PanorámaIndonéz zsánerfilmekKultfilmművészetGéczi Zoltán
A feltörekvő indonéz
filmgyártás húzóágazata a szerzői zsánerfilm, a globális piacon
kompromisszummentes harcművészeti mozik és horrorok képviselik a
délkelet-ázsiai országot.
Éhesek és ambiciózusak,
szívvel-lélekkel forgatnak, ösztönösen dacolnak a mainstream hollywoodi
normákkal, a finanszírozási hiányosságokat eredeti ötletekkel és kemény
munkával hidalják át – az indonéz műfaji filmeknek markáns stílusa, saját
koncepciója, önálló karaktere van. A 2010-es években befutott rendező- és
színészgeneráció által jegyzett produkciók nemzetközi viszonylatban is
kiemelkedőnek mondhatók, legfőképpen azért, mert az általuk nyújtott befogadói
élményt a középutas amerikai blockbusterek már évtizedek óta nem képesek
megteremteni.
Pillanatkép detonáció
előtt
Nemzeti filmgyártás
csakis akkor képes kilépni a globális színpadra, ha jó helyen, jó időben
prezentál egy vitathatatlan minőségű darabot, lehetőleg az adott mozgóképes kultúrára
jellemző, ikonszerű zsánerfilmet, amely fel tudja kelteni a szakma figyelmét, továbbá
a nyugati közönség egzotikumokra fogékony részét is képes megszólítani. A japán
horror A kör (Hideo Nakata, 1998), a kínai
kardjátékfilm a Tigris és Sárkány
(Ang Lee, 2000), a thaiföldi harcművészeti mozi az Ong-bak – A thai boksz harcosa (Prachya Pinkaew, 2003) által
válhatott ismertté és elismertté, az indonéz filmipar pedig A rajtaütéssel (Gareth Evans, 2011)
hívta fel magára a nemzetközi figyelmet. 2018 őszének indonéz filmszenzációja,
az Elragad az éj (The Night Comes for Us – Timo Tjahjanto,
2018) nemkülönben harcművészeti akció, de a helyi filmgyártás változatossága
messze túlmutat a hard boiled zsánerén.
Tavaly 116 indonéz nagyjátékfilm került moziba, amelyek között romantikus
komédia, dráma, horror, ifjúsági film egyaránt akadt, és bár az indonéz stúdiók
produktivitása meglehetősen egyenetlen, a hazai filmek jelenléte mind
nominálisan, mind a box office részesedést tekintve folyamatos növekedést mutat.
260 millió lakosával
Indonézia a Föld negyedik legnépesebb országa, de jegybevételek terén csupán a
15. helyet foglalja el a globális forgalmazási rangsorban (ez számszerűsítve 345
millió dolláros forgalmat jelentett 2017-ben), miközben az általános gazdasági
növekedés és a demográfiai mutatók (a populáció átlagéletkora mindössze 28 év)
a filmpiac gyors bővülését előlegezik meg. A szakmai háttér adott, az ébredező
óriást azonban gúzsba köti a kellő számú mozivászon, a kiszámítható
disztribúciós hálózat és a stabil finanszírozási rendszer hiánya. Ezen
problémákra a külföldi szakmai befektetők bevonása kínálhat gyógyírt, s miután
a piacbarát miniszterelnök, Joko Widodo 2016-ban eltörölte a „negatív lista”
törvényt (amely megtiltotta, hogy külföldi cégek alapíthassanak és tulajdonolhassanak
filmipari vállalkozásokat), keletről és nyugatról egyaránt élénk érdeklődés
mutatkozik.
Hősök a húsdarálóban
Az indonéz színtér
legerősebb, nemzetközi piacon is bizonyított zsánerét, a harcművészeti filmet –
szemben a nyugati produkciós normákkal – a
szerzői szemlélet határozza meg. Gareth Evans (Merantau, 2009; A rajtaütés,
2011; A rajtaütés 2, 2014), illetve a
Mo Brothers néven dolgozó Timo Tjahjanto és Kimo Stamboel (Killers – Gyilkosok, 2014; Headshot
– Fejlövés, 2016; Elragad az éj,
2018) nem holmi generálkivitelezésre szerződött művezetők, hanem invenciózus, határozott
vízióval rendelkező alkotók, akik saját forgatókönyvből rendeznek kiemelkedően
sikeres mozikat.
