lakatos Róbert
• Kolozsi László: A szeretet határai Beszélgetés Szajki Péterrel
• Kolozsi László: Szorongásom, félelmem, frusztrációm Nejem, nőm, csajom
• Kővári Orsolya: Én vagyok Só Mihály Beszélgetés Bodrogi Gyulával
• Tornai Szabolcs: Egy árulás anatómiája Beszélgetés Tornai Józseffel
LÁZADÓ KAMERA
• Stőhr Lóránt: Hit nélkül élni Errol Morris
• Szalay Dorottya: Szervízúton Dennis Hopper – The Lost Album
• Ruprech Dániel: Tegnap és holnap között Az Oberhauseni Nyilatkozat
• Baski Sándor: Az ellenállás útjai Verzió 2012
ANIMÁCIÓ
• Varga Zoltán: Kedvenced temetője Szörnyek a kortárs animációban
XANTUS
• Forgách András: Sötét csillogás Xantus János (1953-2012)
ANIMÁCIÓ
• Horváth Eszter: Átjárható dimenziók Anilogue
• Kovács Kata: Élmezőny Primanima
TELEVÍZÓ
• Kovács Gellért: A folytatás záloga A cliffhanger
FILM / REGÉNY
• Szabó Noémi: A tigris, az Isten és a mentőcsónak Yann Martell: Pi élete
• Vajda Judit: Csalimese Ang Lee: Pi élete
KRITIKA
• Lovas Anna: Hushpuppy meséje A messzi dél vadjai
• Sepsi László: Bővített kiadás A hobbit: Váratlan utazás
MOZI
• Baski Sándor: Vérturisták
• Forgács Nóra Kinga: Volt egy tánc
• Nevelős Zoltán: Kényszerleszállás
• Nevelős Zoltán: Kényszerleszállás
• Roboz Gábor: Végzetes hazugságok
• Szabó Noémi: Rúzs, reptér, satöbbi
• Kovács Kata: Leánybúcsú
• Zalán Márk: Kvartett
• Molnár Viktória: A nyomorultak
• Tüske Zsuzsanna: A hét pszichopata és a si-cu
• Huber Zoltán: Kezelés
• Csiger Ádám: Kettős játszma
• Géczi Zoltán: Rajtaütés
• Varró Attila: Dredd
DVD
• Czirják Pál: Szindbád
• Pápai Zsolt: A kaland; Az éjszaka
• Nagy V. Gergő: Kitaszítva; Kallódó emberek
• Sepsi László: Stephen King-gyűjtemény
• Nagy V. Gergő: Akasszátok őket magasra
• Vincze Árpád: Római vakáció
• Géczi Zoltán: Nincs menekvés
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: PAPÍRMOZI
XANTUS
• Szőnyei Tamás: Törékeny történetek A Xantus-filmek zenéi

             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Kitaszítva; Kallódó emberek

Nagy V. Gergő

The Unforgiven – amerikai, 1960. Rendezte: John Huston. Szereplők: Audrey Hepburn, Burt Lancaster, Audie Murphy. Forgalmazó: Fantasy Film. 125 perc.The Misfits– amerikai, 1961. Rendezte: John Huston. Szereplők: Marilyn Monroe, Montgomery Clift, Clark Gable. Forgalmazó: Fantasy Film. 120 perc.

John Huston műfajalapító noirral kezdte (A máltai sólyom), a háború alatt megrendítő erejű doksikat is forgatott (A San Pietro-i csata), az ötvenes évektől pedig elegyes színvonalú darabokkal közlekedett a legkülönfélébb zsánerek között a romantikus komédiától (Afrika királynője) az életrajzi filmig (Moulin Rouge) – de egészen a hatvanas évekig kellett várni, hogy a korabeli élvonal egyik legsokoldalúbb stúdiórendezője a vadnyugaton is kipróbálja magát.

Az első western, a Kitaszítva felemás darab. Az üldözők alaphelyzetét kifordító (és szintén egy Alain May-regényre alapozott) sztoriban Burt Lancaster elátkozott famíliája a gyerekkora óta családtagnak nevelt (és önmaguk előtt is fehérnek hazudott) indiánlányt igyekszik megóvni a testvérüket visszakapni igyekvő fajtársaitól. Huston presztízsfilmekhez illő komolysággal igyekezett a rasszizmus témáját megtárgyalni, de a Dimitri Tiomkin nem szűnő zenéjére döcögő cselekmény, a barnára boxolt indiánként domborító Audrey Hepburn, valamint a málé gyilkosoknak rajzolt rézbőrűek nagyban csorbítják a humanista üzenet hitelét. A Kitaszítva inkább a fajgyűlölet és a vérfertőző szerelem bizarr drámájaként érdemes a figyelemre, amely a zavarba ejtő zárlatra egy indokolatlanul brutális ostromban és egy hátborzongató csókjelenetben kulminál.

Meghasonlott cowboyok kavarnak egy nő körül a Kallódó emberekben is – ám a kortárs közegbe helyezett, a végkimerülésig fásult modern western hőseit már elsősorban az ideáik és a (hiába)valóság feszültsége kínozza. A jobb híján kutyaeledelnek szánt vadlovakra hajtó cowboyok és közéjük libbenő Marilyn Monroe hétvégi kalandja főként a forgatást követő halálok miatt nevezetes (Gable néhány nappal, Monroe kilenc hónappal, Montgomery Clift pedig néhány évvel az utolsó felvétel után hunyt el), de illúziótlan Vadnyugat-képe, kesernyés hangulata és egy parádés lóbefogás-jelenet miatt ma sem érdektelen mozi. Azzal együtt sem, hogy Arthur Miller mélyenszántó forgatókönyve fájón túlírt, a piától puffadt vesztesek és a szexi vendég pszichodrámája pedig gyakran hamisan színházias – de alighanem ez is hozzájárul Huston filmjének különös, nyúzott sármjához.

Extrák: Mindkét filmhez előzetesek és filmográfiák. A két film két külön kiadvány.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2013/01 59-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11327


előző 1 következőúj komment

csabaga#1 dátum: 2013-09-11 15:23Válasz
Mindkét alkotásnak filmtörténeti jelentősége van,megért volna egy komolyabb stílusú elemzést.