FesztiválGrazMi marad a filmből?Buglya Zsófia
A Diagonale,
az osztrák filmek fesztiváljának alapelve: a filmkultúrát csak a párbeszéd, a kétségek
kérdésekre váltása viheti előbbre.
Kit érdekel?
Az osztrák film népszerűsége és teljesítőképessége belföldön – ezzel a provokatív címmel rendezett szakmai találkozót az osztrák
film kitüntetett fóruma, amely idén sem hazudtolta meg ethoszát, amennyiben ismét
a filmkultúra rendszerszintű megértésére tett kísérletet a legújabb filmek puszta
felvonultatása, megméretése helyett. Régi, legalább húsz éves hagyomány ez – pontosan
ennyi éve, hogy a Diagonale Grazban vert gyökeret, ahol az aktuális filmek mellett
évről-évre komoly kísérőprogramok várják a szakmabelieket és a cinefileket. Mivel
az a figyelem, ami ilyenkor Ausztriában a hazai filmre irányul, kivételes, a mindenkori
fesztiválintendánsok legfőbb célja ennek a figyelemnek a megragadása és irányítása
– például a marginalizált műfajok vagy egyes finanszírozási anomáliák vagy
a szakmán belüli hátrányos megkülönböztetések középpontba állításával. A Diagonale
így nem merül ki a műsorban és a díjakban, túlmutat önmagán: szakmai együttműködéseket
kezdeményez, év közbeni kutatásokra és felmérésekre ad megbízást, kiadványok létrejöttét
segíti.
*
Mivel
az osztrák film megújhodása a modern európai művészfilm fénykora utánra, a hetvenes-nyolcvanas
évekre esett, nemzetközi híre pedig csak a kétezres évek elején – Barbara Albert,
Michael Haneke, Ulrich Seidl akkori fesztiválsikerei révén – újult meg, történetét
is csak az utóbbi húsz évben kezdték alaposabban feltárni. Ebben a megismerési,
értelemadási folyamatban masszívan részt vállalt a Diagonale is, amely a filmmúzeummal
és a filmarchívummal együttműködve a filmtörténet vakfoltjaira – emigráns rendezők
egész sorára, a legendás osztrák avantgárd alkotóinak munkásságára, a könyvekből
kimaradt női életművekre – hívta már fel a figyelmet. Ez a retrospektív érdeklődés,
amely a nagy hiátusok kitöltése után egyre több kuriózumot is elénk tár – idén például
a film és a(z ausztro)pop kapcsolata volt a téma –, újabban sokat foglalkozik a
filmkincs materiális megőrzésének lehetőségeivel. Az idei fesztivál másik nagy kérdése
éppen ezzel volt kapcsolatos: Mi marad a filmből?
De maradjunk
egyelőre a Kit érdekel?-nél. Az említett szakmai találkozó felkért előadói
– alkotók, forgalmazók, mozisok, kritikusok – arra keresték a választ, mit lehet
kezdeni azzal (bele kell-e abba törődni), hogy a díjakkal elhalmozott, immár két
Oscarral is elismert osztrák film hazai nézőszámai kiábrándítóak, a filmek kétharmada
a komoly marketing és a fesztiválkarrier ellenére sem éri el a tízezres küszöböt,
sokuk pedig alig pár ezer, olykor pár száz nézőhöz jut el. Hogy kicsit számszerűsítsük,
lássuk néhány nálunk is bemutatott film eredményeit: a német-osztrák Toni Erdmann,
amely végigtarolta a világ fesztiváljait, 71.000 nézőt, a szintén koprodukciós Stefan
Zweig – Búcsú Európától mintegy 63.000 nézőt számlálva az erős középmezőnyben
végzett 2016-ban; Ulrich Seidl Szafarija viszont már csak 6.500 nézőt, a
magyar témát feldolgozó Mérges Buddha kevesebb mint ezer nézőt vonzott az
osztrák mozikba. Az idei év eddigi nézőszám-bajnoka, a Berlinalén debütált Wilde
Maus (Őrült egér) című értelmiségi midlife-crisis komédia (rendező-főszereplője
a Stefan Zweiget is alakító Josef Hader) a kivételt erősítve jutott a toplisták
élére: februári premierje óta már 260.000 mozinézőnél tart. De miről árulkodik mindez?