A kortárs ázsiai akciófilm
egyik legnagyobb sztárja, az 1983-as születésű Iko Uwais tízéves korában kezdte
el művelni a tradicionális indonéz harcművészetet, 22 évesen pedig
formagyakorlat kategóriában nyerte meg a nemzeti pencak silat bajnokságot. A walesi Gareth Evans egy ismeretterjesztő
sorozat forgatása okán kereste fel az ifjú mestert, majd a kölcsönösen
inspiráló találkozást követően az eredeti tervet törölték, így Iko Uwais
főállású gépjárművezetőből reménybeli akciósztárrá, a dokumentumfilmes karrierjét
önkezűleg elszabotáló Evans pedig az indonéz martial arts mozi majdani atyaúristenévé léphetett elő. Evans éles
szemmel látta meg a lehetőséget, és az igazi nagymenőhöz hasonlóan képes volt erényt
kovácsolni a helyi filmgyártás technikai hiányosságaiból: a CGI beavatkozásokban
bővelkedő, rángatott kamerával rögzített, villámgyors vágásokkal dolgozó,
ennélfogva művi hatást keltő amerikai akciófilmekkel szemben az oldschool metódus
mellett tette le voksát. Evans és stábja az összecsapásokat hosszú snittekben
forgatja le, nem használ számítógépes képalkotást, harcművészetileg képzett
színészekkel dolgozik, zene helyett az akció saját ritmusára vág. A hollywoodi
producerek számára az efféle eljárás rémálom, mert egyetlen jelenet felvétele
7-8 napot vesz igénybe, a forgatást pedig legalább hathónapos intenzív
próbaidőszak előzi meg, hogy a szereplők tökéletesen elsajátíthassák a
bonyodalmas koreográfiákat – ezért egy indonéz harcművészeti film elkészítése
szerencsés esetben is két évet vesz igénybe. Ez a metódus amerikai keretek között
reprodukálhatatlan, mert Dél-Kaliforniában az idő sokkal drágább jószág, mint
Jakartában, ráadásul hasonló igénybevétel mellett a színészek kötelező biztosítása
sem volna lehetséges, figyelembe véve a sérülések kockázatát (jól illusztrálja
ezt a problémát Jackie Chan amerikai és hongkongi munkáinak összevetése).
A nyugati rendezők nem
kívánják felzaklatni a nézőt, gondosan vigyáznak hőseikre, s ezeregy technikai
trükkel teremtik meg a biztonság illúzióját; legyen bármilyen szakadt Dwayne „The
Rock” Johnson atlétatrikója, a közönség mindvégig tudja, hogy a csillagászati
összegért szerződtetett, két további folytatásra aláírt sztár a mindenható direktor
gondviselésének oltalma alatt áll. Az indonéz harcművészeti mozi nem tesz
ilyesféle engedményeket, a rendező szenvtelenül küldi be a főszereplőket a lángoló
pokolba, s csupán szempillantásnyi időt ad a néző számára, hogy elmerengjen a „hát
ezt meg hogy a fenébe fogja túlélni?” kérdésen, mert olyan energiával robban be
a jelenetet, hogy a legtapasztaltabb rajongónak is elakad a lélegzete. A műfaji
toposszá emelkedett A rajtaütés
expozíciója talán öt teljes percet rabol el a játékidőből, majd a jakartai
rendőrség különleges taktikai alakulata (Korps Brigade Mobil) behatol a toronyházba,
hogy megkezdődjön a másfél órás épületharcászati- és full contact harcművészeti
őrület.
A rajtaütés volt a prototípus,
ugyanakkor a folytatásban (A rajtaütés 2),
illetve a rákövetkező években bemutatott akciófilmekben (Gyilkosok, Fejlövés, Elragad az éj) már a narratíva is súlypontozott
kérdéssé vált, így sikerült meghaladni a hivatkozott mű kényszerzubbonyszerűen
szűkös dramaturgiai keretét. Forgatókönyv tekintetében a kortárs indonéz
akciókrimi egyszerre idézi John Woo gengsztereposzainak tragikus fennköltségét
és Kinji Fukasaku jakuzafilmjeinek véres-mocskos káoszát, ugyanakkor végletesen
öntörvényű, saját belső logikája szerint működő műfaj; nem alkalmaz morálisan
megkérdőjelezhetetlen hősöket, nem kínál nyilvánvaló igazodási pontokat, nem
ismer semmiféle tabut, és senki számára nem garantálja a túlélést. Meghatározó
eleme és ismertetőjegye a figurákat övező misztérium, a lélektani profil nem
dialógusok és illusztrációkként szolgáló jelenetek, hanem akció közben
rajzolódik ki: a rendezők John Woo filozófiáját tartják iránymutatónak,
miszerint a karakter által használt fegyvernél és harci stílusnál semmi sem
demonstrálja hívebben az adott szereplő jellemét. Az indonéz harcművészet,
illetve annak eszköztára pedig igen gazdag, a martial arts koreográfusok hatalmas
arzenálból válogathatnak, midőn gyakorlatba ültetik át a hongkongi akciómester
elméletét.
