FilmemlékezetVolt egyszer egy remekműTollszedőkBalázs Attila
Találkoztam boldog cigányokkal is azaz Maladilém shukare Romeja. 50 éves Aleksandar Petrović jugoszláv feketehullámos
rendező filmje.
Mind
a világsajtóban, mind a honi szerbben (utóbbiban természetesen jóval
hangosabban) megjelent, hogy az idei Cannes
Classics elnevezésű fesztiváli kísérőprogramban tucatnyi újra előszedett
régi film között levetítették az 1967-es cannes-i nagydíjas, a következő évben
pedig Oscar-díjra jelölt alkotást, a Találkoztam
boldog cigányokkal is címűt, az egyik legismertebb „jugoszerb” rendező,
Aleksandar Petrović híres, csaknem az egész földkerekséget egykor körbeutazó
művét. Petrović romafilmjét, olvashatjuk, napjainkban felújították,
megtisztították, és Szerbiában már nem egy helyen vetítik ismét, miközben
Franciaországban újult érdeklődés mutatkozik iránta a francia forgalmazók
részéről. A fesztiváli műsorfüzet sommás kísérőszövege szerint a történet valahol
a Balkánon játszódik, tollgyűjtő cigányok zárt világában. A szereplők a szigorú
törvények és hagyományok ellenére szabadnak érzik magukat. A főhős Boro
beleszeret egy cigánylányba, feleségül akarja venni, a lány apja, Boro
üzlettársa azonban megtiltja a házasságot, s ez további bonyodalmakhoz vezet. Vegyük
szemügyre közelebbről.
Szomorú
igazságnak tűnik, de valahogy így van: hogy bár a történelemben voltak vígabb
korszakok is a Balkánon és környékén (ún. kisamerika-szocializmus meg egyéb), a
szegény emberek többsége tollszedéssel foglalkozik ma is, akár átvitt
értelemben. Ami keresetben szomorúan kicsi, úgy látszik, mégis fel tud valahogy
dicsőülni minden szinten, magasztosulni a jobb sorsra érdemes lelkekben, más
nem, a politikai beszédek „mágikus realizmusa” révén. S döcög valahogy a szekér
tovább. Néha egyenest lelkesen: röpül, jojózik, akárha egyetlen félig felfújt pótkeréken.
Közben, ha háborúk jönnek-mennek is, szétesik a putri, lerakétázzák a háztetőt,
nem számít. Éhesen kornyikálnak a purdék, döglik a ló, fő az, hogy az
amerikaiakkal ellentétben itt mi szabadok vagyunk, s akár dalra is fakadhatunk,
nem tiltja senki. Csak éppen nem mindig van kedvünk énekelni, míg a kéményen
vígan gomolyog a füst kifele, és a fazékban fődögél: a nagy semmi. De az legalább
tisztára a mienk (míg a vajda end fia end kompani mercibenccel furikázik).
Miként az is a mienk, ha sírva mulatás közben az asztalra csapunk, s a törött
üvegszilánkoktól véres lesz a tenyerünk (mesterien játssza: Bekim Fehmiu). Meg
véres lesz az énekesnő ruhája is (magával ragadó, csábos, búgó hangon énekel: Olivera
Vučo). Mert mulatni tudni kell, földhöz vagdosva a törékeny poharakat,
babonázottan bámulva a saját gőzölgő vértócsánk rezgő tükrébe. A cigányzene vad,
mámorító erejétől transzban. Egyáltalán a muzsikaszó delejétől, bút-bánatot alkoholmámorban
katarzisig felsrófoló hatásától ittasultan. Végül az se marad el – részben
ugyan filmen kívül, részben mégis benne –, hogy megszólaljanak a hadi/törzsi
tamtamok, sor kerüljön a hosszú, éles késre, és egymás torkának essünk. (Forgatókönyvét
írta: A. P., meg maga az élet.)
És
akkor röpül a toll, ki tudja, hol áll meg. Hol pilinkél véresen az ugyancsak
véráztatta földre. Arrébb fújja-e a szél? Egyáltalán. S kell-e még úgy a
tollszedőknek?
Hol
állunk meg. Ha egyáltalán valaha is. A mi kis csergáinkkal. A mi kis megvadult,
beesett horpaszú lovainkkal. De főképp azzal az imbolygó szamárkordéval, behúzva
a kéziféket. Végül jégbe fagyva, mint egy pillanatkép, ha az önnön sarkaiból
kifordult líra vérontásra, vérfertőzésre hajlamos apát ábrázoló hatásával
akarunk élni. (Nem kevésbé zseniális színészi alkotás a filmben néhai Bata ®ivojinovićé.)
Végül aztán kámforrá leszünk, mint aki nem is létezett soha. Még a rendőrség is
szép lassan elfelejt. – Elfelejti, ki is volt az a riválisát eltakarító
gyilkos. Az a Beli Bora, késével hadonászó bitang, kártyás lúzer, közönséges
agyatlan bájgúnár (siptár Odüsszeusz), aki imádta a hófehér zakókat, s akiről
azonban/amúgy igazából nem is tudott soha semmit. Mert nem is akarta.
