Idegenek a vadnyugatonAz elégikus westernPisztolyhősök alkonyaBenke Attila
A westernsztárokat
elbúcsúztató filmek egyre kritikusabban ábrázolták legendás hőseik szerepét, és
a vadnyugat mítoszát.
A
vadnyugati filmek többsége éppen abban a korszakban (1830 és 1900 között)
játszódik, mikor az Egyesült Államok a törvény és rend nevében, a gazdasági és
technikai fejlődés bűvöletében felszámolta a civilizálatlan nyugat-amerikai területeket.
Ezért minden westernben megjelenik a szabados életforma és az eltűnőben levő
vad határvidék iránti melankolikus nosztalgia. Ám a klasszikus westernekben a
hős elfogadja a civilizáció eljövetelét, és ő maga is lehetőséget kap a
letelepedésre (Dodge City,1939; Klementina, kedvesem,1946; Fegyvertársak, 2003; A hét mesterlövész, 2016).
David
Lusted e „romantikus westernek”-kel szemben elkülönít úgynevezett „elégikus
western”-eket, melyek jellemzően a Vadnyugat végnapjaiban, sőt a huszadik
század elején játszódnak. E filmek hősei pályafutásuk alkonyán járnak,
értékrendjük már anakronisztikus és követhetetlen az új nemzedék számára (A pisztolyhős [1950], Monte Walsh [1970]), és a modern technika
olykor szó szerint átgázol a szertelen individualizmus megszállottjain (Az utolsó cowboy [1962], Cable Hogue balladája [1970]). Az
elégikus westernek az ötvenes évek végétől terjedtek el, mikor Amerika globális
hatalma gyengülni kezdett, s emiatt, illetve a belpolitikai káosz hatására a
hagyományos amerikai értékrend, vele együtt pedig Hollywood egykoron
legsikeresebb márkaneve, a Vadnyugat mítosza is válságba került.
S
ahogy a western műfaja, úgy a zsáner ikonikus sztárjai felett is eljárt az idő.
Így sokuk – mint William S. Hart, Gene Autry, John Wayne, Randolph Scott, Joel
McCrea, Henry Fonda, Steve McQueen vagy Clint Eastwood – tudatosan vett búcsút a
filmvászontól elégikus westernfilmekben, melyek hősei a régi világ értékrendjének
fokozatos eltűnésével egyre kevésbé képesek hőstetteket végrehajtani.
Az első cowboyok utolsó kalandjai
Az
1600-as évektől formálódó westernmítosz első filmsztárjai nemcsak könyvekből,
ponyvaregényekből vagy fotókról ismerték az eredeti Vadnyugatot, hanem sok
esetben maguk is találkoztak a határvidékkel, s cowboyként éltek saját birtokaikon.
Broncho Billy, William S. Hart, Tom Mix, Hopalong Cassidy, Gene Autry vagy Roy
Rogers még hittek a romantikus vadnyugati hős értékrendjének
halhatatlanságában, s a film médiuma segített nekik időtlenné tenni és
közvetíteni ezt a hagyományt a műfajra a hatvanas évekig még rendkívül fogékony
fiatal generáció felé. A leginkább öntudatosak Hart és Autry voltak: Hart
Broncho Billy-vel karöltve formálta meg a vadon és civilizáció határán bolyongó
romantikus westernhőst, a „jó rosszember”-t, míg az „éneklő cowboy” Autry
pontokba szedte, szerinte hogyan kell viselkednie egy erkölcsös
fegyverforgatónak.
Will
S. Hart – aki a híres Tombstone-i marsallal, Wyatt Earppel is jóban volt – hatvanévesen
vonult vissza néma westernjével, a Tumbleweeds-szel
(1925), melyhez utólag, 1939-ben toldottak hozzá egy hangos prológust. A Tumbleweeds bár eredetileg is elégikus
hangvételű, hiszen 1893-ban játszódik, mikor az egyik utolsó, „civilizálatlan” oklahomai
földterületért indítottak versenyt a telepesek. Azonban az 1939-es felvezető teszi
igazán Will Hart személyes búcsújává a filmet, melyben a 75 éves színész jellegzetes
cowboyruhájába öltözve, saját kaliforniai birtokán vezeti fel a Tumbleweeds-t, s köszön el közönségétől.