Iko Uwais ma már
nemzetközileg keresett színész (22
mérföld, 2018; Beyond Skyline,
2017; Star Wars: Az ébredő Erő, 2015;
A Tai Chi harcosa, 2013), de az
indonéz akciófilm élcsapatát nem csupán férfiak (Yayan Ruhian, Joe Taslim, Zack
Lee, Sunny Pang, Very Tri Yulisman) alkotják: a hongkongi és dél-koreai krimik
konvencionális szereposztásával szemben az indonéz mozikban a nők is vezető karakterek.
„Azok a lányok, akikkel volt szerencsém együtt dolgozni, mind imádták az akciójeleneteket.
Azt kell mondanom, hogy a lelkesedés és bátorság dolgában felülmúlták a
férfiakat.” – nyilatkozta Timo Tjahjanto. A műfaj királynője, a süketnéma Hammer
Girl figurájával geek-ikonná vált Julie Estelle eredetileg nem rendelkezett
harcművészeti tapasztalattal, de A rajtaütés
2 színészválogatásán oly meggyőzőnek bizonyult, hogy a rendező rögvest
elküldte egy komolyabb tréningre, s amint azt szerepei bizonyítják, azóta is
remekül helytáll ezen a meglehetősen kompetitív piacon.
Helyi sikerből globális
kultuszfilm
Az indonéz mozi, legyen
bármilyen színvonalas, jelenleg ismert formájában soha nem lesz meghatározó
vonulata a nemzetközi mainstreamnek. A limited
cinematic release és az amerikai DVD forgalmazás eredményei szükségszerűen
korlátozottak, de a gyártó indonéz cégek számára jóval súlyozottabb a külföldi
piac, mint a 2,5 dolláros jegyárakkal működő hazai. A Sony Pictures Classic
által forgalmazott A rajtaütés
Észak-Amerikában összesen 18 millió USD bevétellel zárt a film, ami az
egymillió dolláros költségvetéshez mérten rendkívüli profitrátát jelent.
A világpiac jelentősége azon
okból döntő mértékű, mert az indonéz disztribúciós hálózat jelenleg nem
biztosít elégséges felületet a növekvő számú bemutatóknak. 2018 nyarán mindössze
1600 mozivászon volt a 260 milliós országban, a terjesztők pedig
kiszámíthatatlan üzleti megfontolások alapján döntenek róla, mely címeket tűzik
műsorra. Iparági prognózisok szerint a vászonszámot a következő években legalább
5000-re kell emelni – így a megnövelt vászonszám jótékony hatásaként a
jegyeladások is szárnyra kaphatnak. Legalábbis abban az esetben, ha az indonéz
gazdaság, amely jelenleg Kína mögött a második leggyorsabban fejlődő nemzeti
gazdaság, tartja a növekedési iramot; a plázamozizás ugyanis jelenleg a
nemzetközi szinten alacsony jegyárak mellett is inkább a felsőközéposztály
szórakozása.
A nemzetközi piaci
jelenlét megerősítésének egyik kulcsa a koprodukciók forgatása. Indonéziában komikusan
olcsón lehet csodát tenni: egy szuperprodukciónak minősülő, sztárokkal
telezsúfolt akciófilm költségvetése sem haladja meg az 1,2 millió dollárt,
vagyis produceri mércével fillérekből lehet nemzetközi szinten is ütőképes
mozikat készíteni. A 20th Century Fox első indonéz nyelvű produkciója (Wiro Sableng: 212 Warrior) idén nyáron
került moziba, az Ivanhoe Pictures három filmre szerződtette Joko Anwar
rendezőt, miként az sem volna meghökkentő fordulat, ha Gareth Evans leigazolása
után az agresszív piaci expanziót folytató Netflix a nemzetközi terjesztésen
túl a helyi finanszírozásba is beszállna. Mindeközben további streaming
szolgáltatók is bejelentkeztek, például a 6,5 millió indonéz előfizetővel
rendelkező, kanadai Wattpad, amely helyi forgatókönyvek fejlesztésére és
gyártására tett ajánlatot.
