Idegenek a vadnyugatonFritz Lang westernfilmjeiNibelungok a vadnyugatonMartin Ferenc
A
germán mondákban járatos Lang az amerikai eredetmítoszban is felismerte az őt
izgató drámai konfliktushelyzeteket.
Noha
Fritz Lang németországi pályafutása változatos képet nyújt műfaji szempontból,
amerikai munkássága alatt alkotott olyan műfajban, amit előző korszakában nem
próbált ki rendezőként. A jellegzetes amerikai filmműfajról, a westernről van
szó. Lang három vadnyugati filmet forgatott Amerikában, s otthonosan érezte
magát e műfajban is. Ezt magyarázhatja egyfelől, hogy pályafutása kezdetétől
fogékony volt a népszerű, a közönség érdeklődését felkeltő aktuális témák
iránt, amit igyekezett a megfelelő műfajban filmre vinni. Ennél is érdekesebb,
hogy Lang számára a mitikus témák sem voltak idegenek. Elég, ha csak arra
utalunk, hogy a németek nagy mítoszát, a Nibelungokat
és a modern világ gép-és technikakultuszát ábrázoló Metropolist ő filmesítette meg. Ilyen előzmények után nem meglepő,
hogy az amerikai eredetmítoszt feldolgozó western műfajával is boldogulni
tudott.
Mindhárom
vadnyugati Lang-film központi figurái rovott múltú alakok, életük egy pontján
közük volt valamilyen törvénysértő akcióhoz (Frank James,Vance Shaw) vagy éppen
bűnözőket támogatnak (Altar Keane). A másik lényeges eleme e filmek
cselekményének, hogy a konfliktusok, válsághelyzetek megoldása szorosan kapcsolódik
a nyomozáshoz, bizonyos szereplők titkolt bűneinek leleplezéséhez. Találóan
írja Varró Attila Fritz Langról, hogy ő még akkor is kizárólag film noirokat
forgatott, ha más műfajokban készített filmeket (Filmvilág,2006/09). Hozzátehetjük,
hogy westernjeiben is német filmjeinek bizonyos szituációit és megoldásait
variálja, ami elsősorban a western mítoszt érintő alkotói reflexiókban köszön
vissza.
Frank James, a játékos
A Frank James visszatérésének (The Return of Frank James, 1940) főhőse
tisztességes útra tért bandita, aki személyiséget és életformát váltva
farmerként gazdálkodik. Frank (Henry Fonda) akkor tér vissza a városba, amikor
az újságokból megtudja, hogy a kormányzó kegyelmet adott bátyja, Jesse James
gyilkosainak. Lang ugyan jogosnak ábrázolja Frank törekvését, de nem tekinti
egyértelműen pozitív hősnek az egykori bűnözőt. Hiába a névváltoztatás, a
nyugodt élet igénye, Frank kénytelen újabb bűntetteket elkövetni, ha el akarja
érni célját. S ez a szituáció nemcsak a bűnös múlt és személyiség
eltörölhetetlenségéről árulkodik, hanem a társadalomról is lesújtó képet fest.
Jesse James aljas meggyilkolásáért a vasúttársaság vezetője a felelős, nem
beszélve a tettesek felmentéséről. Ha a társadalom a gátlástalan üzleti érdek
miatt eltűri az igazságtalanságot, akkor az egyén is kénytelen a bűn útjára
lépni az igazság érvényesítéséért.
Frank
akciói azt érzékeltetik, hogy pontosan érti a születendő modern világ lényegét.
Tudja, hogy csak a fegyverével, magányos igazságosztóként esélytelen a polgári
társadalommal szemben. Elsősorban nem a coltját használja, hanem az eszét és a manipulált
információkat. Saját halálhírét kelti, hogy könnyebben csapdába csalja a
Ford-fivéreket. Egy csinos újságírónő cikket közöl Frank haláláról, heroizálva
a fiktív küzdelem mozzanatait. A sajtó Lang westernjében nem a hiteles tájékoztatást
szolgálja, hanem a mítoszteremtés és a társadalom manipulálásának eszköze.
Ennél
is kíméletlenebb kritikát fogalmaz meg Lang a western-mítoszról abban a
jelenetben, amelyben a Ford-fivérek színházban adják elő, hogyan végeztek Jesse
Jamesszel. A darabban a gyilkosok gyáva tettüket hősies akciónak állítják be.
