Magyar MűhelyBeszélgetés Mosonyi SzabolccsalVad BalatonPető Szabolcs
„Már csepeli lakótelepi gyerekként
is természetbúvár voltam.”
Húsvétvasárnap este a
Dunán láthattak először a nézők egy lenyűgöző új természetfilmet, a Vad Balatont, aminek hosszabb változata április közepén került a mozikba. Az
alkotók mocsárban, hegytetőn, víz mélyén és barlangban is forgattak, de sem a
hőség, sem a hideg, sőt, a legnagyobb viharok sem jelentettek akadályt – éppen
ettől olyan lélegzetelállító a végeredmény. A három éven át tartó, 150
forgatási napot magában foglaló munkáról a Balázs-Béla díjas rendezőt, Mosonyi
Szabolcsot kérdeztük, aki Bagladi Erika forgatókönyvíróval és társrendezővel
közösen készítette el a filmet.
A Vad Szigetköz a folyóvizeket, a Vad
Kunság a homokbuckás alföldi tájat járta körbe, a sorozat folytatása pedig
a „magyar tenger” sajátos környezetét és élővilágát mutatja be négy évszakon
keresztül és olyan szemszögből, amilyenből eddig még talán senki sem mutatta
meg. Közép-Európa legnagyobb, sekély vizű tavának partjait nyáron a nyaralók
lepik el, a geológia, a vadvilág és az ember különös házassága teremtette
káprázatos táj mégis hihetetlen természeti kincseket tartogat.
*
Ez az első olyan magyar természetfilm, amit 4K felbontásban mutattak
be a mozik és a vetítésre készült verzió hosszabb.
Ez a film elsősorban a
televízióknak készült, de megkeresett bennünket a Pannonia Entertainment, aki
fantáziát látott a moziforgalmazásban. Rengeteg anyagot forgattunk, ami a
rövidebb, televíziós változatból időhiány miatt kimaradt, ezt felhasználva
készült el a kb. negyedórával hosszabb, 4K-s változat. A film április 19-e óta
látható a vásznakon. Megpróbáljuk majd a Vad
Balatont külföldre is eljuttatni, ottani televíziós társaságokhoz, mozikba.
Most nagyon bízunk abban, hogy még a Vad
Kunság nézőszámát is túl tudjuk szárnyalni, ami a tévében 352 ezer, a
moziban valamivel kevesebb, mint 10 ezer volt.
Mennyire elégedett az új filmmel? Mindig az új film az új
szerelem, mint a lemezek esetében a zenekaroknál?
Amikor visszanézek egy
új anyagot egy-két hónap után, és már „leülepedett” bennem az egész, mindig
találok benne olyat, amit most már kicsit másképp csinálnék, de aztán elfogadja
az ember olyannak, amilyen. Igen, azt hiszem, elégedett vagyok. Az igazat
megvallva, nincs is most idő ezen elmélkedni, szerencsére több filmünk is forog
párhuzamosan. A mi esetünkben egy film általában 2-3 évig is készül, amíg az
egyiket például előkészítjük, addig forog a másik, a harmadikat meg éppen befejezzük,
van úgy, hogy egyszerre 4-5 filmben is benne vagyunk és ez most is így volt.
Miközben a természetfilmezés – bármily közhelyesen is hangzik - a
türelem művészete…
Valóban nagyon sok
elmélyülést és türelmet igényel. A legjobb példa erre a „tiszavirágzás”
filmezése volt, az különösen hosszú ideig tartott. Ha jól emlékszem, valamikor
2007 körül kezdtünk először HD-felbontású kamerákkal dolgozni, és az a rész a
kérészekről igazából azóta készült. Sokszor filmeztük és csodálatos volt, de
nagyon nagy kihívás, mert a kérészek rajzása ugye minden évben csak néhány
napig tart. Ezért nekünk pontosan tudnunk vagy legalább sejtenünk kellett
előre, hogy június közepén melyik az a pár nap, amikor ott kell lennünk,
ráadásul a helyszíneket is alaposan át kell gondolnunk. A Vad Kunság 2015-ben lett kész, akkorra már körülbelül nyolc évnyi anyagom
volt erről.
