Magyar MűhelyA magyar televíziózás kezdetei – 2. részKisképernyős történelemBabiczky László
Dunavölgyi Péter
60 éves a magyar
televíziózás.
Híreket mondunk
A Magyar Televíziónak
indulásakor 1957 májusában még nem volt saját hírműsora. 1957. május-június
között keddi adásnapján mindig a Magyar Filmhíradó előző csütörtöki számát
vetítette le. Július másodikától a híradásokat „élőben” sugározzák a
Széchenyi-hegyi adóból. A megvágott filmet az ottani bemondófülkéből élőben
mondta alá Bán György bemondó, aki hosszú évekig a híradó bemondó hangja
maradt. „A pincében volt a bemondófülke. A rendező meg a filmbejátszás és a
zene bejátszás az fentről, a földszintről történt. Én ott éppen a híradót
rendeztem, előtte volt egy próba. Megkaptuk a híradó alámondó szövegeit, a
bemondóval átvettük, minden szövegen tettünk egy jelet, itt kellett egy
gombnyomással jelt adni a bemondónak, hogy kezdjen el beszélni. Mert ő ugye nem
látta a filmet és jelre beszélnie kellett. Az én történetem arról szól, hogy
amikor ott először híradórendező voltam, ez igen komoly megtiszteltetés volt
Matúznétól, akkor Bán Gyuri volt a bemondó. Persze nem fogaskerekűvel mentünk
fel a Széchényi-hegyre, mert azzal nem lehetett felvinni a filmbejátszásokat és
a magnószalagokat, mert félő volt, hogy demagnetizálódik a bejátszandó anyag,
ezért Palásti Pali, Bán Gyuri, Takács Mari és én a híradó gépkocsijával
kellett, hogy felmenjünk. A híradó két-három sofőrje közül, az egyik felvitt
bennünket a Hargitába. No, ott aztán, az én szép emlékű Bán Gyuri barátom azt
mondta: „Idefigyelj kisfiam! Vagy fizetsz nekem egy kis fröccsöt itt a restiben
az Úttörővasút Széchenyi-hegyi állomásán, vagy nem úgy fogok beszélni, ahogy
nyomod a gombot! A végállomás három-négy teleknyi távolságra van a
stúdióépülettől. Bevallom nekem nem érte meg a kockázatot, inkább két forint
ötvenért fizettem egy fröccsöt.” – emlékezik a kezdetekre Bánki Iván rendező
Dunavölgyi Péternek.
Amikor felmerült a saját
hírműsor gyártásának szükségessége, a korábban a Filmhíradónál dolgozó Matúz
Józsefnét bízták meg egy televíziós híradóműsor megszervezésével. Matúzné 1985.
december 31-ig, huszonnyolc éven át vezette az általa alapított Híradó
szerkesztőségét. Matúzné többször beszélt az indulásról. A kezdetekre így
emlékezett vissza: „1957. tavaszán, talán áprilisban, véletlenül
összetalálkoztam egy hajdani munkatársammal, Mátai Lászlóval, aki a Népművelési
Minisztériumban volt kollégám és megkérdeztem, most mivel foglalkozik. Azt
mondta a Televízióban dolgozik. Meglepődtem, van Magyarországon ilyen? Mondta
igen, most indul, gondolkozzál rajta, szeretnél-e ott dolgozni. Mire én azt
feleltem, előbb talán látnom kellene milyen is a televízió. Azt válaszolta
menjek el a Corvin Áruházhoz, annak egyik kirakatában látható egy tévékészülék.
Tényleg elmentem oda, azt láttam, hogy egy doboz, benne mozgóképek vannak, de
ma már tudom, hogy szinkronból kiesett képeket láttam, mentek körbe-körbe, és
én arra gondoltam, ha ez a tévé még ilyen kezdetleges, akkor nekem is van időm
azt megtanulni.” A Képes Híradónak elnevezett
műsor első adása 1957. július 2-án volt, két hétig készült, az utolsó napon
egész éjszaka dolgoztak rajta. Tíz percben tíz eseményről tudósított: munka a Gyapjúfonó
gyárban, aratnak Füzesgyarmaton, újjáépült a Corvin mozi, beszámoló a tragikus
körülmények között elhunyt Soós Imre temetéséről, tudósítás a VIT
csillagtúráról. Két külföldi híradás következett, az egyik a tulai
építkezésről, a másik a Bulgáriában rendezett nemzetközi kulturális napról. A
sportjelentések a motoros futballról és a lengyel-magyar kerékpárversenyről
szóltak. Nyári melegben lubickoló mackókat bemutató állatkerti képsorok zárták
az első tévés híradót.