Az előadást Frank indulatosan figyeli a páholyból. Mikor Bob Ford (John
Carradine) észreveszi, a kellékül használt petróleumlámpát Frank felé dobja. A
függönyök lángra kapnak, az épület kigyullad, Frank pedig a színpadra ugrik,
hogy elfogja bátyja gyilkosait. A jelenet sokban emlékeztet a Dr. Mabuse,
a játékos Sandor Weltmann – epizódjára. Ott a pszichológus álruhájába bújt
főbűnöző egy valósághű, arab karaván látványát varázsolja a nézők közé. Az
illúziókeltés tökélye a látszatot is megtévesztő valóságként tálalja. A Frank James visszatérésében fordított a helyzet: a valóság rombolja szét a
látszatteremtés hamis ideáljait.
Ezt
követően egy hosszú lovas üldözést láthatunk. Frank és a kölyök (Clem
szerepében Jackie Cooper) kitartóan hajszolja a Ford-testvéreket. Egyre
kietlenebb helyszíneken haladnak át, végül egy sziklás hegytetőn ér véget a
vágta. Bob Ford elmenekül, Frank James tűzpárbajba keveredik Charlie Forddal.
Egyikük sem találja el a másikat. Mikor Charlie lőszere elfogy, egy óvatlan
mozdulata miatt lecsúszik a szikláról és a mélybe zuhan. A sziklák kopár
fensége, formáinak leplezetlen, mértani szabályossága, szembetűnő művi
monumentalitása egy pillanatra megidézi a Nibelungok
grandiózus tereit. Az utalás a német film nagyszabású, díszletszerű miliőjére
jelzi, hogy a western-mítosz is mesterségesen kreált, művészi módon teremtett
univerzum.
A
miliőnek a párbajnál is jelentős szerepe van. Az ellenfeleknek nemcsak
egymással, hanem a sziklás tereppel is meg kell küzdeniük. Charlie Fordot végül
nem Frank golyója öli meg, hanem a táj. Ez a mozzanat és a hatalmas
sziklatömbök mellett eltörpülő hősök, valamint a határvidék képein a házak fölé
magasodó havas hegycsúcsok érzékeltetik, hogy létezik az emberi akaratnál és képességeknél
hatalmasabb erő, mely a tér monumentalitásán keresztül érvényesül, és fenyegető
jelenvalósága determinálja az emberi cselekvéseket.
A
film végén a bírósági tárgyalást, ahol Frank James ártatlanságát kell tisztázni
a vasúttársaság vádjaival szemben, Lang újra párhuzamba állítja a Dr. Mabuse, a játékos már idézett
epizódjával. Az egész procedúra egy show-műsorra hasonlít. A Sandor
Weltmannként megjelenő Mabuse szuggesztív tekintetével manipulálta és
szórakoztatta közönségét. A western bíróságán a tanúk szavainak minősítése, a
váratlan helyzetek komikuma vált ki derültséget, amelynek felszíne mögött
könnyen súlytalanná válhat az igazság. Nem épp kedvező kép a polgári jogszolgáltatásról.
Frank
figurájának paradoxona: miközben igyekszik erőszakosan is befolyásolni az
eseményeket, néha fenyegetőzik a pisztolyával, lő is vele, de embert nem öl.
Sem Charlie, sem Robert Forddal nem az ő lövései végeznek. Látszólag ura a helyzeteknek,
valójában cselekvőképességét felülírják a véletlenek. Ebből a szempontból
figurája sokkal inkább a film noirok alakjaira emlékeztet, akiknek sorsát a bűn
vagy valamilyen előreláthatatlan sorsfordító erő uralja, mintsem magabiztos
formálói lennének életüknek.
Vance Shaw halála
A Zane
Grey regénye alapján készített Western
Union (1940) történetének középpontjában a vadnyugati távíróhálózat
kiépítése áll. Lang a civilizáció térnyerését nem kezeli pátosszal, nem dicsőíti
a nagyszabású vállalkozást, ami pedig nem ritka a klasszikus westernekben. Ezt
jelzi, hogy a vállalkozásban többnyire durva lelkű, közönséges figurák vesznek
részt, akik életről és halálról, társaik sorsáról részvétlen cinizmussal
gondolkoznak.
