Magyar filmtörténetBánky Viktor elfeledett filmjei – 2. részJanus-arcú boldogságiparosPápai Zsolt
Pápai Zsolt
Bánky Viktor nem csak a
nézők ábrándszükségletének és a politika elvárásainak a kielégítéséhez értett,
de a glamúrszemlélet kritikusa is volt.
Szélsőjobbos
szerepvállalása és politikai lenullázódása, továbbá néhány ideologikus munkája
– mindenekelőtt a hírhedt Őrségváltás
– miatt Bánky Viktor persona non grata lett rögtön a világháború után, és
életművének vizsgálatával máig adós az utókor. Pedig egyes művei nem csupán
kordokumentumként vagy mozikuriózumként érdemesek a figyelemre. A Keresztúton és a Kölcsönadott élet melodrámája vagy éppen a Ma, tegnap, holnap tragikus románca bizonyítja, hogy Bánky nem csak
elvtelenül levezényelt kurzusfilmekkel vagy az osztályfeszültségeket hazugul
elsimító korporatív melodrámákkal jelentkezett, ráadásul a szorongásmelodrámai
mellett nem egyszer a vígjátékaiban is érvényesítette kritikus szemléletét. Éppen
ezen kétarcúsága miatt tekinthető a korabeli magyar film kulcsfigurájának.
Álidentitások kémiája (Kölcsönadott
élet)
A Kölcsönadott életben (1943) a csúnyácska varrónő, Marietta hosszú
ideje levelezik a frontkatona Tamással (Borsovai Lengyel László), és leveleiben
szépnek, kívánatosnak írja le magát. Amikor Tamás halálos betegen hazatér, és
kórházba kerül, Marietta nem mer vele találkozni és megkéri állandó
kuncsaftját, az arisztokrata Máriát (Muráti Lili), hogy helyettesítse őt a
kórházban, adja ki magát Mariettának. A terv szerint Máriának mindössze egyszer
kellene ezt a szívességet megtennie, ugyanis Tamásnak nagy valószínűséggel
kevés ideje van hátra – a szerepcsere fő célja, hogy boldogan haljon meg.
Miután egyetlen alkalomról van szó, Mária rááll a dologra, csakhogy a kórházi
látogatás után Tamás orvosa rábeszéli, hogy jöjjön még, mert jelenléte
látványos javulást eredményezett a páciens állapotában. Mária kelletlenül
belemegy a folytatásba, de erősödő lelkiismeret-furdalás kínozza mind Tamás,
mind Marietta miatt, no meg vőlegényével szemben, ugyanis lassan beleszeret
Tamásba. Amikor ezt Marietta megtudja, öngyilkos lesz, és ugyan Mária – már
csak a vőlegénye miatt is – igyekszik ezután távol tartani magát Tamástól, az
érzelmei elsöprik az aggályait. Tamás és Mária szerelme beteljesül.
A Kölcsönadott élet annak az egyszerű boldogságfilmi szerkezetnek a
látszatra tökéletes példája, melyben a hősök levetik a környezetük és az egójuk
által rájuk tett bilincseket, és jutalmul elnyerik az igaz szerelmet. Ennek a
filmtípusnak már a negyvenes években jelentős múltja volt, mégpedig kivált a
hollywoodi rendezőknek köszönhetően, amely tradíciót Bánky Viktor is jól
ismerte. Filmje mégsem egészen úgy néz ki, mint a klasszikus hollywoodi mozik,
inkább a melodrámazsáner azon változatát idézi meg, amelyik a háború elején
mutatkozik az Egyesült Államokban, és a műfaji sztenderdek – így többek között
a happy end – megtartása mellett is végeredményben szorongásos, borús tónusú
filmeket ölel fel.
Csakúgy, mint ezen
hollywoodi mozik esetében, a néző öröme nem felhőtlen a Kölcsönadott élet végén sem. Mélabú színezi a filmet, a dramaturgia
fordulatai, a figurák identitászavarai, illetve nem utolsósorban a benne
felhangzó dal miatt. Hamis, őszintétlen, hazugságokon alapuló érzelmek
kavalkádját látjuk: Marietta egy olyan férfit szeret, akit nem ismer, Tamás egy
olyan Mariettát, akit hazudik neki és álidentitást visel, Mária érzelmeinek
őszinteségét pedig az kérdőjelezi meg, hogy vőlegényét és Mariettát is
elárulja, továbbá folyamatosan megvezeti Tamást is.