A Vad Balatonban melyik jelenet volt a legnagyobb
kihívás?
Volt, amit nagyon elő
kellett készítenünk, például a vadászó szürke gémek filmezését. Ezek rendkívül
szemfüles madarak, nagyon óvatosan, bokrok közül, lessátorból, 10-15 méterről
kellett felvennünk teleobjektívvel őket, és persze akkor, amikor átbukott a víz
az átfolyón. Nem mozoghattunk és a kamera is csak nagyon finoman,
észrevétlenül. A vadállatok esetében nem lehet ugye a bizalom kiépítéséről
beszélni. Az ember annyit tud tenni, hogy elbújik, rejtve marad, és ha
szerencséje van, az állatok vagy nem veszik észre, vagy egy idő után
megszokják. Nagyon érdekes egyébként, hogy a Balatonnál, mivel sok a turista, a
vadállatok valamivel jobban hozzászoktak az ember jelenlétéhez, kevésbé zavarja
őket. Kifejezetten szeretem ezeket a helyeket filmes szempontból. Talán a hollókat
a Hegyestűnél nem is tudtam volna e nélkül lefilmezni. Ha olyan erdőben élnének,
ahol ember nem is jár, akkor biztosan elmenekülnének, így viszont békésen
költenek az egykori vulkán kürtőjében – így egészen közel tudtam menni. Ez nem
az én érdemem, így alakult, a lehetőséget persze meg kell látni.
Gondolom, egy természetfilm esetében csak részben lehet végleges
forgatókönyvről beszélni, hiszen azt a természet végül úgyis felülírja.
Abszolút, a véletlennek
a mi esetünkben nagyon nagy szerepe van, éppen ezért szükség is van sajátos
tapasztalatra. Annak idején biológia-földrajz szakos tanárként végeztem, ami
nagyon sokat segített abban, hogy általában előre tudjam: mit, mikor és hol
érdemes filmeznem. Aztán persze mindig történik valami olyan esemény, amit nem
vártam, de ilyenkor meg jól jön, ha az ember tudja, hogy hová tudja azt a
filmben beépíteni, hogyan tudja az új jelenet továbbvinni az egész történetet,
vagy hogyan kapcsolható össze két szál, mint például a kockás sikló és a
keszeg, vagy a keszeg és a vidra. A kockás siklók nászát a fán például – ami
nagyon látványos eleme az új filmnek – teljesen véletlenül sikerült elkapnunk.
Éppen arra jártunk, mert van ott egy olyan helyszín, ahol a keszegek szoktak
ívni, aztán megláttuk, hogy gyülekeznek és valami készül. Aztán utána a víz
alatti felvételekért már csak be kellett úsznom és lemerülnöm a búvóhelyükhöz. Ezekhez
mindenképpen kell szerintem némi természetbúvár-tapasztalat, amit én már egész
kisgyermekkorom óta gyűjtögetek.
Hol nőtt fel?
Csepelen, de érdekes
módon már csepeli lakótelepi gyerekként is természetbúvár voltam, már az
általános iskola idején is állandóan az erdőt jártam. Akkor még nem volt
ennyire beépített az a rész, inkább egy kis falura emlékeztetett. A Duna
partján még ártéri erdők voltak, ahol lehetett sirályokat fotózni, meg minden
mást is. Ezek voltak az első ilyen élményeim, letekerni oda bringával nem volt
olyan nagy dolog.
Azért gondolom, néha jól jön a helyi segítség is.
