A kép mestereiMiroslav Ondříček (1934–2015)Az objektív lírájaGelencsér Gábor
Ha költő volna, az objektív líra képviselőjeként
tartanánk számon a Forman mellett világhírűvé vált cseh operatőrt.
Miroslav Ondříčeket a cseh új hullám és Miloš Forman avatta jelentős operatőrré, ám ez nem csupán
az ily módon ráirányuló nemzetközi figyelemnek, hanem legalább annyira az új
hullám során és főképp Forman mellett kialakított képi stílusának köszönhető. Ondříček kevésbé tartozik a sokoldalú,
sokféle látásmódhoz könnyedén alkalmazkodó, s ekként megbízható mesterek
körébe. Őt inkább azért választják alkotótársnak, amit csak ő tud, aminek
valóban és egyedülálló módon kizárólag ő a mestere. Szerzői operatőr – ha van
ilyen –, aki nem felejti el, honnan jött, mit hozott magával. Ellenkezőleg, az
új hullámos, formani szemléletet és stílust érvényesíti a más nemzeti
filmkultúrákban, más rendezők mellett forgatott filmjeiben is, amely alapvetően
a lírai abszurd-groteszk kisrealizmus fogalmával írható le. Amikor pedig e
stílus és látásmód korától és közegétől eltávolodik, akkor feltűnő
gyakorisággal forgat az 1950–60–70-es éveket idéző retrókat. Mintha nemcsak
térben, de időben sem szívesen szakadna el attól a közegtől, amelyből művészetének
élményvilága táplálkozik. Paradox módon ő jobban ragaszkodik új hullámos
stílusához, mint cseh pályatársa: az általa forgatott hollywoodi Forman-filmek
(is) egyre jobban eltávolodnak ettől a hagyománytól, míg új rendezőként azok
találják meg Ondříčeket, akik épp korai stílusa miatt tisztelik és értékelik
munkáját.
Ondříček „elszakadása” életrajzi tekintetben sem annyira
erőteljes hazájától, mint Formané, s kapcsolata legfontosabb rendezőjéhez sem
olyan szoros, mint azt gondolnánk. Mindenekelőtt ő nem emigrál az akkori
Csehszlovákiából: 1968 után előbb Angliában dolgozik (Lindsay Andersonnal),
majd a hetvenes évek elejétől rendszeresen forgat Hollywoodban, de közben
hazajár, hogy a cseh új hullámos kollégák filmjeit fényképezhesse. Sőt,
Písekben saját filmiskolát alapít, Prágában él, s ott is hal meg. A
mindkettőjük stílusát megalapozó rövidfilmpárt (Ha nem volna zene, Meghallgatás,
1964) követően meglepő módon nem ő fotografálja Forman első egész estés
játékfilmjét, az ugyancsak 1964-es Fekete
Pétert (hanem Jan Němeček). Az Egy
szöszi szerelmét
(1965) és mindkettőjük első színes filmjeként a Tűz van, babám! címűt (1967) viszont már ő fényképezi, ahogy az új
hullámos stílust amerikai közegbe átültető tengerentúli bemutatkozásukat, az Elszakadást is (1971), majd a többi nagy
sikerfilmet, mint a Hair (1979), a Ragtime (1981), a Prágában forgatott Amadeus (1984) és végül a Valmont (1989). Az Elszakadást követő, s a hollywoodi belépőt jelentő, öt Oscarral
jutalmazott Száll a kakukk fészkére
(1975) című filmnek viszont nem Ondříček az operatőre, s Forman legutóbbi
filmjeiben sem dolgoznak már együtt (Larry
Flynt, a provokátor, 1996; Ember a
Holdon, 1999; Goya kísértetei,
2006). Ugyanakkor Ondříček elsősorban Formanon keresztül kapcsolódott az új
hullámhoz, illetve a cseh filmhez. Első egész estés munkája közvetve szintén a
Forman-csapathoz köti, hiszen az Intim
megvilágításban (1965) rendezője az új hullámos Forman-filmek egyik
forgatókönyvírója, Ivan Passer, s Ondříček fényképezi a másik forgatókönyvíró,
Jaroslav Papoušek nagy sikerű
Homolka-trilógiájának harmadik részét (Homolkáék szabadságon, 1972). Az új
hullám korszakából jelentős munkája még Jan Němec A
szerelem mártírjai
(1967) című, három epizódból álló, más-más filmtörténeti stílust megidéző, így
operatőri bravúrra alkalmat nyújtó filmje. Elmondható tehát, hogy Jan Curík (Transzport
a paradicsomból, Éva és Vera, A tréfa) és Jaroslav Kučera (Sikoly, Az éjszaka gyémántjai, Százszorszépek)
mellett Miroslav
Ondříček a cseh új hullám legjelentősebb
operatőre, akinek 1968 után ráadásul nemcsak nemzetközi színtéren, hanem hazai
pályán is folytatódik munkássága, többek között olyan nagy múltú rendezők
oldalán, mint Otakar
Vávra (A szerelem és a tisztelet
története, 1978) vagy Jiří Krejčík (Isteni
Emma, 1979).