A szerelmi háromszög
egyik tagjának halála a tragikus románccal ellentétben kevéssé jellemző a
melodrámára, de ha mégis megtörténik, akkor a háttérben sohasem a másik két fél
konspirációja áll. A konspiráció nem véletlenül hiányzik a mindenkori
melodrámákból, megléte ugyanis azt üzenné, hogy mások boldogtalansága árán is
elérhető el a boldogság, márpedig ez a melodrámaműfaj alapfilozófiájával szöges
ellentétben áll. A Kölcsönadott élet
bravúrja, hogy a konspirációmotívum kerülését „megkívánó” alapszabályt nem áthágja,
hanem kijátssza. Megtartva haladja meg, és ezáltal ugyan megmarad melodrámának
(azaz nem lesz belőle tragikus románc), de szorongásmelodrámává alakul.
Igaz, hogy nem Mária és
Tamás konspirál Marietta ellen, hanem éppenhogy Marietta és Mária Tamás mellett, de a végeredmény – legyen a
szándék bármily jóhiszemű – a harmadik fél megvezetése, becsapása. Tamás ugyan
nem hal meg a konspiráció következtében, Marietta öngyilkossága viszont
egyenesen ebből következik. Marietta halála azt nyomatékosítja, hogy a
melodráma nem az élethazugságok és az önismereti tévedések műfaja (azok
megmutatására a tragikus románc szolgál), ellenkezőleg: a melodráma a
megtisztulásról szól, arról a folyamatról, amelynek során az egyén
önvizsgálatot tart, megszabadul a hamis szükségleteitől és a lelkét gátló
bilincsektől, azaz a kisebbrendűségi érzéseitől vagy éppen a gőgjétől, a
féltékenységétől, az irigységétől, a szerzésvágyától stb. Marietta tragédiája,
hogy nem tud a lelkét lebéklyózó erőktől eloldódni, míg Máriának – legalábbis a
felszínen így látszik – ez sikerül. A kettejük közötti különbségeket fejezi ki
a nevük is: a ‘Marietta’ a ‘Mária’ olasz kicsinyítőképzős alakja. A filmben a
konspiráció motívuma játssza a főszerepet, illetve ebből következően Marietta
öngyilkossága, amely – hiába a boldog vég – árnyékot vet a másik két fél
kapcsolatára is.
Mindazonáltal – és ezzel
Bánky további finom korrekciót tesz a klasszikus melodrámaszerkezeten –
bármennyire is képes leszámolni a mindenkori melodrámai hősöket jellemző
akadályokkal, Mária sem ideáltipikus melodrámai hősnő, énazonosságának és
életazonosságának diszharmóniája miatt. Énazonosság és életazonosság
feltételezi egymást, egymás színe és fonákja: utóbbihoz nem lehet eljutni
personát öltve, maszkot viselve. A Kölcsönadott
élet számos elemével – már a lírai szépségű címével is! – Mária
életazonosságát és énazonosságát egyaránt megkérdőjelezi, és ezek az eszközök a
film szorongásmelodrámává alakításának döntő összetevői. Hiába teljesülnek a
felszínen a melodrámaiság feltételei – mégpedig elsősorban azért, mert Mária
képes levetni a lelkét gátló béklyókat –, a mélyben mégis megkérdőjeleződik a
melodrámaműfaj alapértelme. A klasszikus melodráma ugyanis éppenhogy
énazonosság és életazonosság szinkronba hozásáról szól, azt bizonyítja be, hogy
a kettő mennyire egyívású, egymást feltételező, egymásból táplálkozó
értékminőség.
Közelebbről megnézve a
szerelmi háromszög figuráit, látható, hogy egyikük sem azonos magával, amit
Bánky azzal jelez, hogy a közegükön kívülivé teszi őket. Mindhárom személy
idegenül mozog „önmagában”, amit plasztikusan közegidegenségük elmélyítésével
érzékeltet a rendező. Marietta ál(om)identitást kreál magának, Tamás pedig
katona – ami a közegidegenség eklatáns példája: a katona, ha csak nem
hivatásos, azaz nem önakaratából vesz magára uniformist, ab ovo a közegén kívüli valaki –, továbbá közegidegen Mária is.
