KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2013/január
MAGYAR MŰHELY
• Gelencsér Gábor: Szóra bírt kép Lakatos Róbert
• Kolozsi László: A szeretet határai Beszélgetés Szajki Péterrel
• Kolozsi László: Szorongásom, félelmem, frusztrációm Nejem, nőm, csajom
• Kővári Orsolya: Én vagyok Só Mihály Beszélgetés Bodrogi Gyulával
• Tornai Szabolcs: Egy árulás anatómiája Beszélgetés Tornai Józseffel
LÁZADÓ KAMERA
• Stőhr Lóránt: Hit nélkül élni Errol Morris
• Szalay Dorottya: Szervízúton Dennis Hopper – The Lost Album
• Ruprech Dániel: Tegnap és holnap között Az Oberhauseni Nyilatkozat
• Baski Sándor: Az ellenállás útjai Verzió 2012
ANIMÁCIÓ
• Varga Zoltán: Kedvenced temetője Szörnyek a kortárs animációban
XANTUS
• Forgách András: Sötét csillogás Xantus János (1953-2012)
ANIMÁCIÓ
• Horváth Eszter: Átjárható dimenziók Anilogue
• Kovács Kata: Élmezőny Primanima
TELEVÍZÓ
• Kovács Gellért: A folytatás záloga A cliffhanger
FILM / REGÉNY
• Szabó Noémi: A tigris, az Isten és a mentőcsónak Yann Martell: Pi élete
• Vajda Judit: Csalimese Ang Lee: Pi élete
KRITIKA
• Lovas Anna: Hushpuppy meséje A messzi dél vadjai
• Sepsi László: Bővített kiadás A hobbit: Váratlan utazás
MOZI
• Baski Sándor: Vérturisták
• Forgács Nóra Kinga: Volt egy tánc
• Nevelős Zoltán: Kényszerleszállás
• Nevelős Zoltán: Kényszerleszállás
• Roboz Gábor: Végzetes hazugságok
• Szabó Noémi: Rúzs, reptér, satöbbi
• Kovács Kata: Leánybúcsú
• Zalán Márk: Kvartett
• Molnár Viktória: A nyomorultak
• Tüske Zsuzsanna: A hét pszichopata és a si-cu
• Huber Zoltán: Kezelés
• Csiger Ádám: Kettős játszma
• Géczi Zoltán: Rajtaütés
• Varró Attila: Dredd
DVD
• Czirják Pál: Szindbád
• Pápai Zsolt: A kaland; Az éjszaka
• Nagy V. Gergő: Kitaszítva; Kallódó emberek
• Sepsi László: Stephen King-gyűjtemény
• Nagy V. Gergő: Akasszátok őket magasra
• Vincze Árpád: Római vakáció
• Géczi Zoltán: Nincs menekvés
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: PAPÍRMOZI
XANTUS
• Szőnyei Tamás: Törékeny történetek A Xantus-filmek zenéi

             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Dredd

Varró Attila

Dredd – brit, 2012. Rendezte: Pete Travis. Írta: Alex Garland. Kép: Anthony Dod Mantle. Zene: Paul-Leonard Morgan. Szereplők: Karl Urban (Dredd), Olivia Thrilby (Anderson), Lena Headey (Ma-Ma), Wood Harris (Kay). Gyártó: Lions Gate / Reliance Entertainment. Forgalmazó: Parlux Entertainment. Szinkronizált. 95 perc.

A brit AD2000 képregénylapban a ’70-es évek végén útjára indult John Wagner-sorozat a korabeli punk válasza volt az újfasizmusra, jövőbeli rendőrhőse gúnyos Übermensch-firka, groteszk Piszkos Harry a fejére szorult denevérmaszkkal egy idióta megagettó sűrűjében. Hollywood 1995-ös adaptációja ezt a karcos rebelliót igazította Stallone aktuális szakításához a hard body-akcióhősökkel, az emberarcúvá lett gyilkológép némi drámával fűszerezett történetében. Az idei brit reboot harmadik utat választ, Travis és Garland alkotópárosa fél szemét a Sötét Lovag posztmodern-tagadó puritanizmusán tartja, fél szemével pedig az ezredfordulós Bond-opuszok ösztönvezérelt akcióheroizmusára kacsingat – a rendőrállam paródiája helyett egy rendőrállat apoteózisát kínálva.

A dicséretesen egyszerűre vett „Dredd munkanapja”-sztori olyan, akár egy posztapokaliptikus Boetticher-western, amiből a Rajtaütés indonéz remake-je készült: főhősünk empatikus női újonc oldalán százemeletes gettó-toronyház csapdájába szorul egy foglyul ejtett álnok drogdílerrel, akit vérszomjas bandavezére semmi áron nem kíván kiengedni a bentlakásos bűntanyáról. A vertikális embervadászat ezúttal is burkolt megváltástörténet a Fény felé, de Karl Urban Dredd bírója szerencsére egy szusszanásra sem veszi le sisakját, utolsó percig megőrzi lakonikus likvidátorénjét és csak gyenge pillanatában kicsúszott végszavával jelzi, a testpáncél alatt talán emberszív dobog. A feszes dramaturgiájú, brutális akcióthriller fő érdeme mégsem belbecsében, inkább külcsínében rejlik: a tavalyi év talán egyetlen nyugati 3D-filmjét tisztelhetjük benne, ahol a térhatású technikának sajátos vizuális lelemények adnak létjogosultságot, élen a slo-mo nevű drog hatását szemléltető hiperlassításos vérontásokkal, amelyek különleges szépségű képi balettet varázsolnak arcon áthaladó golyóból, betonba csapódó testekből – mintha csak John Woo Bérgyilkosa sátántangózna Trier Antikrisztusával.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2013/01 57-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11323