Nagyon hálásak vagyunk
azoknak – nagyon sokan vannak –, akik segítették a munkánkat: terepi emberek,
természetvédők, vadászok, erdészek, horgászok. A Vad Balaton kapcsán mindenképpen szeretném kiemelni a Balaton-felvidéki
Nemzeti Park munkatársait, akik nagyon sokat segítettek a forgatásoknál. A
Balatoni Halgazdasági Zrt. munkatársaival is gyakorlatilag már az egész
filmötlet megfogalmazódása óta együtt dolgozunk. Konkrétan: ők kerestek meg
bennünket, amikor hallottak az új részről, hogy a süllők ívását mindenképpen
filmezzük le – hiszen a Balaton egyik emblematikus halfaja. A segítségük nélkül
semmire sem mentünk volna, mert a süllők három-négy méter mélyen ívnak és őrzik
a fészkeket, ezeket megtalálni szinte lehetetlen. Olyan valakire volt
szükségünk, aki pontosan ismeri ezeket a helyeket. Bementünk az egyik
munkatársukkal csónakkal, tudta, hogy hol vannak az akadók, hol nem iszapos a
tó túlságosan. Halradarral meg is találtuk a süllőrajt, majd egy két kamerából
és egy rúdból „összebarkácsolt” speciális felvevőszerkezettel filmeztük le őket.
Volt olyan, hogy jött egy telefon és azonnal indulni kellett?
Igen, így indult a
süllős forgatás is. Korábban már beszéltünk róla, hogy április elején – az ívás
kezdetén – tennünk kellene egy próbát, de meg kellett várnunk a hívást, hogy ne
legyen túl erős a szél, kicsit ülepedjen az iszap és tiszta legyen a víz, hogy
lássunk benne valamit. Vagy például elterveztük, hogy lefilmezünk egy vihart –
a villámok nagyon látványosak –; többször is elindultunk, de mire odaértünk
Budapestről, rendre kiderült, hogy az előrejelzések ellenére elkerüli a
Balatont. Ilyen esetekben jól tud jönni a helyi segítség.
Ebben a filmben én a Balatont tényleg tengernek láttam és nem
tónak.
Talán a víz alatti
képektől vagy a nagy hullámoktól, mindenesetre megmondom őszintén, hogy ez
koncepció volt: egy olyan világot teremteni, ami nem annyira jellegzetes, nem
szokványos. A Balatont az ember általában felülről látja, a víz alatti világot
csak szerencsés esetben és ritkán. De például a legnagyobb hidegben vagy az
óriási viharban sem az a jellemző, hogy ott vagyunk. Szintén koncepció volt,
hogy minden évszakban megmutassuk a tavat. Iszonyatosan nagy „meló” volt
például a kitorlódó jégtáblát felvenni. Az igazi rohanás volt, egyik
helyszínről a másikra, folyamatosan azt nézve, hogy éppen merről fúj a szél. Rengetegszer
próbálkoztunk, végül sikerült is, de ha pár száz méterrel odébb vagyunk, éppen
előttünk történt volna az egész, és jobb lett volna az anyag. Mire észrevettük,
hogy honnan lenne tökéletes felvenni, eltelt 10 perc és vége lett.
Több interjúban is kiemelték a film zenéjét. Koncepció volt a
klasszikus természetfilmes elemek ötvözése is a magyar népzenei elemekkel és a
drámai, inkább nagyjátékfilmes zenei hatásokkal?
Kifejezett kérésként
fogalmaztuk ezt meg annak idején a zeneszerző, Mátyás Attila Merkaba felé, de
ez a teljes Vad-sorozat esetében így
volt. Egy jó filmzenével nagyon meg lehet támogatni egy-egy történést, pláne az
olyan természetfilmek esetében, mint a Vad
Balaton, amiben nagyon sok „akciójelenet” van, vadászat, verekedő madarak,
vihar.
Persze, a természetfilmekben is komoly drámák zajlanak…
Igen, és ezeket a
drámákat a zenével nagyon jól ki lehet emelni, nagyon jól lehet hangsúlyozni,
még erőteljesebbé tenni. Persze a nagyon szép tájképeknél már szinte elvárás a
magyaros, népzenei motívum.
Mekkora külföldi érdeklődésre számítanak? A Balatonról azért sok
országban hallottak már.
Nagyon remélem, hogy ezt
a filmet is sikerül több országba eljuttatni. Eddig a Vad Szigetköz járta be a legnagyobb nemzetközi utat, azt az olasz
közszolgálati Rai, a német-francia Arte televízió is vetítette, sőt
Ausztráliában is nézhető volt. Remélem, hogy a Vad Balatonnal is több országot tudunk majd megcélozni.
