Magyar MűhelySzíndramaturgia: SzerelmesfilmKint és bentKovács Ágnes
A színstilizáció a tudatfilmes jellegből fakad: a Szerelmesfilm színei legalább annyira külső, mint belső színek. Az
időrend felbontása ugyan már a hatvanas években megjelent, de ott még nem a
tudatfilmes szerzői műfajban, hanem kifejezetten
társadalmi-történelmi-politikai aspektusban, s ezek mind fekete-fehér filmek
voltak (Húsz óra, Hideg napok, Utószezon,
Próféta voltál szívem). A formát tovább radikalizáló filmek viszont már
jellemző módon színesek. 1970-ben négy tudatfilm is készült: Makk Károly Szerelem, Huszárik Zoltán Szindbád, Szabó István Szerelmesfilm, és Révész György Utazás a koponyám körül. Ezek közül egyedül
a Szerelem fekete-fehér, amely erős
politikai jelentése miatt még könnyedén kapcsolható a hatvanas évek
fekete-fehér időrendfelbontásos filmjeihez. A politikai jelentés a többi film
esetében azonban mindinkább háttérbe szorult, míg a Szindbádból teljesen kimaradt. S ez összefüggésbe hozható az 1968
utáni társadalmi kiábrándultsággal és a személyesség felerősödésével. A
hatvanas évek időfelbontásos, erős társadalmi-történelmi-politikai jelentéssel
bíró szikár, lényegre törő filmjeihez sokkal inkább passzolt a sallangmentes
fekete-fehér. Míg a személyes hangvételű, radikalizálódó tudatfilm formai
kifejezésére a montázs és a hang mellett különösen alkalmasnak bizonyult és
újdonságként hatott a szín. Mivel a korszak egyik első és egyben formai szempontból
legtisztább tudatfilmjének Szabó István Szerelmesfilmje
(1970) tekinthető, színdramaturgiai elemzése feltárhatja a tudatfilm és a szín
között létrejövő korrelációt. A film azért is különösen figyelemre méltó, mert
Szabó István színes filmes korszakának nyitódarabja.
Szabó István korai
filmjeit alapvetően emlékek és fantáziák asszociációs kapcsolatán alapuló képi
szerkesztési mód határozta meg. Az ebből származó gazdag képi világ végül az
időrend felbontás radikális formáin, valamint a színhasználaton keresztül
a Szerelmesfilmben teljesedett
ki.
A Szerelmesfilm színdramaturgiája kétféle,
egy hagyományos és egy átvitt értelmű értelmezési lehetőséget hordoz magában.
Mindkettő a két főszereplőhöz köthető. Kati (Halász Judit) világa egy
komplementer színpár, a kék és a citromsárga dinamikájára épít. Jancsiét (Bálint
András) pedig a barna és a szürke árnyalatai jellemzi.
A hagyományos értelmezés
szerint a színek a szereplők érzelmi világát hivatottak kifejezni. E szerint
Kati szeszélyes, merész, élénk személyiségére nagyon jól rezonál a komplementer
színek közti vibrálás, míg Jancsi befelé forduló alkata, félénksége, kissé
egyhangú, passzív életvitele a barnás-szürke színvilágban tükröződik.
A másik, elvontabb
értelemzési lehetőség akkor merül fel először, amikor a két szereplőnek
elválnak útjai, Kati disszidál, Jancsi pedig az országban marad. Innentől
kezdve a színdramaturgiához új jelentésrétegek kapcsolódnak. Kati élénk
színekben pompázó lakása, ruhái, életvitele a nyugati világgal, míg Jancsi
barna és szürke ruhái, kopottas régi bútorai a szocialista kelettel párosulnak.
A film során a két
színvilág közti különbség egyre erőteljesebben jelenik meg. A gyerek- és
kamaszkorra való visszaemlékezésekben először csak Kati kék és Jancsi hol
barna, hol szürke ruháinak kettősében, majd a fiatalkor emlékképeiben a lány
aranyszőke haja és élénk kék ruhái között létrejövő játék egyre fokozódik, és
ezt Jancsi változatlanul barna ruhái még inkább ellen pontozzák. Végül a
felnőttkorban, ami a filmben Jancsi utazására korlátozódik, folyamatosan a
kék-sárga-barna-szürke játéka köszön vissza.
Az út során a színek
önálló életre kelnek, és összekeverednek: a vonaton nincs ott Kati, de helyette
az ablakból sárga villamosokat látni, és Jancsi inge is pont olyan élénk kék,
mint Kati fiatalkori ruhái. Jancsi öltönye szürke, a barna viszont „átcsúszott”
róla a vonathuzatra.
A színek akkor térnek
vissza eredeti gazdájukhoz, amikor Jancsi Franciaországba érkezik, az utcán
sétál és a város sárga falaiban és a férfiak kék farmerjeiben Kati színei
bukkannak fel. Aztán belép Kati lakásába, ami aligha lehetne sárgább és kékebb.