Rendre kilép az úri társaságból, ahova elvben tartozik, akkor, amikor a
nincstelen kiskatonát látogatja, illetve amikor meghitt és bizalmas viszonyba
kerül Mariettával, az övénél sok osztállyal lejjebb lévő varrónővel. A film
első jelenetében Mária a Marietta által varrott ruhát próbálja fel, amivel
nagyon elégedetlen: „Annyi bosszúságom van, hogy majd megőrülök. A hajam még
vizes, a ruhám rossz… Nézd meg, hogy lóg a válla, elől meg milyen bő! Rémes!” A
jelenet nem csak azért beszédes, mert Mária idegenségét mutatja meg – rosszul
érzi magát drága ruhájában, sután mozog a „legszűkebb” közegében –, hanem azért
is, mert a ruhát Marietta varrta: a varrólány „adja rá” Máriára a
közegidegenséget. Jelképesen és szó szerint is: a kettejük közötti következő
beszélgetésben veszi rá Máriát, hogy színleljen hamis identitást Tamás előtt,
aki – mint mondja – valójában nem őt, Mariettát akarja látni, „hanem a
hazugságot, amibe beleszeretett”.
A Kölcsönadott életben önmaguk számára vadidegen alakok hajszolják a
boldogságot – amit, ha látszólag elérnek is, valójában sohasem lehet teljesen
az övék. Ebben az értelemben ad absurdum még a legboldogtalanabbnak tűnő
Marietta tekinthető a „legboldogabbnak”, hiszen felismerve helyzete
tarthatatlanságát, egy radikális döntéssel katapultálja magát a hazugságok
labirintusából. A melodrámai boldogságmitológiának kevés kritikusabb és
szorongásosabb realizálása létezik Bánky filmjénél.
A Kölcsönadott élet szorongásossá tételének további komponense a
dramaturgiai csúcspontokon több alkalommal felhangzó, Malcsiner Béla által
jegyzett Ma még azt hiszed című dal,
amely egyértelműen a film anti-melodrámai vezérmotívumára, a hazugságra és
öncsalásra utal:”Ma még azt hiszed, / Hogy szerelmes szíved, / És mindent, amit
adtál, majd elveheted. // Ez hiú remény, / És megmondhatom én, / A csókod
mindörökre enyém. // Ha azt hazudod, / Mert hinni akarod, / Hogy emlékem majd
könnyen feledni fogod. // Egy hang súgja azt, / Ez nem lehet igaz, / Hogy
örökre búcsúzni akarsz.”
A felejtés és az elmúlás
megidézése, a reménykedés értelmetlenségének jelzése és az örök magány
sugalmazása, illetve ezek mintegy summázataként a „csók” múlt idejűvé tétele
végtelen csüggedtséget, lehangoltságot közvetít a dalban. Olyan őserejű
melankóliát, ami rendre átjár számos, 1939–1944 között készült magyar
melodrámát (a tragikus románcokról nem is beszélve), és a legszivárványosabb
színű happy endet is megfakítja.
Hiába menekülsz (Keresztúton)
Bánky Viktor rendezte a
klasszikus hollywoodi melodrámák boldogságmitológiáját a lemondás katarzisának
gyengítésével roncsoló Keresztútont
is (1942), amelyben – miként a Kölcsönadott
életben – szintén főszerep jut egy Malcsiner-dalnak. A Hiába menekülsz, hiába futsz előbb Szilassy László, majd pedig
Karády Katalin előadásában került fel hanglemezre, mindkét felvétel 1942-ben
készült. A dal filmbeli alkalmazásának különlegessége, hogy nem éneklik el
egyszer sem: a fordulópontokon ugyan rendre felhangzik, sőt a kísérőzene fő
motívuma is belőle táplálkozik, de a szövege nem hallható. A negyvenes évek
egyik leghíresebb dalának olyan aurája volt, hogy szöveg nélkül is valami
őserejű vigasztalanságot közvetített és az elkerülhetetlen végzetet idézte fel
a nézőben. A Hiába menekülsz, hiába futsz
nem egyszerűen atmoszférateremtő, hangulatfestő szerepű, hiszen a központi
jelentést hordozza a filmben. Több mint fél tucatszor (!) találkozunk a
dallammal: Bánky folyamatosan variálja, hogy miképpen hangozzék fel, egyes
jelenetekben a térbe helyezi, máskor aláfestő-zeneként alkalmazza.
