Miloą FormanForman két világ köztMiloą tűzoltóiHegyi Zoltán
Egy díszszekerce minden fegyverünk. Emlékképek Miloą
Formanról.
Valamikor réges-régen filmesztétika órák voltak a Magyar
Televízióban. Távoli galaxis ez, fekete-fehérben, kékesen villog a Kékes tévé
képernyője. Így láttam először, ám mindjárt vagy négyszer darabonként a Fekete Pétert és az Egy szöszi szerelmét.
Aztán filmklubokban, kamaszkorom legszebb telein.
Arra is emlékszem évtizedek távlatából, hogy melyik
Formant hol. Így megy ez, mikor már arra nem, hogy tegnap mi volt. Elszakadás a Művészben, Száll a kakukk fészkére a Szikrában, Hair a Vörös Csillagban, micsoda
kapcsolódások. Első két sor két forint, a jegyszedő néninél zseblámpa, benne
zsebtelep. Néha belógás, saját zsebcselek, zsebkendőnyi területen, ahogyan azt
Hrabal úr írta Hidegkúti Nándiról. Reggel kilenc óra, első vetítés, a gimnázium
várhat, midőn a vásznon az élet iskolája maga. Hajunk hosszú, némi spéttel
lázadunk, szemünkben a szabadság feltételes módja, elég jól nézünk ki. Lányok
álmodnak velünk éjjelenként.
Alakuló, majd gyorsan elhatalmasodó cinéfília,
gyógyíthatatlan. Az önazonosság tinédzserkori keresgélése közben azonosulás a
hősökkel. Nem kell orvos, Forman a pszichiáterem. Fekete Péter máris az én
emberem. Mert alkatilag alkalmatlan a feladatra. Nagyjából bármelyikre, de
főként arra, hogy esendő bolti szarkákat leplezzen le a munkaköri leírásából
adódóan. Elkezdek csehül állni a világhoz, mert minden olyan abszurd és derűs
egyszerre.
Hogy mi olyan klasszul csehes nekem akkor? Talán a
kedély. ©vejk mindenekelőtt.
Hogy ha már úgy alakult történelmileg, hogy csupán egy virtuális díszszekerce
minden fegyverünk a hülyeséggel és a tankokkal szemben, akkor legalább vegyük
őket hülyére addig is, amíg elmúlik ez is, miközben tágul a világegyetem és még
az időnek is vége lesz egyszer. Szóval a derű. És még Pepin, a kémény és a
mosómedve, kóstold meg a söröcskénket, a bedöglött tűzoltóautó, Paral vegyészei
Ustí nad Labenben, Chytilová almái, de még Kundera elviselhetetlen könnyedsége
is a messzi Párizsból.
Derűs új hullám volt a cseh, nem véletlenül harapott rá a
művelt világ. És már kezdetben vala a hihetetlen. Miloą Forman például ötéves
volt, amikor az első filmet látta, ami nem más volt, mint Smetana Az eladott menyasszony című operájának
némafilm változata. Teszem hozzá, akkorra már a tudósok feltalálták a
hangosfilmet. Egy néma opera. Csodálatos. Mesés, mint a férfiak kurblival.
Formant nem vették fel a Színművészeti Főiskolára és
sürgette az idő, ha nem akart két évre bevonulni a Csehszlovák Néphadseregbe.
Igen ám, de mire mindez kiderült, a Kohászati és Bányászati Egyetem
szakágazatán kívül már alig maradtak betöltetlen helyek, néhány például az
Előadóművészek Akadémiáján, a FAMU-n. Reggel odament, estére felvették a
forgatókönyvírói csoportba, majd öt évig lazult a haverjaival. A végére ugyan
fogalma sem volt, hogy a kamera melyik végét kellene megfognia, erről majd
Miroslav Ondřiček operatőr világosítja fel, viszont a folyamatos alkalmazkodással
és megfelelési kényszerrel sem kellett vívódnia. Késleltetett profizmus.
Elvégre a Warner Brothersnek nem lehetett olyat leírni, hogy „spermája berobban
a kulcslyukon és a mennyezetig lövell”, ellenben a FAMU-n nyugodtan.
Forman elegáns, mint egy cigányzenész, ez már a Fekete Péternél és a Szöszinél is érezhető, pedig hol vagyunk
még a Ragtime, vagy az Amadeus világától. A kamerával történő
látszólagos ügyetlenkedés is ugyanolyan tudatos, mint például Godard-nál. Nem
azt mondom, hogy nincs benne szeretet, sőt; ám egy árnyalattal hűvösebb, mint a
Menzel-Hrabal tandem. Közben megvan a kulcsszó, mint az Annie Hall-ban a mozi halljában, igen, de tényleg, Forman inkább
elnéző, türelmes, egy gyöngéd barbár.
A Fekete Péterrel
sorra nyeri a díjakat, meghívják Amerikába (először) és megnyílik az út a Szöszi előtt. A szereplők többnyire
amatőrök, a helyszín egy Zruc nevű lepukkant iparváros (Formannak különös
képessége van a terekhez, egy ideig konkrétan a Művelődési és Oktatási
Minisztériumban lakott egy szobában), maga Szöszi a volt sógornője, az
alaphelyzet dokumentarista jellegű (Csehszlovákiában kevés a nő), mi baj lehet?
