KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2013/január
MAGYAR MŰHELY
• Gelencsér Gábor: Szóra bírt kép Lakatos Róbert
• Kolozsi László: A szeretet határai Beszélgetés Szajki Péterrel
• Kolozsi László: Szorongásom, félelmem, frusztrációm Nejem, nőm, csajom
• Kővári Orsolya: Én vagyok Só Mihály Beszélgetés Bodrogi Gyulával
• Tornai Szabolcs: Egy árulás anatómiája Beszélgetés Tornai Józseffel
LÁZADÓ KAMERA
• Stőhr Lóránt: Hit nélkül élni Errol Morris
• Szalay Dorottya: Szervízúton Dennis Hopper – The Lost Album
• Ruprech Dániel: Tegnap és holnap között Az Oberhauseni Nyilatkozat
• Baski Sándor: Az ellenállás útjai Verzió 2012
ANIMÁCIÓ
• Varga Zoltán: Kedvenced temetője Szörnyek a kortárs animációban
XANTUS
• Forgách András: Sötét csillogás Xantus János (1953-2012)
ANIMÁCIÓ
• Horváth Eszter: Átjárható dimenziók Anilogue
• Kovács Kata: Élmezőny Primanima
TELEVÍZÓ
• Kovács Gellért: A folytatás záloga A cliffhanger
FILM / REGÉNY
• Szabó Noémi: A tigris, az Isten és a mentőcsónak Yann Martell: Pi élete
• Vajda Judit: Csalimese Ang Lee: Pi élete
KRITIKA
• Lovas Anna: Hushpuppy meséje A messzi dél vadjai
• Sepsi László: Bővített kiadás A hobbit: Váratlan utazás
MOZI
• Baski Sándor: Vérturisták
• Forgács Nóra Kinga: Volt egy tánc
• Nevelős Zoltán: Kényszerleszállás
• Nevelős Zoltán: Kényszerleszállás
• Roboz Gábor: Végzetes hazugságok
• Szabó Noémi: Rúzs, reptér, satöbbi
• Kovács Kata: Leánybúcsú
• Zalán Márk: Kvartett
• Molnár Viktória: A nyomorultak
• Tüske Zsuzsanna: A hét pszichopata és a si-cu
• Huber Zoltán: Kezelés
• Csiger Ádám: Kettős játszma
• Géczi Zoltán: Rajtaütés
• Varró Attila: Dredd
DVD
• Czirják Pál: Szindbád
• Pápai Zsolt: A kaland; Az éjszaka
• Nagy V. Gergő: Kitaszítva; Kallódó emberek
• Sepsi László: Stephen King-gyűjtemény
• Nagy V. Gergő: Akasszátok őket magasra
• Vincze Árpád: Római vakáció
• Géczi Zoltán: Nincs menekvés
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: PAPÍRMOZI
XANTUS
• Szőnyei Tamás: Törékeny történetek A Xantus-filmek zenéi

             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

A kaland; Az éjszaka

Pápai Zsolt

L’avventura – olasz, 1960. Rendezte: Michelangelo Antonioni. Szereplők: Monica Vitti, Gabriele Ferzetti. Forgalmazó: Etalon Film. 137 perc.La notte – olasz, 1961. Rendezte: Michelangelo Antonioni. Szereplők: Marcello Mastroianni, Jeanne Moreau, Monica Vitti. Forgalmazó: Etalon Film. 117 perc.

A Vörös sivatag öt, illetve a Napfogyatkozás három évvel ezelőtti dvd-kiadása után végre megjelent nálunk Michelangelo Antonioni hatvanas évek elején született Tetralógiájának első két – a ciklust megnyitó – darabja is. A filmtörténetet a sarkaiból kiforgató négy film tematikusan és stilárisan is egybetartozik, ugyanis mindegyik az olasz felső(közép)osztálybeli figurák felvonultatásával a modern ember érzelemdeficitjét, elidegenedettségét vizsgálja, markánsan szerzői – dísztelen, minimalista, szikáran intellektualista – stílusban. A kaland és Az éjszaka a Tetralógián belül a leginkább összetartozó darab, hiszen lényegében egyazon témáról szólnak: előbbi arról, hogy miként mérgezi meg a szerelmet az érzelmek betegsége, utóbbi arról, hogy miként gyengíti el ugyanez a házasságot. Hogyan lehet a hiányt megmutatni – vizualizálni azt, ami nincs, illetve átélhetővé tenni a semmit? Antonioni színre lépéséig mindez a lehetetlennel határos vállalkozásnak tetszett a filmművészetben.

Extrák: A kaland dvd-kiadásán extraként Sandro Lai egyórás dokumentumfilmje található, A tekintet, amely megváltoztatta a filmet címmel. A doku jóllehet idővel felhígul, egészében mégis érdemdús bevezető Antonioni világába, ami nem kis részben annak köszönhető, hogy Lai sokat beszélteti a mestert, pontosabban számos – mások által készített – interjúrészletet használ fel. A nyilatkozataiban Antonioni kitér esztétikai elveire (például alig egy percben summázza a mindenkori modernista filmrendezők felfogását a triviális események szüzsébeli szerepéről), de beszél a pályáját meghatározó fordulatokról, a művészetét alakító nagy találkozásokról, továbbá látásmódjának alakulásáról. A művek elemzését esztéták helyett maga Antonioni végzi, ami esszéisztikussá alakítja a filmet. A néhol bulvárjellegű betéteket is tartalmazó, sok forgatási jelenettel, werkanyaggal spékelt doku Antonioni pályáját a neorealista ihletettségű indulástól a Túl a felhőkön (1995) elkészítéséig taglalja, a legnagyobb teret A kalandnak biztosítva, de egyes korszakos darabokat – mindenekelőtt Az éjszakát és a Foglalkozása: riportert – csak érintőlegesen tárgyalva. Antonioni szerelmesei számára talán az a rész a legizgalmasabb, amely bemutat egy, A kaland végleges változatából kimaradt jelenetet (lásd a doku 15–17. percét).

Az éjszaka lemezén szintén található egy ötvenperces dokumentumfilm, Antonioni felesége, Enrica rendezésében, Ha filmezek, élek címmel. Ennek a dokunak Az éjszakához semmi köze, a Túl a felhőkön forgatása idején készült, és egyrészt poétikusabb hangvételű, mint A tekintet, amely megváltoztatta a filmet, másrészt kevésbé informatív. Még a Túl a felhőkön kulisszatitkairól sem tudunk meg belőle sokat, annyi az érdekessége csupán, hogy láthatjuk az idős mestert rendezés közben.

A két film két külön kiadvány.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2013/01 58-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11326