Metoo filmekBotrány; A legharsányabb hangZaklatótelevízióBaski Sándor
A Fox News a nyilvánosság erejével, vezetője, Roger Ailes a személyes hatalmával élt vissza. Érzékenyítő metoo-tanmesék két változatban. Ami a mozinak Harvey Weinstein, az az
amerikai médiának Roger Ailes. Egyikük Hollywoodot, másikuk a hírtelevíziózást
formálta át gyökeresen. Uralmuk évtizedeken át kikezdhetetlennek tűnt, miközben
hatalmukkal, közvetlen környezetük passzív asszisztenciája mellett,
gátlástalanul visszaéltek. Nem közönséges szexuális zaklatók – szimbólumai és
egyben groteszk karikatúrái is egy korrupt rendszernek.
Ailes szerepét az amerikai
nyilvánosság formálásában nehéz lenne túlbecsülni. A pályafutását egy talkshow
producereként kezdő, konzervatív beállítódású férfi az elsők közt ismerte fel a
televízió szerepét a modern politikai kampányokban. Felajánlotta szolgálatait a
híresen merev Nixonnak, és sikerült is képernyőképes figurát faragnia belőle,
de dolgozott később Ronald Reagan és George H. W. Bush elnökök mellett is. Az
általa gyártott politikai hirdetésekben mesterien játszott rá a rasszista
indulatokra, új szintre emelve ezzel a már korábban is létező negatív kampány
intézményét. A televíziózáshoz visszatérve, Rupert Murdoch médiamogul
megbízásából, 1996-ban elindította a Fox News csatornát, és pár év alatt
piacvezetővé tette. Szlogenjével („korrekt és kiegyensúlyozott”) ellentétben
Ailes hírtévéje nem az objektív tájékoztatást tűzte zászlajára, helyette a
konzervatív Amerika és a Republikánus Párt önkéntes propagandistájának csapott
fel, jelentős piaci rést tömve be ezzel.
Az alapítója által
kézivezérléssel irányított Fox News az érvek és a tények helyett a kezdetektől
fogva a politikai bulvárra és a hangerőre esküdött fel. Ailes és a csatorna
sztárműsorvezetői Bill O’Reillytől Sean Hannityn át Glenn Beckig egymással
versenyezve rúgták fel a televíziós újságírás szinte összes írott és íratlan morális
szabályát. Felerősítették a tájékozatlan tömegek félelmeit és szalonképessé
tették az indulatokat manipuláló közbeszédet, átemelték a mainstreambe a
politikai összeesküvés-elméleteket, akarva-akaratlanul is hozzájárulva ezzel az
amerikai társadalom megosztottságához. Olyan médiateret hoztak létre, amelyben
a showműsorok szabályait ismerő, gátlástalanul populista politikusok helyzeti
előnnyel indulhattak. Nem túlzás azt állítani, hogy Donald Trump
felemelkedésének is a csatorna tudatformáló működése ágyazott meg; a Fox
biztosította hazai pálya, illetve Ailes tanácsadói közreműködése nélkül a
korábbi valóságshow-sztár vélhetően nem juthatott volna el a Fehér Házig.
A 2017-ben elhunyt Ailes
közvetve emberek millióinak életére gyakorolt hatást, alighanem az utókor is
emiatt emlékszik majd rá, az első filmes feldolgozásban (Botrány) azonban szakmai munkássága csak lábjegyzet a munkahelyi
zaklatásainak krónikái mellett. A sorozatverzió (A legharsányabb hang) fókusza is hasonló, a Showtime produkciója
azonban a Fox News genezisébe is megpróbálja beavatni a nézőjét.
