MesterkurzusJacques AudiardRendhagyó viszonyokZalán Márk
A kortárs francia film kiemelkedő
rendezőjének munkásságát ellentmondásos karakterek és szokatlan emberi kapcsolatok
jellemzik.
Ha meg kellene nevezni a
kilencvenes évek, de leginkább az ezredforduló utáni francia film
megkerülhetetlen alkotóit, Jacques Audiard bizonyosan közöttük lenne. A
hatvanhat éves direktor szakmai szempontból igencsak szerencsés utat járt be,
voltaképpen beleszületett a mozgókép világába, édesapja, Michel Audiard ugyanis
számos, máig népszerű alkotás (Szabadlábon
Velencében) forgatókönyvét írta. A fiatal Audiard pedig egyhamar A bérlő (Roman Polański, 1976)
vágóasszisztensi székében találta magát, később, apjával közösen olyan
klasszikus művekben működött közre társforgatókönyvíróként, mint A profi (Georges Lautner, 1981). Amilyen
gyorsan bekerült a szakma áramlatába, olyan sokáig váratott magára nagyjátékfilmes
bemutatkozása. A nyolcvanas évek során főleg bűnügyi és drámai alkotások
történeteit írta, aminek fényében nem meglepő, hogy e műfajok rendezői
pályafutása kedvelt alkotóelemeivé váltak. 1994-re elkészült Audiard első
nagyfilmje, a Férfiak mélyrepülésben
(Regard les hommes tomber), és mint
ahogy az a szerzői filmrendezők esetében lenni szokott, már ebben fellelhetők
voltak azok a formai és tartalmi motívumok, melyek életművét döntően
meghatározták.
Alkalmazkodni és túlélni
Az Audiard-oeuvre egyik jellegzetes
motívuma hőseinek alkalmazkodási képessége környezetükhöz és embertársaikhoz. A
magánéleti bonyodalmakban bővelkedő, csavaros bűnügyi elbeszélései olyan
marginalizált vagy semmibe vett szereplők küzdelmeiről mesélnek, akik
egzisztenciális túlélésük érdekében kényszerülnek idomulni új élethelyzetükhöz,
vagy a közvetlen környezetükben élőkhöz. Audiard ezeket a szituációkat rendre
realista eszközökkel (szűk képkivágatok, kézi kamera használata) ábrázolja,
melyeket sok esetben az egyik jelenetből a másikba átvezető stilizált,
lassított, a szereplők álmait és vízióit tükröző részek színesítenek. A Férfiak mélyrepülésben hamisítatlan
rendezői ujjgyakorlat, némiképp kiforratlan alkotás, ugyanakkor az
ellentmondásos karakterábrázolás látványos szemléltetője, ami szintén az életmű
egyik lényeges motívuma. Simon (Jean Yanne), az ötvenes éveiben járó
értékesítési ügynök családját és munkáját hátrahagyva igyekszik felkutatni
legjobb barátjának gyilkosait. Nyomozása közben egyaránt kirajzolódik
határozottsága, lelkiismeretessége és szadizmusa, mikor mások kínzásával kíván
információkhoz jutni. A film másik történetszála két évvel korábban játszódik,
melynek szereplői az idős, simlis szerencsejátékos Marx (Jean-Louis Trintignant),
és a mellette váratlanul felbukkanó fiatal és infantilis naplopó, Frederic (Mathieu
Kassovitz). A két cselekményszál a végkifejletben értelemszerűen összeér, ám az
összetett elbeszélés tulajdonképpen mellékes, hiszen Audiard a hangsúlyokat elsősorban
a karakterek szokatlan viszonyaira helyezi. Ebből a szempontból Marx és
Frederic érdekesek, akik egymás tökéletes ellentétei, ebből adódóan
kapcsolatukat számos humoros pillanat tarkítja, mint mikor Marx többek között
arra tanítja a reá pótapaként tekintő fiút, hogyan legyen félelmetes mások
szemében. Habár kapcsolatuk ambivalens, mindketten tudják, hogy szükségük van
egymásra, el kell viselniük a másik rigolyáit, hogy túlélhessék a szélsőséges
helyzeteket. Marxot kártyajátékon felhalmozott tartozásai miatt halálosan
megfenyegetik, gyilkosságra akarják kényszeríteni, de helyette Frederic
vállalja a tett elkövetését, amivel végérvényesen felébreszti az idős férfiben
szunnyadó felelősségtudatot.
