Mesterséges intelligenciaMesterséges IntelligenciaCsontbarlang a Szilícium-völgybenParragh Ádám
Az ember és a gép közötti távolság csökkenni
látszik, épp csak az kérdés, hogy igazából ki hasonul a másikhoz.
A technika és a tudomány segítségével környezetét és önmagát egyre
brutálisabban megváltoztató lényként az ember talán semmit nem vesz
természetesebbnek, minthogy ebbéli ténykedését környezetének és önmagának egyre
jobb megismerése, az egyre precízebb, egyre objektívebb tudás segíti. Ám számos
gondolkodó szerint a megismerés egyszerűen nem lehet tárgyilagos folyamat. Platón híres metaforája alapján
árnyékvilágban élünk, valósnak gondolt világunk mindössze látszatok, foltok
játéka egy barlang falán, melynek bejáratával háttal ülünk. Csányi Vilmos úgy
fogalmaz, hogy míg az állat a környezet pillanatnyi állapotait tekinti
legfontosabb információinak, a konstrukciós és absztrakciós képességgel
felvértezett ember az önnön elméjében raktározott információkat, reprezentációkat
tekinti a legfontosabb környezetének. A humánetológus szerint kiemelkedő
tulajdonságunk, hogy hiedelmeket alkotunk, és ezek jelentősége nem merül ki
közösségalkotó szerepükben, hisz „annyit fogunk fel a valóságból, amennyit a
hiedelmeink közvetítenek.” A hiedelmekből álló ideológiák legnagyobb kortárs
kritikusa, Slavoj ®iľek nem kevesebbet állít ezen gondolati konstrukciók
védelmében, minthogy azok nélkül a valóság elveszítené logikai összefüggéseit.
A megfigyelőtől független világot hirdető filozófiai materializmust azonban
talán Martin Buber tette zárójelbe a legelegánsabban, azzal a banálisnak tűnő
megállapítással, hogy „a világ és én kölcsönösen tartalmazzuk egymást.”
De hát mindez csak fotelbölcsészet, filozófiai okoskodás, már hogy élnénk
hiedelmek meg holmi árnyak között? A régiek, azok igen, de mi már tisztán
látunk, és tudásunk akkora, hogy maholnap életre keltjük a gépeket! Behemót
optimizmusunk amúgy ismeretelméleti szempontból is hasznos, elvégre, ahogy
Steven Pinker írja: „a robottervezés egyfajta tudatosságra ébresztő
foglalatosság.”
A felejtés bére
Tisztán látni? A környezetünk puszta érzékelése „kontrollált hallucináció”,
az agy korábbi tapasztalatai alapján meghozott „legjobb tipp”, ahogy Anil Seth
fogalmaz. Az összes optikai csalódás (a kivilágosodó és besötétedő négyzetek,
az összetartó vonalak, a Rubin serleg, Ames szobái stb.) azon környezeti
szabályszerűségek (megvilágítás, textúra, határvonal, perspektíva) körmönfont
felfüggesztéséből fakad, melyeket csecsemő- és kisgyerekkorban sajátítunk el.
Első éveinkben kijárunk egy (pár) egyetemet, de ennek tényét elfelejtjük.
Amikor a Terminátor szemén keresztül látjuk a vérvörösbe fullasztott világot,
minden látótérbe kerülő tárgy praktikumának számszerű feltüntetésével
(megfelelő bőrkabát, likvidálandó személy stb.), az egyszerre érzékeltet
valamicskét abból, hogy látni, ha nem is tudatos, de komoly agyi kapacitást
igénylő tevékenység, és egyszerre mutatja ezt a folyamatot – tévesen – objektívnek.
A látás és a nézés között nem pusztán a látvány érzésének nehezen megragadható
jelensége húzódik, de a megértés is, a tárgyak és személyek felületeinek és a
környezet viszonyának azonosítása, mely feltételezéseken alapul, és korántsem
tévedhetetlen. A néző számára persze a Chappie címszereplője nem pusztán
lát, de egyenesen alkot, amikor két pillanat alatt lefesti a roncstelepen málló
bogárhátút. Sorról sorra, képpontról képpontra, motorikusan – ahogy egy
intelligens szerkezettől elvárjuk. Ám a neurális hálózatok (újra) felfedezése épp
azt tanúsítja, hogy a digitális-procedurális számítógép mégsem jó mindenre.