A konyha falai és csempével burkolt részei egyaránt kékek, az abrosz, a falon
lógó merőkanalak nyele és a konyharuha pedig sárga, a fürdőszoba szintén kék, a
fürdőköpeny szintén sárga. Nem beszélve Kati hálószobájáról, ahol a két szín kettőse
szinte már tobzódik. Jancsi ebből a miliőből igencsak kilóg.
A két szereplő eltérő
személyisége, eltérő világa egyértelmű. A történet azonban arról szól, hogy ez
a két ember összetartozik, összeköti őket a múlt, a cinkosságuk és a szerelmük.
Az újra-találkozás mámoros állapotát egyezkedés követi, amelynek célja a közös
élet megteremtése, ami az egyik fél részéről mindenképpen áldozatot követelne.
Ha Kati hazaköltözik, lemond karrierjéről, nem beszélve a szabadságról és
jólétről, amit otthon aligha találna meg. Ha Jancsi kint marad, beláthatatlan
ideig nem látogathat haza, el kell válnia családjától, új életet kell kezdenie.
A győzködés a színek szintjén is megjelenik. Amikor Kati sárga fürdőköntösébe
bugyolálja Jancsit, integrálni próbálja saját világába. Ugyanez ismétlődik meg,
amikor a lány egy napsárga inggel ajándékozza meg a fiút. Ezek a gesztusok
azért nagyon finom megoldások, mert öntudatlanok és ösztönösek, s éppen ezért
indirekt módon utalnak a lány azon vágyára, hogy a fiú vele maradjon. Az sem
véletlen, hogy Jancsin ezek a holmik idegenül hatnak, szinte ledobják magukat
róla, hiszen ez is előrevetíti, hogy vágyuk az együtt maradásra csak
gondolatkísérlet szintjén tud megvalósulni.
A két főszereplő vágya az
egységre már a történet elején megfogalmazódik. Gyerekkoruk álma, hogy híres
orvosok lesznek Dél-Amerikában. Nemcsak egyformák, hanem makacsul szinte azonos
identitásúak akarnak lenni, mintha együttlétük záloga is ez volna. Azonban sem
az orvosi karrier, sem a dél-amerikai élet nem valósul meg, hiszen
személyiségükből nem ez következik. Eltérő jellemükből fakadóan külön utakon
járnak. Kati textiltervező, női szabó, míg Jancsi mérnök lesz. Ez a gyerekkori
meg nem valósult terv is egy előreutalás a pár kudarcos együtt maradási
kísérletére.
A kék-sárga, barna-szürke
színvilág a szereplők ruházata és tárgyi világa mellett a tájban is megjelenik.
A már említett francia utca, a tengerpart sárgás-barna homokja és az égbolt,
valamint a vonatablakból látszó kék ég és a sínek közti sárga kavicsok
elmosódott képében. A színvilág azzal, hogy túlnyúlik a szereplők privát szféráján
és eluralkodik környezetükön, a film álomszerűségét erősíti.
A film folyamatosan
lebegteti, hogy mindaz, amit látunk, valóban megtörténik-e, vagy csak Jancsi
fejében játszódik le. A film egyik kezdőmondata, „Ma egész éjjel Katival
álmodtam”. Hogy ezt pontosan mikor és hol hangzik el, szándékosan rejtve marad.
Jancsi ugyanis egy teljesen homogén barna háttér előtt állva mondja el monológját,
amiből konkrét tér és idő koordinátákra nem tudunk következtetni. Az álom
motívum később is számtalanszor előkerül. Kati és Jancsi gyakran álmodnak
egymással, és erről részletekbe menően be is számolnak egymásnak. Kati utolsó
levelében annyi áll, hogy Jancsival álmodott, semmi több. A részletek azért nem
számítanak, mert az egymással álmodás annyit tesz, hogy ha fizikailag már nem
is, de az álmok szintjén kapcsolatban vannak. A fantázia-, álom- és vágyképek
között az asszociációk teremtik meg a kapcsolatot, amelynek formai
kifejezőeszköze az asszociációs montázs, amely a tudatfilmek fő szervezőelve is
egyben. A film különleges sajátsága, hogy az asszociációs montázs a
megszokottól eltérően nem csak a tematikából, a motívumokból, hanem a színvilágból
is építkezik. A filmet meghatározó színdramaturgia ezáltal egyre intenzívebbé
válik, mígnem mindenre kiterjed, és ezzel együtt a realisztikus ábrázolásmódtól
is fokozatosan elszakad. Az életszerű hatástól elrugaszkodó színstilizáció
tehát a tudatfilmes jellegből fakad: a Szerelmesfilm
színei legalább annyira külső, mint belső színek.
Szabó következő két
játékfilmjében a Szerelmesfilm színdramaturgiáját
tovább gondolva a színeket még inkább elemeli a valóságtól. A Tűzoltó utca 25. onirikus, vagy a Budapesti mesék allegorikus színvilága
már a korabeli érett esztétizmus markáns darabjaira (Szeressétek Ódor Emíliát,
Herkulesfürdői emlék, Egy erkölcsös éjszaka) emlékeztet.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|