Film + ZeneA 70-es évek amerikai popkultúrájaA romlás virágaiGéczi Zoltán
Az HBO és a Netflix a
közelmúltban három nagyköltségvetésű sorozatban idézte fel az 1970-es évek New
Yorkjának popkulturális robbanását.
1975 októberében Gerald
Rudolph Ford Jr, az Amerikai Egyesült Államok 38. elnöke „országos tekintetben
is egyedülállóan rosszul menedzselt” városnak nevezte New Yorkot,
visszautasítva a pénzügyi mentőövért folyamodó Abe Beam polgármester megkeresését,
aki hivatali ciklusára évi 2,3 milliárd dollár rendkívüli szövetségi támogatást
igényelt a város költségvetésének konszolidálása végett, miután a City Hall 6
milliárd dollár összértékű banki kölcsön felvételére kényszerült a minimális közösségi
szolgáltatások fenntartása céljából. A 29-én megjelent, egyébiránt konzervatív
értékek mellett elkötelezett Daily News címoldala 144-es betűmérettel szedve
kommunikálta a városlakók felé az elnöki levél tömör, ám húsbavágóan pontos
kivonatát: „Ford üzeni a városnak: Forduljatok fel!”.
A Fehér Ház ura nem
szerette New Yorkot (I♥NYC),
ahogy lakói sem lelkesedtek különösebben saját
metropoliszukért, amely rossz nyelvek szerint éppen egy fokkal volt
biztonságosabb a polgárháborús Bejrútnál. Az erőszakos bűncselekmények száma tíz
év leforgása alatt, 1975-re közel háromszorosára nőtt, a békeidőket jellemző 681
gyilkossággal szemben 1690-en állt meg a kriminalisztikai nyilvántartás
számlálója, midőn a Times Square akkor még nem létező óriásórája elüthette
volna az éjfélt. Egy turistáknak szánt pamflet, amely ugyanebben az évben
került ki a nyomdából, a következő tanácsokkal igyekezett jóindulatúan segíteni
a helyrajzi viszonyokat nem ismerő idegeneket: „Este 6 után ne tartózkodj az
utcán!”; „Ne járj gyalog (kiváltképpen, ha egyedül vagy)!”; „Ne hagyd el
Manhattant!”. „Isten hozott a Félelem Városában: Túlélési útmutató New Yorkba
látogatók számára” – szólt az idézett gerillabrosúra címe, s hogy megfelelő környezet
társuljon a turisztikai kisokoshoz, mindeközben a köztisztasági dolgozók
sztrájkja miatt felhalmozódott szemét borította el a belváros utcáit, a
tömegközlekedési alkalmazottak munkafelfüggesztése pedig a paralízis állapotába
taszította a metróhálózatot.
Kalifornia ekkoriban a
hippimozgalom szövődményeit nyögte, a Flower Power ellobbanó lángja után
felszállt füst köhögtette csupán a nyugati part csalódott értelmiségét, mialatt
a keleti parton élő amatőrzenészek és képzőművészek, költők és filmesek – általános
társadalmi vélekedés szerint: notórius bűnözők és antiszociális huligánok, dekadens
drogfüggők és istentelen homoszexuálisok – nagyot fordítottak a modern idők
közmondásos kerekén. Közülük kerültek ki azok, akik a legszebb amerikai
hagyományokat fémjelző vállalkozó szellem és individualizmus, leleményesség és
meg nem alkuvás nemes képességét birtokolva tették azzá a romlott, veszélyes és
feslett erkölcsű várost, amivé az 1990-es évekre magasztosult: a modern
popkultúra bölcsőjévé.