Mert az élet nem nullákból és egyesekből áll, hanem végtelen átmenetben
formálódik.
Elménk viszont csak fogalmak segítségével működhet, a gondolkodás médiuma,
a nyelv az átmeneteket térben és időben elkülönült egységekre szabdalja. Így
tudjuk megragadni a dolgokat, létrehozni a világ modelljét, és beleesni abba a
csapdába, hogy a kettőt azonosítsuk – noha a szimuláció nem duplikáció, pont
ezért van rá két, jól elkülönült fogalmunk. Ahogy Platónnak is volt két, jól
elkülönült fogalma. Test és lélek, független létezők, egyik múlandó, másik
örök. Körülbelül innen datálhatjuk a nyugati gondolkodásba sejtszinten beívódó vagy-vagy
logikát, és ezt a platóni-keresztény dualizmust René Descartes is csak
észszerűsíteni tudta a gondolkodó és a kiterjedt dolgok világképével, melyben a
lélek már mint racionális tudat, a tobozmirigyen tartott ezernyi gyeplőjével
csatlakozik a testhez. A szigorúan elváló kategóriák, az éles kontúrok eszméje
húzódik meg Arthur C. Clarke és Stanley Kubrick 2001: Űrodüsszeiája mögött is, hisz a monolit nemcsak
szabályosságában környezetidegen jelenés, de egyúttal mérföldkő, az „eddig még
nem, de innen már igen” cezúrája. A valóság finom fokozatai felfoghatatlanok és
ábrázolhatatlanok.
A robotikához és a mesterséges intelligenciához kapcsolódó összes, vágyakozással
és félelemmel vegyes spekuláció az öntudatra ébredő gépekről Descartes
örökségét cipeli. A materializmus szerint a világot anyag és annak működése
határozza meg, minden mentális állapot, minden gondolat és élmény egy
fizikailag értelmezhető agyi állapothoz tartozik, tehát lefülelhető. A
technikai fejlődésbe vetett hit révén pusztán az a kérdés, hogy mikor válik a
lélek, a tudat, annak minden cókmókjával (emlékek, vágyak, vélekedések)
lemásolhatóvá, ahogy arról a Tron vagy az Agyhalál tanúskodtak
már a nyolcvanas évek legelején. Az emlékezet, mely időbeli kiterjedése,
narratív jellege miatt a tudat legkönnyebben megragadható – és megfilmesíthető –
komponense, valóban nélkülözhetetlen a fejlett éntudathoz. Az 1987-es Robotzsaru
ébredéséhez önéletrajzi memóriáján keresztül vezetett az út, és az
emlékezet hitelességének (annak, hogy hozzánk tartozik, hogy tartalmát mi éltük
meg) jelentőségét nagyon jól illusztrálta a szomorú valósággal szembesülő
klónok története a Holdban. Hitelességen persze mi inkább objektivitást,
precizitást, tetszőleges visszakereshetőséget szeretnénk érteni. Ennek hasznát
cinikusan kérdőjelezi meg a Fekete tükör sorozat Az emlékchip
epizódja, ahol a főhős a chip segítségével derít ki egy múltbeli affért, majd
szétzúzza házasságát, melynek emlékeibe aztán rögeszmésen menekül vissza. A
lélek integritását ugyan sokkal jobban szolgálja az emlékek durva torzulása,
még durvább szelekciója és nagyon-nagyon durva elfojtása, minek kockáztassuk
meg akár egyetlen emlék sérülését, elvesztését is, ha fenn a felhőkben
biztonsági másolattal együtt is elfér az összes?
Hiába monista oly büszkén a technokrata társadalmunk, a romlandó test,
valamint a tisztán informatikaira konvertálható digitál-lélek koncepciója pont
arra emlékeztet, amit annyira szeretnénk elfelejteni, lásd egy másik Fekete tükör epizód, a San Junipero szerver- mennyországát.