Rejtőzködő kamera
Ha az új
hullámos Forman-, illetve a „Forman-iskolához” tartozó filmek – mely iskolában
a forgatókönyvírókkal egyenrangú partner az operatőr – lírai karakterű abszurd-groteszk
kisrealizmusának képi módszertanát vizsgáljuk, akkor voltaképpen e stílus
alapjaihoz jutunk el, amely a látványvilág mellett a forgatókönyvben vagy a
színészvezetésben is tetten érhető, s mint ilyen, valóban markáns művészi látás-módot
képvisel. Ennek lényege a valószerű élethelyzetek közvetlen, spontán,
dokumentarista módszerrel rögzített elemeinek rendkívüli precizitású, gyakran
kifejezetten gegre kihegyezett dramaturgiai megszerkesztése. Azaz a korai
Forman-filmek mintha egyszerre ábrázolnák a hétköznapok legbanálisabb arcát,
ugyanakkor mindezt rendkívül érdekesen, szórakoztatóan, s nem utolsó sorban
összetetten, a konkrét helyzeteken és karaktereken jóval túlmutató módon
teszik. Az eljárás már a Ha nem volna
zene című rövidfilmben a maga egyszerűségében és tökéletességében készen
áll. Két jellegzetes kisvárosi amatőr zenekar próbáját látjuk, mindkettő tele
van különleges és nyilvánvalóan valóságos civil karakterekkel, élükön a
hivatásukat igen komolyan vevő karmesterekkel (egyikőjük, Jan Vostrčil ezzel az alakításával a Forman-csapat
legfontosabb színészévé avanzsál). Van azonban mindkét zenekarban egy-egy
fiatal renitens muzsikus, akiket jobban érdekel a motorverseny, elmaradoznak a
próbákról, ezért aztán alapos „atyai” fejmosást követően eltanácsolják őket a
zenekaruktól – ők pedig máshol folytatják pályafutásukat: egyik a másik
zenekarában, és fordítva. Forman nem tesz mást, csak párhuzamba állítja a két
eseménysort, s ezzel elmélyíti a gegben rejlő jelentés nemzedéki-társadalmi
aspektusát, hogy tudniillik hiába az atyák bölcsessége, a fiúkban, illetve
világukban nem változik semmi. Az újdonsága és ereje ennek a formának – főképp
Kelet-Európában, a rossz emlékű szocialista realizmus árnyékában, amelyből épp
az új hullámok rángatják ki végképp a térség filmművészetét – a természetesség,
a közvetlenség, ahogy a film a formani ars poetica jegyében „közelebb kerül az
emberi dolgokhoz”. S ebben meghatározó alkotótárs az operatőr, aki lényegében
kétféle módon fényképezi ugyanazt a jelenetet: egyrészt cinema direct
megfigyelőként, valószínűleg távolról, teleobjektívvel és kézből véve olyan
pillanatokat, amelyekről az éppen a képre kerülő szereplők nem tudnak; másrészt
a cinema verité módszerével, amikor is az amatőrök épp a forgatási szituációból
adódóan „játsszák túl” szerepüket, ám ez csak még jobban felerősíti a film
jelentését, ebben az esetben – de ez a későbbi egész estés Forman-filmekre is
elmondható – az atyáskodó, paternalista elnyomó rendszer működését. A látszólag
egymásnak ellentmondó módszertan – spontaneitás és tudatos szerkesztés, avagy
dokumentarizmus és fikció, képileg pedig véletlenszerűen meglesett, elkapott
pillanatok és jól komponált, precíz beállítások – egyszerre fejez ki egy
rendkívül komoly és összetett társadalmi-politikai gondolatot, s teszi ezt
ugyanakkor szórakoztató, szellemes módon. Mindehhez még azt is hozzátehetjük, hogy
a paternalista elnyomásnak, amelyről az Egy
szöszi… és a Tűz van… is szól, ráadásul
épp ez az egyszerre félelmetes és joviális, taszító és megejtő, tudatos és naiv
politikai kétszínűség a lényege.