A Keresztúton hősnője a nincstelen Edit (Tolnay Klári), akibe első
pillantásra beleszeret unokatestvére, a jómódú Nelly vőlegénye, Barta Gusztáv
medikus (Perényi László). Editet ugyan nem hagyja hidegen a férfi, de kuzinjára
tekintettel elhárítja a közeledését, csakhogy röviddel ezután véletlenül
találkozik az utcán Gusztávval. A találkozás végzetesnek bizonyul, Gusztáv
szakít Nellyvel, sőt a németországi ösztöndíját is feladja, hogy Edittel
lehessen. Már a házasságot tervezi, amikor anyja, aki Nelly mellett
biztosítottnak látta fia jövőjét, otrombán elküldi Editet. Edit hajlandó
lemondani Gusztávról annak jövője érdekében, külföldre utazik, majd pedig
Erdélybe, Szovátára megy, hogy megszabaduljon az emlékeitől. Egy újabb véletlen
azonban ismét összehozza Gusztávval: Szovátán találkozik vele, de a férfi
immáron Nelly férje. Edit újfent elmenekül, és végül az iránta régóta hevesen
vonzódó, korosodó vállalatvezér, Nedeczky (Ajtay Andor) karjaiban köt ki.
Míg a Kölcsönadott élet a melodrámaműfaj
egyszerű boldogságfilmi változatát írta át és telítette szorongással, addig a Keresztútonban emellett a melodrámaműfaj
másik alapváltozata is megidéződik, és destruálódik, nevezetesen az érzelmi
mártíromság történeteit elbeszélő úgynevezett tragikus boldogságfilmi variáns,
amely arról szól, hogy a hős vagy hősnő miként mond le a szeretett személyről,
ha annak érdeke ezt kívánja. A Keresztútonban
atipikus – jóllehet, mint A kaméliás
hölgy adaptációi mutatják, korántsem originális – elem, hogy Edit nem
önerőből, hanem külső ráhatásra hozza meg döntését (lemondását Gusztávról),
továbbá az is rendhagyó, hogy a döntés kihordását nem követi katarzis,
ellenkezőleg: Edit ettől fogva vég nélküli menekülésre, bujkálásra kényszerül.
Igazán szubverzív megoldás, hogy Edit nem valamiféle magasztos eszme vagy nemes
cél előtt meghajolva lép vissza, mint például Rick teszi a Casablancában, aki a haza és a házastársi hűség tisztelete miatt
mond le Ilséről, vagy ahogy A kaméliás
hölgy címszereplője jár el, aki nem kívánja a múltjával beszennyezni a
szeretett férfi jövőjét. Nem, Edit nem ilyen célok miatt mond le Gusztávról,
hanem az anyagi boldogság hatalmának engedelmeskedik. Pontosabban meghódol
Gusztáv anyagi szerzésvágytól fűtött édesanyjának „érvei” előtt. („Miért nem
engedte, hogy elvegye azt a tábornoklányt? […] Vidéki doktort akar belőle
csinálni! Hát én nem engedem meg, hogy tönkretegye!” – rikácsolja az anyuka,
amikor kettesben maradnak.) Az anyagias boldogság (amit Gusztáv megtalálhat
Nelly mellett, Edit mellett viszont nem) tehát legyűri az egyszerű boldogságot,
és mind Edit, mind pedig Gusztáv egy „jobb híján-kapcsolatba” kényszerül. A
boldogságmitológia és a tiszta szerelem további kritikáját, sőt:
kompromittálását jelenti egyrészt, hogy Gusztáv a film végén feltűnően
boldognak tetszik Nelly mellett (akit egyébiránt sohasem szeretett), illetve
hogy Edit immáron végletesen csalódva a szerelemben elfogadja Nedeczky
közeledését. Ebben a kontextusban a zárlat rejtett jelentést hordoz. Nedeczky
nem véletlenül korosodó férfi (Ajtay Andort kifejezetten öregítették a
szerephez), a korszak magyar filmjében az idősebb férfihez fűződő viszony
ugyanis gyakran az érzelmek kritikáját jelenti, illetve a párkapcsolati
elidegenedést jeleníti meg. Amikor a korabeli magyar filmben a fiatal nő
idősebb férfi mellé rendelődik – legyen a férfi bármennyire megértő, jóságos,
gondoskodó –, nem találja mellette helyét. Már Bánky Ma, tegnap, holnapjában is így volt, de számos további film készül
a korszakban, melyben az idős férfi pusztán a jelenlétével defloreálja a nála
jóval fiatalabb asszonyának boldogságát (Hazajáró
lélek, Egy szív megáll, Alkalom, Boldog idők, Egy asszony
visszanéz, A hegyek lánya, Magdolna,
Féltékenység, Gyanú, Gyávaság, A három galamb, Mindenki mást szeret, Az első,
Vissza az úton, Vihar előtt).
