KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2013/január
MAGYAR MŰHELY
• Gelencsér Gábor: Szóra bírt kép Lakatos Róbert
• Kolozsi László: A szeretet határai Beszélgetés Szajki Péterrel
• Kolozsi László: Szorongásom, félelmem, frusztrációm Nejem, nőm, csajom
• Kővári Orsolya: Én vagyok Só Mihály Beszélgetés Bodrogi Gyulával
• Tornai Szabolcs: Egy árulás anatómiája Beszélgetés Tornai Józseffel
LÁZADÓ KAMERA
• Stőhr Lóránt: Hit nélkül élni Errol Morris
• Szalay Dorottya: Szervízúton Dennis Hopper – The Lost Album
• Ruprech Dániel: Tegnap és holnap között Az Oberhauseni Nyilatkozat
• Baski Sándor: Az ellenállás útjai Verzió 2012
ANIMÁCIÓ
• Varga Zoltán: Kedvenced temetője Szörnyek a kortárs animációban
XANTUS
• Forgách András: Sötét csillogás Xantus János (1953-2012)
ANIMÁCIÓ
• Horváth Eszter: Átjárható dimenziók Anilogue
• Kovács Kata: Élmezőny Primanima
TELEVÍZÓ
• Kovács Gellért: A folytatás záloga A cliffhanger
FILM / REGÉNY
• Szabó Noémi: A tigris, az Isten és a mentőcsónak Yann Martell: Pi élete
• Vajda Judit: Csalimese Ang Lee: Pi élete
KRITIKA
• Lovas Anna: Hushpuppy meséje A messzi dél vadjai
• Sepsi László: Bővített kiadás A hobbit: Váratlan utazás
MOZI
• Baski Sándor: Vérturisták
• Forgács Nóra Kinga: Volt egy tánc
• Nevelős Zoltán: Kényszerleszállás
• Nevelős Zoltán: Kényszerleszállás
• Roboz Gábor: Végzetes hazugságok
• Szabó Noémi: Rúzs, reptér, satöbbi
• Kovács Kata: Leánybúcsú
• Zalán Márk: Kvartett
• Molnár Viktória: A nyomorultak
• Tüske Zsuzsanna: A hét pszichopata és a si-cu
• Huber Zoltán: Kezelés
• Csiger Ádám: Kettős játszma
• Géczi Zoltán: Rajtaütés
• Varró Attila: Dredd
DVD
• Czirják Pál: Szindbád
• Pápai Zsolt: A kaland; Az éjszaka
• Nagy V. Gergő: Kitaszítva; Kallódó emberek
• Sepsi László: Stephen King-gyűjtemény
• Nagy V. Gergő: Akasszátok őket magasra
• Vincze Árpád: Római vakáció
• Géczi Zoltán: Nincs menekvés
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: PAPÍRMOZI
XANTUS
• Szőnyei Tamás: Törékeny történetek A Xantus-filmek zenéi

             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Kényszerleszállás

Nevelős Zoltán

Nevelős Zoltán

Flight – amerikai, 2012. december 11. Rendezte: Robert Zemeckis. Írta: John Gatins. Kép: Don Burgess. Zene: Alan Silvestri. Szereplők: Denzel Washington (Whip), Kelly Reilly (Nicole), Bruce Greenwood (Charlie), Don Cheadley (Lang), John Goodman (Harling). Gyártó: Paramount Pictures / Image Movers. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Feliratos. 138 perc.

Robert Zemeckis a 2000-es Számkivetett óta most először rendezett élőszereplős filmet. A színészek közreműködésével forgatott, de digitális animációval átlényegített Polar expressz, Beowulf és Karácsonyi ének után a Kényszerleszállás annak példája, a vizuális effektek hogyan rendelődhetnek alá a cselekmény drámai igényeinek, legyen szó csupán egy színésznő pupillájának hirtelen kitágulásáról, vagy a film kiindulópontját jelentő légiszerencsétlenség során a repülőgép földet éréséről, amelyet a bombasztikus hatás lehetőségét félretéve, először a pilóta korlátozott szemszögéből, majd egy mobiltelefonnal készült, gyenge felbontású felvételen láthatunk.

Az akció háttérbe szorítása jogos, lévén a balesetet követően kibontakozó dráma valójában a pilóta belső drámája. Miután páratlan lélekjelenlétről és rátermettségről tanúságot téve a zuhanó repülőgép csaknem összes utasát sikerül megmentenie, az ünnepelt hős kénytelen szembenézni a hivatalos vizsgálat néhány számára hátrányos fejleményével, kiderül ugyanis, hogy a repülés során jelentős mennyiségű alkohol és kábítószer volt a vérében. A rendkívüli ember, akit gyengéi csaknem végzetesen lehúznak, ideális és hálás szerep Denzel Washingtonnak, aki többször is képes elhitetni magáról – elsősorban velünk, nézőkkel –, hogy új életet kezd… aztán mégsem. Ezek a film legihletettebb pillanatai, amelyek a rendezőt és az írót, John Gatinst éppúgy dicsérik, mint a színészt, és ezek juttatják el a figurát a mellébeszélős-megúszós rutinból egy olyan erkölcsi dilemma csúcspontjára, ahol valami jelentőségteljes döntést hozhat. Végül sikerrel jár, és ennek fényéből az sem tud elvenni, hogy a tanulságokat a zárómonológ egyértelműsíti is. Végeredményben a Kényszerleszállás készítőinek profizmusával és a téma kellő komolyan vételével méltó mai folytatója olyan, a függőségről szóló klasszikus hollywoodi drámák hagyományának, mint Billy Wilder Férfiszenvedélye Ray Millanddel, vagy Otto Premingertől Az aranykezű férfi Frank Sinatrával.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2013/01 53-53. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11315