KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2013/január
MAGYAR MŰHELY
• Gelencsér Gábor: Szóra bírt kép Lakatos Róbert
• Kolozsi László: A szeretet határai Beszélgetés Szajki Péterrel
• Kolozsi László: Szorongásom, félelmem, frusztrációm Nejem, nőm, csajom
• Kővári Orsolya: Én vagyok Só Mihály Beszélgetés Bodrogi Gyulával
• Tornai Szabolcs: Egy árulás anatómiája Beszélgetés Tornai Józseffel
LÁZADÓ KAMERA
• Stőhr Lóránt: Hit nélkül élni Errol Morris
• Szalay Dorottya: Szervízúton Dennis Hopper – The Lost Album
• Ruprech Dániel: Tegnap és holnap között Az Oberhauseni Nyilatkozat
• Baski Sándor: Az ellenállás útjai Verzió 2012
ANIMÁCIÓ
• Varga Zoltán: Kedvenced temetője Szörnyek a kortárs animációban
XANTUS
• Forgách András: Sötét csillogás Xantus János (1953-2012)
ANIMÁCIÓ
• Horváth Eszter: Átjárható dimenziók Anilogue
• Kovács Kata: Élmezőny Primanima
TELEVÍZÓ
• Kovács Gellért: A folytatás záloga A cliffhanger
FILM / REGÉNY
• Szabó Noémi: A tigris, az Isten és a mentőcsónak Yann Martell: Pi élete
• Vajda Judit: Csalimese Ang Lee: Pi élete
KRITIKA
• Lovas Anna: Hushpuppy meséje A messzi dél vadjai
• Sepsi László: Bővített kiadás A hobbit: Váratlan utazás
MOZI
• Baski Sándor: Vérturisták
• Forgács Nóra Kinga: Volt egy tánc
• Nevelős Zoltán: Kényszerleszállás
• Nevelős Zoltán: Kényszerleszállás
• Roboz Gábor: Végzetes hazugságok
• Szabó Noémi: Rúzs, reptér, satöbbi
• Kovács Kata: Leánybúcsú
• Zalán Márk: Kvartett
• Molnár Viktória: A nyomorultak
• Tüske Zsuzsanna: A hét pszichopata és a si-cu
• Huber Zoltán: Kezelés
• Csiger Ádám: Kettős játszma
• Géczi Zoltán: Rajtaütés
• Varró Attila: Dredd
DVD
• Czirják Pál: Szindbád
• Pápai Zsolt: A kaland; Az éjszaka
• Nagy V. Gergő: Kitaszítva; Kallódó emberek
• Sepsi László: Stephen King-gyűjtemény
• Nagy V. Gergő: Akasszátok őket magasra
• Vincze Árpád: Római vakáció
• Géczi Zoltán: Nincs menekvés
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: PAPÍRMOZI
XANTUS
• Szőnyei Tamás: Törékeny történetek A Xantus-filmek zenéi

             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Rúzs, reptér, satöbbi

Szabó Noémi

Cockpit – svéd, 2012. Rendezte: Marten Klingberg. Írta: Erik Ahrnborn. Kép: Simon Pramstein. Zene: Mathias Nille Nilsson. Szereplők: Jonas Karlsson (Valle), Marie Robertson (Cecilia), Ellen Jelinek (Maria), Björn Andersson (Harald). Gyártó: Garagefilm International / Film i Väst. Forgalmazó: Cirko Film Kft. Feliratos. 90 perc.

Valle, a pilóta látszólag tökéletes harmóniában él feleségével és vak kisfiával, mígnem kirúgják az állásából, a kieső bevétel miatt pedig felesége még aznap elhagyja. Nyomasztó munkanélkülisége, harcos-feminista nővére és leszbikus anyja kétségbeesett lépésre kényszeríti, így aztán 15 visszautasítás után végül nőnek maszkírozva jelenik meg egy állásinterjún. A nőnek öltözött férfi a legszakállasabb poénforrás, amire valaha tűsarkút húztak: a téma vonzza az alpári humort és elemi velejárója az eltúlzott színészi játék, az erre épült filmek pedig többnyire egyszer használatos szituációs komédiák.

Marten Klingberg vígjátéka azonban nem elégszik meg ennyivel. A Rúzs, reptér, satöbbi pontosan ugyanazokkal a fordulatokkal szórakoztat, mint bármely más gender-komédia, mégsem válik olcsóvá. Jonas Karlsson visszafogott, kimért színészi játékával nem alacsonyítja le az általa megformált női karaktert, ahogyan a mellékszereplőket alakító színészek sem tolakodnak az előtérbe karikírozott figuráikkal. A középpontban álló szerelmi konfliktus – a biszexuális nő és a nőt alakító férfi között – abszurditása ellenére csendesen és magától értetődően bonyolódik; a mindennapos társadalmi problémák érzékletes ábrázolása pedig (válás, munkanélküliség) kézzelfoghatóvá, közelivé teszik a vígjátéki alapszituációt. Klingberg kiváló arányérzékkel egyszerre mutatja be a dolgok tragikus és komikus oldalát – mi sem bizonyítja ezt jobban, minthogy képes úgy viccelődni egy tízéves, vakon született kisfiú rovására, hogy a film egyetlen pillanatra sem válik ízléstelenné. Összességében a Rúzs, reptér, satöbbi nem hoz újítást; a cselekmény könnyen kikövetkeztethető, a tanulság sekélyes és Hollywoodot is megszégyenítő módon szájbarágós; a szerethető karakterek, a remekül megírt párbeszédek, és a nagyszerű színészi játék azonban a Van, aki forrón szereti méltó utódjává emeli.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2013/01 54-54. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11308