AnimációBeszélgetés Tompa Borbála EszterrelVolt egyszer egy kertészBokor Ágnes
Szimbolikus meseanimáció a kapcsolatokról.
Van egy kert és van egy kertész, aki gondozza. Különös
a kapcsolat a kert és a kertész között, bensőséges, mégis szabadságot sugároz.
De mit láthatunk bele még ebbe a kapcsolatba? Mi történik, ha a kertész egyszer
elfelejti a kert születésnapját? Milyen mély szimbolikája lehet egy
gyerektörténetnek? Erre keresi a választ Tompa Borbála Eszter a Volt egyszer
egy kertész című animációs filmjében, amely Máté Angi azonos című meséje
alapján készült, és amelynek elkészülését a Médiatanács a Magyar Média
Mecenatúra program Macskássy Gyula-pályázatán támogatta. Az alkotásról, az
animációs filmesek lehetőségeiről és személyes jövőbeli terveiről beszélgettünk
a rendezővel.
*
Szerzői filmnek minősíted a Volt egyszer egy kertészt?
Úgy érzem, hogy határeset lett, mert elvileg
gyerekfilmnek készült, de valahogy a mese is olyan hangulatú, ami miatt elég
poétikus, lírai lett a végeredmény, ami akár a szerzői film kategóriába is
tartozhat, de inkább talán átmenet a kettő között. Maga a mese annyira értékes,
annyira szép a nyelvezete és a szimbolikája, hogy úgy éreztem, ez hiánypótló.
Kell a gyerekeknek olyan történeteket is mondani, ami nem feltétlenül az
akcióról szól, hanem van egy mélyebb jelentése.
Te hol találtad meg ezt a mesét? Máté Angi
történetéről van szó, ami az Ez egy susogó levél című könyvében jelent meg.
Gelley Bálinttal a pályázat előtt fél évvel már
gondolkodtunk azon, hogy milyen jó lenne egy rövidfilmet készíteni gyerekeknek,
és bár ő alapvetően sorozatokban gondolkodik, szeretett volna egy rövidfilmet
is csinálni. És ehhez az ötlethez kezdtünk el történeteket keresni, így
jutottam el egy könyvesboltba, ahol megtaláltam a Volt egyszer egy kertészt,
és nagyon megtetszett. Egyébként korábban készítettünk gyerekfilmeket a MOME-n,
és nagyon szerettem azt a feladatot, úgy éreztem, hogy ki tudok benne
teljesedni.
Ebben a történetben mi fogott meg?
Máté Anginak ebben a könyvében az összes mese nagyon
tetszett, mert mindegyikben van egy kis csavar, egy szimbolikus kép. Én viszont
a kertészes mesében találtam meg a leginkább magam. A nővéremmel nem voltunk
mindig a legjobb testvérek, de rengeteget játszottunk együtt, szinte mint az
ikrek, össze voltunk nőve. A szüleink nagyon sokat dolgoztak, anyukám
menedzser, apukám pedig tudós, sokat utazott, ha itthon volt, akkor is nagyon
elfoglalt volt. A kertész az én fejemben egy ilyen apuka, akinek megvan a
maga útja és sokat kóborol a világban. Ezt a problémakört akartam körbejárni,
de nem túl direkten, és erre nagyon alkalmas ez a mese.
A kertet három lány szimbolizálja az animációdban.
Eredetileg arra gondoltam, hogy talán ti is hárman vagytok testvérek.
Nem, csak ketten, és a három lány az animálhatóság
szempontjából volt fontos, mert azt akartam, hogy tömeg legyen, de tíz kislányt
végiganimálni nagyon sok munka lenne. És mivel ez klasszikus rajzanimáció, több
időt, energiát, több odafigyelést igényel. A gyártási idő így is öt hónap volt,
tehát nagyon sok idő, pedig ez egy négyperces kisfilm.
Hányan dolgoztatok a filmen? Ki az, akit megemlítenél?