Sosem
is akarja. Mert minek is? Egyáltalában őrizni egy senkiházi emlékét. Legkevésbé
egy szív alakú mézeskalács tükröcskében az őrszoba falán (vásári kisplasztika),
amilyet a pipázó cigányasszonyok tudnak árulni az élet örök, zsibongó vásárain.
*
Nos,
mondom ezt így, ahogy, mert most volt valahogy: ötven éve annak (a szerb sajtó
megünnepelte), hogy Aleksandar Petrović anno kiátkozott, ugyanakkor a
nagyvilágban nagy harsonaszóval díjazott „feketehullámos” vagy „újhullámos” szerb
rendező leforgatta a Skupljači perja című
erősen dokumentum-jellegű, ugyanakkor stilizációktól sem mentes nagyfilmjét,
amellyel örökre beírta magát, úgy tűnik, a Nagy Filmkönyvbe. Egy örökké a peremen
mozgó, ott vegetáló, jóléttel nem, viszont annál több mítosszal és félreértéssel
terhelt-megvert népség, népesség, kisebbség Nagy Könyvébe mindenképp. Meg
tulajdonképpen mindenkiébe. Mert tkp. kimeríthetetlen és végeláthatatlan a sora
annak, hol, mikor és hogyan lehet az egyén átkos, akár sokszoros kisebbségben,
halmozott hátrányban dupla vagy semmi alapon, bárhová tartozzék is amúgy. Bárki
legyen is.
Nehogy
már, tényleg, határtalan és felhőtlen boldogsága kerekedjen! Haj, Devla-Devláré.
Djelem-djelem.
Úgy
tűnik, maga a rendező se volt sose, pillanatig sem az a boldog otthonra lelő ember,
aki végül megnyugvásra talál a haza oltalmazó ege alatt, hogy ott zavartalanul
töprengjen az élet fonákságain, a kis kankalinjait öntözgetve, de aki az ég
első morajlására befuthat a védelmet nyújtó téglaházba. Aleksandar Petrović –
ahogy ma lehetne mondani – jól megszívta Jugoszláviában a filmjeivel. Ha nem is
a forrongó hatvanas években rögtön, amikor pályája kiteljesedni látszott, de a
hetvenes évek derekán mindenképp. A bulgakovi Mester és Margaritával oly
mértékig magára haragította a titói Jugoszláviát, hogy mennie kellett vissza
oda, ahol született a körülmények folytán, mert ő is vándorcsalád sarjaként
jött a világra: Párizsba’.
Franciák
közé a francba’, ahol ma is látogatható – sok híresség mellett – a Père
Lachaise temetőben. (Cinéma vérité.)
Figyelemre
méltó, szabad (öntörvényű) lényével rímel, hogy jómaga soha semmilyen
közösséget nem akart vállalni Slobodan Miloąević Szerbiájával. A kilencvenes
években elhagyta a csonka országot, s – hátra se pillants, fiam! – visszament a
szülőföldjére onnan, ami amúgy sem volt soha szülőföldje: a vele időnként
kutyául bánó Szerbia. Ilyen formában hazátlan ember volt jómaga is, annak
ellenére, hogy hosszú ideig Jugoszláviában élt, ahol azért nem mondhatni, éppenséggel,
hogy mellékes szerepet játszott volna a filmgyártásban. Egyáltalában a
filmkultúrában, csak hát gyanúsra sikerült az összes, javarészt könyörtelen
meglátásokkal teletűzdelt szerzői filmje. A már eleve rosszul hangzó Röptünkben a mocsár felett című dokumentum-darabtól
kezdve – a Mester és Margaritáig.
Dögöljön
Bulgakov. Vesszen Aleksandar Petrović! Éljen Josip Broz! ÉLJEN TITO!
*
Amúgy
csemegézni való bulvármotívum, hogy a még oly remek filmeket jegyző Petrović,
amilyenek a Hamarosan világvége meg a
Heinrich Böll családregénye alapján forgatott Csoportkép hölggyel, forgatókönyvíróként kereste hullámvasút pályájának
némely leszálló ágában a kenyerét a kommersz filmipar zavaros vizein. Így a
krónika feljegyezte róla, hogy például ő írta az Emanuelle bongyor, csigavonalas, puha és meleg, mélyen sóhajtozó,
testiségről felületesen filozofálgató erotikus
műalkotás második részét. Mentségére szolgáljon, mondják, hogy lenyűgözte a
főszerepben domborító Sylvia Kristel ifjúi hamvas, valahol mégis kissé kurvás
szépsége, amilyen a boldog cigányokban is a tollszedő Beli Bora szerelmét
alakító Gordana Jovanović. Fényképezte Tomislav Pinter, a jugó film Zsigmond
Vilmosa. A képek csakugyan mesteriek, ahonnan teljes mértékben kiszorulnak a
harsány színek. Az alkotás részleteiben – minden dokuszerűség ellenére – feltűnnek
a stilizáció elemei, amelyeket Pinter később a Jancsó Miklóssal való
együttműködésbe is belevitt. Egyébként a szürrealisztikusig menő stilizációt a
prágai szerb (esetleg muszlim? /vicc!/) iskola másik nagymestere, Emir
Kusturica vitte tökélyre. Sőt, azon is túlra. Viszont ő egy másik történet. (Itt
Aleksandar (Saąa) Petrovićra emlékeztünk.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 1 átlag: 7 |
|
|