KönyvSzekfü András: Így filmeztünk 2Kósa késeKelecsényi László
A dolgok csak másodjára vannak meg igazán – vallja Ottlik Géza. Szekfü András filmes interjúkötete is igazolja ezt. Van más(od)ik. Igazán? Minek még egy? Mert
mindent tudni akarunk a magyar filmgyártás titkairól. Hogy volt?
Visszatapsolnánk az aranykort, amikor azok a mai napság remeknek ható művek
születtek. Pedig micsoda zűrök és zavarok közepette! Lássuk csak.
Szekfü András interjúkötete
egykori és mai beszélgetéseket tartalmaz, melyeket a szerző rendezőkkel,
operatőrökkel és más hivatású „filmesekkel” folytatott hosszú évek során.
Hiányjegyzéket készíteni – kik maradtak ki a két kötetből – nem érdemes. Hírlik,
van harmadik, és a megalapozott kíváncsiságú kérdező készítene akár egy
negyediket is. Úgyhogy: reszkessetek riportalanyok, feleltetés lehetséges,
mielőtt továbbmennénk a magyar filmtörténet tantárgyból.
Ma már regényesnek ható
sztorik töltik meg a keményfedelű kötet oldalait, ám nem követtem a
regényolvasás elejétől a végéig illendő szabályát, össze-vissza lapozgattam és
ismerkedtem a beszélgetésekkel, mint a rossz kisgyerek, aki előbb eszi meg az
édességet, és utána fordítja maga elé a nem-szerette főzeléket. Ajánlom a
kedves további olvasóknak is ezt a módszert; úgyis elolvassák végül
betűről-betűre még a szellemes megfogalmazású kislexikont is. Ez a szöveghalmaz
úgy hat, mint egy krimi. Csak éppen nem tudunk rájönni, ki a gyilkos.
Egyáltalán: van itt bűnös, kérem, vagy mindenki ártatlan?
A megnyilatkozások
centrumában e kötet esetében a hatvanas évek állnak. Abból az évtizedből lehet
megérteni és megértetni későbbi, kevésbé jó hírű filmtörténeti korszakok
eseményeit is. Hogy egy példát idézzek, Gazdag Gyula Bástyasétány ‘74 című kesernyés humorú röpdolgozatának évtizedes
dobozba zárása bizony-bizony a szellemileg lefejezett cseh új hullám
utórezgése, a frissiben kinevezett filmfőigazgató nem tűrhette, hogy az efféle
látlelet netán valamilyen tömeghatást fejthessen ki a ‘68-at elbukó, rosszkedvű
hazai értelmiség körében.
Szekfü nagyon tud
kérdezni, és nem átallja, ha kell, sarokba szorítani alanyait. Persze nem azok
skalpja kell neki, akiket beszéltet, hanem a koré, amelyik folyton-folyvást
visszaszorítani igyekezett nemcsak a nehezen megfogható igazságot, hanem a
közvetlenül megragadható valóságot is. Nem hagy ki egyetlen kényes kérdést sem,
körbejárja azt a filmes világot, melyet sajnos már egyre kevesebben ismerhetnek
ilyen alapossággal. Nem is kör ez, hanem inkább ellipszis, melynek ugye, a
geometria szerint, két középpontja van. Az interjúknak is mintha kettő lenne, a
kérdező és a válaszoló élményei a megszűnt, ám megőrzött időről. Az elliptikus
középpontok a kérdezett alkotók, az idézett korok tekintetében is visszaköszönnek.
Ha ennek a második kötetnek a centrumát, azaz a centrumait kellene megjelölni,
talán elegendő lenne két film címét bedobni a róla szóló beszélgetésekbe. Két
permanensen zajló, s a végére már talán soha nem jutó vitáét. A két mű egy
méltán világhírű történelmi játékfilm (mert már az) és egy alig vetített filmdokumentum.
Naná, hogy mindkettő be lett tiltva a maga idejében!
Tízezer nap és A határozat. Kósa Ferenc halhatatlan remeke, valamint az Ember
Judit – Gazdag Gyula szerzőpáros szinte láthatatlan közéleti dokuja. Kósa
filmjének sorsa körüli hercehurca, a készülése, elfogadása (mármint el nem
fogadása) és utóélete krónikája kitűnően jellemzi a hatvanas évek filmvilágát.
Három interjúalannyal folytatott beszélgetésben is főszereplő ez a már teljes
mértékben kanonizálódott alkotás: Kósa, Nemeskürty, Herskó, a rendező és a két
stúdióvezető triója foglalkozik behatóan a magyar parasztság majd’ három
évtizedes krónikájának útjával, s negyedik hozzászólóként ott van még az
operatőr, Sára Sándor is. Ma már csak a sugallat hat ránk, ami a vászonról vagy
a képernyőről lejön, ha nézzük ezt az 1965-ben befejezett filmet, de akkor…
Csak annyit idézek a vele kapcsolatos különvéleményekből, hogy Sára szerint
Kósa jó ideig egy bicskával járkált, ha netán összefutna Nemeskürtyvel…
A „legtöbbször betiltott
filmrendező” rangját most már mindörökre birtokló Ember Judit dokumentumfilmje,
A határozat ugyanúgy korhű
valóságrajz, ugyanúgy a magyar vidék a fő konfliktus terepe benne, ahogy
például a nem kevésbé botrányos, egy kis nyírségi falu nyomorúsága körüli ún.
penészleki vita utóéletét rögzítő, a Gulyás-testvérek által forgatott filmes
szociográfiákban is (Valóság
síppal-dobbal avagy tűzön vízen át – 1968; Vannak változások – 1976-78).
Túléltük a kort, nézzük
ezeket a filmeket, és csak emlékezünk az elszalasztott lehetőségeinkre. Kósa
kése végül a tokjában maradt, csak nekünk nyílik ki néha a bicska a zsebünkben
Szekfü forrásértékű beszélgetéseit olvasva.
Cikk értékelése: | ![](buttons/szomoru.gif) | ![](buttons/number1.gif) | ![](buttons/number2.gif) | ![](buttons/number3.gif) | ![](buttons/number4.gif) | ![](buttons/number5.gif) | ![](buttons/number6.gif) | ![](buttons/number7.gif) | ![](buttons/number8.gif) | ![](buttons/number9.gif) | ![](buttons/number10.gif) | ![](buttons/vidam.gif) | szavazat: 0 átlag: - |
![](buttons/bontas.gif) |
|