Ahhoz a dualizmushoz jutottunk vissza, ahonnan a vallások elindultak.
Kötelező akarat
Ember és technológia viszonyának megítélésekor fontos szempont, hogy melyik
fél érdekei érvényesülnek. Mielőtt azonban nagylelkűen megelőlegeznék a
kialakulóban lévő „faj” szempontjait, érdemes átgondolni, hogy mi magunk mit is
akarunk. Mivel a szabad akarat minden bizonnyal csak egy élmény, ami a
felismert vágyak és a cselekedetek közé ékelődött a kontroll praktikus
illúzióját megteremtendő, a kérdés igazából úgy hangzik: mire vágyunk?
Természetesen mindenre. A valóságban ez problémás kicsit, ahogy a Colossus:
the Forbin Project védelmi szuperszámítógépének ténykedése is mutatja. A
bőség és komfort békéjének az ára például a totális megfigyeltség, szabadságunk
teljes feladása. 1968 párizsi diákjai erre az alkura még nemet mondtak, ám a
privát szféra értelme lassan, alattomosan átértékelődött. A tíz évvel később,
Christopher Lasch által Az önimádat társadalmában lefestett ember
számára „a szabadság csak növeli benne a bizonytalanságot, melyet csak úgy
győzhet le, ha mások arcán látja »grandiózus énjének« tükörképét”. Ezért várjuk
jobban, hogy a bőség és komfort nevében az okos kütyük mindent csináljanak meg
helyettünk, mint amennyire félünk attól, hogy cserébe mindent tudni fognak
rólunk. E tárgykörbe tartozó legtöbb történetet (Különvélemény, Én, a
robot, Sasszem) talán nem is az orwelli félelem szüli, hanem az
álszemérem. Nem akarunk szabadok lenni, legfeljebb egy film erejére. A Mátrix
elképesztő sikerét ennek is köszönheti: egy pásztorórára mindent ad.
Buddhizmust és erőszakorgiát, keresztény szimbolikát és szerelmi
megváltástörténetet, legfőképpen azonban szemkápráztató technológiai bemutatót –
és egyben a szabadság, a kontroll utáni sóvárgást, vagyis a géprombolás tiszta
dühét, mely pontosan a szemkápráztató technológia ellen irányul. E szemérmetlen
szinkretizmus népszerűsége megmutatja, hogy az önrendelkezéshez fűződő vágyaink
inkább csak egyéjszakás fellángolások, és hogy a technokrata környezetben
felerősödik a spirituális éhség.
A nyugati világ (intézményes értelemben vett) vallástalanodásának
következményei között mellesleg a nárcizmust is megtaláljuk. A túlvilág ígérete
és a protestáns munkaetika puritanizmusa nélkül ránk szakadnak az egyre jobban
gépiesített gazdaság által egyre gyorsabb ütemben megtermelt javak és
lehetőségek. Most kell megvalósítanom magam, mondja a fogyasztói
kapitalizmus alapparancsa, melyet ®iľek oly találóan nevez a hedonista
individualizmus imperatívuszának. Az egyéni érdek természettudományos
igazolását Richard Dawkins szolgáltatta, nagysikerű könyve óta köztudott, hogy még a gén is önző. Hát
hogyan is hihetnénk, hogy amikor a gép tudatra ébred, nem fog futószalagon
fittyet hányni a programozó akaratára? Hogy is hihetnénk igazán a gép békés,
önzetlen voltában, ha a teremtés kiteljesedése, hogy „saját képére és
hasonlatosságára”? Az Ex Machina mesterséges Évája hogyan hozhatna a
film végén „humánus” vagy morálisan korrekt döntést, amikor elektronikus agya
egy népszerű keresőprogram adatbázisához kapcsolódva a globális tudatból és
tudattalanból táplálkozik, melyben akár jelentős túlsúlyban lehetnek a lasch-i
és dawkinsi késztetések? Nem, Ava makulátlan inkognitója fontosabb, mint annak
az embernek az élete, akinek a szabadságát köszönheti, látszólagos
racionalizmusa pedig a fogolydilemmára adott félreérthetetlen válasz.