A
módszertan képi fogalmazásmódjának az esszenciáját nyújtja az Egy szöszi szerelme báli jelenete,
amikor a három tartalékos katona megismerkedik a három fiatal cipőgyári
munkáslánnyal. A szituációt egy sor elcsípett „dokumentumkép” vezeti be, ahogy
a forgatás kedvéért berendezett hatalmas, hodályszerű szórakozóhelyen az
operatőr vélhetően távolról pásztázza a statisztériát, s örökíti meg a sokszor
spontán reakciójukat, így például egy lányét, akit felkérnek táncolni, s ezt a
csodát maga sem akarja elhinni, vagy egy már pocakos öregbakáét, aki a
fergeteges tánc közben mellesleg letörli homlokáról a verejtéket. Ezekből a
dokumentarista pillanatképekből indul ki a fikciós jelenet, s jut el a precíz
dramaturgiai fokozás során újabb és újabb, egyre groteszkebb és abszurdabb
gegekig. Mindebben fontos szerepe van a tudatos képi kompozíciónak. A
gegsorozat legkegyetlenebb eleme, amikor az ismerkedés céljából a lányoknak
küldött ital félreértésből nem hozzájuk, hanem a szomszéd asztalnál ülő,
idősebb és kevésbé dekoratív hölgyekhez kerül. A fiatalokat, akik között a
címszereplő „szöszi” is helyet foglal, többször látjuk, ám arra csak a kínos
félreértéskor, egy apró svenknek köszönhetően derül fény, hogy a szomszéd
asztalnál kik is ülnek… Így szintetizálódik a jelenetben a spontán
dokumentarizmus és a konstruált fikció, méghozzá oly módon, hogy a két módszert
jelképező olló szárai ugyancsak tágra nyílnak. A dramaturgiában,
színészvezetésben és képi világban egyaránt létrejövő jókora fesztáv adja e
filmek poétikai erejét, s ennek megteremtésében Ondříček a rendező, a forgatókönyvírók és a színészek
mellett egyenrangú alkotótársnak bizonyul.
Excentrikus hétköznapok
Ami Kelet-Európában a
hétköznapok kisvilágának őrülete, az Nyugat-Európában vagy Amerikában nagyobb
léptékű kontextusba kerül, úgymint második világháború, 1968, fogyasztói
társadalom. E témák lecsengésével aztán ott is átcsúszik mindez az egyszerű
mindennapokba, s Ondříček
hazai tapasztalataival kiválóan képes ábrázolni a való világ abszurd-groteszk fantasztikumát.
Az elmozdulás legfeljebb abban érhető tetten, hogy stílusában egyre kevesebb a
dokumentarizmus, s egyre több a fikció, azaz a stilizáció – gyakran annak
érdekében, hogy egy már letűnt kor retróvilágát idézze elénk, amelyben még az
őrületnek is van valami bája. Külföldi munkáiban a legtartósabb alkotói
kapcsolatokat és a legemlékezetesebb munkákat az e témakörbe tartozó filmjei
képviselik.
Az elsőként Lindsay Andersonnal megvalósuló kollaboráció
még egyfajta átmenet Keletről Nyugatra, hiszen a Ha… (1968) a nemzedékek közötti ellentétről szól, igaz a joviális
paternalizmus apatikus eltűrése helyett itt már a ‘68-as diákmozgalmak
szellemében vad lázadásba fordul a történet. Ám a zárókép mintha ennek
abszurd-groteszk jellegével is szembesítene, s ez Ondříček számára igencsak kézre
álló stíluseszköz. Hasonlóképpen működik saját aspektusából a következő
Anderson-film, A szerencse fia
(1973): a fogyasztói társadalom ellentmondásossága kevéssé lehet ismerős
számára, ám az abban mind bizarrabb helyzetbe került kisember élete annál
inkább.