Dokumentarista fikciók
A New Yorki underground
kultúra hőskorát és annak héroszait nem csekélyebb érdemekkel bíró rendezők
adaptálták képernyőre, mint Martin Scorsese (Vinyl, nálunk Bakelit),
Baz Luhrmann (The Get Down) és David
Simon (Fülledt utcák). Scorsese a
városban született és nevelkedett, közel félévszázados karrierje során számos
remekművet forgatott a metropoliszról (Aljas
utcák, 1973; Taxisofőr, 1976; New York bandái, 2002), miként az
amerikai zenetörténelem meghatározó jelentőségű korszakait és ikonjait is
igyekezett bemutatni a mozgókép eszközével (Az
utolsó valcer, 1978; A blues,
2003; Shine a Light, 2008). Az
ausztrál származású Baz Luhrmann katalógusát a harsány és karakteres, merész
szerzői koncepcióra épített zenés filmek uralják (Rómeó és Júlia, 1996; Moulin
Rouge!, 2001), a korábban bűnügyi újságíróként dolgozó David Simon pedig olyan
tévétörténeti összevetésben is kiemelkedő drámasorozatokat jegyez, mint a Drót (The Wire, 2002), a Gyilkos
megszállás (Generation Kill,
2008) és a New Orleansban játszódó Treme
(2010). A nagyformátumú alkotók által igazgatott sorozatok komoly művészi
igénnyel megrajzolt korrajzok, narratív szemléletüket tekintve a kulcsregény és a fact fiction irodalmi keretei közé igazítva; éppúgy jellemző rájuk
a tények fikcióként való bemutatása, mint a valós események fikciós formában
történő elbeszélése.
A mikrobarázdák nagymenői
A Martin Scorsese
mellett Mick Jagger és Terence Winter (Maffiózók,
2004) közreműködésével forgatott Bakelit
(ezt a dühítően téves szóhasználatot valószínűleg sosem fogja már levetkőzni a
magyar köznyelv…) az HBO presztízsprodukciójaként került bemutatásra 2016-ban. A
sorozat nyitójelenetét az 1973 augusztus 3-án történt katasztrófa ihlette:
17:10-kor, alig 20 perccel kapunyitás előtt a koncertteremként is működő Mercer
Arts Center épülete összeomlott. Az 1871-ben átadott kulturális központ Blue
Room színházterme rendszeresen adott otthont olyan punkzenekaroknak, mint a New
York Dolls, a Modern Lovers vagy a Suicide, s bár a tető valójában nem a Dolls hagyományosan
botrányos koncertje alatt, hanem a fellépést megelőzően szakadt be, a Bakelit történelmi hitelessége könnyedén
nyűgözi le a korszakot ismerő zenebarátokat. Scorsese és a producerek
kifogástalanul rekonstruálták a zenekar megjelenését, színpadi attrakcióját és
hangzását; a sminkek, a hangszerek, a rajongók hajviselete, valamennyi apró
részlet passzol, és miután az első részben látható szellemidézés az utolsó
epizód zárójelenetéig kitart (a vágás során olyan külső felvételeket is
felhasználtak, amelyeket még 1973-ban forgatott Scorsese a Taxisofőrhöz), könnyedén elképzelhető, mennyi munkát fektettek az
alkotók a korabeli dokumentumok gyűjtésébe és feldolgozásába.