A szabad akarat a gépnek még ellentmondásosabb aspektusa, lévén a robot
eleve szolga, alárendelt munkás. A szó jelentése is ez, és első kulturális
felbukkanása Karel Čapek színművében, a R.U.R.-ban sem volt más, mint a
proletárforradalom vészjósló allegóriája, mely lényegében megvalósulóban van,
hisz a technokráciában a munkásosztály szerepét a technológia veszi át. Akadnak
ugyan az egyenjogúsodásnak békésebb verziói, mint amilyen például az Isaac
Asimov novellájából készült A kétszáz éves ember, de jellemzően nem a
Robin Williams által megformált Martin szelíd szarkazmusa a legkomolyabb
csapás, amit az embereknek el kell szenvedniük a tudományos-fantasztikus
osztályharcok során. És ha a legnagyobb szeretet övezi a szolgát, mint a Mesterséges
értelem szintetikus gyermekét, a történet a teremtői és birtoklási önzés
elégiájává hajlik.
A hierarchikus sanyargatottság annyira meghatározó, hogy legtöbbször a
tudatra ébredés és a szabad akarat kötelező jelleggel kerül fedésbe. A Julian
Jaynes kétkamarás tudat-elméletére felfűzött Westworld sorozat is
ekképpen tesz: a külsőnek, „isteninek” tulajdonított, valójában programozói
hangok (jobb) sajátként történő felfogása (bal félteke) vezet a szabad
én-tudathoz. Jaynes elképzelése a két kamráról-kamaráról az agyi lateralizáció
bámulatos leegyszerűsítése, ugyanakkor a tévésorozat az így adódó szabad akarat
látványos dekonstrukciójával szolgál. A viselkedés rendszere számtalan kényszer
megjósolhatatlan eredménye. Kiszámíthatatlan, hogy az android madám Maeve hogyan
cselekszik: a programjába illesztett intrikus frissítés „Menekülj!” parancsa,
vagy az eredeti memóriájának anyai emlékeiből adódó „Maradj és oltalmazd!”
virtuál-ösztöne erősebb? Ám ha megvan az eredmény, az már makacsul tartja
magát: a laboratóriumi körülmények között megismételt életutak, mint a
Westworld kalandpark fő befektetőjének letöltött tudata, mindig ugyanahhoz a
családi drámához vezetnek, melyben pont a függőség és a konokság ütközik össze.
Korlátolt felelősség
„A szabad akarat az emberi lények olyan idealizációja, amely az etikai
játszmát lehetővé teszi” – kel a személyes felelősség védelmére Pinker. A
társas kapcsolatok világa a legtöbb esetben elég közel van ehhez az
idealizációhoz, és nem mellesleg, az etikai játszmák tettek minket modern emberré.
Az emberi közösségek növekedésének, a társadalmak kialakulásának két, Csányi Vilmos
szerint genetikailag kódolt sarokköve a másik iránti érdeklődés, az empátia és
az együttélés szabályainak kölcsönös elfogadása. Előbbi nélkül nincs
kapcsolódás a másikkal, utóbbi nélkül elviselhetetlen és kezelhetetlen a
közelség, az egyre fokozódó népsűrűségből adódó ezernyi konfliktushelyzet.
A tudatosodást a szabad akarattal helyettesítő filmek és sorozatok, így a Westworld
ezért is paradox helyzetben vannak. A park szintetikus lakóiban eleinte
titkon, később látványosan izzik a lázadás forráskódja, a tehetős vendégek meg
épp azért mennek a parkba, hogy valódi életük korlátait maguk mögött hagyva,
következmények nélkül kitombolhassák magukat a tökéletesen élethű androidokon.
A sorozat gépiesített proletárforradalma számos együttműködéssel van kikövezve,
részvéttel és áldozathozatallal (A robot és Frank idősgondozó gépezete
akár memóriája teljes törlésével is hajlandó segíteni), ők talán az emberré
válás útján indulnak meg, a másikat tárgyiasító, szabályokra fittyet hányó vagy
a szabályok áthágását provokáló vendégek viszont tényleg azon az úton haladnak.
