KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
   2008/június
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• Szilágyi Ákos: Alekszandr Trosin (1942–2008)
• S. A. : Kateřina Pošová (1930–2008)
PÁRIZS '68
• Ádám Péter: A forradalom illuzionistái
• Kovács András Bálint: Mozipravda Godard ’68
• Jancsó Miklós: Zsebünkben a bölcsek köve
BÓDY GÁBOR
• Forgách András: Sötét angyal Kerekasztal-beszélgetés Bódy Gáborról – 1. rész
KEN RUSSELL
• Takács Ferenc: A megfilmesített filmgyűlölő D. H. Lawrence a moziban
BACSÓ PÉTER
• Muhi Klára: Rendszerek és bűnbakok Beszélgetés Bacsó Péterrel
• Báron György: Te rongyos élet... Bacsókönyv
INDIANA JONES
• Beregi Tamás: A régész, aki kalandor volt Indiana Jones visszatért
TELEVÍZÓ
• Baski Sándor: Arcjáték Futball a tévében
• Deák Dániel: Leértékelt sorsok Az igazság ára
FESZTIVÁL
• Nóvé Béla: Színpompás szürke fény Tampere
• Kemény György: Képdzsungel Minden mozi!
• Andor Tamás: Tehenek az olajmezőn Dialektus 2008
KRITIKA
• Barotányi Zoltán: Fényes kövek Shine a Light
• Csillag Márton: Rókabőr Kis Vuk
MOZI
• Kolozsi László: Párizs, szeretlek…
• Vajda Judit: A másik Boleyn lány
• Forgács Nóra Kinga: Egyszer
• Teszár Dávid: Cyborg vagyok, amúgy minden oké
• Donáth Mirjam: Karamell
• Pápai Zsolt: Erőszakik
• Schreiber András: Gyilkosság online
• Kovács Marcell: Vasember
• Varró Attila: Totál Turbó
DVD
• Csillag Márton: Ó, testvér, merre visz utad?
• Alföldi Nóra: Nulladik óra
• Klág Dávid: Halott férfi nem hord zakót
• Pápai Zsolt: Csalók

             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Kritika

Kis Vuk

Rókabőr

Csillag Márton

Az új Vuk-film erkölcsi, esztétikai és dramaturgiai kihágásait a környezetvédelem témájának beemelése sem menti.

 

„Én meg beléptem a Zöld Pártba, nehogy már cseszegessenek a Trabant miatt” – fakad ki Géza (Gáspár Sándor) a Csapd le csacsi! egyik csúcsjelentében, és nem is sejti, hogy a következő évezred hajnalán milyen sok követőre talál. Manapság ugyanis mindenféle garázdaságot enyhíteni lehet némi környezetvédelemmel, a természet és az állatok oltalmazása elegendő ok lehet arra, hogy jótékonyan szemet hunyjunk különféle erkölcsi és esztétikai kihágások felett. Gát György producer-rendező képzeletbeli Trabantja például a kezdetleges módon alkalmazott 3D-animációs technika, melyet arra használ, hogy tovább mesélje Dargay Attila 1981-es klasszikusának történetét, rossz nyelven szólva egy új réteg bőrt nyúzzon le a sorscsapásoktól amúgy sem kímélt rókáról. Kis Vuk kalandja nevezhető akár aktualizált, naprakész feldolgozásnak is, a technikával együtt „fejlődő” nézői igények kiszolgálásának és a környezetszennyezés növekedésével változó művészi-morális kívánalmak kielégítésének, ám ez a történet sajnos egyik téren sem teljesít túl jól. Mert ha az nem is elvárás egy ártalmatlan mesével szemben, hogy a Pixar-filmek többrétegű humorát és festői látványvilágát szállítsa, a választott technika és elbeszélőmód miatt meg kell felelnie bizonyos követelményeknek, azaz nem lehet látványosan gyengébb egy közepes Dreamworks-filmnél figuramozgatásban, felületkezelésben, a jelenetek felfűzésében, az izgalom fenntartásában vagy akár egy akciójelenet lebonyolításában. A Macskafogó 2. esetében érthetően más elvárásokkal néztek szembe az alkotók, hiszen megtartották az első rész stílusát, és a háromdimenziós technikát organikus módon, csak kitüntetett jelenetekben alkalmazták. A Kis Vuk azonban gyökeresen szakít a hagyománnyal: nemcsak a kétdimenziós, kézzel rajzolt animációnak mond búcsút, de egészen a legmodernebb játékfilmes vívmányok megidézéséig merészkedik, azaz úgynevezett mátrixos kikacsintásokkal igyekszik elbűvölni a nagyérdeműt – különösebb siker nélkül. A kis rókahős kacifántos, lassított manőverei ugyanis nem elegáns megoldások, hanem sikertelen kísérletek a felnőtt nézők megnyerésére, az alkotók bátorságának és hozzá nem értésének bizonyítékai. Nem lenne gond továbbá, hogy az első Vuk-film dramaturgiai alapvetésével szakítva térd felett is mutatják az emberszereplőket, ha azok valóban egy másik világot, egy másik nézőpontot képviselnének, de sajnos a két tábor idővel összemosódik, az emberi személyiségjegyekkel felruházott állatok mellett az emberek mozgó díszletelemmé válnak, majd észrevétlenül átveszik az irányítást, hogy a történet zárlatában egy amerikai délutáni rajzfilm színvonalát idéző fináléban tegyenek igazságot, és vonják le a tanulságokat.

Apropó tanulságok: a tengerentúlon bevett szokás egy furfangos, de valamilyen szempontból hátrányos helyzetű gyermek kalandjain keresztül együttérzést kelteni egyes állatok, növények vagy a természet egésze iránt. Esetünkben egy Alex nevű kerekesszékes fiú vezet be bennünket az erdőbe, és fedi fel a vadorzó cirkuszosok sötét titkát, valamint egyesíti újra ifjabb és idősebb Vukot – igaz, ez a történet végén már kutyát sem érdekel, mert a film címére fittyet hányva maga Alex lép elő főszereplőnek. Szomorú múltja (baleset, az anya halála), a Bigyó felügyelőtől kölcsönzött ketyerék, valamint a szembenézés a gonosz idomárnővel és sleppjével akkora súlyt akaszt szegény gyerek vállára, mintha egyedül kellene felelnie az emberiség minden bűnéért, holott ő csak jót akar: szabadon engedni az állatokat. Teljesen jogosan, hiszen jóérzésű állatvédő nem nézheti tétlenül, hogy számítógép általi megrajzolásra ítélt suta kis jószágok egy olyan erdőben kénytelenek lakni, ahol álló nap egy rap-betéteket rikácsoló varjú repked felettük. A film végső tanulsága tehát: engedjük szabadon az állatokat, ne csak a ketrecekből, de a filmvászonról is!

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2008/06 54. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9386