A
terjeszkedés a civilizálatlan nyugaton sokban emlékeztet a Nibelungok második részének, a Kriemhild
bosszújának motívumaira. A póznákat telepítő csapat éppúgy az indiánok
lakta, sivár vidéken halad át, mint ahogy a germánok vonulnak Attila
ellenséges, nomád törzseinek kietlen birodalmába. A Telegraph táborán
rajtaütnek a banditák, a Nibelungokban
Gunther királyt és kíséretét a hunok mészárolják le. A Western Unionban annyi a különbség az eposzhoz képest, hogy Lang a
westernben nem kétfajta hatalmi struktúra között élezi ki a konfliktust, hanem
a törvényes rend és a bűnözők között. Érdemes megjegyezni, hogy Lang nem kezeli
olyan negatívan az indiánokat, mint a hunokat némafilmjében, de a fehér ember
technikai fölényével, manipulatív taktikájával szemben elmaradott, tudatlan
nomádoknak ábrázolja őket, akik komoly veszélyt jelentenek a konfliktusok
során. Meglehet ez már a műfaji sémák torzító hatásának tudható be, Lang első
tervezett, de soha el nem készült westernje igazi indián-történet lett volna.
Lang tanulmányozta a navajók kultúráját, többször ellátogatott hozzájuk, és
valamennyire még a nyelvüket is megtanulta.
A
távíró telepítésének epizódjait egy melodramatikus háromszög helyzet színesíti.
A Telegraph Társaság képviselőjének, Creightonnak a húgába, Sue-ba szerelmes a
bűnös múltú főhős, Vance Shaw (Randolph Scott) és a társaság tulajdonosának
fia, Richard Blake (Robert Young). A három férfi az események során bizalmába
fogadja egymást és barátságot köt. Vance és Blake viszonyát még az érzelmi
versengés sem teszi tönkre. Ez a szövetség variációja a Nibelungokból Gunther király, Kriemhild, Siegfried és Hagen
kapcsolatának. A német eposzban Siegfried pályázik a király húgának a kezére,
amit Hagen féltékenyen és aggodalommal szemlél. A westernben a cég irányítói
(Creighton, Blake) fogadják maguk közé a bűn világából érkező, de tisztességes
életre vágyó cowboyt. Siegfriednek Kriemhild szerelme jelenti a lehetőséget a
feudális uralkodó osztályba történő beilleszkedéshez, Vance-nak Sue (Virginia
Gilmore) biztosítaná az asszimilálódást a polgári társadalomba. Csakhogy
Siegfried nem lehet önmaga a wormsi királyi udvarban. Rendkívüli erejével,
képességeivel nem hőstetteket visz véghez, hanem színlel, amivel a hatalmi
hierarchián belüli konfliktusokat leplezi, s ez később halálát okozza. Vance
Shaw sem vállalhatja valódi identitását munkaadói előtt, noha Siegfriedhez
hasonlóan ő az egyetlen figura, aki kiismeri magát és hatékonyan cselekszik a
különböző világokban: beszéli az indiánok nyelvét, leszereli ellenséges
indulataikat, megbízható vezetőként végzi munkáját a csapatban.
Siegfried
vesztéhez hozzájárul, hogy megbízik a királyban, aki vérszerződést köt vele,
majd elárulja. Vance vétke, hogy titkolja bandita testvérét, aki folyamatosan
fosztogatja a társaság csapatát. A germán és a vadnyugati hőst is kihasználják
ellenséggé vált testvérei érdekeinek érvényesítéséhez, aminek végén mindketten
testvérgyilkosság áldozatai lesznek. A Nibelungok
helyzeteinek, motívumainak variálása a Western
Unionban a western mítosz hősével kapcsolatban tudatosítja, amit a német
eposz mitikus alakjának sorsa példáz: a rendkívüli hősöket elpusztítja a
számukra idegen élettér. Nincs helyük a társadalomban, éltető közegük a mítosz.
Vance
figurája Siegfried mellett Kriemhilddel is párhuzamba állítható, mert ők
szembesülnek bűn, büntetés, bosszú kérdésével. Gunther király nem bünteti meg
Siegfried gyilkosát, Hagent, ezért Kriemhild feleségül megy Attilához, a hunok
vezéréhez, hogy segítségével bosszút álljon. Az eszményi szépségből, a szerető,
gyengéd hitvesből a film végére embertelen bosszúálló lesz. Férje gyilkosának
megbüntetéséért a testvérgyilkosságot is vállalja.
Vance
fordított utat jár be Kriemhildhez képest. Ő üldözött törvényszegő, aki
megpróbál törvényes életet élni, amit megakadályoz bűnöző fivére. Vance
tőrbecsalása után számol le testvérével. A királynő és a cowboy egyaránt
viaskodik jó és gonosz énjével, s az utóbbi győzi le őket. Kriemhildben démoni
erőt nyer a bosszúvágy, ami egy egész világot, végül pedig őt is elpusztítja.