A Bakelit főszereplője, Richie Finestra (Bobby Cannavale alakítja)
egy New York-i lemezkiadó ügyvezető igazgatója, megkérdőjelezhetetlen self-made
man, aki vagányságának, üzleti érzékének, legfőképpen pedig a zene iránti
totális elkötelezettségének köszönhetően küzdötte fel magát a bárpult mögül a music
industry fontos szereplőjévé. Cége, az American Century az elektromos blues és
a doo-wop hanyatlásával kerül pénzügyi válságba, amelyre nyilvánvaló megoldást
kínálna a vállalkozás eladása, de a könyvelési és jogi stiklikkel megalapozott
akvizícióból az utolsó pillanatban kihátrál; elhatározza, hogy megtartja a
kiadót, és új bandák szerződtetésével, friss irányzatok promótálásával teszi
ismét naggyá a „label”-t. A cselekményt Scorsese szerzői motívumai uralják: a
narratíva fő mozgatórugója az egomániás megszállottság és a hatalmi harc, a
szex és a drogok, a maffia és az erőszak, ugyanakkor a sztorinál is fontosabb a
történelmi-kulturális háttér, a New York-i punkmozgalom legendás figurái és
helyszínei. A Bakelit megidézi a
Mercer Arts Center, a The Factory, a Max’s Kansas City dekadens
mikrouniverzumát, kisebb-nagyobb szerepet kap Lou Reed, Andy Warhol, David Bowie,
Patti Smith, Gerard Malanga, Nico, a Ramones, a The Stooges, az MC5, felvonul a
színtér valamennyi neves és kevésbé ismert alakja s zenekara. A pop art és a
punk mellett a korai hip-hopra is kitekintenek az alkotók: az utolsó epizódban
a lemezjátszók fölé görnyedő Kool Herc magyarázza a mixet a tört ritmusok energiájától
elrévült producernek, aki a végefőcím előtt kedvenc csaposa, Hilly Kristal monológjából
értesül a következő nagy dobásról: a CBGB klub küszöbön álló megnyitásáról.
Sajnálatos módon a Bakelit a nagy nevek és a nívós
kivitelezés mellett is rétegsorozat maradt, sorsa nem alakult a legkedvezőbben.
A vártnál alacsonyabb nézettséget produkáló, 100 milliós dolláros költségvetésű
első évadot követően az HBO, bár korábban elkötelezte magát a folytatás mellett,
a produkció törléséről döntött (az iparági pletykák szerint az új
programigazgató kinevezése is szerepet játszott a visszakozásban), de a csonkán
maradt cselekmény fekete szálát a Sony/Netflix folytatta, tovább pörgetve Kool
Herc városi dzsungelbeatjeit.
Bronxi legényes
Ezekiel „Zeke” Figuero (Justice
Smith) a fekete polgárjogi mozgalmak hús-vér szimbóluma: fiatal és öntudatos,
intelligens és elkötelezett srác, aki felemelt fejjel, konok büszkeséggel viseli
a reá mért megpróbáltatásokat. Szűkebb környezetével szemben, kik legfőképpen a
teljes munkaidős gengszterkedés terén igyekeznek nagyot alkotni, inkább
műveltségét csiszolja, verseket írt, komolyan veszi a tanulmányi előmenetel
kérdését. Főszereplőnk a nyomorúságból kivakaródzásra, az önerőből,
tisztességes úton elért boldogulásra törekvés hősfigurája; buzog benne az irodalmi
ambíció és a társadalmi cselekvés iránti vágy, a formálódó hip-hop mozgalom
pedig teret és eszközöket, színpadot és mikrofont ad számára, lehetőséget a
nyilvánosság elé lépésre.