Bánky szabálykövető
melodrámát is készített – többek között a klasszikus melodrámai
értékszemléletet valló A Benedek-házzal
bizonyította affinitását a műfajhoz –, a Kölcsönadott
élettel és a Keresztútonnal
azonban már a reflexivitását is demonstrálta azáltal, hogy miközben megfelelt a
boldogságmitológia minimumának, megfogalmazott valamit abból a szorongásból is,
amit éppen a boldogságtematika életképességével, érvényességével kapcsolatos
aggályok szültek a negyvenes évek elején. A két film tehát a boldogságmitológia
ünnepléseként és kritikájaként egyaránt olvasható, ezért jól kifejezik a kort,
amelyben megszülettek. Hiszen a boldogságtematikához váltig ragaszkodó, de
hitében megrendült polgár alapérzületét tolmácsolják.
Kétségtelen, hogy Bánky
a „boldogtalan boldogság” megfogalmazását tekintve ragyogó képességekkel bírt.
Éspedig nem csupán a komolyabb tónusú, azaz melodrámai vagy románci alapozású
munkáiban.
Fájdalmas kacajok
Bánky remek romantikus
vígjátékokat is forgatott, melyek közül számos állja az idők próbáját. Némelyik
egyszerűen „csak” mulattató (Makacs Kata,
Igen vagy nem?, Makkhetes), mások
különlegességét viszont az adja, hogy a rendező – a vígjátéki alaptónust
megtartva – képes volt bennük a hurráoptimista tónust keserűséggel színezni.
A „kritikai” happy end
alkalmazásának első példája az életműben A
miniszter barátja fináléja, amit aztán sorra követ a többi film, a Kölcsönkért férjek, a Házassággal kezdődik, Az ördög nem alszik. Utóbbi, ez a számos
pillanatában valóban humoros, ám végeredményben ellentmondásos tónusú mozidarab
a romantikus vígjátéki sémát nagyvonalúan és könnyedén alkalmazza – a férfi és
a nő a kezdeti masszív elutasítás követően egymás karjaiban köt ki –,
mindazonáltal a felek egymás ellen irányuló konspirációi gyakran annyira
durvák, hogy az már túl van a screwball-etikán. Lopnak, csalnak, hazudnak sorozatban,
valamiféle lehangoló gátlástalanságtól hajtva, ezért a nézőben kétség ébred a
páros jövendőbeli boldogságának időtállóságával kapcsolatban. Hasonló benyomást
kelt a Házassággal kezdődik is,
melyben az akaratos asszonyka a szeszélyeit nehezen viselő férjének megtörése
érdekében hazudozik és konspirál, rendőröket és orvosokat próbál megvezetni.
Megjárja a börtönt, a kórházat és a bolondokházát is, kizárólag azért, hogy
férje pislákoló érdeklődését újra felszítsa, és amikor a zárlatban kettejük
vitáját hirtelen csók zárja le, az korántsem tetszik a boldogságuk zálogának.
Kikényszerített, kierőszakolt happy end ez, szemernyi kétséget sem hagyva
afelől, hogy a bipoláris személyiségzavar tüneteit mutató nő nem változott meg,
és a férjre ugyanolyan pokoljárás vár a végefőcím után, mint amilyenben a
cselekmény során része volt.