Azután 1960 januárjától
már rögzített időpontban: kedd, csütörtök, péntek, szombat 19.30-as kezdéssel
jelentkezik a Televízió Híradója.
Ezek a tévéhíradók még mindig nagyon hasonlítanak a Filmhíradóra. Nincs
műsorvezető, mozgóképpel illusztrált alámondott bemondói szöveget hallunk és az
egyes anyagokat VIS-sel, illetve címmel választják el egymástól.
Matúz Józsefné
főszerkesztő így nyilatkozott a korabeli műsorújságban: „Eddigi tapasztalatunk
szerint úgy látjuk, hogy nagyon sok tanulnivalónk van az évtizedes gyakorlattal
rendelkező filmhíradótól, hisz mi is filmre vesszük fel az ország különböző
helyein különböző időben történő eseményeket, és ezeket szerkesztjük össze 15
perces egységgé. Célunk az, hogy idővel napról-napra friss híradót adjunk.
Eddigi híradóink úgynevezett normál felvevőgéppel (35 mm) készültek. Néhány
hete készültek el azok a berendezések, amelyek lehetővé teszik, hogy
keskenyfilmről is közvetítsünk. Ez több vonatkozásban is előnyös, először is a
TV mindenütt a világon 16 mm-es keskeny-filmre dolgozik, tehát könnyebben
jutunk cserefilmhez. Jelen pillanatban is több országgal, így az NDK-val,
Csehszlovákiával, Lengyelországgal, előnyös megegyezéseink vannak – több és
frissebb külföldi eseményt tudunk betenni a híradóba.” A Képes Híradó 1958
áprilisában felveszi a TV Híradója
nevet. Szerződéses kapcsolat létesül a nyugati VISNEWS és UPI
hírügynökségekkel. Matúz Józsefné a MÚOSZ Rádió és Televízió Iskoláján már
világosan megfogalmazza alapelveit a híradózás lényegéről. „A TV-híradó lényege
a frissesség. Csak az az anyag illeszthető bele, amely a nap aktualitásával,
karakterével igazolható. Jó az a híradó, amely a nap jellegét, hangulatát
árasztja, a nap fontos eseményeihez kapcsolódik, részleteiben és egészében.
Minden egyes riportnak válaszolnia kell arra a kérdésre, hogy miért az aznapi
és miért nem egy másik híradóban van a helye. A gyorsaságot nálunk nem a
sajtóhoz és éppen nem a filmhíradóhoz kell mérni, hanem a rádióhoz, illetve,
önnön maximális lehetőségeinkhez. Milyen politikai előnyei vannak a
frissességnek? Aki először tájékoztat, az félig már el is hitette azt, amit
állít.” Bán János újságíró, aki évekig dolgozott a televízió híradójában egy
nagyon fontos gondolatot idéz a főszerkesztő asszonytól. „Matúz Józsefnének,
Rózsikának, a híradó főszerkesztőjének volt egy zseniális mondata, amelyet én
egy életre megtanultam. Azt mondta, hogy a magyar pártnak és kormánynak van egy
olyan televíziója, amelyik szereti őt. És a Magyar Televíziónak van egy olyan
pártja és kormánya, amelyik nem szereti őt.” A Híradó a magyar televíziózás
egyetlen olyan műsora, amely 60 éve folyamatosan látható az MTV képernyőjén.
1957-ben külföldi
televíziók adását, közvetítését technikai okok miatt még nem tudta átvenni a
magyar televíziózás, nem léteztek úgynevezett közvetítő láncok. Egy fontos
politikai esemény azonban fordulatot hozott. „1957. november 18-án temették el
Prágában Antonin Zápotocky köztársasági elnököt. A magyar pártvezetés azt a
feladatot adta a Magyar Televíziónak, hogy a temetést élőben kell közvetíteni.
Igen bonyolult volt a technikai megoldás, hogyan juttassák el a Csehszlovák
Televízió adását Budapestre. A Gerecse-hegy csúcsán telepítenek, egy, a bécsi
és egy pozsonyi műsort vevő készüléket, ennek jele modulálja a Gerecse és a Széchenyi-hegy
között működő, mikrohullámú láncot. A Gerecsére nem vezetett gépkocsiút,
megközelítése katonai terepjáróval és lovas szekérrel volt csak lehetséges.
Elektromos hálózat és víz sem állt rendelkezésre, egy-egy műsorátemelés akkor
többnapos nomád sátoréletet jelentett az oda telepített televíziós műszaki kollégáknak.”
Kulturális forradalom?