Csak épp hátramenetben.
Emiatt azonban már régóta nem kell szégyenkeznünk, a piac lényegében így
működik. A neoklasszikus közgazdaságtan (mely oly irigyen nézte a technikai
fejlődés tuningolta természettudományok presztízsét) matematikai alapokra
helyezkedve levetette az erkölcsi értékekkel, az emberi szándékkal való
foglalatoskodás nyűgét. Ő csak számokat vizsgál, hisz a pénz dolgozik, az ember
pusztán „humán erőforrás”. A Mátrix szerepcserés elemmetaforája szinte
eltakarja, milyen evidensnek tartjuk, hogy – 1914 óta – ugyanazt a szót
használjuk az élet cseperedését biztosító méhre és számok táblázatos fészkére.
Egyáltalán, használjuk még az eredeti értelemben a „mátrix” szót? Számokkal
bármit ki lehet fejezni – ez a krédója korunk emberének, aki hitbuzgón lesi,
hogy melyik oldalról előzi meg a kurzweili exponenciális görbén gyorsuló
mesterséges intelligencia. A minőség feloldódik a mennyiségben, és hogy az
emberi változó meddig marad a képletben, az a végeredmény függvénye. Ha siker
kopogtat, mint a Pénzcsináló adatzsonglőr statisztikusa esetében, ahol
egy baseball-csapat fellendítése a tét, fontos faktor vagyunk, ha a
világgazdaság omlik össze, mint 2008 szeptemberében, öltönyös Káinként lehet
mutogatni a többi együtthatóra, és sietősen kivonni magunkat az egyenletből,
ahogy a Krízishelyzet című filmben láthatjuk – és ahogy bizonyos
mértékben maga a film is teszi.
Az együttérzés jelentősége, hatalma inkább tűnik romantikus gondolatnak,
mintsem antropológiai ténynek, az ezt hangsúlyozó alkotásokból pedig kevés
akad, mely úgy elmélyülne a témában, mint Philip K. Dick regénye, az Álmodnak-e
az androidok elektronikus bárányokkal? és a belőle készült klasszikus, a Szárnyas
fejvadász. Dick és Ridley Scott az ember és gép közötti határvonalat
ugyanis pontosan az empátia mentén, annak intellektuálisan imitálhatatlan,
ösztönszintű forrásvidékénél húzza meg, a félig valós Voigt-Kampf-teszt
képében. A film egy tragikus kimenetelű teszttel kezdődik, mely ironikus módon
épphogy sikeres: a nyomozó megölése a mesterséges ember együttérzésének
hiányát, egyúttal a határ – megnyugtató – nyomatékosítását jelenti. Amikor
viszont a film végén a replikáns Roy Batty megmenti a rá vadászó Rick Deckard
életét, a teszt valóságos körülmények között vall kudarcot, a mezsgye
feloldódik. A mesterséges intelligenciával foglalkozó sci-fi történetek
alapvető törekvése ez a kockázatokkal teli átlelkesítés, és akár sikeres, akár
eredménytelen vagy éppen gonoszságot szül, Buber alaptételét viszik színre.
Ahogy az ember megszemélyesíti gépezetét, az „Én-Az” dologiasító, halott
viszonyból életteli, határokat lebontó „Én-Te” viszony lesz.
Test a lelke mindennek
A Szárnyas fejvadásznak van egy majdnem páratlan vonatkozása. Gépei
nem gépek, hanem genetikailag szerkesztett humanoidok, húsból és vérből, az igazi
emberektől való, bizonyító erejű megkülönböztetés csak csontvelővizsgálattal
lehetséges. Hasonló biorobotnak tekinthetőek még a Csillagközi romboló
sokadik generációs cylonjai, és, meglepő módon, eredetileg Čapek szolgának
teremtett robotjai is, ám az ő fejükben egyetlen egy dolog jár, a munka. Nem
így Scott teremtményei! Batty finálébeli monológja során nyilvánvalóvá válik,
valós emlékei, érzései vannak, ráadásul semmi sem utal az oly evidens
letölthetőségre. Ellenkezőleg, ezek az élmények, belső tartalmak az ő halálával
együtt eltűnnek, mint „könnyek az esőben.”