Baz Luhrmann sorozata, a
The Get Down a korszellem üstökön ragadása,
a rendezőre jellemző túlszínezett és túlstilizált, videoklipes formában megvalósítva,
megdöbbentően remek junior színészgárdával (Justice Smith, Shyrley Rodriguez,
Shameik Moore, Skylan Brooks), akik szemérmetlenül játsszák le a színről a
veteránokat (Jimmy Smiths, Giancarlo Esposito, Lillias White). A kreatív stáb a
korabeli városi folklór valamennyi fontos alakját és elemét beledolgozta a történetbe,
amely párhuzamos szálakon fejlődik: egyfelől a The Get Down Brothers nevű
formáció megalakulását és befutását, másrészt a cselekménybe Zeke (alias MC
Books) szerelmeként bevonódó Mylene (Shyrley Rodriguez) énekesnői karrierjét
követi. A kezdő hip-hop formáció és a fiatal diszkókirálynő fikciós elemei a
forgatókönyvnek, a környezetük azonban a dél-bronxi úttörők popkulturális
panoptikuma: szerepet kap Grandmaster Flash, Afrika Bambataa, Kool Herc, Grandmaster Caz, Kurtis Blow, vagy éppen a Black
Panthers és a Zulu Nation vezetői. Luhrmann szerzői víziójának kulcsa a kép és
a hang szerves egysége; a lepusztult városrész hangulatát szemcsés, archív
jellegűre szűrőzött vágóképekkel és a korabeli sztereótechnikát megidéző
hangvágással idézi meg, a klubokban forgatott jelenetek ragyogó színekben
tobzódnak, a dramaturgia gyors előremozdítása végett bátran használ animációs
inzerteket, a zenei szerkesztés és vágás pedig osztályon felüli. A 11 részes
sorozat csúcsjeleneteit a zenei párbajok jelentik, amelyek a szakmai rivalizálás
és a közösségi hierarchiában elfoglalt hely problematikája körül bontakoznak
ki. Erdélyben botolóval, a Dunántúlon kanásztánccal, Kalotaszegen legényessel
rendezték egykoron a kiafaszagyerek?-kérdést, Dél-Bronxban pedig a két háztömb
közé kitelepített, gyakran innen-onnan összelopkodott komponensekből
megépített, amatőr elektroműszerész zsenik által berhelt, brutális
hangnyomás-teljesítménnyel felruházott sound systemeket kiállítva néztek egymással
farkasszemet a DJ-k és az MC-k, hogy a közönségre bízzák a végső ítéletet. Mert
a rítus lényege nem csupán a vetélytárs ledumálása, a túloldalon álló DJ
technikai felülmúlása, a gettóritmusok és a decibelek nyomása, hanem a fekete
közösség saját, a kor szellemére reflektáló populáris kultúrájának megteremtése.
Nagy kár, hogy Luhrmann
az első évad, vagyis 11 rész után kiszállt a produkcióból (Twitter- bejegyzése
szerint túl strapás dolog a showrunner státusza, inkább szeretne
nagyjátékfilmet rendezni), a Netflix pedig nem kötelezte el magát a drága
sorozat (120 millió USD) folytatása mellett, de a The Get Down így is kereknek mondható felnövekvés-történet egy
olyan korból, amikor a nyers tehetség és az őszinte ambíció a kedvezőtlen
társadalmi és gazdasági környezet ellenére is képes volt utat törni magának.
Séta a vadabbik oldalon
A Fülledt utcák narratív bázisa a legális és illegális bizniszbe
egyaránt mélyen belenyúló, folyton nyüzsgő, 24/7-ben zajló szabadpiaci
kapitalizmus feszült felülete, ahol bárminemű siker vagy kudarc a formális és
informális alá-fölérendeltségi viszonyok, a nyers erő és az utcai dörzsöltség,
a bőrszín és a szexuális hovatartozás, a szex és a drogok, a pénz és az
ambíció, a kötelmek és a szívességek bonyolult mátrixában realizálódik.
Bárpultosok, prostituáltak, stricik, dealerek, rendőrök, junkiek, léha
szerencsevadászok birodalma a 42. utca napnyugtától napkeltéig élő környéke;
itt köröz sárga Checker taxijával Travis Bickle, ám a nézőpont ezúttal nem a
vietnami veterán harctéri traumával súlyosbított perspektívája, hanem a
boldogulni próbáló vendéglátósok és utcai zsiványok szemszöge, akik felfedezik
a pornóbizniszben rejlő üzleti potenciált.