Mindenki nagyon fontos, aki a stáblistán található. A
fő animátoraim Tóth Luca és Capucine Muller voltak. Tóth Luca egyébként szintén
volt már Mecenatúra-támogatott (Superbia című
animációját támogatta a Médiatanács, ajánljuk a rendezővel készült interjút a
mediatanacs.blog.hu-n – A szerk., Capucine Muller pedig egy francia lány,
aki most Magyarországon tanult, nagyon fiatal, ennek ellenére nagyon tudatos és
összeszedett volt, a maximumot hozta ki a jeleneteiből. Szóval két nagyon jó
animátorom volt.
Milyen lehetőségei vannak ma Magyarországon egy MOME-n
végzett animációs rendezőnek?
Van néhány név, fiatalok, tehetségesek, akik
felkerültek az animációs térképre Európában, van producerük vagy vannak olyan
forrásaik, kapcsolataik, amik segítik a további karrierjüket, így ők nagyobb
eséllyel tudnak a saját munkáikon dolgozni, ha úgy tetszik, szerzői filmeket
csinálni. Aki viszont nincs ilyen helyzetben, az egyéni vállalkozóként
dolgozik, és projektről projektre vándorol, animációs stúdióknál dolgozik,
reklámokat készít, színházakban végez animációs munkát.
Te mivel foglalkozol mostanában?
Én a grafika felől közelítettem meg az animációt,
szóval illusztrációkat csinálok, ha tudok. Érdekes egyébként, hogy grafika
szakos akartam lenni, és azért jelentkeztem animációra, mert láttam a Belleville
randevút, ami nagyon tetszett. Egyáltalán nem bántam meg, hogy végül ez
lett az irány, mert az animációban nagyon sok műfaj található meg egyszerre:
kell hozzá ritmusérzék, plánozás (ami a fotográfiából jön), grafika, zene, a
szöveg pedig az irodalomból táplálkozik.
Mit gondolsz, az, hogy nagyon egyértelműen
felismerhetőek az animációid, hogy van egy sajátos stílusod, az szabadságot ad,
vagy adott esetben korlátoz?
Érdekes kérdés, éppen ma beszélgettem erről valakivel,
aki szintén azt mondta, hogy nagyon határozott stílusom van, és ezt speciális
reklámokhoz kellene használni. A MOME erősen nyomott minket abba az irányba,
hogy merjünk saját világot felépíteni, merjünk egyediek lenni, megtalálni a
saját hangunkat. A francia egyetemen például csapatembereket képeznek ki, akik
a nagy egész részeként tudnak nagyon jól működni. Úgy kell elképzelni, hogy
mondjuk ők egy nagyzenekar tagjait képezik, akik aztán együtt valami
fantasztikusat hoznak létre, mi a MOME-n pedig free jazz zenészek vagyunk.
Neked kényelmes ez?
Nekem nagyon, de tanultam eleget rajzolni ahhoz, hogy
ki tudjak lépni ebből a világból és más projektekben is jól tudjak segíteni.
Dolgoztam például Bucsi Réka Symphony 42 című animációjában vagy a szintén
Mecenatúra-támogatott Ahány király annyi
mesében Horváth Molnár Pannával, aki a produkció vezető
dizájnere volt, én pedig aládolgoztam. Az ő stílusa sokkal finomabb, precízebb,
mint az enyém, de jól ment a közös munka.
Mi az, amit a saját világod építésében szeretsz és mi
az, amit a mások produkcióiban való részvételben élvezel?
Az utóbbiban azt szeretem, hogy nagyon sokat lehet
belőle tanulni, hiszen látom, hogy mások hogyan dolgoznak, hogyan használják a
rendelkezésre álló eszközöket, vagy a teret hogyan kezelik. A saját világom
építésében pedig azt szeretem, hogy bele tudok kerülni egy flow-ba, amikor
igazán nem figyelek arra, hogy minden szabályt betartsak, ezért el tudok
merülni a munkában.