A mások iránti
felelősségvállalás kialakulása lényeges eleme Audiard elbeszéléseinek. A Csinálj magadból hőst (Un héros très discret, 1996) a rendező
friss munkáját leszámítva az életmű kivételes darabja, nemcsak abból a
szempontból, hogy a jelen helyett a történelmi múltban játszódik, hanem mert
alkotói koncepciójához képest szokatlan módon, bírálja országa dicsőségesnek vélt
múltját, kérdőre vonva a franciák második világháborús hősiességét. A fiatal
Albert (Mathieu Kassovitz), miután tudomására jut, hogy apja a nagy háborúban
nem bátor élharcos, hanem alkoholista kollaboráns volt, úgy dönt, hős katonát
farag magából. Célja elérése érdekében letagadja származását, és mások
megtévesztésével próbál alkalmazkodni. Először írónak, majd az ellenállás
vakmerő katonájának adja ki magát, lódításai pedig sikerre vezetnek: a háború
után bekerül az ellenállók szűk elit körébe, pályafutása egészen a
minisztériumig ível, ahol ezredes lesz. Teljesül gyermekkori álma, ám tudomásul
kell vennie, hogy az effajta élet komoly felelősséggel jár, és miután
kivégeztet néhány németekhez dezertált francia katonát, bűntudata tettei
beismerésére kényszeríti. Audiard részben hazája irodalmi klasszikusára (Vörös és fekete), részben korának
kapitalizmusára reflektálva hangsúlyozza, az egyén kizárólag mások
félrevezetésével és/vagy kapcsolatai révén léphet feljebb a társadalmi
ranglétrán. Ám ennél lehangolóbb, hogy az Albert környezetében élők tudják, nem
mond igazat, mégsem tesznek semmit, így ők is a hazugságspirál aktív részeseivé
válnak, és noha a fiút idővel elítélik, büntetést nem mások megvezetése, hanem bigámia
miatt szabnak ki rá.
Audiard filmjeinek egyik
figyelemre méltó sajátsága, hogy állandóan lerombolja az előítéleteket,
karakterei ugyanis összetett, gyakran kiszámíthatatlan, egyetlen tulajdonságuk
alapján nem behatárolható figurák, akiket már kinézetük alapján sem lehet
megítélni. A néző aligha gondolná, hogy a gyermekien ártatlan arcú Frederic
vagy Albert (mindkettőjüket a huszonéves Kassovitz testesít meg remekül)
iszonyatos tettekre is képes, miképpen az sem jutna eszébe, hogy a Halálos szívdobbanás (De battre mon coeur s’est arrêté, 2005) zord
és ijesztő tekintetű főhőse tehetséges zongorista. Thomas (Romain Duris) apja
törvénytelen ingatlanügyeit viszi tovább, és sajátos módszerekkel űzi el a nem
kívánatos lakókat az eladásra szánt lakhelyeikről, ugyanakkor – elhunyt
zongoraművész anyja egykori mentora hatására – ismét zenélni kezd, hogy
felkészüljön egy feltehetően egész jövőjét befolyásoló meghallgatásra. Egyszerre
igyekszik munkájához igazodni és valódi, szívéhez közelebb álló mesterségét
gyakorolni, ám hosszas őrlődés után nyilvánvalóvá válik, üzlet és művészet
összeegyeztethetetlen. Akárcsak Audiard előző filmjeinek hősei, Thomas sem
jutna semmire kapcsolatai nélkül: munkáját és abból fakadó bevételeit apja
közbenjárásának köszönheti, a felkészülését pedig egy kínai lánynak. Ám míg a
korai filmek szereplői valamelyest célarányosan haladtak előre, Thomas
viselkedése és szemléletmódja sokkalta szeszélyesebb és kiismerhetetlenebb.
Feketén dolgozik, de erkölcsi aggályok emiatt nem nyomasztják, közben elítéli
kollégája hűtlenségét, akinek feleségével később összebújik. Az előre nem
látható reakciók és a váratlan fordulatok meghatározó jelentőségűek Audiard
filmjeiben, így az életmű talán legkiemelkedőbb és legambiciózusabb darabjában, A prófétában (Un prophète, 2009) is. Főhősét, a fiatal, írástudatlan arab Malikot
(Tahar Rahim) hat évre sittre vágják, aki különösebb feltűnés nélkül
szándékozik átvészelni a rács mögött letöltendő éveit. Ám a börtön nem az a
hely, ahol csak úgy ténferegni lehet, hanem el kell fogadni a szigorú szabályokat,
alkalmazkodni kell, de legfőképp személyes védelmet biztosítani a különféle
bandákkal szemben, máskülönben nincs esély a túlélésre. Malik ezt a leckét
keményen megtapasztalja, mikor César (Niels Arestrup szenzációs alakítása), a börtön
könyörtelen, az őröket is sakkban tartó korzikai maffiavezére kíméletlen döntés
elé állítja: vagy megöli a drogdíler arab Reyebet és megkapja a védelmet, vagy
őt ölik meg. A tett elkövetése után César szárnyai alá veszi a fiút, és mint
egyfajta apafigura – ez ugyancsak visszatérő eleme Audiard filmjeinek –,
tanítja, neveli és feladatokat ad neki. Elvégezteti vele cellán túli piszkos
ügyeit, miközben Malik apránként kiképezi magát (megtanul írni-olvasni, hallás
után jegyzi meg a korzikai nyelvet) és ébred rá kiváló alkalmazkodási képességére:
a nehéz helyzetekben mindig feltalálja magát, ráadásul látnoki erővel is
rendelkezik, előre látja egy szarvas elgázolását. Idővel nemcsak César, hanem
saját üzleteit is lebonyolítja, mígnem a börtön muszlim közösségének vezetőjévé
válik. A próféta remekül illusztrálja
Audiard egyik kedvelt narratíváját, nevezetesen a magányos hősök rendhagyó
karrierépítését, melyet gyilkosságok, árulások, hazugságok, ökölcsapások, de
leginkább az előrelépéshez elengedhetetlen kapcsolatok köveznek ki.