Hart beszédében visszatekint a múltjára, így gyakorlatilag szentesíti, hogy hőse
és az „igazi Will” összeforrtak. Ezért hiába beszél arról az idős westernsztár,
hogy kora és a forgatások során szerzett sérülései miatt kénytelen
visszavonulni, a bő nyolc perces, szenvedélyes és megható monológot úgy zárja,
mintha maga is belépne a konkrét történetbe, lóra pattanna, és elindulna az
utolsó marhahajtásra mint Don Carver, a film hezitáló, de végül szíve
választottjával mégiscsak letelepedő hőse. Ezzel pedig Hart szimbolikusan
belépett nemcsak a valóságból a fikcióba, hanem a halandó létből a halhatatlan
héroszok csarnokába is.
Bár Gene
Autry, „az éneklő cowboy” nem búcsúzik ilyen öntudatosan a mozivásznaktól
1953-ban, Last of the Pony Riders
című utolsó westernjében, de William Harthoz hasonlóan Autry is önmagát
játszotta filmjeiben, saját néven, s hőse értékrendje szerint élt a valóságban
is. A Last of the Pony Riders így nem
is annyira elégia, mint inkább atyai intelem az utókornak. A történet a
vadnyugati lovas futárszolgálat végnapjaiban (1860-as évek) játszódik, mikor a
távíró és a postakocsik váltak az üzenetkézbesítés elsődleges eszközeivé. A
forgatáskor 46 éves Autry egy idősödő futárt játszik, aki nemhogy nem dacol a
fejlődéssel, de egykori főnökével szembeszállva kiáll a modern technológia
mellett, mondván, hogy „halad a világ, haladni kell vele!”.
Persze
a jövőt az új nemzedék formálja, így a cselekményben kulcsfontosságú Gene Autry
és a naiv postás, Johnny mester-tanítvány kapcsolata. Az ötvenes évek
tévéwesternjeiben népszerű Dickie Jones által játszott fiatal fiú a korszak
tipikus James Dean-hősére emlékeztet, aki még nem találta meg helyét a világban.
Johnny sírva fakad, mikor nem bír el riválisaival, a férfias és magabiztos
Autry-nak kell lelket öntenie a fiatal lovasba. Míg a pár évvel későbbi Haragban a világgal (1955) című filmben
nincs igazi maszkulin apafigura, aki irányt mutathatna James Dean sodródó
hősének, addig a Last of the Pony Riders-ben
Gene Autry szilárd erkölcsi értékrendjével és tanácsaival aktivizálja Johnny-t,
majd együtt bánnak el sikeresen a gazemberekkel. Így akár a Tumbleweeds, úgy a Last of the Pony Riders is a tradíciók folytathatóságát hangsúlyozó
idős hősök győzelmével ér véget. Az Amerikát a harmincas évek gazdasági
válságából kirángató New Deal korszakában, de még a hidegháború és fiatalkori
bűnözés által beárnyékolt „boldog ötvenes évek”-ben is lehetett hinni ebben az
utópiában.
Kétes búcsúk
A
hatvanas évek elejétől elszaporodtak Henry King A pisztolyhős című pszichológiai westernjéhez hasonló alkotások,
melyek ellentmondásosan mutatják be a Hart és Autry által halhatatlannak
titulált tradicionális értékrendet. Az 1962-es A Vadnyugat hőskora még megpróbálja az első telepesektől a huszadik
századig bemutatni a hagyományos amerikai értékek örökérvényűségét, azonban az
ugyanebben az évben készült Aki lelőtte
Liberty Valance-t, a kortárs közegben játszódó Az utolsó cowboy és a Hud
(1963) az új világrendhez adaptálódni képtelen idősödő hőseiket naivnak, sőt
őrültnek mutatják be.
Ebbe
a trendbe illeszthető a huszadik század elején játszódó egyik első Sam
Peckinpah-western, a Délutáni
puskalövések (1962), mely Budd Boetticher állandó színészét, Randolph
Scottot (A magas T, 1957; Lovagolj magányosan, 1959) és Joel
McCrea-t, a Buffalo Bill (1944) vagy
a Wichita (1955) sztárját búcsúztatja
el. Jóllehet, McCrea visszavonulása után még újra nyeregbe pattant az 1920-as
években játszódó Vadlovak földjén (1976)
című kalandfilmben, ám Scottal együtt ő is a Délutáni puskalövéseket szánta utolsó szerepének.
