KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

            
             
             
             
             
             
             
             
             
              
   2011/május
SÖTÉT VADNYUGAT
• Benke Attila: Kamerába lőni Western és önreflexió
• Varró Attila: Balladák a B-oldalról Western és revizionizmus
• Nevelős Zoltán: Deadwood A káosz urai
PSZICHO-FILMEK
• Pintér Judit Nóra: Az őrület mítoszai Pszicho-mozi
• Kovács Kata: Az eszképizmus lobotómiája Álomháború
• Iványi Zsófia: Horrorba hasadt lelkek Többszörös személyiségek
LATIN MOZI: KUBA
• Lénárt András: A Comandante mozija Új kubai filmek
• Bácsvári Kornélia: Titón szigete Tomás Gutiérrez Alea
• Bilsiczky Balázs: Kuba színei Beszélgetés Gödrös Frigyessel
• Gödrös Frigyes: A dolgok kezdete
MAGYAR MŰHELY
• Bikácsy Gergely: Melegítő fények Sós Ágnes portréjához
• Santa Dan: Egy meg sem született szerelem temetése Visszatérés – Retrace
• Harmat Eszter: Itt vagyunk YouTube-generáció?
INTERNET
• Kömlődi Ferenc: Webkameránk a világ szeme Online videókommunikáció
FILMEMLÉKEZET
• Harmat György: A realizmus csele Politika és művészet
TELEVÍZÓ
• Sepsi László: A rossz út Totál szívás
FILM / REGÉNY
• Lovas Anna: Törékeny életek Haruki Murakami: Norvég erdő
• Varró Attila: Ösvény vagy tisztás Norvég erdő
KRITIKA
• Gelencsér Gábor: Átjáróház Ki/Be Tawaret
• Báron György: Hunnia, a Paradicsom Két világ közt
MOZI
• Schubert Gusztáv: Férfit látok álmaidban
• Forgács Nóra Kinga: Egyszer fenn egyszer lenn
• Alföldi Nóra: Seraphine
• Szabó Noémi: A lány és a farkas
• Vajda Judit: Instant dohány
• Nevelős Zoltán: Winter’s Bone
• Roboz Gábor: Élve eltemetve
• Kovács Marcell: Csúcshatás
DVD
• Varga Balázs: Nosztalgia
• Kovács Marcell: 8 millió halál
• Gorácz Anikó: A varázsló álma
• Nagy V. Gergő: Bronson
• Varga Zoltán: Magasfrász
• Benke Attila: Yentl
• Tosoki Gyula: TRON, avagy a számítógép lázadása
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Csúcshatás

Kovács Marcell

Limitless – amerikai, 2011. Rendezte: Neil Burger. Írta: Alan Glynn regényéből Leslie Dixon. Kép: Jo Willems. Zene: Paul Leonard-Morgan. Szereplők: Bradley Cooper (Eddie Morra), Robert De Niro (Carl Van Loon), Abbie Cornish (Lindy), Andrew Howard (Gennady), Anna Friel (Melissa). Gyártó: Many Rivers Productions, Boy of the Year, Intermedia, Relativity Media, Virgin Produced. Forgalmazó: Pro Video. Feliratos. 105 perc.

A válságból lábadozó, fásult lélek vigasztalására készült, kicsit sci-fi, kicsit thriller, kicsit akciófilm, de fõleg társadalmi szatíra a Csúcshatás. Felvillantja a fényt az alagút végén a zuhanó tõzsdeárfolyamok és az emelkedõ kamatlábak szorításában vergõdõ nézõ számára. Lám csak, a film lerongyolódott, elbutult fiatal írója is elnökesélyes pénzügyi géniusszá tudott változni, kisütött felette a nap, visszakapta a nõjét, és kezében tartja a világgazdaságot. Csupán egy pirula kellett hozzá a legújabb fejlesztésû csodaszerbõl, a serkentõbõl, ami megmozgatja a szabad agyi kapacitásokat. Azt a nyolcvan százalékot, ami ott lötyög a fejünkben kihasználatlanul.

Ilyen csodáért az ember minimum a lelkével fizet, hõsünknek azonban mindez szinte ingyen hull az ölébe. Apró gondok akadnak csak, pótolni kell a fogyatkozó készletet, helyre kell tenni a bogyó iránt élénk érdeklõdést mutató ukrán maffiózókat, de ezek elhanyagolható mellékhatások. Neil Burger filmje nem moralizáló drogdráma, de nem is egy újabb akciófilmesített Philip K. Dick-adaptáció. Sokkal inkább csillivilli puccparádé a nyolcvanas évek cinikus, ám újabban már visszavágyott gondtalan, élveteg világából. A szuperdrogtól szikrázó színekben ragyog az addig szürke környezet, millió izgalmas részlet válik láthatóvá, és a világmegváltó gondolatok szó szerint az égbõl potyognak. A rendezés látványos trükkjei, az elképesztõ zoomok, a szédítõ látószögek és az eszeveszett vágás révén a hatás tényleg csúcs. Szatírát látunk, de ahogy a Tõzsdecápákban vagy a Szent Elmo tüzében a kritika tárgya volt az érdekes, nem pedig az üzenete, itt is az édes élet a fõszereplõ, jobban mondva annak illúziója. Burger A mágusban ügyesen egyensúlyozott a valóság és az illúzió határán, most azonban beéri az utóbbival. Igyekszik mindent hihetetlenül színesnek és izgalmasnak láttatni, de Robert De Niro bágyadt ábrázata kifog rajra.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2011/05 55-55. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10636