KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1984/március
POSTA
• Gosztonyi Péter: Gallipoli Olvasói levél
• Bajomi Lázár Endre: Cocteau körül Olvasói levél
• Fáber András: Válasz Bajomi Lázár Endrének

• Greskovits Béla: Reform-közvéleményre van szükség Beszélgetés Vitézy Lászlóval
• Gulyás Gyula: Isonzó Egy készülő film dokumentumaiból 2.
• Gulyás János: Isonzó Egy készülő film dokumentumaiból 2.
• Ardai Zoltán: Páholylakók Felhőjáték
• Koltai Tamás: Operettvalóság Bástyasétány hetvennégy
• Székely Orsolya: Hamlet a zöld gyepen Inna Csurikovával és Gleb Panfilovval beszélget Zolnay Pál
• Panfilov Gleb: Jeanne d'Arc élete Forgatókönyv-részletek
• Szilágyi Ákos: Az ikrek A Zenekari próba és A karmester
• Koltai Ágnes: A rock kis évtizede Emlékszel Dolly Bellre?
• Hegedűs Zoltán: A filmkritika janzenistája André Bazin
• Lajta Gábor: A szenvedély útja Sindo Kaneto filmjeiről
• N. N.: Sindo Kaneto filmjei
FESZTIVÁL
• Csala Károly: Élethalálharc és melodráma Havanna
LÁTTUK MÉG
• Csantavéri Júlia: Átkozottak, szeretlek benneteket
• Szentistványi Rita: Szerelem receptre
• Barna Imre: Dühöngő bika
• Gáti Péter: Ezermilliárd dollár
• Schubert Gusztáv: Futásod véget ér
• Kovács András Bálint: Vámpír négy keréken
• Gáti Péter: Amit tudni akarsz a szexről (de sosem merted megkérdezni)
• Simándi Júlia: Kisvárosi fojtogató
• Farkas Miklós: Szupermodell
• Ardai Zoltán: Forróvérű kísértet
TELEVÍZÓ
• Faragó Vilmos: Kiről van szó? Faustus doktor boldogságos pokoljárása
• Zoltai Dénes: Egy veszedelmes ember Wagner
KÖNYV
• Kovács András Bálint: Film és cselekmény

             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Vámpír négy keréken

Kovács András Bálint

Ebben a filmben három műfaj van együtt: a krimi, a horror és Jiří Menzel. Az elegy nem élvezhetetlen, bár nekem jobban tetszett volna több Menzel és kevesebb krimi: igaz, a film krimijelenetei szinte profi módra vannak megcsinálva. Már-már fel sem tűnik, hogy Fordok és Buickok helyett Trabantok és Skodák száguldoznak az utakon.

„Menzelből”, vagyis szatírából azért lehetett volna több is a filmben, mert az alapötlete annyira morbid, hogy mindent elbír, sőt csak akkor él meg, ha minél képtelenebb (további) ötletekkel fokozzák: a Ferat cég olyan autót talált ki, amelyik embervérrel működik, és üzemanyagát a sofőr talpából, a gázpedálon keresztül szívja ki. Az orvos főszereplő (Menzel) egy baleset alkalmával megpróbálja leleplezni az autó titkát, amire – egyébként – egy pszichopata mániákus jön rá, ki tudja, honnan. Az orvosnak lelki motívumai is vannak: meg akarja akadályozni, hogy mentős kolléganője versenyen induljon ezzel az autóval. Nem volna itt semmi baj, ha a történet kétharmad része nem azzal telne el, hogy a főszereplő különböző módokon próbál meggyőződni arról, ami a néző számára már a film első harmadának a végén nyilvánvaló: igen, ez az autó tényleg egy vámpír. Ha ugyanis olyan világot látunk, ahol lehetséges, hogy egy autó embervérrel működjék, akkor rendben van, várjuk a további őrült ötleteket. Ha viszont olyan világot látunk, ahol ez képtelenségnek tetszik, akkor ez a tény ne váljon nyilvánvalóvá az első félóra után, mert akkor elvész a hajsza tétje.

A film inkább az első változattal próbálkozik: egy abszurd képletet állít fel: a vámpír-autó sofőrjei maguk is vámpírrá válnak, és már szükségletükké válik, hogy kiszívják a vérüket. A film legfőbb hibája az, hogy nem elég abszurd, nincs benne elég képtelen geg, sok energiát fordít arra, hogy profi krimi is legyen. Láttam egy filmben, hogy az emberek felfalták egymást egy weekenden. Bizony isten, elhittem. De hogy az emberek leghőbb vágya volna autóban elpusztulni...


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1984/03 50-51. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=6493