KritikaHavanna, csak odaMentek, maradnakKránicz Bence
Breier Ádám dokumentumfilmje a
legjobbkor készült el.
Fidel Castro 2016 novemberében
halt meg. A tényleges hatalmat nyolc évvel korábban adta át öccsének, Raúlnak,
aki beiktatási beszédében már arról beszélt, változások lesznek Kubában. Ma is
megoszlanak a vélemények, hogy a kétezertízes évek lassú erjedése valódi
rendszerváltáshoz vezet-e majd a kitartóan kommunista országban, vagy a
legújabbkori „periódo especial” sem forgatja fel fenekestül a többnyire tisztes
szegénységben élő helyiek mindennapjait.
A szabad piac felé tett óvatos
lépések, a társadalmi átalakulás nyomai Breier Ádám dokumentumfilmjében is
látszanak, elsőrendűen azonban három idős magyar nő életébe nyerünk bepillantást.
Breier jól ismeri Kubát, ott végezte rendezői tanulmányait – az egyik utolsó
Filmszemlén vetítették is Marea című
kisfilmjét, amelyet a hiteles kubai közeg tett izgalmassá. Nincs alkalmasabb
ember a fiatal magyar filmesek között, aki a kubai magyarok életéről és az
átalakuló kubai mindennapokról csinálhatna dokumentumfilmet. Persze attól még,
hogy egymásra talál téma és rendező, lehetne felszínes vagy képeslapszerű a
végeredmény, Breier és stábja viszont ragyogó érzékkel találták meg azokat a
figurákat, akiknek érdemes elmesélni a történetét. A Havanna, csak oda főszereplői olyan erős egyéniségek, hogy
zárójelbe kerül minden, ami nem az ő személyes sorsukról szól. Vagyis végső
soron a komoly gazdasági és társadalmi változások is másodlagos jelentőségűek a
filmben.
Három asszonyt ismerünk meg,
akik még a magyarországi szocializmus évei alatt költöztek a testvéri országnak
számító Kubába. Kubai férfiakhoz mentek feleségül, vállalva, hogy maguk mögött
hagyják a családjukat. Egyikük, Irén kifejezetten építeni akarta a szocializmust,
éppen azért, mert látta, hogy annak magyar változata recseg-ropog. Hitt abban,
hogy tanárként szaktudásával segíteni tud Kuba fejlődésében. Eközben sem ő, sem
Havannába szakadt honfitársai, Ágnes és Zsuzsa nem élték át a magyar politikai
változásokat. Számukra a szocializmus mindennapi valóság maradt, és éppen
mostanában, a film készítésének idején, napról napra élik át privát
rendszerváltásukat.
Ez a különleges és drámai
helyzet önmagában is méltó volna a figyelemre, ám hőseink, ezek az erős,
önálló, független nők abban a korban vannak, hogy amikor az életükről mesélnek,
számvetést is tartanak. Az ország, amelyről hírt kapnak, vagy ahova nagy néha
elutaznak, már nem az ő Magyarországuk – ahogy Ágnes fogalmaz, a magyar nyelv
is megváltozott, nemcsak a politikai rendszer. Kuba, ahol évtizedek óta élnek,
éppen most változik meg. Családtagjaikkal ritkán vagy egyáltalán nem
találkoznak, alig van a közelükben valaki, aki határhelyzetüket, súlyos
magányukat enyhíteni tudná vagy akarná. Talán Breier Ádám és párfős csapata
tudott csak igazán segíteni ezeknek az embereknek, hogy feldolgozzák,
átbeszéljék egy olyan élet tapasztalatait, amelyet immár végérvényesen az
emigráció, a kultúrák közötti közvetítés, a kívülállószerep határoz meg.
Eközben frappáns mozaikokat is
kapunk a sokszínű havannai hétköznapokból (operatőr: Blaumann Edit),
találkozunk rokonszenves autóbolondokkal, büszkén maszekoló vendéglőssel,
elolvashatjuk a jópofaságukban is dermesztő graffitiket („Szocializmus vagy
halál!”). Breier minél alaposabban meg akarja mutatni a mai Kubát, de bölcs
hősnőit is néznénk még tovább. Talán az sem túlzás, hogy külön-külön is megérdemelnének
egy dokumentumfilmet, mert bármilyen fontos is a kubai állapotok rögzítése,
Irénék története erősebbnek tűnik. A Havanna,
csak oda mégsem hagy hiányérzetet, inkább utat nyit olyan témák és sorsok
felé, amelyekről a magyar film nem tud eleget. A kivándorlásról az utóbbi
években született néhány nagyszerű dokumentumfilm. Breier munkája oda
kívánkozik ezek mellé. Hiába szól más világról és más történelmi helyzetről, a
személyes történetek ismerősek lesznek mindenkinek, akiben felmerül néha,
érdemes-e hinnie a hazájában.
Havanna, csak oda –
magyar dokumentumfilm, 2017. Rendezte: Breier Ádám. Kép: Blaumann Edit. Vágó: Haragonics Sári. Hang: Vadon Zoltán. Producer: Vodál Vera, Juhász Péter. Szereplők: Suskó
Irén, Nagy Ágnes, Pócsi Zsuzsa. Gyártó: Klorofilm, VS.hu. 52 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 9 átlag: 6.33 |
|
|