Nos, lett is meg nem is. A film szépen fut Velencétől Párizsig, ám odahaza
erkölcstelenséggel vádolják és még a Könnyűipari Minisztériumban is kiakasztja
a biztosítószeget, lássuk be utólag, az ő szempontjukból némiképp jogosan.
Cipőgyári antireklám. Ami viszont nem várt társadalmi és turisztikai mozgásokat
indított be. Fiatal fiúk százai indultak neki sátraikkal az egyébként nem túl
romantikus Zrucba egy szép hétvége reményében, a csajok meg ugrándoztak kifelé
a munkásszálló ablakából. Peace and Love.
A Tűz van, babámat
valamikor a nyolcvanas évek derekán láttam, filmklubban. Merthogy nálunk vagy
húsz évig óvták tőle a kedves nézőket. Valamennyi betiltás, dobozba zárás,
bennfenteskedő vetítéses alkotás közül ezt a cenzúrát értettem a legkevésbé.
Merthogy addigra már számos olyan mű is a mozikba kerülhetett a keleti
blokkban, amelyekben sokkal direktebben mentek neki a létező szocializmusnak.
Most akkor beszartak egy csehszlovák tűzoltóbáltól? Utóbb arra gondoltam, hogy
valakinek leesett a húszfilléres, hogy ezek bizony ők. Amorálisak, kisstílűek,
provinciálisak, szánalmas disznósajt tolvajok. És nehogy már feszt kiröhögjük
őket.
Aztán Milos menni Amerika. Ami éppen forrongott rendesen,
akárcsak fél Nyugat-Európa. Ezerkilencszázhatvannyolc. Augusztusban véget ér a
prágai tavasz. Forman első amerikai filmje, az Elszakadás végül 1971-ben készül el. Még nagyon cseh, de már nagyon
amerikai. A tökéletes hibrid. A környezet kedvező, az újhollywoodiak éppen leszámolnak
a papa mozijával, hogy aztán később felépítsék a nagypapáét. Spielberg hamar
eljut a Párbajtól a Cápáig. Az Elszakadás akkoriban dicséretes gyorsasággal bekerült a
magyarországi mozikba is. Naná, az nem baj, ha megnézzük, miként rothad a
hanyatló kapitalizmus, és hogyan idegenedik el benne az ember. Nekem reveláció
volt, mert ez ment itthon is, csak ráadásul még munkásőrszürkében, fű nélkül. A
szüleink gyötrő, bezárkózós csöndje, vagy éppen hangos terrorja és a mi
leléceléseink, elszökdöséseink. Megnéztem vagy ötször.
Hazajöttem a moziból, ahonnan elloptam a plakátot és
anyám annak nyomán kötött nekem egy McMurphy-sapkát. Feketét, pont olyat,
amilyet Jack Nicholson viselt a Száll a
kakukk fészkére című remekműben. Ez már nagyon amcsi volt, elszakadt a
barandovi szál és igazi hősöm is lett, Jack Nicholson. A lázadás és a szabadság
ikonja, mint Mr. McMurphy, ahogyan a Főnéni szólítja kissé elnyújtva a név
végét, magyar hangja emlékeimben Béres Ilona. Ezen a ponton Ken Kesey-ről még
nem sokat tudok, pláne a savas buszozásokról nem, a könyvtárakból már ellopták
az összes Üvöltést, de azért lassan
összeáll a kép, a Száll a kakukk…
Európa Zsebkönyvtáras kiadása ronggyá olvasva. A film nem olyan látomásos, mint
a könyv, inkább a hagyományos amerikai dramaturgiát idézi, Forman elindul a
vérprofizmus rögös útján.
Bevallom, utálom a musicaleket, egy szálig. Egyszerűen
felfoghatatlan számomra, hogy miért kell a történet egy bizonyos pontján
teljesen indokolatlanul dalra fakadni. Forman és tettestársai viszont olyan
tüneményessé tették a Hairt, hogy
lehetetlen volt nem beleszeretni. Igazi operát csináltak belőle, időtlent, az
emberiség egyik utolsó szerethető kísérletéről. „Good Morning Starshine” – már
megy is a fejemben.
Nekem a Ragtime,
a Valmont és az Amadeus már nem annyira, a Larry
Flynt már jobban. De maradtak örökre szóló bevésődések. A Szöszi és a Tűz van, babám! asztal alatti jelenetei, ó azok a felejthetetlen
zoknik. A fára kötözött nyakkendő szintén a Szösziben.
Ahogy az apa meglesi a fiát a Fekete
Péter-ben. Spangli szívás az Elveszett Gyermekek Szüleinek plenáris ülésén
és vetkőzős póker az Elszakadásban.
Jack Nicholson bedrótozott feje, a kórtermi orgia, és ahogy az Indián kosárra
dob a Száll a kakukk…-ban. És ahogy
Beverly D’Angelo besétál a tóba a Central Parkban, nagyjából ott, ahol Holden
Caufield azon agyal, hogy hová tűnnek a kacsák télen, na az, igen.
Gyönyörű munka volt Forman úr, Isten Önnel.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|