„Képzeld el, mesélte
Tarnai Katalin szerkesztő Dunavölgyi Péternek adott interjúban, hogy akkor
vidéken, egy kis faluban micsoda nagydolog lehetett a televízió. Budapesten ott
voltak a színházak, meg sok minden más is. Vésztőn egy mozi volt, az is csak
kétszer játszott egy héten, ha jól emlékszem. Vasárnap délelőtt volt egy
matiné, arra nagyon sokszor elmehettem, szombaton este volt egy felnőtteknek
szóló vetítés. Egy ilyen kicsi faluban egy televízió, fantasztikus, hogy mit
jelentett. (…)” Vidéken a Kultúrházak, a városokban a bérházak egyes lakásaiban
gyűltek össze az emberek és együtt nézték az új csodát. A televízió, mai
szóhasználattal, új kis-közösségeket épített.
1957 májusának első
hetében a Rádió Újságban Szűcs Andor e szavakkal harangozza be a közvetítést: „A
fővárosban és környékén nálunk is mind több T-alakú televíziós antenna jelenik
meg a háztetőkön, és egyre többen várják a híreket a Magyar Televízió kísérleti
műsorairól. A Magyar Televízió eddigi kísérleti adásában – megfelelő műszaki
berendezés híján – kizárólag filmeket láthattunk. Az új közvetítőkocsi azt a
lehetőséget hozza, hogy az eddigi, konzervműsorok a jövőben élő adásokkal
bővíthetik ki, s színházakból, sporteseményekről, és különböző fontos társadalmi
eseményekről való közvetítésekkel felfrissítve az eddigi kísérleti adásokat,
végre gyorsabb ütemben fejlődhet a műsoradás… Mielőtt a színházi évad véget ér,
szeretnénk egy-két színházat is meglátogatni és május 21-én az Állami Operaház Bánk bán előadásával kezdeni színházi
közvetítéseinket.” Az előadásról egy tudósító így számolt be: „a
vevőkészülék-tulajdonosok egyelőre még kis tábora az Operaház nézőterén
érezhette magát, sőt mintha remek színházi látcső is lett volna a kezükben… Sok
nézője akadt a közvetítésnek a művelődési otthonokban, klubokban és az Operaház
falatozójában felállított vevőkészülékek előtt is…” Az adás után több néző
felháborodva ítélte el levélben a kissé hosszúra nyúlt adást. „Az
operaközvetítés nem való a televízióba” – írták. 1957-1975. között közel 400
színházi előadást közvetített a Magyar Televízió. Ebben az időszakban a
színházi előadások a teljes műsoridő 7%-át tették ki. Apáthi Imre volt ekkor a
televízió főrendezője, aki komoly színházi tapasztalatait kamatoztatta a
televízióban, majd őt követte ezen a poszton Szinetár Miklós. Mindkettőjüknek
kulcsszerepe volt a színházi közvetítés műfajának kialakításában. Az Olasz
Televízióban volt csak hasonló műsortípus, a színházi előadást díszletével
együtt bevitték a televízió stúdiójába, de náluk élő színházi közvetítés nem
volt.
„Csak könyvsorsjeggyel!”
Ez volt az első nyilvános nagy vidám est és rejtvényműsor! (1957. június 19.) A
szereplők közt találjuk Feleki Kamillt, Kiss Manyit, Lórán Lenkét, Ascher
Oszkárt, Kabos Lászlót, Tompa Sándort, a Holéczy-együttest és a televízió
bemondói pályázatának résztvevőit. A játékvezető Horváth Tivadar volt, a
tv-készülékért folyó magyar verseny győztese Antal Imre főiskolai hallgató, a
későbbi népszerű televíziós műsorvezető. A televíziós közvetítés rendezője az
Operett Színházból Bednai Nándor volt.
„Művészet” A televízió
első művészeti magazinja. (1957. szeptember 19.) Szerkesztette és a műsort
vezette Várkonyi Zoltán. Tartalom: Emlékezés Heltai Jenőre versekkel, Ruttkai
Éva A néma leventéből – részlet.
Operapróba Mikó András irányításával Tiszay Magda és Osváth Júlia
közreműködésével. A Nemzeti Színház tagjai, Marton Endre, Máthé Erzsi, Rajz
János a színház új híreiről számolnak be. Veres Péter emlékezett Móricz
Zsigmondra, a Kortárs szerkesztője, Tolnai Gábor mutatja be az új folyóiratot.