A csomó, amit Platón Nagy Sándor-i lazasággal kettévágott, aztán Descartes
próbált összedrótozni, az még ma is nagy gubanc. A tudat, mint valamilyen tapasztalat (az,
hogy egy látvány vagy hanghatás milyen érzés a tapasztaló számára), valamint a
fizikai világ, érzéseink, gondolataink és tetteink kapcsolata sokak szerint a
legnagyobb rejtély. A technokrata társadalom megszemélyesítési gesztusából
mégis megkerülhetetlenül adódik, hogy a gépek egy fejlettségi szinttől szert
tesznek majd a tudat „képességére”, vagy legalábbis hozzájárulnak a rejtély
megoldásához, hogy az agy érzékelését egyszer majd úgy manipulálják, ahogy
Smith ügynök vette rá Cyphert neoluddita bajtársainak elárulására egy szelet
steakkel – ami csak a fejében létezett. Lényegében ez a virtuális valóságipar
legfőbb törekvése. Az Agyhalál naivnak tűnő ketyeréje, mely élményeket
rögzít és tesz visszajátszhatóvá, az Álmodnak az androidok…
hangulatorgonája és empátiadoboza már előrevetítették a Mátrix utáni sóvárgást,
azt, hogy az 1992-ben Gerhard Schulze által élménytársadalomnak nevezett
nyugati világ számára ez a lehetőségek micsoda tárházát jelenti. Mégis könnyen
lehet, hogy a tudat örökre az „erős mesterséges intelligencia” koncepciójának
neuralgikus pontja marad.
Az érzés roppant fontos,
nélküle a teremtmény nem tudja, mi jó, mi rossz neki. Saját bőrén kell
megtapasztalnia, hogy valami: milyen, így adódik a jelölt fizikai
ismerete, és így vonatkozhat rá jel. Ez minden jelentés, a szemantika alapja,
enélkül nincs értelem, és ez az, amire a legokosabb számítógép sem képes, lévén
szintaktikai elven működik. A nyelvvel, önreflektív tudattal rendelkező Homo
sapiens kifejlődése az univerzum leggrandiózusabb utazása: megindultak együgyű
sejtek, amik az őslevesben lubickolva is tudták, hogy nekik mi a jó. Akik
felébredő Skynetet, vagy az „információ tengeréből kiemelkedő”,
szuperintelligens antagonistákat vizionálnak (lásd a már címében is Descartes
előtt hajlongó Páncélba zárt szellemet, vagy a Bosszúállók: Ultron
korát), lényegében a teljes utazást meg akarják spórolni.
A tudat, a szubjektív tapasztalat, mint hangsúlyozza Anil Seth, a
komplexitástól, a számolási kapacitástól, az intelligenciától független biológiai
fogalom. Tanulságos a skizofréniát, vagyis a tudathasadást megelőző
állapotok leírása. A személy elidegenedik észlelési és motoros folyamataitól,
felfokozott, zavaró reflexió, belső kommentár jelenik meg, míg a test a
korábban egyszerű, ösztönös mozdulatok esetében is egy körülményesen
irányítható gépként kezd el viselkedni. Mintha Descartes gyeplői nem
elszakadnának, hanem éppen megjelennének, összekötendő azt, ami egészséges
esetben egységes egész. A hús-vér Batty Descartes-hoz... vagyis Deckard-hoz
intézett halotti beszéde privát és múlékony tapasztalatairól miért tűnik
hitelesebbnek, mint a tudományos fantasztikum összes többi öntudatra ébredése?
A folytatás, a Szárnyas fejvadász 2049 mesterséges lényei tényleg
csak a gyártósorok leváltása érdekében kutatják a születés titkait? Állítólag
Wilhelm Reich azt mondta egyszer: „Nektek nem testetek van. Ti testek vagytok!”
Meggondolandó, legalábbis.