A Régi keringő Bánky valamennyi szorongásos romantikus vígjátéka
közül a legsikerültebb. Identitáscserékkel, félreértésekkel és rosszindulatú,
de végül is a happy endhez vezető véletlenekkel teli film, amelynek markáns
mellékszála egyúttal végtelenül lehangoló. Az Almády villába ismeretlenül
beállít az Egyesült Államokból hazatért parvenü, Gál Fülöp a lányával,
Dorothyval, hogy megvegye a villát. A villa azonban nem eladó, az egykori ünnepelt
színész, Bakonyi Péter (Földényi László) húsz éve a grófi családból származó
felesége kedvéért költözött ide Budapestről, és nem is kíván visszamenni oda.
Mostohafia, László viszont Budapesten él, és a feltörekvő színésznőbe, Tavasz
Erzsibe szerelmes. Amikor a fiú levélben bejelenti házassági szándékát, anyja –
aki a dúsgazdag Dorothyt nézte ki a fia számára, és semmiképpen sem szeretné menyének
a nincstelen és rang nélküli lányt – Bakonyit küldi Budapestre, hogy beszélje
le Erzsit a kapcsolatról, és Lászlóra is ráparancsol, hogy gardírozza az
időközben szintén Budapestre érkező Dorothyt. Mivel Lászlónak ehhez nem fűlik
foga, de anyjának sem kíván ellenszegülni, ráveszi az egyszerű taxisofőrt,
Dudva Mihályt, hogy játssza el az ő, László szerepét, és Dudva igazán remekül
teljesít, annyira, hogy Dorothy beleszeret. Bár sokáig úgy tűnik, hogy a
félreértések labirintusából lehetetlen kikeveredni, végül tisztázódnak a
dolgok, Dudva és Dorothy eljegyzi egymást, László pedig – anyai jóváhagyás
mellett – elveszi Erzsit. Mindenki jól jár.
Pontosabban majdnem
mindenki. A film erős mellékszála az ötvenes Bakonyi története, aki Budapestre
érkezve felidézi fiatalságának sikereit, és megkísérti a színpadra visszatérés
gondolata, sőt mostohafia választottjába is beleszeret. Csakhogy a színház
impresszáriója ugyanúgy elutasítja, mint Erzsi, emlékeztetve rá, hogy eljárt
felette az idő, csapdába ejtette az életkora. A vígjátéki stílus és beszédmód
felfüggesztődik ezekben az összességében a játékidő negyedét kitevő jelenetekben,
és a fájdalom, a keserű nosztalgia, az elmúlás lesz a film uralkodó szólama.
Szívszorító jelenet, amikor Bakonyi találkozik régi szerelmével és
színészkollégájával, az Erzsi öltöztetőjeként dolgozó Hajnal Ilkával (Kökény
Ilona), akit nem ismer fel („Péter, nem ismersz meg? Hát persze, a nők
gyorsabban öregednek, mint a férfiak.”), de aki akaratlanul is tükröt tart
neki, és végérvényesen rádöbbenti őt, hogy már soha többé nem lehet ismét
fiatal, nem lehet a régi önmaga. Bakonyi és Ilka jelenete megrázó erejű, az
1945 előtti magyar film legjobb pillanatainak egyike. „Találkoztam az
ifjúságommal, és nagyon öreg volt” – summázza később a tapasztalatait Bakonyi,
akinek cselekményszála tehát alapvetően meghatározza a film hangulatát.
Ám amennyire mély a keserű
nosztalgia és a teljesületlen vágy szülte depresszió, annyira gyorsan lép rajta
túl Bakonyi: a film utolsó felvonásában újult erővel, egy sztahanovista
aktivitásával – a csalástól, átveréstől sem visszariadva, a fiatalokat
hazudozásra biztatva – dolgozik László és Erzsi románcán, amit a fiú
édesanyjával még el kell fogadtatni. Van ebben valami mélységesen deprimáló.
Mit a megrázóbb megtapasztalni Bakonyi sorsában és viselkedésében? Az
elutasításból fakadó kiszolgáltatottságát vagy reflektálatlanságát? Azt
fájdalmasabb nézni, hogy visszautasították, vagy azt, hogy szempillantás alatt
képes túllépni a vágyán, és feledni csalódását: maga mögött hagyni – ezáltal
lefokozni – azt, ami nem sokkal korábban még a legfontosabb volt számára?