Tátrai Vonósnégyes. Germanus Gyula bemutatja az egyiptomi kiállítást. Az Állami
Balett Intézet bemutatkozása. A műsorról a következő heti Rádió Újságban
kritika jelent meg. „A televízió sajátos nagy lehetőségeit villantotta fel a Művészet című televíziós folyóirat első
száma, Várkonyi Zoltán kellemes közreműködésével. Budapest mai művészeti
életének érdekes keresztmetszetét láthattuk… Vitatkozni lehet azon, hogy vajon
a folyóirat illetve műfaj-e az, amelynek megfelelőjét, a televíziónak ki kell
alakítani.”
1957. december 19.-én
fontos tévéjáték kísérlet zajlott le a Makarenko (ma Horánszky) utcai
filmműtermében: e napon sugározzák a Magyar Televízió által készített első
operett-tévéváltozatát. (Offenbach: Eljegyzés
lámpafénynél) A színészek is láthatatlanok maradtak– a műterem ugyanis nem
bírta a tv-közvetítés hatalmas áramfogyasztását, s a sötétbe borult helyiségben
abbamaradt a negyven próbával előkészített, máig is legszebben kidolgozott
zenés stúdiójáték. Operett gyertyafényben – mondták a tréfás kedvű nézők. „Gyűlölöm
a televíziót. Ez volt az érzésem, mikor 40 emlékpróba után először ültem bent a
televízió közvetítő kocsijában, hogy másfél hónapos munkánkat, mint rendező,
most már a képelt egymásutánjában is bemutassam. Sokan azt mondják: a televízió
olyan, mint a film, mások a rádióhoz hasonlítják, ismét mások a színpad és a
rádió házasságából született ifjú gyermeknek tekintik. Mindezeknek igazuk van,
és még sincs igazuk, mert sem egyik, sem másik, hanem valami egészen más: új
művészet.” – nyilatkozta az adás után Szécsi Ferenc rendező.
Sándor György a Magyar
Televízió műsorigazgatója 1959. november 29-én cikket írt a Magyar Nemzetben Televízió – és a Kulturális forradalom címmel.
„A Televíziónak 1959. szeptember végén 35 000 előfizetője volt. Október
hónapban csaknem egyharmadával megnőtt az előfizetők száma. Épülnek a közvetítő
állomások, a magyar ipar igen jó minőségű készülékeket állít elő, a műsor iránt
növekszik az érdeklődés országszerte. A televízió hazánkban is elindult a
fejlődés útján. A külföldi tapasztalatok is amellett szólnak, hogy a második
ötéves tervben előirányzott 500 000 új készülék eljuttatása az otthonokba,
reális elgondolás. A televíziós készülék – mint tudjuk – általában nem egy-két
ember szórakozását szolgálja. A készülékek egyharmadát klubokban, művelődési
otthonokban találjuk. Sok helyütt olykor 80-100 ember várja a műsort. És
közismert a háziasszonyok „sanyarú helyzete” azokban a házakban, ahol a
rokonság és szomszédság „használatba vette” a televíziót. Mindent egybevéve
túlzás nélkül mondhatjuk, hogy a televízió néhány éven belül igen jelentős
kulturális eszközzé válhat. (…) A televízió olyan területekre is betörhet
igényes előadásaival, ahol töretlen a talaj. Ha van kulturális forradalmunknak
nagy és lelkesítő célkitűzése, akkor éppen a külvárosok, gyártelepek, falvak és
tanyák kultúrájának növelése. Eredményeink ezen a téren nagyok és szívet
derítőek. Megnőtt a könyvtárak forgalma, sok a munkásbérlet a színházakban és
az operában. De sok még a fehér folt is! A város szélén, a tanyákon sokan
először a televízió közvetítésében látták a Bánk
bánt és a kitűnő Carmen előadás
közvetítése százaknak volt első opera élménye. Ismerünk olyan nézőt, aki azért
kereste fel a Nemzeti Galériát, mert a televízióban látta nemzeti festészetünk
remekeit és közvetlenül is meg akart ismerkedni e nagyszerű képekkel. A
vidámabb szórakozást a Vidám Színpadról adott közvetítés a kiváló ifjúmunkások
tiszteletére összeállított esztrád műsor és több tánczene műsor jelentette. A
zene kedvelői még egy színvonalas Pique
Dame előadást kaptak Prágából és televíziós balettfilmet Ulanovával
Moszkvából. Érdekes Egy kiállítás képei előadást
Marcello Abbado interpretálásában hallgattunk és láthattunk, minthogy a művet
inspiráló képek egy részét is mutathattuk.”
Sporttal a világban
Az első sportközvetítés
a Népstadionból 1957. május 26-án vasárnap délután volt. A
Délnyugat-Németország – Budapest válogatott labdarugó mérkőzést közvetítette a
televízió.