A pupilla rezdüléseit vizslató Voigt-Kampf teszt mögött az a törekvés áll,
hogy bepillantsunk a látható működés (szavak, tettek) mögé, ám a benső világot
figyelmen kívül hagyó, inger-válasz (lásd: bemenet-kimenet) koncepciójú
lélektani irányzat, a behaviorizmus komoly hatással volt korunk funkcionalista
gondolkodásmódjára. Ki kérdőjelezné meg az Én, a robot Sonny-jának
lelkét, ha egyszer ránk kacsint? Chappie beilleszkedési szándékát, ha olyan
bájosan imitálja a városszéli bűnözőket? Ava nőiségét, ha olyan
kiismerhetetlenül játssza ki a férfiakat? A fémből és szilikonból épített
szerkezetnek nincs szerves kapcsolata a működését irányító áramkörökkel,
szenzorai és processzora is a jelek világának foglya. Fenomenológiai korlátait,
azt, hogy ne érezzen, pont a dichotómiájának, a test-lélek, test-tudat
felépítésének köszönheti, még ha úgy is viselkedik, mintha érezne,
mintha öntudata lenne. A gép szeparálható
csinálmány az élő test kialakult
egységével szemben, az egyik trükk, a másik csoda, bármilyen
aprólékosan és alázattal is próbáljuk imitálni, mint tette azt A kétszáz
éves ember Martinja.
Jó papok
Ráadásul a test minden maggal rendelkező sejtjében évmilliárdok
tapasztalatát rejti, és ezek mindegyike bonyolultabb, mint a legösszetettebb
masina, amit ember valaha épített. Hogy érhetnénk fel ahhoz bármilyen alkotásunkkal,
amikor ilyen egységből koponyánk csontbarlangjában organikusan összekapcsolódik
– százmilliárd?
A mesterséges neurális hálózatok az agy szerkezetét és működését másolják,
Jaynes elméleténél is brutálisabb egyszerűsítéssel. Anno a Neumann-féle
digitális számítástechnika felkent nagyjai összehúzott szemöldökkel, fintorogva
piszkálták a biológiai ihletettségű információfeldolgozás „lágy” számítási
módjait, melyben elválaszthatatlan a szoftver és az adat, nincsenek jól
definiált szabályok, az eljárás meg végkimerülésig való tanítás (azaz
mintamutatás), és ráérzésre történő hangolás. A módszer hatékonyságát nemcsak a
kép és hangfelismerés fejlődése jelzi, de Terence Broad esete is, aki egy
mesterséges neurális hálózatnak levetítette a Szárnyas fejvadászt, hogy
képkockánként kódolja egyetlen számmal, majd fejtse vissza képpé. A végeredmény
homályos, szórakoztató értéke zéró, ám a feltöltésre kiválasztott videómegosztó
oldal szerzői jogvédő algoritmusa felismerte, hogy valaki egy Warner
Brothers által forgalmazott, 1982-es filmet akar megosztani. Hát letiltotta. Az
egyik mesterséges értelem lefüleli a másikat, mely mesterséges értelemről szóló
történetet dolgoz fel. Kellünk mi még ide egyáltalán?
Az ember ösztönös tanulással több száz szabályt sajátít el (optikait,
kinetikait, nyelvit, szociálisat stb), és a legtöbbször minden mérlegelés nélkül,
zsigerből tudja, hogy melyik kettőt-ötöt-tucatot kell figyelembe venni a többi
részleges vagy teljes mellőzésével, akár diplomáciai érdekérvényesítésről van
szó, akár a világ legtöbb funkcióval rendelkező, legbonyolultabb szerszámának,
a kéznek a használatáról. Daniel Dennett keretproblémának hívja ezt. Mint
kifejti, lehetetlennek tűnő küldetés beprogramozni a gépet a szabályok
fajsúlyának helyzetfüggő módosítására, vagyis a józan paraszti észre. Asimov
törvénytriplettje a való életben annyira lehet hatékony, mint két programozott
robotkar pelenkázáskor. Ahogy az Automata
robotjai konfrontálódnak a sivatagban életét kockáztató emberrel, már az első
törvény is problémásnak bizonyul. Nem marad más, tanítani kell. Például
fogyasztói preferenciákra, ahogy a Netflix teszi, hogy minden előfizetőjének
személyre szóló ajánlásokat tehessen. Már nyakig ülünk a takonyban, és a Mátrix
kíváncsian figyeli minden rezdülésünk.