Sam
Peckinpah nem hitt a Vadnyugat mítoszának örökkévalóságában. A Délutáni puskalövések vezérmotívuma a
Vadnyugat egyértelmű, szabad világának eltűnése. Peckinpah e korai művében ez a
probléma generációs konfliktuson keresztül jelenik meg. Gil (Randolph Scott) és
Steve (Joel McCrea) egykor a törvény őrei voltak, öregkorukra azonban már csak
cirkuszi mutatványokra futja tőlük. Steve egy nap azonban új kalandba vág: egy
aranyszállítmány biztosítását vállalja el. A férfi Gil mellett két lázadó
fiatalt, a nagyratörő és forrófejű Rone Starrt és az apai szigortól, a
konformizmustól menekülő Elsát is bevonja a feladatba.
A Délutáni puskalövésekben eleinte éles
kontrasztban áll Gil és Steve lovagiassága és látszólagos erkölcsi tartása a
züllött, nihilista lázadó ifjúság vad világával (melyet Rone Starr és Billy, Elsa
amorális és erőszakos vőlegénye képviselnek). Azonban Sam Peckinpah a
cselekmény utolsó harmadát annak szenteli, hogy bemutassa: már Scott és McCrea
figurái számára is kiüresedett a tradíció, amit Will S. Hart vagy Gene Autry
közvetítettek, és amiben korábbi westernfilmjeikben maguk is hittek. Az Elsát
többször megmentő, a nőért férfiasan kiálló Gil és Steve összeesküvést szőnek
Rone Starrt felhasználva egymás háta mögött, maguknak akarják az aranyat, nem
számít nekik a betyárbecsület, csak a pénz.
Így
sokkal kiábrándultabb és komorabb film ez a korai Peckinpah-western, mint a
nihilista spagetti westernek amerikai megfelelőjének tartott Vad banda (1969), melyben éppen a
végjátékban ébrednek rá a történet hősei, hogy vannak az aranynál és a fényűző
életmódnál magasabb rendű eszmék is. „Az apám mindig azt mondja, hogy csak
helyes és helytelen létezik, jó és rossz. Köztük semmilyen átmenet. De ez nem
ilyen egyszerű, igaz?” – kérdezi Elsa Steve-et. „Nem ilyen egyszerű. Pedig
sokkal jobb volna, ha így lenne” – fogalmazza meg keserűen Joel McCrea a Délutáni puskalövések lényegét. A forró
hatvanas évek dühöngő ifjúsága legfeljebb az őslakosok életmódját tartotta
követhetőnek (lásd a hippik indiános öltözetét), a Gene Autry- vagy John
Wayne-féle romantikus cowboyok nevetség tárgyaivá váltak, a hagyományos
westernek már nem voltak eladhatók Amerikában.
Ebben
a káoszban lassan a „Vadnyugat hercege”, John Wayne is talajvesztetté vált.
John Wayne az éneklő cowboyokkal (Gene Autry, Roy Rogers) együtt kezdte
pályáját, korai B-westernjeiben maga is dalra fakadt. Wayne-t John Ford és
Howard Hawks, állandó alkotótársai tették a klasszikus western első számú
sztárjává. John Wayne-nél 1964-ben diagnosztizáltak tüdőrákot, amivel hősiesen
küzdött meg a valóságban és filmvásznon is (állítólag A félszemű seriff [1969] című westernjének modortalan antihőse is a
színész állandó fájdalmai miatt sikerült olyan hitelesre). S a Herceg bár leküzdötte
a rákot a hetvenes évekre, és tünetei csak a Don Siegel által rendezett A mesterlövész (1976) forgatása után
újultak ki, John B. Books, a film kiöregedett és halálos beteg pisztolyhősének
története egy legendás filmkarrier utolsó, keserű darabja. S ehhez egyébként
olyan, szintén pályájuk alkonyán járó hollywoodi sztárok is asszisztálnak, mint
a női főszereplőt alakító Lauren Bacall, és a Bookst kezelő orvost eljátszó James
Stewart.