Egymásra utalva
Audiard harmadik
nagyjátékfilmje, A számat figyeld! (Sur mes lèvres, 2001) korábbi munkáihoz
képest sokkal kidolgozottabb és lendületesebb darab, mely nemcsak rendezője
profi feszültségteremtési képességét igazolja, hanem forma és tartalom pazar
együttállását. A jobbára szűk képkivágatokkal operáló film gyakran elfedi a
lényeges történéseket, csak halljuk vagy látjuk azok végeredményét. Audiard
egyik jellegzetes képi ismertetőjegye ebben a filmjében bontakozik ki igazán,
kamerája sokszor leskelődő szerepet tölt be, a néző mintha egy kulcslyukon,
vagy résnyire kinyitott ajtón keresztül figyelné az eseményeket, az előtér felét
pedig nem ritkán homályos arcok vagy tárgyak töltik ki. A kihagyásos technika
és a korlátozott vizualitás megköveteli a néző fokozott figyelmét, ugyanakkor,
különösen A számat figyeld! esetében,
remekül megteremtik, főképp a film végén látható feszült jelenetek atmoszféráját.
Carla, az építési vállalatnál dolgozó nagyothalló titkárnő (Emmanuelle Devos)
férfi kollégái folyamatos megalázásának van kitéve. A cég felveszi mellé az
egykor pitiáner tolvajt, Pault (Vincent Cassel), akit Carla kitartóan igyekszik
betanítani, majd ráveszi, hogy verje át a neki ártó munkatársakat. Paul pedig
idővel rábeszéli Carlát, hogy titokban, szájukról olvasva figyelje ki volt
bűntársai terveit. A számat figyeld!
két teljesen eltérő hátterű és egyéniségű főhős egymáshoz való
alkalmazkodásának remek története, akiket összeköt magányuk és kívülállásuk.
Csak egymás kölcsönös segítségével nyerhetik vissza önbizalmukat és tehetik
elviselhetőbbé mindennapjaikat. Ebből a szempontból a Rozsda és csont (De rouille
et d’os, 2012) A számat figyeld!
párdarabjának is tekinthető, amiben szintén eltérő alkatú egyének között
szövődik szokatlan, egymást támogató kapcsolat. A léhűtő, hajdani profi
bokszoló Ali (Matthias Schoenaerts), és a súlyos balesetet szenvedett
delfinidomár Stéphanie (Marion Cotillard) az életmű egyik különösen furcsa párosát
alkotja. Rendhagyó viszonyuk azonban nem az „ellentétek vonzzák egymást” elv,
hanem annak demonstrálása, hogy a váratlanul kialakult kapcsolatok miképpen
képesek tudatosítani a másik gyengeségeit és tévedéseit. Ugyan helyén van a
szíve és gondoskodó is tud lenni, de Ali rendre gorombán és nyersen fejezi ki
magát, ötéves fiát pedig elhanyagolja. Stéphanie hatására azonban ráébred felelőtlen
életvitele tarthatatlanságára, a lány pedig szerencsétlen balesetét követően
egyedül Ali segítségével lesz képes újra élvezni az életet.