Hogy tetszik neked
a Volt egyszer egy kertész kész
változata?
Kicsit lassúnak érzem, jobb lett volna több humort
rakni bele, hogy a gyerekeknek kicsit jobb szórakozás legyen. A falevélen
lecsúszást például javaslatra tettem a filmbe, mert akik látták, szintén azt
érezték, hogy szép-szép, de kellene bele egy kis varázslat, akció és
mozgalmasabb dolgok. De úgy érzem, hogy ezzel együtt is kicsit komoly lett.
Alapvetően melankolikusabb dolgokat szoktál csinálni?
A diplomafilmem egy dokumentum-animáció, a Random
Walks, ami menekültekről, bevándorlókról szól. Szóval ez is kicsit
mélabúsabb volt a téma miatt, és a rajzaim is hozzátesznek ehhez. Illetve a
következő filmem is kicsit melankolikus lesz, szóval lehet mondani, hogy ez
jellemző rám.
Mi a következő filmed?
Egyszer Svájcba utaztunk a nagyszüleimmel, ezekből az
élményekből táplálkozik most az új filmem. Ott ugyanis egy kempingben laktunk,
ahol nagyon fura volt az atmoszféra, sokat esett az eső, de tele volt minden
páfrányokkal. Egy nap találkoztunk a nagypapám egy barátjával, akit nagyon
megkedveltünk, mert különös figura volt. Vannak emberek, akikre a gyerekek
nagyon könnyen rá tudnak csatlakozni. Ennek nincs semmi konkrét oka, egyszerűen
felkelti az érdeklődésüket. Én őt úgy láttam, mint egy varázslatos figurát,
nyugodt volt, finom, udvarias, kedves. Olyan volt, mint egy régi vágású
gentleman. Aztán egy nap, amikor nyaggattuk, hogy játsszon velünk, a nagymamám
mondta, hogy hagyjuk békén, mert nagyon beteg, rákos. Szóval ezeket az
érzéseket szeretném megfogni és megjeleníteni a filmben.
Mi lesz a Volt egyszer egy kertész sorsa? Volt a KAFF-on és a Primanimán a versenyprogramban, mikor és hol
lehet majd még a tévébemutatón kívül elérni?
Neveztük több fesztiválra a filmet, annak viszont
nagyon örülnék, ha minél többször lemenne a tévében is. A terveim között
szerepel az, hogy adaptálok még a kötetből más meséket is, sajnos most a
legutolsó tervem nem jutott tovább a pályázaton, de klassz lenne egy
sorozatszerűt összehozni majd belőle.
Mi a véleményed a Médiatanács mecenatúraprogramjáról?
Nagyon üdvözlendő, nagyon jó, hogy van ilyen
támogatás. De a rendszernek vannak azért kis gyerekbetegségei. Én nagyon
örülnék annak, ha lehetne visszajelzést kérni, ha kiesik egy filmtervünk, hogy
miért nem jutott tovább. Ez sokat segítene abban, hogy milyen irányba menjünk
tovább, hogy sikeres pályázatot tudjunk összerakni. A másik, hogy esetleg
lehetne anonim módon is pályázni, már csak azért is, hogy ha valaki
harmadszorra próbálkozik, akkor ne az alapján ítéljék meg, hogy az előző kettő
pályázata sikeres vagy sikertelen volt, hanem magát a pályázatot értékeljék
Az alkotóról
dióhéjban
Tompa Borbála Eszter a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem
animáció szakán végzett 2015-ben. Diplomafilmje egy animációs dokumentumfilm, a
Random Walks, ami a Budapesten élő menekültekről szól. Párhuzamosan több
projekten is dolgozik hátterek készítőjeként, dizájnerként és animátorként,
emellett jelenleg az Animation Sans Frontières nevű posztgraduális program
hallgatója. A Volt egyszer egy kertész című négyperces animációs
filmjének elkészülését a Médiatanács a Macskássy Gyula-pályázat keretében
támogatta.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|