Az 1995-ben játszódó első
részben a csatorna megalapításának, és annak lehetünk tanúi, ahogy Ailes a
saját képére formálja a projektet, megszabadulva azoktól a munkatársaktól, akik
vele ellentétben még hisznek a régimódi televíziós újságírásban, és számon
kérhetnék rajta a szakmai normákat. Az események krónikája összességében
hiteles, A legharsányabb hang
azonban, a hollywoodi életrajzi filmekre jellemző revizionista szemlélet
jegyében, leegyszerűsíti és központosítja a döntési folyamatokat. Nehéz például
elképzelni, hogy Rupert Murdoch anélkül eszközölt milliárdos befektetést, hogy
pontosan tudta volna, milyen irányultságú televíziót szeretne létrehozni, az
írók állítása szerint mégis egyedül Ailes ötlete volt a konzervatívok
megcélzása, sőt, szinte minden későbbi, Fox Newshoz köthető szlogen, talking point, innováció az alapító
fejéből pattant ki.
A második epizódban
2001-be ugrunk, a szeptember 11-i terrortámadások idejébe; az alkotók sugallata
szerint a csatorna ekkor találta meg a valódi identitását a patrióta, háborús
retorika csúcsra járatásával, és ekkor lett a fehér házi döntéshozatalba is
bekötött, komoly bel-, sőt külpolitikai tényező. A mefisztói kulcspillanat az,
amikor pár másodperc gondolkodási időt követően, a szakmai etika legelemibb szabályait
is sutba dobva, Ailes adásba küldi azokat a felvételeket, amelyeken emberek
ugranak a halálba a World Trade Center ablakaiból.
Az első pár epizód még úgy
áldoz a zsenikultusz oltárán, hogy főszereplő nőkkel szemben tanúsított abuzív
viselkedését csak egy-egy pillanatra villantja fel, kiválóan érzékeltetve, hogy
a férfi számára ezek nem rendkívüli események, csak a napi rutin részei. A
folytatásban, miközben a Fox megtalálja a tökéletes ellenségképet Obamában, részletesen
is megismerhetjük Ailes manipulációs eszköztárát, kezdve az állásinterjúnak
álcázott zaklatásoktól a hosszú távú lelki és fizikai terror gyakorlásán át a
csatorna népszerű műsorvezetőjének nyilvános megalázásáig.
Utóbbi, Gretchen Carlson A legharsányabb hang másik
kulcsszereplője. Az egykori Miss America egy éven át rögzítette titokban főnöke
verbális szexuális zaklatásait, majd pert indított ellene, és neki köszönhetően
véget is ért a férfi karrierje. A Naomi Watts által alakított nőt a játékidő
nagy részében áldozatszerepben láthatjuk, gyengének és kiszolgáltatottnak érzi
magát, közel jár az idegösszeroppanáshoz, és irigykedve követi riválisának, a
csatorna legnagyobb sztárjának, Megyn Kellynek a pályafutását, aki az erős és
öntudatos nőt testesíti meg a számára.
Kelly a sorozatban
személyesen fel sem tűnik, nem úgy a Jay Roach rendezte Botrányban, ahol szinte főszerepet kap. A Charlize Theron által
megformált sztárriporterről kiderül, hogy magabiztossága csak álca, mert Ailes
őt is traumatizálta, ráadásul a lelkiismeret is gyötri, amiért annak idején nem
jelentette fel a főnökét. A filmverzió Gretchen Carlsona (Nicole Kidman) ellenben
semmi jelét nem mutatja a gyengeségnek, fellépésével példaképként szolgál a
többi áldozat számára. Megyn a kétségeit és félelmeit leküzdve végül képes
szembeszállni Ailesszel, vagyis ugyanazt az utat járja be, mint A legharsányabb hang Gretchenje. A
szerepek tehát felcserélődnek a két produkcióban, ami egyrészt rávilágít arra,
hogy sok esetben csak nézőpont kérdése, ki az áldozat, és ki a hős, másfelől
jól demonstrálja azt is, hogy a megtörtént események valós szereplői is
tetszőlegesen alakítható fikciós karakterek.