Mennyit ér a vágy, ha ilyen könnyű feledni?
A film utolsó harmadában
Bánky visszatér tehát a vígjátéki tónushoz, ám a Régi keringő minden életerős gegje és megkétszerezett happy endje
ellenére egészében melankolikus marad. Annál inkább, mert a címe is kétségkívül
Bakonyi tragédiájára utal, továbbá mintha a rózsaszínű zárlatot kérdőjelezné
meg az önreflexív – jelen írás első részében már emlegetett – záróinzert is („Ez
a film csak mese…”), ráadásképpen pedig a filmben felhangzó dalok finoman,
szubtilisen ellenpontozzák a poéndramaturgiát már a nyitánytól kezdve, a vágyat
tematizálva, a frusztrációt lebegtetve. Bánky telivér vígjátékai nem egyszer csonkán romantikusak. Ha
tompítottan is, de a „boldogtalan boldogságot” mutatják be, pontosabban:
sejtetik. Csakúgy, mint a szorongásmelodrámák.
A vágy felképesítése
A két világháború
közötti magyar hangosfilm köztudottan szürke stilárisan, a rendezők a vizuális
sztenderdeket kedvelik. Elvétve találni a formanyelvvel kísérletező darabokat (Ítél a Balaton, Én voltam, Hortobágy, Földindulás, Emberek a havason, Kétszer
kettő), és a filmekben már egy hosszabb kocsizás vagy tartalmasabb svenk is
ritkaságszámba megy. Gyakran a jelenetek felsnittelésének a filmépítkezésben
alapvetőnek számító technikáját is mértékkel alkalmazzák a rendezők, sőt: egészében
hanyagolják azt (Bánky Házassággal
kezdődik című filmje jobbára egysnittes jelenetekből épül fel). Ritkán
kerül sor a snitt–ellensnitt-technika elmaradásából következő teátrális jelleg
ellensúlyozására, olyan eszközök bevetésére, melyekkel elérhető, hogy a film ne
azt a benyomást keltse, mintha „lefényképezett színház” volna. A filmszerűbbé
tétel egyik módja lehet a jelenetek közötti kapcsolatok nyomatékosítása
különböző vizuális és auditív eszközökkel. Bánky az Igen vagy nem? romantikus vígjátékában a tér- és időszerkezetek
építésének cizellált módszerét és játékát alkalmazza, a felek összetartozásának
és helyzeteik párhuzamainak jelzésére. A film egyik leleménye, hogy – zömmel a
játékidő utolsó harmadában – egy szereplő által elkezdett mondatot a következő
jelenet valamely szereplője folytat, máskor egy tárggyal játszik el a rendező.
Például egymást követő rövid snittekben hasonló cselekvést végeztet el a
különböző térszegmensekben lévő szereplőkkel (egymás után iszik a Muráti Lili
karakterének udvarló Jávor, a magányos Szörényi Éva, illetve a szintén magányos
Páger, egy másik villámsnitt-párban előbb Muráti, majd Jávor babrál egy
nyakkendővel) és ezzel a finom grafikai–ritmikai montázzsal vonja szorosra a
rendező a figurák közötti viszonyokat. Az alapvetően a montázst funkcionális –
nem pedig művészi – kifejezőeszközként szemlélő korabeli magyar filmben
unikálisnak tűnik ez a megközelítés: Stanley Donen bűvészkedik hasonlóképpen a
montázzsal negyedszázaddal később a Ketten
az útonban.
Mindazonáltal az efféle
innovatívabb képi megoldások ritkák Bánkynál, aki korántsem volt stílusművész,
szórványos vizuálötleteivel csupán megpróbálkozott némi színt vinni a korabeli
homogén filmképre. Így tett két szorongásmelodrámájában is, melyekben következetesen
alkalmazott egy olyan eszközt a központi gondolat nyomatékosítása céljából,
amelyet talán a szovjet montázsiskolából kölcsönzött. A Keresztútonban és a Kölcsönadott
életben egyaránt megtalálható az a sajátos montázstechnikai ötlet, melynek
nyomán megmutatható, „felképesíthető” a hősöket feszítő vágyakozás, egyúttal a
frusztráció kínja is.