Az amerikai partnerekkel forgatott filmek közül Mike
Nichols Silkwood (1983) című 1974-ben
játszódó, igaz történet alapján íródott sztorijának eseményei nagyon is helyi
illetőségűek – hatalmi játszmáknak kitett, nukleáris anyaggal dolgozó munkások;
a visszaélések felgöngyölítésében a tényfeltáró újságírás, a szakszervezetek, s
persze a kisember (áldozati) szerepe –, ám az egyszerű „proli” karakterek,
közegük, viselkedésük annál ismerősebb lehet a kelet-európai operatőri szem
számára. Márpedig a Silkwood legfőbb
erénye ez utóbbi vonásában rejlik, beleértve a hollywoodi sztárok (Meryl
Streep, Cher, Kurt Russell) cseh új hullámot idéző közvetlen, spontán színészi
jelenlétét, amely mögött Ondříček biztató tekintetét sejthetjük.
A George Roy Hill-lel forgatott filmek közül Az ötös számú vágóhíd (1972) és Garp szerint a világ (1982) illeszkedik
legjobban Ondříček szerzői vizuális látásmódjához. Kurt Vonnegut regényének
adaptációja bővelkedik az abszurd és groteszk helyzetekben, hiszen a történet a
második világháború drezdai poklától (a még bombázás előtti városképeket
Prágában vették fel) a poszttraumatikus jelenen át a groteszk vágyfantázia
fantasztikus birodalmáig ível, jó alkalmat kínálva az operatőrnek a
legkülönbözőbb stílusok vegyítésére. Méghozzá azok radikális ütköztetésére,
hiszen az elbeszélés időrendfelbontása révén gyors ritmusban, éles váltásokkal
sorjáznak egymás után a háborús jelenetek sötét tónusú, a békeévek
pasztellszínű és a túlvilági – avagy világon kívüli – élet hamisan csillogó
képei. Az pedig már kifejezetten új hullámos operatőri kézjegynek minősül,
ahogy a háborús jelenetekben a kamera hosszan elidőz a statiszták el-elkapott,
szerepükből kieső tekintetén, a jellegzetesen civil arcokon. Olyan stílusjegy
ez, amely jóval túlnő saját keretén, s a háborúk poklának antropológiai
értelmezését nyújtja. A Garp szerint a
világ furcsa nevelődési és családtörténete Az ötös számú vágóhídhoz képest annál is inkább meglepő, mivel
látszólag nem motiválja extrém történelmi kataklizma; ez a világ „csak úgy”,
mintegy természete szerint groteszk és abszurd. A két film – időrendfelbontása
és tudatfilmes műfaja miatt különösképpen Az
ötös számú vágóhíd, amelyet a cannes-i különdíj is igazol – hollywoodi
mértékkel mérve igen bátran él modernista stílusmegoldásokkal, s ekként a
hollywoodi reneszánsz körébe, illetve annak utóéletéhez tartozó alkotás.
Modernista szemléletüket (a szó szoros értelmében) látványosan támogatja a
kelet-európai modernizmuson iskolázott operatőr kiváló munkája.
Hasonlót mutatnak, csak már jóval oldottabb,
lekerekítettebb, műfajibb formában Penny Marshall rendezései, akivel Ondříček
életművének utolsó szakaszában dolgozik együtt: a Valmonttal záruló Forman-sorozatot követően négy filmjét
fotografálja, köztük saját legutolsó egész estés munkáját (Ébredések, 1990; Micsoda
csapat!, 1992; Kinek a papné,
1996; Fiúk az életemből, 2001). A
négy közül az első és az utolsó érdemel különösebb figyelmet. A pszichiátriai
intézetben játszódó Ébredések
Ondříček „Száll a kakukkja”, csak kevésbé felforgató, jóval inkább
melodramatikus kivitelben, ahogy vígjátékkal ötvözött anyamelodráma a Fiúk az életemből is. Ugyanakkor
mindkettőben figyelemreméltó a műfajvonások groteszk-kisrealista hangszerelése.
Mintha Ondříček szerzőinek mondható operatőri stílusát ezúttal műfaji keretek
között igyekezne életben tartani. Ráadásul a Fiúk az életemből a Garp
szerint a világ excentrikus családtörténetét és Az ötös számú vágóhíd bátor időrendfelbontását is felidézi, továbbá
mindkét korábbi film retróhangulatát. Az operatőr képei – igazodva a
történetekhez és a rendezői elvárásokhoz – már szentimentálisabbak, ám még
mindig egyszerre tudunk rajtuk sírni és nevetni. Valahogy úgy (ha már nem olyan
felszabadultan is), mint új hullámos filmjeinek valamennyi képkockáján.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|