Noha a film és a sorozat
máshová helyezi a hangsúlyokat, alkotóik hasonló következtetésekre jutnak.
Egyik produkció sem elszigetelt esetként láttatja a zaklatásokat; meggyőzően
érvelnek amellett, hogy az Ailes személyi kultuszát támogató Fox vállalati
kultúrája és a televízió által képviselt ideológia megágyazott ezeknek a
botrányoknak. Ahol a képernyőre kerülő nők tárgyiasítása elfogadott, sőt
elvárt, ott a színfalak mögött sem számíthatnak különb bánásmódra a női
kollégák. A legharsányabb hang
legerősebb momentumai talán azok, amelyek illusztrálják, hogy egy idő után a
rendszer az áldozatokat is korrumpálja; mint Ailes szeretője esetében, aki a
menekülése érdekében saját maga választja ki mit sem sejtő utódát. A Botrány leghatásosabb pillanatai pedig
azok, amikor a rendező a thrillerek eszköztárából merítve próbálja visszaadni
azt a bénító rémülettel vegyes undort, amit az Ailes irodájába berendelt,
csapdahelyzetbe került, kiszolgáltatott nők érezhettek.
Nemcsak az erényei, a
hiányosságai is hasonlóak a két produkciónak. Roger Ailes figurája sem Russell
Crowe, sem John Lithgow alakításában nem tűnik hús-vér figurának. A
sorozatverzió a nagyobb játékidő miatt előnyből indul, és férj-, illetve
családapa-szerepkörben is be tudja mutatni a Fox vezérét, a filmben viszont nem
több zaklatásellenes poszterre kívánkozó karikatúránál. A színésznők sem
dolgozhattak sokkal gazdagabb alapanyagból, a valós személyeket alakító Theron,
Kidman és Watts fő feladata a mimikri, míg Margot Robbie és Kate McKinnon több
figurából összegyúrt karakterei érezhetően illusztrációs és rezonőri célokat
szolgálnak csak. Annak a kognitív disszonanciának a feloldására sem látunk
kísérletet, miszerint az áldozati szerepből kitörő, a fináléra feminista
példaképpé váló nők korábban arcukat és nevüket adták a zaklatóik által vallott
antifeminista politikai ideológiához.
A sorozat erényei
számosabbak, mert a zaklatás intézményi működése mellett a laikus nézők számára
is fogyaszthatóan foglalja össze a Fox News médiatörténeti jelentőségű
felemelkedését, és Ailes szerepét mindebben. A Botrány ellenben üzenetfilm – az utolsó pár másodpercben a
főszereplők, a Szomszédok után
szabadon, szó szerint összefoglalják a tanulságot –, egy érzékenyítő tréning
segédanyaga és egy vállalati oktatóvideó közt valahol félúton.
A LEGHARSÁNYABB HANG (The
Loudest Voice) – amerikai, 2019. Rendezte. Stephen Frears, Jeremy Podeswa, Kari
Skogland. Írta: Tom McCarthy. Kép: Eigil Bryld és William Rexer. Szereplők:
Russell Crowe (Roger Ailes), Sienna Miller (Beth Ailes), Naomi Watts (Gretchen Carlson),
Annabelle Wallis (Laurie), Seth MacFarlane (Lewis). Gyártó: HBO. Szinkronizált. 10x55 perc.
BOTRÁNY (Bombshell) – amerikai,
2019. Rendezte: Jay Roach. Írta: Charles Randolph. Kép: Barry Ackroyd. Zene:
Theodore Shapiro. Szereplők: John Lithgow (Ailes), Margot Robbie (Kayla
Pospisil), Charlize Theron (Megyn Kelly), Nicole Kidman (Gretchen Carlson),
Connie Britton (Beth), Malcolm McDowell (Murdoch). Gyártó: Annapurna / BRON
Studios. Forgalmazó: Freeman Film. Szinkronizált.
108 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|