A Bánky által
alkalmazotthoz sokban hasonló technikát David Bordwell jellemzi Elbeszélés a játékfilmben című könyvének
a szovjet montázsfilmről szóló fejezetében. A módszer a tér fiziológiailag
lehetetlen egységesítését célozza: az alkotó koherens, de absztrakt teret hoz
létre, olyan módon, hogy a távoli térszegmensekben játszódó szituációkat
egymásra direkten rezonáló, reflektáló eseményekként mutatja be. Bordwell a
következő példával illusztrálja mindezt: „A Huszonhat
komisszárban a bolsevik elítélteket a sivatagban lemészárolják. Egy
sebesült férfi felküzdi magát a domb tetejére, és azt kiáltja: »Nyugodjatok
meg, elvtársak!« Vágás után Baku olajmezőit látjuk sok-sok mérfölddel távolabb.
Hirtelen a mezőn dolgozó munkások megdermednek, mintha hallanák a kiáltást.”
Ugyanezt a megoldást használja
tehát Bánky, ráadásul mindkét idézett filmjében: a Kölcsönadott életben Tamás, a sebesült kiskatona az iránta egyre
mélyebb érzelmeket tápláló ál-Marietta nevét kiabálja lázálmában, mire a tőle
kilométerekre lévő, másik térben alvó ál-Marietta felriad; amikor a Keresztútonban Gusztáv elutazik
németországi ösztöndíjára, az induló vonat füttyét meghallja a –
vasútállomástól távoli – szobájában álmatlanul szenvedő Edit. Ezek az absztrakt
teret létrehozó snittkapcsolatok egyszerre jelzik a felek összetartozását,
illetve a köztük lévő távolságot, mutatják meg a vágy feltartóztathatatlan
erejét és a vágy beteljesülését akadályozó objektív körülményeket. Egészében
tehát olyan megoldások, amelyek vizualizálják, illetve előrejelzik a boldog
boldogtalanságot (Keresztúton)
éppúgy, mint a boldogtalan boldogságot (Kölcsönadott
élet).
***
Bánky Viktor nem a
magyar filmtörténet mostohán kezelt, nagy klasszikusa, vagy a felejtés
karanténjába zárt zseni. Inkább izgalmas szürke eminenciás, akiről
visszataszító közéleti tevékenysége, politikai tévelygései és ideológiai
megszédülései miatt nem vesz tudomást az utókor. Pedig a teljes szilenciumnál
többet érdemel. Egyebek közt teoretikusi szempontból lehet hasznos munkásságának
analízise: nem csak a ‘45 előtti éra mindmáig sokak által sommásan
jellegtelennek tekintett korpusza kerülhet más fénytörésbe életművének
tanulmányozása nyomán (például egyes filmjeinek önreflexivitása izgalmas
adalékokkal szolgálhat a korszak újraértékelésében), de az oeuvre vizsgálata segíthet a magyar filmtörténet kontinuitásának
kimutatásában is, érthetőbbé, illetve láthatóbbá teszi a világháború előtti és
utáni korszak mostanáig nem, vagy csak kevéssé érzékelt keresztkapcsolatait. Bánky
Viktor népi filmjei az ötvenes évek termelési filmjeinek előképe,
szorongásmozijai pedig hidat képeznek az 1945 előtti szimpla melodrámák és a
melodrámai és tragikus románci eredetekkel bíró, ‘45 utáni művészfilmek között.
Bánky
szorongásmelodrámái és szubverzív vígjátékai ráadásul önértékükön is
izgalmasak. Azt bizonyítják, hogy a rendező nem csak a nézők
ábrándszükségletének és a politika elvárásainak a kielégítéséhez értett, de
alkalomadtán a boldogságtematika elégikussá hangolásához is. Ünnepelt
direktorrá egyrészt nyilván azért vált, mert kurzusfilmjei miatt a politika a
keblére ölelte, és bőven kijutott neki a felülről táplált és irányított
népszerűségből, másfelől viszont egyes munkáiban művészi kvalitásait is
megmutatta, amikor képes volt a nézők lelkének mélyrétegeiben megbúvó érzéseket
kifejezni.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|