A mesterlövész végig erősen önreflexív búcsúfilm. A cselekmény Books múltjának
felelevenítésével indul, azonban a nyitó montázs-szekvencia nem Siegel által
rendezett fiktív emlékképekből, hanem Johny Wayne korábbi westernjeiből idézett
jelenetekből áll, melyek összegzik a Wayne-életművet. S a film története Sam
Peckinpah elemzett filmjéhez hasonlóan a huszadik században, pontosabban
1900-ban játszódik, Carson City-ben. A legendás fegyverforgató Books-t bár sok
egykori riválisa üldözi (rögtön a bevezető jelenetben le kell lőnie egy
rátámadó gazembert), de a megfáradt, kicsit már mentálisan is leépülőben levő
pisztolyhősnek fő ellenfele a halálos betegség mellett maga a modern
civilizáció. Éppen ezért Books idegesen keresi a lehetőséget arra, hogy még
méltó módon, lehetőleg egy heroikus párbajban távozhasson az élők sorából, ám a
törvény által uralt világban ez lehetetlennek tűnik. A fegyverforgatásra
képtelen tömeg ideje jött el A
mesterlövészben, s a nyüzsgő Carson City-ben Wayne karaktere már felesleges
figura, aki csak zavarja a békét. Csupán két karakter néz fel John Books-ra: a
Books-nak szállást adó Bond kamaszfia, Gillom, akit a férfi lőni is tanít, és
egy szenzációhajhász riporter, akit Books gyorsan el is hajt.
Don
Siegel még a hagyományos westernpárbajt is kiiktatja a cselekményből, és
helyette dicstelen és tisztességtelen végjátékban tűznek össze Books és
ellenfelei egy kocsmában. A leszámolás után ráadásul Wayne több sebből vérző hősét
a megrettent kocsmáros lövi hátba, ami Gene Autry értékrendje szerint halálos
bűnnek számít egy westernfilmben. Az új nemzedék képviselőjeként Gillom mégis
visszahozza a reményt A mesterlövészbe,
mivel a naiv fiú pár kétségbeesett lövéssel öli meg Books gyilkosát. Jóllehet, Gillom
megrökönyödve dobja el a fegyvert, ám míg a Délutáni
puskalövésekben a fiatal generáció nem túlzottan fogékony az öreg
fegyverforgatók intelmeire, addig A
mesterlövészben a mesterét megbosszuló Gillom jó tanítványnak bizonyult.
Ami az Egyesült Államok történelmi mélypontján, Watergate és Vietnam után, az
1976-os energiaválság kellős közepén, Amerika születésének kétszázadik
évfordulóján csupán egy szép remény lehetett, mert John Wayne 1979-es halálával
a Vadnyugat klasszikus mítosza is örökre eltávozott.
Dicstelen végjátékok
A Délutáni puskalövések és A mesterlövész ellentmondásos hős- és
sztárbúcsúztatásaihoz köthető a Tonino Valerii rendezésében, Sergio Leone
ötletei alapján készült Nevem: Senki
(1973), melyben John Ford másik kedvelt színésze, Henry Fonda (Klementina, kedvesem; Apacserőd, 1948) látható utoljára
westernfilm pozitív főhőseként (kisebb mellékszerepben még feltűnik fia, Peter
Fonda Wanda Nevada, 1979 című
westernjében). A Nevem: Senki bár az
italowesternek hetvenes évekbeli vígjátéktrendjét erősíti, már megelőlegezi az
olasz Vadnyugatot és a hatvanas évek radikális politikai törekvéseinek bukását
(konformizmus) és pervertálódását (terrorizmus) elsirató „alkony-westernek” (Az Apokalipszis négy lovasa, 1975; Keoma, 1976; California, 1977) lepusztult, kiábrándult világát.
