|
|
KrónikaJean Rouch (1917-2004)Schubert Gusztáv
A szomorú trópusok, a denaturált Afrika legnagyobb hatású etnográfus filmese volt. A frissen végzett hídmérnök sorsa 1941-ben, egy Nigerben tett utazáson vett éles fordulatot az etnográfia, majd a filmes néprajz felé. „Az etnográfusok afféle átkozott filmcsinálónak tartanak, a filmesek meg nagyképű néprajztudósnak” – nyilatkozta a Filmvilágnak (1996/7.), rokonszenves öniróniával, de nem igazán pontosan: épp az ő munkássága révén talált egymásra az addig a stílusra nem sokat adó etno-film és a tudományos alaposságra ügyet sem vető szafári-filmezés. Jean Rouch A fekete mágusok földjén (1947) bemutatója óta eltelt félévszázad alatt százhúsz filmet forgatott. Nevét második egészestés és fikciós dokumentumfilmje Én, a néger (1958) tette széles körben ismertté. A cinéma directe és a poézis különös ötvözetére a bontakozó nouvelle vague lázadói is felfigyeltek, a Cahiers-ban Godard méltatta a papa mozija elleni harcban fegyvertársnak érzett etnográfust. Jean Rouch a későbbiekben sem cáfolta meg a belévetett bizalmat: új hullámot indított el a filmes antropológiában. Az emberi piramis (1959), Oroszlánvadászat nyíllal (1965), Babatu (1976) – Rouch óta másként látjuk Afrikát. És a franciákat. Szülővárosát is az antropológus és a költő szemével figyelte, 1960-ban Edgar Morinnel elkészítette az egyik legszebb Párizs-filmet. Az Egy nyár krónikájában a párizsi flaszter népe válaszol a szofisztikáltan egyszerű, mégis forradalmi kérdésre: „Boldog vagy?”
Cikk értékelése: | ![](buttons/szomoru.gif) | ![](buttons/number1.gif) | ![](buttons/number2.gif) | ![](buttons/number3.gif) | ![](buttons/number4.gif) | ![](buttons/number5.gif) | ![](buttons/number6.gif) | ![](buttons/number7.gif) | ![](buttons/number8.gif) | ![](buttons/number9.gif) | ![](buttons/number10.gif) | ![](buttons/vidam.gif) | szavazat: 1500 átlag: 5.51 |
![](buttons/bontas.gif) |
|
|
|