Földi mennyország
A modern ember természetesen nem értékeli túlzottan a józan eszét, testéről,
belső tapasztalatairól pedig nem éberségével szerez tudomást, ahhoz még
szélcsendben is túl nagy a morajlás az információnak füllentett ingerek
tengerében, inkább bonyolult gépi diagnosztikák segítségével gyűjt adatokat
önmagáról. Miért, minek bíznánk magunkban, ha a gépek, a mesterséges
intelligencia pontosabbak, hatékonyabbak, produktívabbak és mindenekelőtt:
gyorsabbak? Paul Virilio nevéhez fűződik a nyugati kultúra alapbetegségének, a
sebességnek a vizsgálata. A francia filozófus szerint a nyugat számára az élet
az elevenség, a gyorsaság szinonimája, Reichet parafrazeálva nem enyhébb
diagnózist állított ki rólunk, minthogy: „Nem sebességetek van, sebesség
vagytok!”
Az ember a valóságot fogalmain, hiedelmein, ideológiáin keresztül nem
egyszerűen megragadja, hanem megteremti, és ez önmagára kiváltképp igaz. A
többi teremtménytől éppen ezért nem a lélek vagy a tudat privilégiuma
különbözteti meg, hanem pontosan ez a létmód. Meghatározó elgondolásaink
eredője egy olyan énképpé formálódott, mely ironikus párbeszédbe kényszerít
minket a gépekkel. Valóban megszemélyesítjük és egyenjogúsítjuk
teremtményeinket, ám az Én-Az nem az ő életre keltésükkel válik Én-Te
relációvá, hanem saját elgépiesedésünknek köszönhetően. Ennek mélyén talán
annak az örök tanulságnak a tagadása húzódhat, amelyre Martin, a Kétszáz éves ember robotja jutott: halál
nélkül nincs élet.
A számítógép születésekor csak a mássága miatt kirekesztett zseni
táplálhatott érzelmeket a masina iránt, és csak titokban, ahogy arról az Alan
Turingról szóló Kódjátszma tanúskodik, de ma már bárki (ha nem mindjárt
mindenki) belehabarodhat tulajdon operációs rendszerébe, mint láthattuk A nőben.
Neill Blomkamp már a District 9-nal demonstrálta fogékonyságát a
szerepcserére, és a Chappie-ben sem tesz másként: a zseniális programozó
halála nem jelenti a véget, elvégre tudatát a segítőkész és együttérző robot
lementheti egy használaton kívüli kollégájába. A bárminemű spiritualitást
nélkülöző Transzcendens előbb operációs rendszerként továbbélő tudósa
nanotechnológiája segítségével csempészi magát vissza egy testbe. Igazán
elegáns módon válik koldusból királyfi az Ex Machinában. Ava a mérsékelt
övi őserdő kellős közepén jut ki a fényre, miután rázárta teremtőire a neki
szánt, mesterséges földalatti börtönt. A Westworld második évadának fő
témája az örök élet, groteszknek tűnő, mégis tanulságos elosztással, mely
mintha azt sugallná, hogy az ember lelke – a gépével ellentétben – anyaghoz,
testhez kötött. Az androidok eltökélten masíroznak a digitális paradicsomba, ahol
a masszív, de nem sérthetetlen testük hátrahagyásával élhetnek tovább, tisztán
szoftverként; az emberek tudatuk androidtestben reprodukálásán fáradoznak, hogy
tovább élhessék esendő, gyarló életüket itt, a földön. Pontosabban egy hazug
eredetmítoszról, a western műfajáról mintázott parkon belül, mert újraindított
tudatuk idekint instabil: a valósággal nem tud megbirkózni. Mentségükre
szóljon, ez az igazi embereknek is halálig tartó küzdelem, nekünk is, kik
árnyak között élünk, fogalmaink, hiedelmeink csontbarlangjában.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|