A Nevem: Senki 1899-ben, a Vadnyugat és a
romantikus tizenkilencedik század végnapjaiban játszódik, Fonda karaktere, Jack
Beauregard pedig a kifáradt amerikai westernt szimbolizálja. Jellegzetes, hogy
Beauregard el akar menekülni a nyilvánosság elől (mint A pisztolyhősben Gregory Peck antihőse) Európába, éppen oda, ahol a
hetvenes években a Vadnyugat mítosza még népszerű. S az is szimbolikus, hogy az
olasz westernkomédiák (A pirinyó, a
behemót és a jófiú, 1969; Az ördög
jobb és bal keze, 1971) színészikonja, Terence Hill Senkije nem akarja
kiütni a nyeregből a legendás Beauregard-t míg az le nem győzte a „Vad banda”
nevű banditacsoportot. Hiszen a rettegett bűnözők kiiktatásával újra
rivaldafénybe kerülő öreg fegyverforgató nyilvános legyőzésével maga Senki is
halhatatlan pisztolyhőssé válhat. Fonda elköszönése így még dicstelenebb, mint A mesterlövészben John Wayne-é, minthogy
a Senkivel vívott, félig-meddig megrendezett párbajban alulmarad a kiöregedett
romantikus westernhős az olasz Vadnyugat fenegyerekével szemben.
Henry
Fonda persze a Nevem: Senki után még
élt és alkotott, de a Vadnyugat sárba döngölt mítoszát többé ő sem próbálta
feléleszteni. Az ő westernvégjátéka viszont még annyiban heroikus, amennyiben
Beauregard maga döntött eltűnéséről, melyhez a lelkes Senkit használta fel.
Steve McQueen, A hét mesterlövész
(1960), a Nevada Smith (1966) vagy a Peckinpah-rodeófilm,
a Junior Bonner (1972) sztárja a Tom Hornban (1980) azonban már egy
olyan, valóban létezett egykori törvényszolgát és fejvadászt formál meg, aki
teljes mértékben elveszíti a kontrollt a cselekmény során, és tragikus párbaj
helyett kötél általi halál lesz a végzete. A Tom Horn 1903-ban játszódó története olyan túlcivilizált világot
mutat be, melyből a Gene Autry vagy John Wayne által még nagyra tartott erények
kivesztek. S már az antagonisták sem igazi negatív hősök, csak gyáva
bürokraták, mivel nem merik meghúzni a ravaszt, s a vesztőhelyen sincs
bátorságuk kirántani Tom Horn alól a deszkákat.
Az
alig ötvenéves színész és kaszkadőr még koránt sem volt pályája alkonyán, ám Steve
McQueen állítólag a forgatás alatt már tudatában volt gyógyíthatatlan
betegségének. A dicstelen halál miatti megrendülés így Tom Horn karakterét is
áthatja, aki pusztán úgy járt el az életére törő gazemberrel szemben, ahogy a
régi világ hősei az ököljog szerint agyonlőtték a rájuk fegyverrel támadó
ellenséget. Ez a romantikus westernekben természetes, az öntörvényű fegyverforgatóból
a Dodge City-ben még seriff lesz. A
legkiábrándultabb elégikus westernekben, mint a Tom Hornban a törvény kisajátítása, az önbíráskodás halálbüntetést
von maga után.
A
William Wiard által rendezett film A
Mennyország kapuja mellett bemutatójakor a western halálát jelképezte pénzügyi
és kritikai bukása miatt. A westernben megismert értékrend csupán üres frázis
lett. Ronald Reagan, a Törvény és rend
(1953) egykori seriffhőse, az Egyesült Államok történetének egyik legnépszerűbb
elnöke viszont előszeretettel nevezte magát cowboynak, és használta politikai
beszédeiben a Vadnyugat szimbolikáját. Ám például Reagan latin-amerikai akciói
vagy az iráni fegyverkereskedelmi botrány arra világítottak rá, hogy a
westernhős maszkja egy fanatikus antikommunistát takar, aki nem szégyell
katonai diktatúrákat támogatni a baloldali vagy annak vélt vezetők megdöntése
érdekében.
Banditák alkonya
Az
utolsó westernhős, Clint Eastwood kétszer elköszönt már: a Nincs bocsánatban (1992), valódi westernjében – melyről egy 1992-es
interjúban a színész-rendező felveti, hogy akár az egész műfaj utolsó
darabjaként is értelmezhető – a Vadnyugattól, a Gran Torinóban (2008), városi westernjében pedig a színészi
pályától. Eastwood csak John Wayne-hez mérhető vadnyugati hősikon, jóllehet, a „Névtelen
ember” figurájával összeforrt Clint Eastwood már filmes pályája kezdetétől, a hagyományos
szellemű Rawhide (1959-1965)
tévésorozatát követően a Vadnyugat romantikus mítoszának lebontásához
asszisztált. Bár Sergio Leone forradalmi italowesternjeinek nihilista, pénzéhes
antihősén Eastwood saját rendezésű amerikai filmjeiben (A törvényenkívüli Josey Wales, 1976; Fakó lovas, 1985) sokat finomított, mégis alapvetően a hagyományos
westernhős halálát szimbolizálta Clint Eastwood desperadója.