Lehet-e értékmérő a nézőszám, különösen a mozilátogatók száma, amikor annyi platform
versenyez a nézőkért párhuzamosan? A filmekkel vagy a közönség elérésével van-e baj? Szabad-e erről nyíltan vitázni, és lehet-e anélkül, hogy pillanatokon
belül eljussunk a piaci és a művészi szempontok összeegyeztethetetlenségének sokszor
hallott konklúziójához?
Megkerülhetetlen
tény, hogy évről-évre egyre több film érkezik a mozikba: Ausztriában 2015-ben 431,
2016-ban 450 cím (heti 8-9 film) versenyzett a közönség kegyeiért. Az amerikai bemutatók
száma nagyjából stabil – a filmek harmada, ami a bevételek 70 százalékát realizálja
–, a piac maradék harminc százalékán évi 50-60 osztrák produkció, valamint a masszív
európai forgalmazási támogatásoknak köszönhetően egyre nagyobb számú európai film
osztozik (a hazai filmek piaci részesedése 5 % körüli). Messzemenőkig ismerős a
helyzet, hogy a filmek áradatával nehéz lépést tartani. Hozzászólásban hangzott
el, hogy a forgalmazók maguk sem feltétlenül hisznek a felvállalt filmekben, ami
elidegeníti a gyártókat; forgalmazói tapasztalat, hogy a támogatások nem felelnek
meg az értékesítési utak sokféleségének, a kommunikációs csatornák bővülése pedig
szinte követhetetlen, mivel az újak nem váltják ki a régieket; mozis példa, hogy
minden hazai bemutatóhoz eseményt, közönségtalálkozót kell szervezni, ami nem fenntartható.
A közönség hozzáférése, avagy a filmek társadalmi hasznosulása tehát bizonytalan,
ami – fesztiváldíjak ide vagy oda – az alkotók és a szakma számára is frusztráló,
hiszen odahaza akár a teljes visszhangtalanság lehetőségével is számolniuk kell.
Egyszerű
válaszok az egymásnak feszülő kérdésekre nyilván nincsenek, de a tapasztalat az,
hogy a Diagonale konstruktív vitákat gerjeszt: néhány éve a filmtámogatási rendszer
egészéről és hibáiról készíttettek átfogó tanulmányt, majd a belföldi filmfesztiválok
értékteremtő erejét tették elemzés tárgyává. A nézettségi mutatók ügye még feltáratlan,
de a vita inspiráló. Elhangzik, hogy indokolt lenne a projektfejlesztési és a terjesztési pillérek erősítése, a forgalmazás
árnyaltabb, több platformra kiterjedő támogatása, a tartalomszolgáltatók bevonása
a társfinanszírozásba. Érdemes lenne a fesztiválok szerepét még komolyabban venni,
egy-egy film potenciális közönségét megtalálandó pedig a szakmán kívüli szereplőkből
(írókból, szociológusokból, tanárokból) álló „think tank”-eket létrehozni. Átgondolandó
az is, érdemes-e minden filmet moziba erőltetni, sőt mozira formatálni. Amiben konszenzus
van, az az, hogy a filmek sokfélesége, műfaji, tartalmi változatossága érték, ami
– szemben a filmek számával – nem megkérdőjelezhető.