Vérségi kötelékek
A Dheepan – Egy menekült története (Dheepan, 2015) Audiard karrierjének tetőpontja, az életmű
motívumainak látványos összegzése, melyben hőseinek többszörösen idomulniuk
kell új helyzetükhöz. A Srí Lanka-i polgárháborús infernóból hamis iratokkal
menekülő tamil harcos Dheepan (Jesuthasan Antonythasan) Párizs lepukkant,
alvilági drogbandák uralta miliőjéhez, illetőleg rákényszerített polgártársaihoz,
a huszonéves Yalinihoz (Kalieasvari Srinivasan), valamint egy kilencéves
lányhoz kell alkalmazkodnia és közösen elhitetni másokkal, hogy ők egy családot
alkotnak. Audiard műve mentes mindenféle aktuálpolitikai áthallástól, nem
állásfoglalás, hanem kifinomult emberi dráma a beilleszkedés és a boldogulás
nehézségeiről. Dheepan „családjának” nincs más választása, alkalmazkodniuk kell
egymáshoz és környezetükhöz, ám Yalini megelégeli az életét veszélyeztető
bűnbandák elhatalmasodó véres összecsapásait és tovább akar állni. Noha Dheepan
a film végén, a történet addigi realizmusát és dramaturgiai logikáját megtörő
eszeveszett mészárlással igyekszik rendet tenni, egy dolog bizonyossá válik:
elérték alkalmazkodási képességeik határát, eddigi életmódjukat nem
folytathatják tovább. E gondolatot emeli át Audiard legújabb filmjébe. A Testvérlövészek (The Sisters Brothers,
2018) a rendező első angol nyelvű munkája és az első westernje. Az éles műfaji
váltás ugyan szokatlannak hat, ám a zsáner, különösen annak revizionista
aspektusai jól passzolnak Audiard szemléletmódjához, így motívumai átültetése
nem okozott neki különösebb gondot: a történet szüntelen fordulatai, a jó és rossz
közötti határok elmosódása, gyarló, esendő és ellentmondásos karakterek, kiknek
konfliktusai izgalmas szituációkat, heves szópárbajokat és Coen testvérekre
emlékeztető, éjfeketén humoros jeleneteket indukálnak. Már a kezdő képsor sem a
klasszikus westernek eszményképére vall. Az éjjeli pisztolypárbajból percekig
csak a lövéseket látjuk és halljuk, a testvér bérgyilkosok pedig még azt sem
tudják, hány embert öltek meg. A mindenre elszánt fivérek élete nem
különösebben bonyolult, megkapják a parancsot felettesüktől, a pénzéhes és
bosszúszomjas Kapitánytól, melyet mindenáron teljesítenek, ugyanakkor egymáshoz
fűződő viszonyuk már sokkal komplikáltabb. Eli (John C. Reilly) megfontoltabb,
józanabb figura, szíve szerint kiszállna a bérgyilkos létből, ám hedonista,
vehemens testvére Charlie (Joaquin Phoenix) erről hallani sem akar. Aktuális
küldetésük során – melyben az aranymosást találmányával forradalmasítani kívánó
idealista tudóst, Hermann Warmot (Riz Ahmed) kell kézre keríteniük – apránként
bontakozik ki egymás iránti szeretetük és utálatuk, valamint annak felismerése,
hogy hiába szöges ellentétei egymásnak, a másik nélkül egy percig nem élnének
túl ebben az aljas ösztönök és farkastörvények uralta világban, melyben a
civilizáció csak nyomokban (fogkefe használata), az ideális, kapzsiság és
erőszak nélküli társadalom pedig csak a szavak szintjén létezik. A fivérek megbízatása
nem várt sorsfordulatokat eredményez, melyek következtében a makacs Charlie is
kénytelen lesz belátni, hogy újra kell kezdeniük zátonyra futott életüket. Az
új élet megkezdése Audiard elbeszéléseinek elengedhetetlen tartozéka, filmjeit
ugyanis minden esetben – a klasszikus narrációnak megfelelően – a konfliktusok
megoldásával, hősei számára pedig egy új esély lehetőségével zárja le, nem
ritkán oldottabb, víziószerű lassított pillanatokkal (Rozsda és csont, Dheepan),
ami néha kedvelt támadási pontja bírálóinak, mondván a jelenetek túlontúl
érzelgősek és élesen eltérnek a történet realistább hangnemétől. Noha a
kritikák olykor nem alaptalanok, mit sem vonnak le Audiard filmjeinek
értékeiből, melyek, ha nem is egy korszakalkotó zseni, de a filmkészítést magas
és megbízható színvonalon művelő, kivételesen tehetséges alkotó munkásságát
tükrözik.
TESTVÉRLÖVÉSZEK (The
Sister Brothers) – amerikai-francia, 2018. Rendezte: Jacques Audiard. Írta:
Patrick de Witt regényéből Thomas Bidegain és Jacques Audiard. Kép: Benoît Debie.
Zene: Alexandre Desplat. Szereplők: Joaquin Phoenix (Charlie), John C. Reilly
(Eli), Riz Ahmed (Hermann), Jake Gyllenhaal (Morris), Rutger Hauer
(Parancsnok). Gyártó: Why Not Productions / Annapurna Pictures. Forgalmazó: UIP
Duna Film. Szinkronizált. 121 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|