KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
   2010/október
BLOG
• Wostry Ferenc: A kiúttalanság történetei Cinefest 7.
• Baski Sándor: Tablóképek Ká-Európából CinePécs 2010
KÖZELJÖVŐ-FANTÁZIÁK
• Kömlődi Ferenc: Közeljövő-képek Poszt-cyberpunk a XXI. század első évtizedében
• Kubiszyn Viktor: Háló által homályosan Virtuális közeljövő
MALICK
• Hlavaty Tamás: Az égig érő fa Az élet fája
ÁLOMMOZI
• Jankovics Márton: Kamera a tudattalanban Álomfilmek
• Lovas Anna: Álmok a negyedik falon túlról Satoshi Kon
• Géczi Zoltán: Álomterror Satoshi Kon: Paprika
FRANCE NOIR
• Géczi Zoltán: Marseille-i éjszakák Francia krimi 2000–2010
• Ádám Péter: A metropolis démona Ős-noir: Fantômas-sorozat
MAGYAR MŰHELY
• Hirsch Tibor: Színésztükör Kállai Ferenc
PORTRÉ
• Zalán Vince: Kisvárosi víkendek Ivan Passer másfél cseh filmje
FILMISKOLA: A MONTÁZS
• Vincze Teréz: Tér-idő-gondolat Vágás és montázs
• Vincze Zsuzsanna: Filmek újratöltve Tévére vágva
• Varga Balázs: Folytonossági hiányok Az ugró vágás
TELEVÍZÓ
• Klág Dávid: Kentucky cowboy A törvény embere
KRITIKA
• Pápai Zsolt: Posztforradalmi jasszkorszak Kolorádó Kid
• Horeczky Krisztina: A boldog részünk Pina Bausch: Álomtánc
• Schreiber András: Egyik sír, másik nevet Juan José Campanella: Szemekbe zárt titkok
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi
FILM / REGÉNY
• Vajda Judit: Az ígéret megszállottja Ben Sherwood: Charlie St. Cloud halála és élete
• Szabó Noémi: Sekélyes sírhant Charlie St. Cloud halála és élete
MOZI
• Vajda Judit: Poézis – Mégis szép az élet
• Vajda Judit: Lourdes
• Forgács Nóra Kinga: A méz
• Zalán Márk: Minden rendben lesz
• Kolozsi László: Szeretők
• Ádám Péter: Dumas
• Vincze Teréz: Nők férfiak nélkül
• Roboz Gábor: Mission London
• Parádi Orsolya: Soul Kitchen
• Alföldi Nóra: Pancserpolice
• Sepsi László: A kaptár – Túlvilág 3D
• Baski Sándor: The Expendables – A feláldozhatók
• Varró Attila: Tolvajok városa
DVD
• Alföldi Nóra: A fantasztikus Róka úr
• Pápai Zsolt: A harcmező hírnökei
• Sepsi László: Mi a gond velem?
• Nagy V. Gergő: A köd

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Papírmozi

Papírmozi

Bayer Antal

 

Az ötlet első hallásra meghökkentő: Shakespeare drámái manga formátumban. Már arról is megoszlanak a vélemények, hogy egyáltalán sikerülhet-e bármilyen adaptáció – hát még, amikor egy látszólag ennyire távol álló médiumról van szó.

Ehhez képest az adaptáció meglepően jól működik. Bár Hamlet történetének áthelyezése a közeli jövőbe inkább csak ürügynek tűnik az egyébként nem túl számos fantasy-elem becsempészésére, az olasz nevű angol grafikus, Emma Vieceli kifejezetten jól strukturált és a tragédia minden lényeges gondolatát közvetítő verziót készített, Nádasdy Ádám új fordításának szövege is szépen passzol a képek hangulatához. A feldolgozás olvasmányos, és a történetet még nem ismerő fiatalabbak számára izgalmas is lehet. A kivitelezés arra mutat, hogy elsősorban a sódzso (fiatal lányoknak szóló manga) kedvelőit célozhatta meg a kiadó.