Melyik eddigi díjra a legbüszkébb?
A Vad Kunsággal két nagyon szép díjat nyertünk: az egyik az első Magyar
Filmdíj volt két évvel ezelőtt a legjobb ismeretterjesztő film kategóriában, de
akkor a gödöllői Nemzetközi Természetfilm Fesztivál fődíját is sikerült
elhoznunk. Talán ez a kettő a legfényesebb.
Milyennek látja a magyar ismeretterjesztő film jövőjét?
2011-ben volt az első
ilyen jellegű pályázati lehetőség és azóta például egyre több és egyre
színvonalasabb ismeretterjesztő film készül, melyek közül sok nemzetközi
fesztiválokra is eljut. A természetfilmek szerintem felívelőben vannak, egyre
nagyobb rájuk az igény, pláne olyanokra, amik a Kárpát-medence élővilágáról
szólnak.
Van-e más, hasonló filmjük most előkészületben?
Igen, folytatjuk a Vad-sorozatunkat a negyedik résszel, ami
a Vad erdők, vad bércek – A hiúz nyomában
címet viseli és az Északi-középhegység élővilágát mutatja majd be, ahogy az az
alcímben is ott van: a hiúz főszereplésével. Ha minden jól megy, talán
valamikor jövő év közepére lehet kész, csakúgy, mint a másik, a Lépten-nyomon geológia, ami szintén a
Médiatanács támogatásával valósul meg. Az teljesen más jellegű lesz: abban a
Kárpát-medence legérdekesebb vulkáni helyszíneit járjuk végig.
Mekkora segítség volt a Médiatanács támogatása a Magyar Média
Mecenatúra Programról?
A mi esetünkben abszolút
szerepe volt, több filmünkhöz is kaptunk már támogatást, ami nélkül a Vad Balatont sem tudtuk volna
elkészíteni. Egyébként is egy jól kitalált programnak tartom, évente háromszor is
tudunk akár pályázni. Volt persze arra is példa, amikor visszadobta az
ötletünket a bírálóbizottság és – korábbi tapasztalatokra alapozva – azt mondta,
hogy ezt vagy azt a dolgot még fontoljuk meg. A véleményük azért is fontos,
mert ez egy lehetőség a készítő számára, hogy az ötlete a televíziók valós és
aktuális igényeivel találkozhasson.
Az alkotóról dióhéjban
Mosonyi Szabolcs rendező-operatőr, az
ELTE Tanárképző Főiskolai Karán végzett biológia-földrajz szakon. Másfél
évtizede foglalkozik tudományos ismeretterjesztő és természetfilmek
készítésével. Első alkotásait még amatőrfilmesként készítette (Élő holtágak, A Kárpát-medence vadvilága), az áttörést a Gyapjaspille – Hernyók a pokolból jelentette. Eddig több mint húsz
önálló filmet, egy 20 és egy 6 részes sorozatot készített. Filmjeinek témája –
egy kivétellel – a Kárpát-medence élővilága. Iskolák, egyetemek oktatási
segédanyagként használják, tudományos konferenciákon vetítik szemléltetésként,
a tiszavirág kérészről készített felvételei pedig a BBC két sorozatában is
szerepeltek – ezek egyike David Attenborough Life in the Undergrouth (Élet
az aljnövényzet közt) című sorozata. Alkotásai többszörösen díjnyertesek, a
Médiatanács által támogatott filmjei (Például a Vad Szigetköz, Vad Kunság, Csendes gyarmatosítók, Csendes gyarmatosítók 2. – A hódítás folytatódik) is sikerrel szerepeltek neves hazai és külföldi fesztiválokon. Munkáját
2017-ben Balázs Béla-díjjal ismerték el.
Az interjút készítette
és a megjelenését támogatta a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság.
További interjúk és
filmajánlók: mediatanacs.blog.hu
Bővebben a támogatási
rendszerről: mecenatura.mediatanacs.hu
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|