KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
   1995/október
KRÓNIKA
• Pintér Judit: Nanni Loy (1925-1995)
MAGYAR FILM
• Peternák Miklós: A titán és a szirén Bódy Gábor: Írások a hagyatékból
• Bódy Gábor: A titán és a szirén Írások a hagyatékból
• Peternák Miklós: A film nem avul Beszélgetés Bódy Gáborral
MAGYAR MŰHELY
• Jeles András: Életképek a hátországból Egy film előmunkálatai
• Zsugán István: A hetedik szoba Mészáros Márta új filmjéről

• Bikácsy Gergely: Vízbemerengők, avagy Pirandello levelei Olasz film, anno zero
• Csantavéri Júlia: Szegények mozija Beszélgetés Marco Ferrerivel
• Kozma György: Delírium filmens Leos Carax
1895–1995
• Molnár Gál Péter: A hallgatag bohóc Jacques Tati

• Barna György: Magyar pornó Videopiac
TELEVÍZÓ
• Spiró György: Ebek harmincadján Égi manna
KRITIKA
• Fáber András: Például Proust Ébredés
• Bori Erzsébet: A másik játszik Segítség, csaló!
LÁTTUK MÉG
• Hegyi Gyula: Férfiak mélyrepülésben
• Déri Zsolt: Passion Fish
• Harmat György: Kongó
• Báron György: Waterworld
• Takács Ferenc: Az első lovag
• Barotányi Zoltán: Eszelős szerelem
• Barna György: A Lény
• Tamás Amaryllis: A rettenthetetlen
• Hungler Tímea: Az utolsó esély

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Férfiak mélyrepülésben

Hegyi Gyula

Jacques Audiard César-díjas filmje rafináltan szerkesztett munka. Eleinte azt sem tudjuk, véres krimit vagy csavargók körében játszódó komédiát látunk-e. De azért sejtjük, hogy a két szál előbb-utóbb összetalálkozik egymással, s a súlyos merénylet és a mulatságos clochard-történet közös folytatást hordoz magában. Ráadásul a két párhuzamos történetbe különböző időpontokban kapcsolódunk be, és csak a film végére értjük meg, hogy a krimi nulladik órájakor hol tartott éppen a másik mese időszámítása. De amikor megértjük, az a fajta jóérzés tölt el minket, mint amikor már jóval az utolsó oldalak előtt megfejtettük Agatha Christie titkát. Volt idő, amikor a francia filmek ennél bonyolultabb szellemi erőfeszítést követeltek nézőiktől, de az infantilizálódott akciófilmek tengerentúli áradatában most már ez is az „esprit” rokonszenves példájaként üdvözlendő. A vetítőben egy huszonéves kritikus egyenesen „művészfilmnek” nevezte, e kifejezéssel arra utalva, hogy a filmnek van szerkezete, jó színészek játszanak benne, s általában véve más, mint a hollywoodi tucatprodukciók. Ritkán éreztem ennyire világosan, hogy én még egy másik generációból jöttem: de hát ez egy másik történet.

A történet mindkét része a férfibarátság tengelye körül forog. Bár a szereplők – talán a zavart identitású fiút leszámítva – egyáltalán nem homoszexuálisok, az életüket szegélyező nőknél láthatóan többre tartják a barátaikat. Simon, az utazó ügynök azért tör ki az ismeretlenbe felesége, lánya és unokája meghitt világából, hogy felkutassa legjobb barátja, egy dinamikus fiatal zsaru merénylőit. Marx, az öregedő hazárdjátékos szereti a nőket, ha van pénze rá, fel is hívja őket a szobájába, de közben szórakozottan tűri, hogy a kissé lükének látszó fiú legyen élete társa. Mivel Simon, Marx és a fiú a dramaturgiailag jól előkészített pillanatban természetesen összetalálkoznak egymással, a baráti vonzalmakból jól fejlett háromszög alakul ki. A végkifejlet véres is, szellemes is, érzelmes is, s ügyesen zárja a filmet.

Matthieu Kassowitz igazán nem mindennapi alakításáért a legjobb férfi főszereplő César-díját kapta. Nyilván joggal. A francia filmek régi barátait azonban talán még az ő játékánál is jobban lenyűgözi Jean-Louis Trintignant alakítása az öregedő, lecsúszott hazárdjátékos szerepében. Bizony, változnak az idők, s a kilencvenes években mindent másképp kell csinálni. De Trintignant azért Trintignant maradt, az új idők obulusát megfizetve sem lett hűtlen a régi iskolához.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1995/10 57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=975