„Manapság, ha elmész a
Times Square-re, turistákat találsz ott meg gyorséttermeket, mint a Red Lobster
és Applebee’s, utcai bűvészeket, és olyan embereket, akik képregényhősöknek
öltöztek be. De a ‘70-es években a Times Square teljesen más környék volt, és a
legkevésbé sem családbarát. (…) Vincent egy létező figurán alapul, akinek volt
egy ikertestvére. A Times Square környékén üzemeltetett egy bárt, ami elég
érdekes hely volt, lévén mindenféle emberek megfordultak ott. Akkoriban voltak
bárok melegeknek és heteróknak is, de olyan hely, ahol ezek a csoportok
keveredtek egymással, meg a rendőrökkel, meg a Warhol sleppjéhez tartozó
transzvesztitákkal, olyan nem nagyon működött több.” – nyilatkozta James
Franco, aki kettős szerepet vállalva, Vincent és Frankie Martino karakterét
játszva uralja Maggie Gyllenhaal mellett az HBO produkcióira jellemzően
nagyszerű castingot, miközben két részt rendezőként is jegyez. Kemény és
meglehetősen mocskos, émelygésre hajlamosaknak és hipokritáknak nem ajánlható
sorozat a Fülledt utcák, lepukkant
bárok és olcsó kifőzdék, ötdolláros motelszobák és amatőr szexstúdiók között
kódorog a kamera, a háttérben funk és acid jazz szól, az A-kategóriás színészek
pedig, igazodva a kevésbé fennkölt tematikához, soft jeleneteket is bátran
vállalnak. Nagy költségvetésű tévés produkció sosem volt még ilyen nyers és
egyenes, már-már dokumentarista módon puritán: a rendező, korábbi munkáihoz
hasonlóan, ez alkalommal sem mérlegelte, hogy mely társadalmi, etnikai vagy
demográfiai csoportot sérthet valamelyik jelenet, ugyanakkor mesterien kerüli
el a morális felsőbbrendűség csapdáját, mivelhogy egyetlen karaktert sem ítél
meg, pálcát senki felett nem tör. A forgatókönyv mellőzi az antagonista és
protagonista alakokat, a 42. utca környékén nincsenek tisztán definiálható
hősök és gonosztevők, csak a maguk ellentmondásaival, szükségleteikkel és
vágyaikkal küszködő, boldogulni kívánó emberek, akik igyekeznek a felszínen
maradni ebben az őrült zsongásban, miközben fél szemmel folyton az élet által
felkínált lehetőségeket kutatják. Ennek köszönhetően a Fülledt utcák nem a pornóról, de nem is a szűkebb értelemben vett
cselekményről szól, hanem a nagyszerűen megrajzolt karakterekről és a züllött városról,
amely egy túlhabzó szociológiai kísérlet lombikjaként szolgál a földkerekség
különböző zugaiból érkezett emberek és kultúrák fortyogásához, a
multikulturalizmus korának hajnalán.
*
A Bakelit, a Fülledt utcák,
a The Get Down ragyogó érdemeik
mellett is rétegsorozatok, amelyek európai, kiváltképpen kelet-európai
viszonyban inkább az amerikanisztika szakos hallgatók, a zenemániások és a
filmes ínyencek figyelmét képesek felkelteni, hitelesen mutatva be, milyen is
volt egykoron a város, ahol az igazán fontos dolgok történtek, esszenciális
segítséget nyújtva a kortárs popkultúra mélyebb megértéséhez. Alkalmat adnak
rá, hogy elmerengjen a néző, miként viszonyul a ‘70-es évek hip-hop DJ-inek
műfajokon átívelő sokoldalúsága, technikai virtuozitása és zenei fantáziája a
kortárs laptop-DJ-k produkciójához; elámulhat, milyen merész és színes és
nyitott volt hajdanán a mainstream lemezbiznisz, és általában véve: a New York-i
tömegkultúra. Még mielőtt beköszöntöttek az 1980-as évek, a három ciklust
kitöltő Ed Koch erős kézzel rakta rendbe a várost, berobbant a gazdasági
konjunktúra, az újgazdag yuppie-k gyarmatosították a Downtownt, sorra zártak be
a klubok és a stúdiók, a kilakoltatott művészek az East River átellenes
partjára száműzettek, eljött Bret Easton Ellis és az Amerikai psycho kora, hogy a régi napok mocskos dicsősége a
globális popkultúrában éljen tovább, most és mindörökké.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|