KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2013/január
MAGYAR MŰHELY
• Gelencsér Gábor: Szóra bírt kép Lakatos Róbert
• Kolozsi László: A szeretet határai Beszélgetés Szajki Péterrel
• Kolozsi László: Szorongásom, félelmem, frusztrációm Nejem, nőm, csajom
• Kővári Orsolya: Én vagyok Só Mihály Beszélgetés Bodrogi Gyulával
• Tornai Szabolcs: Egy árulás anatómiája Beszélgetés Tornai Józseffel
LÁZADÓ KAMERA
• Stőhr Lóránt: Hit nélkül élni Errol Morris
• Szalay Dorottya: Szervízúton Dennis Hopper – The Lost Album
• Ruprech Dániel: Tegnap és holnap között Az Oberhauseni Nyilatkozat
• Baski Sándor: Az ellenállás útjai Verzió 2012
ANIMÁCIÓ
• Varga Zoltán: Kedvenced temetője Szörnyek a kortárs animációban
XANTUS
• Forgách András: Sötét csillogás Xantus János (1953-2012)
ANIMÁCIÓ
• Horváth Eszter: Átjárható dimenziók Anilogue
• Kovács Kata: Élmezőny Primanima
TELEVÍZÓ
• Kovács Gellért: A folytatás záloga A cliffhanger
FILM / REGÉNY
• Szabó Noémi: A tigris, az Isten és a mentőcsónak Yann Martell: Pi élete
• Vajda Judit: Csalimese Ang Lee: Pi élete
KRITIKA
• Lovas Anna: Hushpuppy meséje A messzi dél vadjai
• Sepsi László: Bővített kiadás A hobbit: Váratlan utazás
MOZI
• Baski Sándor: Vérturisták
• Forgács Nóra Kinga: Volt egy tánc
• Nevelős Zoltán: Kényszerleszállás
• Nevelős Zoltán: Kényszerleszállás
• Roboz Gábor: Végzetes hazugságok
• Szabó Noémi: Rúzs, reptér, satöbbi
• Kovács Kata: Leánybúcsú
• Zalán Márk: Kvartett
• Molnár Viktória: A nyomorultak
• Tüske Zsuzsanna: A hét pszichopata és a si-cu
• Huber Zoltán: Kezelés
• Csiger Ádám: Kettős játszma
• Géczi Zoltán: Rajtaütés
• Varró Attila: Dredd
DVD
• Czirják Pál: Szindbád
• Pápai Zsolt: A kaland; Az éjszaka
• Nagy V. Gergő: Kitaszítva; Kallódó emberek
• Sepsi László: Stephen King-gyűjtemény
• Nagy V. Gergő: Akasszátok őket magasra
• Vincze Árpád: Római vakáció
• Géczi Zoltán: Nincs menekvés
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: PAPÍRMOZI
XANTUS
• Szőnyei Tamás: Törékeny történetek A Xantus-filmek zenéi

             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Kettős játszma

Csiger Ádám

Shadow Dancer – brit, 2012. Rendezte: James Marsh. Írta: Tom Bradby. Kép: Rob Hardy. Zene: Dickon Hinchliffe. Szereplők: Andrea Riseborough (Colette), Clive Owen (Mac), Gillian Anderson (Fletcher), Aidan Gillen (Gerry), David Wilmot (Kevin). Gyártó: Element Pictures / BBC. Forgalmazó: Vertigo Média. Feliratos. 87 perc.

Bár a Suszter, szabó, baka, kém utánzatának tűnhet, a Kettős játszma inkább Az ördög maga, a Szigorúan piszkos ügyek és az Animal Kingdom ötvözeteként jellemezhető. A kilencvenes évek Londonjában járunk, az ír Colette-et egy sikertelen bombamerénylete után elkapja az MI5. Miután az őt hónapok óta megfigyelő ügynök a fiával zsarolja, elvállalja, hogy kémkedik Belfastban élő, IRA-vezető bátyjai után. Egy kezdő tégla élete viszont sosem egyszerű, ráadásul nem ő az egyetlen, aki titkolózik.

James Marsh le sem tagadhatná, hogy eddig főleg dokumentumfilmeket (Ember a magasban) és doku-drámákat rendezett. A Kettős játszma kémfilmként rögrealista kamaradarab, nem kecsegtet a Bondtól, Hunttól vagy Bourne-től megszokott pörgős akciókkal, a néző érdeklődését együttes, egymást is erősítő dráma- és thriller-potenciállal tartja fenn. A rendező összezárja a nézőt a protagonistával, erős érzelmi azonosulást teremtve, miközben csínján adagolja az információt, így sosem tudható, mi jár valójában Colette fejében: gyámoltalan anya, aki beleszületett az erőszakba vagy elvakult terrorista, és csak színleli a dezertálást? A hősnő titokzatossága önmagában garantálja a feszültséget, amit tovább erősít az őt beszervező, Clive Owen játszotta ügynök történetszála, aki főnökeivel kényszerül harcolni informátora biztonságáért. Protagonistájához hasonlóan Marsh is megfigyelőként prezentálja történetét, visszafogott képpel és hanggal, alulstilizált rendezéssel teremt feszült, nyomasztó légkört. Az izgalmas premissza dacára azonban a drámai vonal idővel elsikkad, a film autentikus, de morálisan felszínes marad. Végül szenvtelen, középszerű ügynökthrillerben találjuk magunkat, ami legfeljebb annyiban előremutató, hogy feltörési lehetőséget ad olyan fiatal tehetségeknek, mint a kiismerhetetlen hősnőt alakító Andrea Riseborough.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2013/01 56-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11322