KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
   2010/október
BLOG
• Wostry Ferenc: A kiúttalanság történetei Cinefest 7.
• Baski Sándor: Tablóképek Ká-Európából CinePécs 2010
KÖZELJÖVŐ-FANTÁZIÁK
• Kömlődi Ferenc: Közeljövő-képek Poszt-cyberpunk a XXI. század első évtizedében
• Kubiszyn Viktor: Háló által homályosan Virtuális közeljövő
MALICK
• Hlavaty Tamás: Az égig érő fa Az élet fája
ÁLOMMOZI
• Jankovics Márton: Kamera a tudattalanban Álomfilmek
• Lovas Anna: Álmok a negyedik falon túlról Satoshi Kon
• Géczi Zoltán: Álomterror Satoshi Kon: Paprika
FRANCE NOIR
• Géczi Zoltán: Marseille-i éjszakák Francia krimi 2000–2010
• Ádám Péter: A metropolis démona Ős-noir: Fantômas-sorozat
MAGYAR MŰHELY
• Hirsch Tibor: Színésztükör Kállai Ferenc
PORTRÉ
• Zalán Vince: Kisvárosi víkendek Ivan Passer másfél cseh filmje
FILMISKOLA: A MONTÁZS
• Vincze Teréz: Tér-idő-gondolat Vágás és montázs
• Vincze Zsuzsanna: Filmek újratöltve Tévére vágva
• Varga Balázs: Folytonossági hiányok Az ugró vágás
TELEVÍZÓ
• Klág Dávid: Kentucky cowboy A törvény embere
KRITIKA
• Pápai Zsolt: Posztforradalmi jasszkorszak Kolorádó Kid
• Horeczky Krisztina: A boldog részünk Pina Bausch: Álomtánc
• Schreiber András: Egyik sír, másik nevet Juan José Campanella: Szemekbe zárt titkok
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi
FILM / REGÉNY
• Vajda Judit: Az ígéret megszállottja Ben Sherwood: Charlie St. Cloud halála és élete
• Szabó Noémi: Sekélyes sírhant Charlie St. Cloud halála és élete
MOZI
• Vajda Judit: Poézis – Mégis szép az élet
• Vajda Judit: Lourdes
• Forgács Nóra Kinga: A méz
• Zalán Márk: Minden rendben lesz
• Kolozsi László: Szeretők
• Ádám Péter: Dumas
• Vincze Teréz: Nők férfiak nélkül
• Roboz Gábor: Mission London
• Parádi Orsolya: Soul Kitchen
• Alföldi Nóra: Pancserpolice
• Sepsi László: A kaptár – Túlvilág 3D
• Baski Sándor: The Expendables – A feláldozhatók
• Varró Attila: Tolvajok városa
DVD
• Alföldi Nóra: A fantasztikus Róka úr
• Pápai Zsolt: A harcmező hírnökei
• Sepsi László: Mi a gond velem?
• Nagy V. Gergő: A köd

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Film / Regény

Charlie St. Cloud halála és élete

Sekélyes sírhant

Szabó Noémi

A regény szentimentalizmusát a filmvásznon idétlen humor és sűrű giccs váltotta fel

 

Mindig akad valaki, aki az élet értelméről alkotott gondolatait olyannyira átütőnek találja, hogy késztetést érez annak széleskörű megosztására, a Charlie St. Cloud halála és élete pedig éppen ilyen késztetésből született. A film jól illeszkedik abba az amerikai trendbe, amelyet a Meyer, Sparks vagy Sherwood nevével fémjelzett bestsellerek képviselnek: konzervatív keresztény értékrendjüket romantikus, esetleg enyhén erotikus körítésbe csomagolva és időnként fantasztikumba tolva, közvetlen stílusban próbálják fiatal olvasóikat finoman téríteni, sokszor éppen elég sikerrel ahhoz, hogy az Álomgyár is felfigyeljen rájuk (Kedves John, Az utolsó dal, Alkonyat). Az pedig egyáltalán nem meglepő, hogy Hollywood ifjúsági filmgyártás címe alatt ipari mennyiségben állít elő propagandafilmeket az amerikai kultúrát nagymértékben meghatározó baptista mozgalom szellemében, elvégre a gyerek- és ifjúsági filmek értékrendje a világon mindenhol törvényileg szabályozott, így a hivatalos ifjúsági filmek esetében az aktuális társadalmi rend értékeinek tisztelete szükségszerűvé válik.

A Charlie St. Cloud halála és élete könnyfakasztó történet egy testvérpárról, amelyet szétszakít a kisebbik fiú tragikus elhunyta, ám még a halál után is összetart a napi baseball-edzés minden alkonyatkor. Forgatókönyvírói sokat tettek annak érdekében, hogy Ben Sherwood szentimentális regényét korrekt vígjátékká transzformálják; Burr Steers rendező pedig, bár nem találta meg első, szerzői filmje, a Minden jöhet díjesővel jutalmazott cinikus humorát, nagyjából tartja az arany középutat a végtelenül idétlen humoros betétek túlburjánzása (lásd előző filmjében, a szintén Zac Efronnal forgatott Megint 17-ben), illetve az ordenáré giccs között (amely azért át-áttör a felhőkön az alkonyati nap sugaraival egyetemben, hogy rózsaszínre fesse az élő és a holt testvér örök játékát).

Zac Efron, a High Scool Musical éneklő röplabdás csillaga sorstársához, az Alkonyatból megismert Robert Pattinsonhoz hasonlóan igyekszik kitörni skatulyája szorításából, ám ezt a lehetőséget Burr Steers-zel közös munkái (Megint 17, Charlie St. Cloud halála és élete) eddig nem adták meg neki, miközben Robert Pattinson nagyjából sikerrel árnyalta színészi palettáját az általa executive producerként is jegyzett Emlékezz rám című közepes függetlenfilmben. Több eséllyel kecsegtetett Efron számára a Richard Linklater rendezésében készült Én és Orson Welles-ben kapott főszerepe, ám balszerencséjére a film csúfosan megbukott, a tinisztár kifogástalan alakítása ellenére. Legközelebbi munkája pedig, a 2012-re ütemezett Sparks adaptáció nem mutat kiutat az ideológiai béklyókból, így marad az égben köttetett szerelem ideája, mézesmadzagnak pedig Efron hibátlanul kidolgozott felsőteste – amelyet a Charlie St. Cloudban is többszörösen megcsodálhat a rajongók hada.


CHARLIE ST. CLOUD ÉLETE ÉS HALÁLA (Charlie St. Cloud) – amerikai-kanadai, 2010. Rendezte: Burr Steers. Írta: Ben Sherwood regényéből Craig Pearce és Lewis Colick. Kép: Enrique Chediak. Zene: Rolfe Kent. Szereplők: Zac Efron (Charlie St. Cloud), Amanda Crew (Tess Carroll), Charlie Tahan (Sam St. Cloud), Kim Basinger (Claire St. Cloud). Gyártó: Universal Pictures. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Feliratos. 101 perc.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2010/10 53-53. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10312