KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

            
             
             
             
             
             
             
             
             
              
   2011/május
SÖTÉT VADNYUGAT
• Benke Attila: Kamerába lőni Western és önreflexió
• Varró Attila: Balladák a B-oldalról Western és revizionizmus
• Nevelős Zoltán: Deadwood A káosz urai
PSZICHO-FILMEK
• Pintér Judit Nóra: Az őrület mítoszai Pszicho-mozi
• Kovács Kata: Az eszképizmus lobotómiája Álomháború
• Iványi Zsófia: Horrorba hasadt lelkek Többszörös személyiségek
LATIN MOZI: KUBA
• Lénárt András: A Comandante mozija Új kubai filmek
• Bácsvári Kornélia: Titón szigete Tomás Gutiérrez Alea
• Bilsiczky Balázs: Kuba színei Beszélgetés Gödrös Frigyessel
• Gödrös Frigyes: A dolgok kezdete
MAGYAR MŰHELY
• Bikácsy Gergely: Melegítő fények Sós Ágnes portréjához
• Santa Dan: Egy meg sem született szerelem temetése Visszatérés – Retrace
• Harmat Eszter: Itt vagyunk YouTube-generáció?
INTERNET
• Kömlődi Ferenc: Webkameránk a világ szeme Online videókommunikáció
FILMEMLÉKEZET
• Harmat György: A realizmus csele Politika és művészet
TELEVÍZÓ
• Sepsi László: A rossz út Totál szívás
FILM / REGÉNY
• Lovas Anna: Törékeny életek Haruki Murakami: Norvég erdő
• Varró Attila: Ösvény vagy tisztás Norvég erdő
KRITIKA
• Gelencsér Gábor: Átjáróház Ki/Be Tawaret
• Báron György: Hunnia, a Paradicsom Két világ közt
MOZI
• Schubert Gusztáv: Férfit látok álmaidban
• Forgács Nóra Kinga: Egyszer fenn egyszer lenn
• Alföldi Nóra: Seraphine
• Szabó Noémi: A lány és a farkas
• Vajda Judit: Instant dohány
• Nevelős Zoltán: Winter’s Bone
• Roboz Gábor: Élve eltemetve
• Kovács Marcell: Csúcshatás
DVD
• Varga Balázs: Nosztalgia
• Kovács Marcell: 8 millió halál
• Gorácz Anikó: A varázsló álma
• Nagy V. Gergő: Bronson
• Varga Zoltán: Magasfrász
• Benke Attila: Yentl
• Tosoki Gyula: TRON, avagy a számítógép lázadása
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Egyszer fenn egyszer lenn

Forgács Nóra Kinga

Over gaden under vandet – dán, 2009. Rendezte: Charlotte Sieling. Írta: Yaba Holst. Kép: Jorgen Johansson. Zene: Thomas Haas-Christenssen. Szereplők: Sidse Babett Knudsen (Anne), Anders W. Berthelsen (Bjorn), Nicolas Bro (Ask), Mohammed Al‑Bakier (Fadi). Gyártó: Nimbus Film. Forgalmazó: Cirkofilm–Másképp Alapítvány. Feliratos. 100 perc.

Az Egyszer fent, egyszer lent sztoriját vétek és lehetetlenség volna elmesélni, elég annyi, hogy egy ünnepelt színésznõ, Anne (az Esküvõ után és a Nézz balra, ott egy svéd! címû filmekbõl ismerõs Sidse Babett Knudsen) családja hullik atomjaira, miközben egyes családtagjai, ismerõsei, színházi kollégái is válaszút elé kerülnek. A cselekmény egyetlen napot ölel fel, a film in medias res bontja ki a tucatnyi szereplõ kapcsolati hálójában és személyiségében elõre kódolt konfliktusrendszert, hogy el is vezesse a más-más nézõponthoz köthetõ párhuzamos szálakat a grand finale-ig: stílszerûen egy színházi premier estjéig.

A dán Charlotte Sieling filmje úgy veti alá hõseit emberközeli nézõpontú analízisnek, hogy különféle szituációkba vezeti bele õket, melyek felborítják az öncsalással és színleléssel még éppen csak fenntartható egyensúlyi állapotot. Mindeközben szemtelen ügyességgel egyensúlyozik empatikus és ironikus megfogalmazás, kíméletlen drámai elemzés és komikus látásmód között. A film tökéletesen hétköznapi problémákat sorol elõ kihûlt házasságtól csalásig, emberi gyengeségtõl önzésig vagy az õszinteséggel járó nehézségeiig. Eközben minden létezõ sztereotípiába belefut, a fõszereplõ Anne mûvészkaraktere is erre bizonyíték, ám az irónia idézõjelében, az empátia emberi reakciókra rávilágító figyelmével vizsgálja a kliséket, így ha újszerûvé nem is, de üdítõen életszerûvé válnak. Az árnyalt fogalmazást szolgálja az olykori zaklatott kézikamera, máskor a kifejezetten artisztikus képekben érzékelhetõvé váló elbeszélõ-megfigyelõ kamera jelenléte is.

Az Egyszer fent, egyszer lent nem kiemelkedõ, de remek arány- és stílusérzékkel levezényelt mozidarab, ami hozza a dán filmektõl megszokott erõs színészi jelenléttel és az olykor meghökkentõ, mégis egyszerûen, tisztán és intelligensen ábrázolt helyzetekkel járó hatást.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2011/05 52-53. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10631