Vance titkának nincs ilyen egyetemes hordereje, de hallgatása egykori
bűntársairól komoly emberi és anyagi veszteséggel jár, majd a bosszúból
kikényszerített párbajban meghal.
Kriemhild
jellemének átalakulását, szélsőséges érzelmeinek váltakozását az
expresszionista szimbolika fejezi ki. Vance Shaw finomabb, árnyaltabb
vonásokkal megrajzolt karakter. Vívódása bűn és tisztesség között azokkal a
film noir figurákkal rokonítja, akiket maguk alá temet a bűnük.
A
film noirhoz közelítő alkotói szemlélet érvényesül a párbajnál is. Hosszú
lövöldözés után Vance-t orvul megöli testvére. Ezután Blake párbajozik a
gyilkos fivérrel, a heves golyózáporban elfogy Blake lőszere, védtelenül áll
ellenfele fegyvere előtt. Szerencséjére a bandita már nem tud visszalőni, mert
halálos lövés érte. A párbajban csak a túlélésért vívott küzdelem
kegyetlenségét láthatjuk. S ami lényeges ebben, hogy végkimenetelét a véletlen
befolyásolja. S ez, ahogy az előző vadnyugati filmből idézett tűzharcnál, itt
is más dimenzióba helyezi az akciót, aminek perspektívájából a rátermettség, a
hősies helytállás jelentőségét veszti.
Brünhild a vadnyugaton
Lang
harmadik westernje is ugyanazokból a motívumokból építkezik, mint az előző
kettő: bűn, bosszú, identitáscsere. A Bűntanya
(Rancho Notorius, 1952) főhőse, Vern
(Arthur Kennedy) a házasságát tervezi csinos menyasszonyával. Nem sokkal később
két arra tévedő bandita kirabolja boltját, egyikük pedig megöli a lányt és az
ajándékba kapott brosst elveszi tőle. Ezután Vern szerelme gyilkosai után
kutat. Az üldözés során szerzett információk egy titokzatos nőre és egy különös
helyre utalnak. Vern csak úgy tudja ezt a rejtekhelyet és úrnőjét becserkészni,
ha megváltoztatja személyiségét és Frenchynek, a banditának (Mel Ferrer) bizalmába
férkőzik, aki Altar Keane (Marlene Dietrich) szeretője. Vern miután megtalálta
Altart, szerelmet színlelve magába bolondítja a szép nőt, hogy menyasszonya
gyilkosának nevét megtudja tőle. A megtévesztés után Vern megtalálja a
gyilkost, majd a seriff letartóztatja. Társai azonban kiszabadítják, azután
Frenchyre, Altarra és Vernre támadnak a farmon. Vern és Frenchy leszámolnak a
banditákkal, de Altar életét veszti.
Azért
foglaltam össze hosszabban a történetet, mert a Rancho Notorius eseményei emlékeztetnek a leginkább a Nibelungok cselekményére. A western
fordítottja a germán hősmítosznak. A vadnyugati történetben mintha Siegfried
(=Vern) állna bosszút Kriemhildért. A cél ugyanaz, mint a német eposzban:
legyőzni a harcias, öntörvényű amazonkirálynőt, Brünhildét (vagyis Altar Keane-t).
Vern módszere is hasonló, mint Siegfriedé: személyiségét megváltoztatja, hogy
sikerrel küzdjön meg a büszke szépséggel.
A Nibelungokban Siegfried Gunther király
helyett cselekszik (láthatatlanul) az erőpróbákon, hogy megszerezze neki
Brünhildet, mert csak így kaphatja meg a királytól húgát, Kriemhildet. A Rancho Notoriusban nincs olyan figura,
aki megfeleltethető lenne a gyenge Gunthernek, de Siegfried alakja is kettéhasad
egy becsületes és cselekvőképes cowboyra (Vern), valamint egy magabiztos, legendás
banditára (Frenchy), aki a rablott értékeket (=a Nibelungok kincse) az imádott
nőnek ajándékozza. A mitikus hős vadnyugati megkettőződése jelzi, hogy a hősies
erényeket már nem lehet egyetlen figurába sűríteni, s ezzel egy újfajta, vonzó
ideált teremteni, mert aki valamennyire is eszményi lehetne, az törvényen kívüli
(Frenchy), aki pedig tisztességesnek tűnik, az nagyon is hétköznapi figura,
ráadásul ravasz és bosszúszomjas (Vern). Lang hősszemlélete távol áll az
ideáltípust teremtő rendezőkétől. Az ő vadnyugati hősei bűnbe eső (Frenchy)
vagy bűntől sújtott (Vern) karakterek.