A Gonosz érintése
Sötét erdő mélyén,
sekély sírhantból vergődik ki egy középkorú férfi. Zavarodott és amnéziás,
saját nevére sem emlékszik. Egy amatőr videófelvételről tudja meg, hogy várandós
feleségét megölte egy idegen, s hogy van valahol két kamaszkorú gyermeke, akik a
felvétel szerint megszöktek a gyilkos elől. Az ismeretlen támadó a préda
szerepét osztotta a túlélőkre, professzionális vadászként űzi őket; a drog
hatása alatt álló férfi kétségbeesve menekül, tébolyultan bolyong a vadonban, miközben
apró információmorzsák segítségével próbálja rekonstruálni a történéseket. A kiszolgáltatottság
érzését torokszorító feszültséggé fokozza az operatőri munka: a főszereplőt
kísérő szubjektív kamera egyterű képkompozíciókat használ, a premier plánok lassan
váltanak át szuper, majd amerikai plánba. A játékidő első felében nincsenek
dialógusok, a film egyetlen szereplőt mozgat, majd fokozatosan nyílik ki a
fizikai tér és bontakozik ki a történet, melynek végére sokkoló finálé tesz
pontot.
A Rítus (Modus Anomali,
2012) dermesztően precíz dramaturgiai konstrukció, megrendítően aljas film,
amelyet a kivételes direktori és operatőri munka mellett Rio Dewanto szenzációs
játéka emel a high concept horror csúcsára. A műfaj valódi kiválóságaihoz
hasonlóan szerzői mű, írója és rendezője, Joko Anwar a Jakarta Post
kritikusából vált a színtér kismesterévé, 2005-ben forgatta le első nagyjátékfilmjét
(Janji Joni), 2017-ben bemutatott
munkája, a Sátán szolgái pedig az év
legsikeresebb hazai gyártású produkciójává vált. Az alkotó, legyen szó
lélektani horrorról vagy kísértethistóriáról, töviről-hegyire kitanulta a műfajt,
forgatókönyvíróként és rendezőként egyaránt képes eredeti ötletekkel, újszerű
vizuális megoldásokkal frissíteni a klasszikus szabálykönyvet. S nyomában ott sorakoznak
a többiek: Rocky Soraya (The Doll 1-2,
2016-17; The Third Eye, 2017; Sabrina, 2018), Helfi C.H. Kardit (Santet: Black Magic, 2018), Awi Suryadi
(Danur 1-2., 2017-18; Asih, 2018; Danur 2: Maddah, 2018), Billy Christian (Tuyul, 2015; Rumah Malaikat,
2016), vagy a harcművészetből időnként átlátogató Timo Tjahjanto (Macabre, 2009; May the Devil Take You, 2018).
Amint a fenti,
szükségszerűen hiányos lajstrom is példázza, az indonéz közönség örömmel költi
a pénzét sötét mesékre: tavaly az eladott jegyek egyharmadát erre a műfajra
váltották meg, így a fiatal rendezők viszonylag csekély kockázattal
próbálgathatják oroszlánkörmeiket. S miután a zsáner elkötelezett nemzetközi
rajongótáborral bír, az indonéz horror a harcművészeti akció mellett válhat a
nemzeti filmipar globális zászlóshajójává a kultuszfilmek piacán. A mainstream státusz
már korántsem kézenfekvő opció, mert bár az amerikai mozikban éppen látványos műfaji
újjászületés zajlik, a délkelet-ázsiai szerzői filmek nem illeszthetők be a
futószalagon termelt hollywoodi kommerszfilmek sorába. A nyugati közönség dramaturgiai
és esztétikai koncepciója természetszerűen alapszik a keresztény kultúrkörön, a
befogadó lelke legmélyén az expozíciótól a végefőcímig hisz a gonosz
bűnhődésének és a jó győzelmének szükségszerűségében, ennélfogva nyugodt és
kiegyensúlyozott borzongásra vágyik, míg az indonéz alkotók merőben másféle utazást
kínálnak.