Eastwood
mesterének, Don Siegelnek ajánlotta a Nincs
bocsánatot, mely tulajdonképpen Siegel művének, A mesterlövésznek párdarabja, mivel a történet a kései Vadnyugaton, 1881-ben játszódik, s Will Munny, az egykori
gyilkos és Little Bill, a szadista seriff konfliktusában is fontos szerepet kap
a mítoszteremtés folyamatának bemutatása. Ám míg John Wayne utolsó westernjében
Gillom kiáll a kiöregedett westernhős értékrendje mellett, addig a Nincs bocsánatban Will fiatal társa, a
Scofield kölyök megundorodva az erőszaktól magára hagyja egykori példaképét a
nagy leszámolásban.
Ráadásul
Eastwood nem mentegeti az amorális gyilkosként bemutatott Willt, aki – mint
mondja a véres fináléban – egykoron mindenkire lőtt, aki élt és mozgott. Az
egykori bandita barátját, Nedet is csak úgy képes megbosszulni, hogy ismét
lerészegedik, mint a régi időkben, és szemrebbenés nélkül a halálba küldi a
dicstelen „párbaj”-ban az összes embert, akinek köze volt Ned értelmetlen
halálához. Azaz Will viszonylag pozitív antihősből a bosszú miatt negatív hőssé
változik vissza a Nincs bocsánat
fináléjára.
Ami
összeköti Bookst és Willt, az a mítoszteremtő média megvetése. A Nincs bocsánatban a gumigerincű újságíró,
Beauchamp az éppen hatalmon levő személyről tudósít hazug hőstörténeteket, mely
miatt Will megfenyegeti Beauchamp-t a nagy leszámolás után. Willből, az egykori
gazemberből, a Nincs bocsánat
konfliktusának megoldójából ez a ponyvaíró csinálhatna romantikus bosszúállót,
amit a nyugodt öregkorra vágyó Will nem akar, mivel így váltak a Vadnyugat
történetének hőssé magasztalt köpönyegforgató gyilkosai (Vad Bill Hikock, Wyatt
Earp vagy Jesse James) is egy egész nemzet önámításának jelképeivé.
Clint
Eastwood a Nincs bocsánatban
megfosztja a „Névtelen ember”-t hősstátuszától, s Willt a cselekményt záró
szövegben visszavonult átlagemberré fokozza le, ezzel ellehetetlenítve azt,
hogy a színész-rendező valaha is visszatérhessen ebben a szerepben. Eastwood immár
25 éve valóban nem ült újból nyeregbe, inkább jelenbeli amerikai hősök (Amerikai mesterlövész, Sully) történetét viszi filmre.
„Tegyük
naggyá ismét Amerikát!” – mondta Reagan kampánybeszédében, s ha a vadnyugati
hősmítoszban nem, ebben még hisz Eastwood is. Ám a dicstelen 1976-os mélypont
óta nem sikerült visszakapaszkodnia az Egyesült Államoknak a hatalom csúcsára.
S bár a szlogent az önmagát elitellenes hősnek tartó Donald Trump is
előszeretettel használta kampánya során, az amerikai elnök eddig igencsak
kontár módra játszott szerepében könnyen válhat saját országa alapeszményeinek
gyilkosává.
Cikk értékelése: | ![](buttons/szomoru.gif) | ![](buttons/number1.gif) | ![](buttons/number2.gif) | ![](buttons/number3.gif) | ![](buttons/number4.gif) | ![](buttons/number5.gif) | ![](buttons/number6.gif) | ![](buttons/number7.gif) | ![](buttons/number8.gif) | ![](buttons/number9.gif) | ![](buttons/number10.gif) | ![](buttons/vidam.gif) | szavazat: 3 átlag: 6.67 |
![](buttons/bontas.gif) |
|