A sportközvetítések
igazi televíziós sikertörténetek. A Magyar Televízió indulása után Radnai
Jánost bízták meg a sportrovat megszervezésével. Az 1950-es évek végére
sikerült kiválasztani a később műsorosztály rangra emelt részleg magvát jelentő
riportereket. Ennek az első legnagyobb eseménye az 1960 augusztusában, Rómában
megrendezett olimpia volt. Az első olimpia, amelyet Európában a televíziók
teljes egészében közvetítettek. Rómában 58 televízió stúdiót építettek az
olimpiai játék színhelyein, hogy zavartalanok legyenek a különböző országokból
érkező tévériporterek munkakörülményei. „Egyszerre kilenc ország nézői
élvezhetik a közvetítést, a vendéglátó olaszok mellett a francia, a svájci, az
osztrák, az NDK-beli és nyugatnémet, a lengyel, a cseh és a magyar nézők is. A
legjobb dolguk az olasz előfizetőknek van, ugyanis a hazai televízió egész nap
közvetíti az olimpiai eseményeket. Elsősorban természetesen abból a
szempontból, hogy hol indulnak olasz versenyzők… Az eredményekről a
riportereket olasz és angol nyelven tájékoztatják. A mi riportereink beszélnek
angolul. Vitray Tamást és Radnai Jánost nemegyszer nagy feladat elé állítja,
hogy nem lehetnek jelen személyesen a versenyeken. Nem egy esetben ők maguk is
csak a képernyőn látottak alapján tudósítanak. Az adott pillanatban ugyanazt
látják, amit mi is ugyanolyan körülmények között. Így történt például akkor is,
amikor Parti János megszerezte az első aranyérmet” – írta Lelkes Éva, a Film
Színház Muzsika 1961/37. számában.
Akkoriban a
sportközvetítések túlnőttek önmagukon. A műkorcsolya-versenyek is egy
ismeretlen világot, ismeretlen országokat, viselkedési módokat mutattak meg a
magyar nézőknek. Vitray Tamás így írt erről a negyvenedik évfordulóra megjelent
„televíziós könyvben”. „A néző azonosult azzal, aki beszélt, mert ha
elfogadhatóan közvetítette, ami a látványnak a sportra vonatkozó része, akkor a
hatása alá kerültek. Órákig tartottak a közvetítések, így rengeteg olyan köztes
idő volt, amit ki kellett tölteni. Ha az ember a helyszínről, az életmódról
beszélt óhatatlanul egy másik világot mutatott be. Amikor 1960-ban, életem első
műkorcsolya-közvetítésén elmeséltem, hogy mennyibe kerül egy jegy, és hogy ez
forintba átszámítva mennyi, és a tribün első sorában ül egy házaspár, akik
három jegyet vásároltak, mert a kutyának is vettek egyet, akkor ez akaratlanul
is ízelítőt adott egy másik ország életéből. Volt, amikor már nem tudtam miről
beszélni, mert harminc percig újították fel a jeget, akkor elmeséltem, hogy
fejjel neki mentem egy bejárati ajtónak, mert még sosem láttam üvegajtót. Nem
kellett semmiféle tanulságot levonni, az emberek a hidegháborús időkben
pontosan érezték, hogy miről van szó.” De emlékezetes sokunk számára az is,
ahogyan Vitray a korcsolyázók ruháit leírta. Ecsetelve a színeket, a különleges
anyagokat. Hittünk neki, hisz a fekete-fehér képernyőn mindezt nem láttuk, de
rácsodálkoztunk erre az ismeretlen, de a televízió révén kitárulkozó világra,
Európára. És egyre többen lettek a nézők: Az előfizetők számának alakulása:
1957-ben még nincs előfizetés, de aztán évenként nő az előfizetők száma: 16.038
fő, 52.572, 103.658, 205.803 és 1962-ben már 325.106 készülék üzemel az
országban!
1996-tól (Médiatörvény)
létrejött Magyarországon is a „duális-televíziózás”, melynek következtében ma
már a televíziós csatornák száma száz fölött van, a nézőszám gyakorlatilag
lefedi az egész lakosságot. Az „őstelevíziózást” felváltotta a kereskedelmi és
a tematikus csatornák világa. A hőskort, aranykor követte, új műsortípusok
születtek. Ma már interneten is televíziózhatunk, mobilunkon is nézhetünk
televíziót. Hatvan év elteltével a magyarországi televíziózás „felnőtté” érett.
A cikk írói köszönetet
mondanak azoknak a televíziós szakembereknek, akik interjúikkal, írásaikkal
segítették a magyar televíziózás hőskorának megismerését. További részletek: a www.babiczky.hu
és a www.dunavolgyipeter.hu honlapon.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 3 átlag: 6 |
|
|