*
Nem hiányozhatnak
az olyan kuriózumfilmek sem, mint a fesztivált megnyitó Untiteled (Cím
nélkül), amely sosem fog nagy tömegekhez elérni, de a fesztiválon érthető módon
kerül fő helyre: a Balkán és Észak-Afrika országaiban (kis részben Magyarországon)
forgatott esszéfilm a kíváncsiság himnusza és tisztelgés a forgatás során maláriában
elhunyt középgenerációs rendező, Michael Glawogger előtt. A hagyatékban maradt felvételekből
összevágott, a diktafonba mondott rendezői jegyzetekkel kiegészített, minden narrációs
kényszertől mentes úti filmben a szerző visszavonja, átengedi magát a történések
töredékes igazságának, a filmszem a világok sokféleségét rögzíti. A toplistás vígjátékoktól
a Velencében díjazott Whores’ Glory-ig gazdag életművet maga után hagyó Glawogger
filmje a skatulyákkal szembeni szent ellenállás manifesztuma, nyitófilmmé emelése
a szakma számára ezért identitás- és közösségteremtő gesztus.
Abban,
ami Grazban a fesztivál hat napja alatt a vászonra kerül, a sokféleség és a műfajoktól
független igényesség a legszebb. Önmagában lenyűgöző a tavalyi non-fiction felhozatal.
Újabb filmekkel gazdagodott Nikolaus Geyrhalter és Ulrich Seidl szerzői életműve:
Geyrhalter főszereplője ismét a táj, a Homo Sapiens az emberiség után maradó
tárgyi világot (romokat) veszi leltárba, míg Seidl a Szafariban megint önmaguk
megformálására kész szereplőit hozza helyzetbe, ezúttal osztrák hobbivadászokat
kísérve el Afrikába. A seidli életmű gyűjteményes (18 lemezes!) DVD-kiadásának megjelenése
alkalmából a grazi közönség néhány korai mű – például az 1997-es megejtően személyes
és groteszk Der Busenfreund (Kebelbarát) – révén szembesülhet a szerző
következetes konfrontativitásával. Elengedhetetlenek a történelem tanúit megszólaltató
filmek, mint az Egy német élet (Ein deutsches Leben, ami a magyar
forgalmazásban sajnos épp a mondanivalóval ellentétes Egy német sors címet
kapta), és a nagy gazdasági-környezeti összefüggéseket érthetővé tevő látványos
produkciók, mint az osztrák és az európai parasztgazdaságok válságát bemutató, nagyon
szemléletes Bauer unser (A mi parasztunk), ami mellesleg a tavalyi
év egyik sikertörténete, hiszen már 84.000 fő feletti látogatottságnál jár a mozikban.
*
Michael
Palm Cinema Futures című, 2016-ban Velencében bemutatott filmjénél érdemes
megállnunk. Az Osztrák Filmmúzeum kezdeményezésére született, a világ számos pontján,
archívumában és mozijában forgatott dokumentum a filmmegőrzés kérdését helyezi széles
szakmai kontextusba. Restaurátorok és adatmentők, valamint Martin Scorsesétől Tom
Gunningig tekintélyek sora keresi a választ arra, mi lesz a filmmel mint kulturális
formával, hogyan menthető át autentikusan és biztonságosan a predigitális (és a
digitális) akár a posztdigitálisba is. A film jelzésértékű, Ausztriában a filmmegőrzést
sikerült üggyé, a filmszakma lobbierejének köszönhetően a politika számára is fontos
üggyé tenni. Tavaly az utolsó, magánkézben lévő filmlabor bezárásakor az állam megmozdult,
felvásárolta a gépparkot, a kulturális tárca pedig bejelentette egy európai léptékű
kompetenciaközpont létrehozásának tervét. A Film Preservation Center Austria, amely
tesztüzemmódban idén decemberben kezdheti meg működését, hivatalosan pedig 2018-ban
nyílik, várhatóan nemcsak a kutatók első számú célpontja lesz a térségben. Fellélegezhetnek
az osztrák kísérleti film gyakran ma is celluloidban gondolkodó alkotói is. Őket
a bérmunkák révén megtarthatja, a térség más művészetit pedig elcsábíthatja majd
az FPCA, amely ismét a szakmai párbeszéd hatékonyságáról és az erre építő kultúrpolitikáról
árulkodik.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 1 átlag: 8 |
|
|