Drámák és dokumentumok
A meghatározó zsánerek
mellett méltánytalanság volna nem kitekinteni azokra az alkotókra, akik más
műfajok mellett kötelezték el magukat. Sajnálatos módon az indonéz
drámairodalom maradéktalan megértését ellehetetleníti az a körülmény, hogy a
filmek tetemes hányada a vallásos dráma kategóriába tartozik (a populáció 87
százaléka tartja magát az iszlám követőjének), de szép számban akadnak világi
történetek is. Amelyek jellemzően nagyvárosi környezetben játszódnak,
nagyvárosi szereplőkkel (az országban 15 olyan település van, amelynek
populációja meghaladja az egymillió főt), mint például Lucky Kuswandi Napfény nélkül (Selamat Pagi, Malam, 2014) című filmje. Az egyetlen éjszaka
történéseit feldolgozó, három női karakterre fókuszáló mozi valódi főszereplője
maga Jakarta, ez a tízmilliós, helyenként hipermodern, másutt mocskos és
roskatag metropolisz. Kuswandi számára az indonéz főváros hasonló inspiráció,
egyszersmind változatos témák kimeríthetetlen forrása, mint Woody Allennek New
York; a mozaikszerű film, amelynek színvonalát az indonéz rendezők szervezete a
legjobb direktor címmel ismerte el, minden kockájában magán hordozza a forgatás
idején mindössze 32 éves alkotó kötődését és szeretetét.
A színvonalas drámát a
közönség is méltányolja: az 1970-es években játszódó, csupa szív és derű Szivárványcsapat (Laskar Pelangi, Riri Riza) 4,7 millió nézővel vált 2008
legnépszerűbb filmjévé, egyszersmind a modern indonéz filmgyártás kereskedelmi
mérföldkövévé, az 5 cm (Rizal
Mantovani, 2012) nézettsége meghaladta A
rajtaütés nézettségét, a politikai love story Habibie & Ainun (Faozan Rizal, 2012) pedig 4,6 millió nézővel
örvendeztette meg a producereket. A vígjátékok népszerűségét példázza, hogy az
indonéz filmgyártás regnáló kereskedelmi bajnoka, a Warkop DKI Reborn: Jangkrik Boss Part 1 (Anggy Umbara, 2016) 6,9
millió nézőt vonzott be a vetítőtermekbe, de ezek a filmek egy európai vagy
amerikai nézőből inkább váltanak ki idegenkedést és értetlenkedést, mint
őszinte nevetést. A dokumentumfilmek között azonban akadnak nyugaton is
érvényes darabok, mint Daniel Ziv nemzetközi fesztiválokon is komoly díjakkal elismert,
jakartai utcazenészekről szóló munkái (Street
Ballad: A Jakarta Story, 2011; Jalanan
, 2013). Az egyszemélyes stábként dolgozó filmes elkötelezettségét mutatja,
hogy a Jalanan forgatásakor öt éven
át követte kamerájával a három főszereplőt, és a szerkesztési munka során a
magasztos pillanatok mellett a kevésbé felemelő eseményekről készült
felvételeket is megtartotta, hogy a lehető legteljesebb képet adhassa a
muzsikusok életéről. Igen ritka eset, hogy egy végtelenül eszköztelen,
technikailag félig amatőr dokumentum ily katartikus hatást gyakoroljon a
nézőre, és finom empátiával mutassa be a társadalmi hierarchia alján tengődő
utcazenészek mindennapjait, akik a szüntelen nélkülözés, a sorozatos
megaláztatások ellenére is kitartanak, mert azt a szabadságot és kegyelmi
állapotot, amit a zenélés ad, semmiféle jól fizető polgári állás nem válthatja
ki.
Sztárok és renegátok
„Kereskedelmi
szempontból, illetve a fesztiválszerepléseket tekintve egyaránt növekszik az
indonéz filmek elismertsége. A szakma ma már sokkal tudatosabban dolgozik, mert
az élénkülő érdeklődés arra buzdít minket, hogy egyre jobb filmeket készítsünk,
egyre nagyobb legyen a produkciók értéke, hogy ezáltal képesek legyünk
fenntartani a közönség érdeklődését.” – jellemezte az iparág helyzetét Joko
Anwar, aki e sorok írásakor az első amerikai finanszírozású filmjét forgatja (Gundala). Az előttünk álló években
szükségszerűen bekövetkezik a szakadás: a sztárrendezők, köszönhetően a
külföldi befektetőknek és a kiterjesztett disztribúciós hálózatnak, nagy
költségvetésű blockbustereket forgatnak majd, amelyek a hazai piacon képesek
lesznek meghaladni a 10-15 milliós nézőszámot, ugyanakkor a csekélyebb (3-400
millió rúpia) költségvetésű függetlenfilmek gyártása sem indul hanyatlásnak,
így az indonéz mozi az elkerülhetetlen kommercializálódás mellett is sokszínű,
folyamatosan fejlődő ágazat marad. Mindent összevetve az indonéz filmgyártás
jövője a globális játékosok szerepvállalásán múlik, mert a multinacionális
produceri cégek bevonása végső soron a helyi filmkultúra megerősödését, az
indonéz film nemzetközi ismeretségét és reputációját szolgálja.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|