A Rancho Notorius központi figurája Altar
Keane, akinek nagyvonalú, arisztokratikus életformáját korlátozza a polgári
világ műveletlensége és közönségessége. Miután belátja, hogy a társadalomban
lehetetlen a vágyai szerint élni, elrejtőzik egy farmon, ahol rablóknak nyújt
menedéket zsákmányuk bizonyos százalékáért.
Altar
helyzete sokban emlékeztet Brünhildére. A harcias amazon várát tűzsáv választja
el a világtól, ami hatalmát és függetlenségét biztosítja. Altar szikláktól körülvett
völgyben rendezi be farmját, ahol megteremtheti saját nagystílű életét és
uralkodhat a kiszolgáltatott, törvénysértő férfiakon. Elszigeteltségét egyrészt
az autonóm nő vágyai, másrészt a bűnözőkhöz való viszonya motiválja: a maga
öntörvényű életét csak a bűn vámszedőjeként teremtheti meg. Egyik sem találkozik
a társadalom értékrendjével, sőt, annak törvényeit sérti, így maradt számára a
kivonulás a társadalomból.
Altar
különállását, társadalmon kívüliségét a miliőábrázolás is hangsúlyozza. Miután
a főhősnő érdeklődését felkeltette a rámenős Vern, kilovagol vele a bűntanya
határához. Lang a jelenet elején egy hatalmas, csaknem szabályos mértani
hasábra emlékeztető sziklatömböt komponál a látványba, ami Brünhild várának
bástyáira emlékeztet. A szikla magányos fensége kiemeli Altar egyedülálló
szépségét és rendkívüli varázsának törékenységét.
A táj
stilizálásában érvényesülő szimbolikát a cselekmény későbbi fordulatai
igazolják. Vern felfedi valódi énjét Altarnak, szembesíti törvénytelen életének
felelősségével. Frenchy újabb akciójának végrehajtása után hiába akarja
elhagyni a farmot, az ellene forduló banditák megakadályozzák menekülését.
Vern, Frenchy és a rablók között lezajló tűzpárbajban Altar életét veszti, mert
az orvlövész golyójától menti meg Frenchyt. Önfeláldozásával bizonyítja, hogy
kit szeret igazán. Ugyanis Vern megjelenésével kialakul egy melodramatikus
helyzet, melyben a három főhős rivalizálása és viszonya szintén a Nibelungokból idézi Gunther király,
Brünhild és Siegfried között létrejövő hatalmi, érzelmi és szexuális
versengést.
A
film végi párbaj ugyanazt a koreográfiát és szemléletet tükrözi, mint az előző
westernek sorsdöntő leszámolásai. A véletlen itt is megkérdőjelezi a két kipróbált
mesterlövész, Frenchy és Vern a helytállását, szövetségének fölényét a támadókkal
szemben. Altar áldozata nélkül életüket vesztették volna a tűzharcban.
Altar
bukását egyrészt a film noir hősöket sújtó végzet indokolja: bűnhődnie kell,
mert a bűnből élt. Másrészt misztikus rejtélyessége sem bizonyul biztonságos
menedéknek. Ahogy Vern közeledik az eldugott farmhoz, úgy lesz mesterkélt,
kulisszaszerű a környezet. S ez jelzi, hogy Altar nem egyszerűen kivonult a
társadalomból, hanem az öntörvényű, független nő mitikus világába menekült. De
már Brünhildnek sem sikerült a tökéletes elzárkózás az amazonvilágba, a
Ford-fivéreket nem igazolta a hamis heroizmus és Altart sem védi meg szépségének
varázsa. Lang westernjeiben a mitizálás a bűn elrejtését szolgálja, de a hamis
ideálokon mindig rajtaüt a valóság. A mítosz burkát lehántja a hősökről, a
hazug önigazolások hátteréből pedig kirajzolódik a lehangoló ember- és
világkép.
Fritz
Lang westernjei nem jelentenek mérföldkövet a műfaj történetében. Mai szemmel
nézve az az izgalmas ezekben a filmekben, hogy alkotójuk hogyan tudta
érvényesíteni egyéni látásmódját ebben a számára új műfajban, miképp vélekedett
a western mítoszról.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 8 átlag: 5.75 |
|
|