Hibátlannak azonban semmiképp sem mondanám. A manga narrációs eszközeit európai alkotóhoz képest jól hozza, de akadnak benne pusztán a változatosságot szolgáló, sem a cselekmény, sem a hangulat által nem indokolt plánozások, oldalkompozíciók. Ami pedig a darab előadását illeti, eredeti közelítésről, újonnan felfedett tartalomról nem igazán beszélhetünk.

Manga-Shakespeare: Hamlet. Rajzolta Emma Vieceli. Fekete-fehér, puhafedeles, 192 oldal. Kiadó: Agave.


Comics

Brian Michael Bendis nemcsak a legszorgalmasabb írója a Marvel Comics legújabb korszakának, hanem valóságos vizionárius: sorozatokon és éveken is átívelő történetei összefüggnek, egységet alkotnak. Nincs ez másképp a friss Bosszú Angyalai-kötettel sem. A sorozat előző négy részén kívül a Mutánsvilág és az Új Titkos Háború előzetes elolvasása is fölöttébb ajánlott, különben némileg elveszünk a ki kicsodában és a miértekben.

Amióta zseniális húzással a kiadó legnépszerűbb figuráit, Pókembert és Rozsomákot is a szupercsapathoz vezényelték, fut a szekér rendesen, és el kell ismerni, hogy a Marvel illően megadja a módját. Az öt részből négyet jegyző brazil Deodato napjaink egyik sztárrajzolója, remekül hozza a szuperhősös képregények dinamikáját. A történet nem Eisner-díjas ugyan, de végig izgalmas, és bár önmagában is kerek, ügyesen viszi tovább a sorozatot és előkészíti a folytatását, amelyet remélhetőleg szintén olvashatunk majd magyarul.

Az Új Bosszú Angyalai: Ellenhatás. Írta Brian Michael Bendis, rajzolta Mike Deodato és Steve McNiven. Színes, puhafedeles, 110 oldal. Kiadó: Kingpin.


Képvers


Bár a magyar nyelvnek egész jó szava a képregényre a képregény, néha éppen ez a szó nehezíti meg egy mű besorolását. A két évvel ezelőtt az év norvég képregényének megválasztott Teremj, világ! ugyanis nem epikus, hanem lírai mű.

Vigyázat: képvers, nem illusztrált költemény, nem utólagosan készültek a rajzok a vershez. A képregény fogalmi meghatározásának lényeges pontja a kép és a szöveg kölcsönhatása, és ez kétségtelenül megvan Gunnar Wærness művében.

Wærness elsősorban költő, nem képzőművész, és ez meg is látszik a köteten. Választott technikája a kollázs egy formája: grafikák és fotók közvetlen és módosított idézeteit köti össze új egységgé. A legkülönbözőbb korokból választott képek sora eszünkbe juttatja, hogy őseink már jóval a modern képregények megjelenése előtt kommunikáltak, kódoltak és dekódoltak képsorok segítségével: barlangrajzokkal, triptichonokkal, képes krónikákkal, allegorikus tablókkal. A mindezekre és még sok másra is utaló Teremj, világ! nem adja meg magát könnyen az értelmezésnek, oldalról oldalra szolgál újabb megfejtendő rejtélyekkel.

Teremj, világ! Írta és rajzolta Gunnar Wærness. Fekete-fehér, puhafedeles, 52 oldal. Kiadó: Napkút.


Hazai


2009 decemberében 100. számával leállt a Kretén intelligens humormagazin. A legszebb korszakában 50 ezer példányban megjelenő lap az interneten ingyenesen elérhető tartalmakkal már nem bírta a versenyt. A Napirajz ellenben fordított pályát futott be: blogként indult, kultikus sikerű kötetek lettek belőle.

A két vonal most találkozott. Göndöcs Gergely és Marabu, a Kretén egykori munkatársai a napirajzos Grafitemberrel és Plával szövetkezve közös, kizárólag képcsíkokat közlő, naponta frissülő honlapot hoztak létre. A számos vendégjátékost is felsorakoztató blog szerzői minden héten új témát dobnak be, egymás csíkjaira is válaszolgatnak. A januárban indult honlapot már több ezren követik, szaporodnak a hozzászólások. Már kötetet is terveznek.

www.parkocka.hu


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2010/10 51. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10307