Francia tükrökJean-Pierre Melville és a gengszterfilmFekete tükörbenÁdám Péter
Szűkszavúság, költői nosztalgia, kiegyensúlyozott szerkezet és csiszolt
tökély, Melville film noirja a legnagyobb XVII. századi francia drámaíró, Jean
Racine klasszicista tragédiáira emlékeztet.
A vörös kör ékszerrablás-jelenetében Jansen (Yves Montand) először állványra
helyezett puskával akarja hatástalanítani a vészcsengő kapcsológombját, de utolsó
pillanatban meggondolja magát, félredobja az állványt, és jó húsz méterről így
is sikerül a célt telibe találnia. Az alkoholista ex-rendőr megszállott
perfekcionizmusa, semmi kétség, a rendező Jean-Pierre Melville-é is. Bár
viszonylag kis életművet (tizenhárom játékfilmet) hagyott hátra, a film noir
műfajának megújítója, az amerikai mozi rajongója, az Új Hullám enigmatikus előfutára,
az engedmények nélküli alkotói függetlenség példaképe halála után négy
évtizeddel is inspiráló modellje a francia és nemzetközi filmművészetnek.
Viszonylag rövid – alig negyedszázados – alkotói pályáján alighanem
A spicli (1963) a fordulópont. Melville
1963 előtt is forgatott jelentős filmeket (ezek közül alighanem első munkája,
az 1947-es A tenger csendje meg az
1955-ös Bob nagyban játszik a legjelentősebb),
A spicli utáni alkotói korszaka
azonban nagyságrendekkel koherensebb, gazdagabb, izgalmasabb A spicli előttinél. Jóllehet 1963-tól
egészen 1973-ban bekövetkező haláláig egyetlen kivétellel csak gengszterfilmeket
jegyzett (szemben a pálya első szakaszával, amikor inkább irodalmi átdolgozások
foglalkoztatták), ekkor talált rá igazi hangjára, fejlesztette ki sajátos
formanyelvét, és lett a film noir
műfajának nemzetközileg is számon tartott klasszikusa. Ekkor keletkezett
filmjei – legfőképpen az 1966-os Második
nekifutás (Le Deuxième Souffle), A szamuráj (1967) meg az 1970-es A vörös kör – ma is megdöbbentenek
újszerűségükkel és költői erejükkel, nem csoda, hogy Jim Jarmuschtól
Tarantinóig, a Coen-testvérektől Michael Mannig, Takeshi Kitanótól Kaurismäkiig
annyi külföldi rendezőt megihlettek.
Bourvil – A vörös kör rendőrfelügyelője
– állítólag alkalmatlannak érezte magát a szerepre, amely eredetileg nem is
neki, hanem Lino Venturának volt szánva. Melville erre fogta magát, és elvitte
a színészt egy kalaposhoz. Bourvilnak elég volt, hogy a filmbeli kalappal a
fején megpillantsa magát a tükörben, máris tudta, mégiscsak képes azonosulni a
figurával. A történet – ha igaz, ha nem – sokat elárul Jean-Pierre Melville
filmi világáról. Ebben ugyanis a ballonkabát, kalap, napszemüveg, revolver, kesztyű
egyszerre megkerülhetetlen kelléke, jelképe és ironikus megkérdőjelezése a film noir műfajának. Ezek a tárgyak Jean-Pierre
Melville filmjeiben nemcsak rákapcsolják a hősöket a film noir mitológiájának áramkörére, de azt is világosan
kirajzolják, hogy mik a végzet beteljesülésének lehetséges útjai a bűnözésnek a
klasszikus tragédiához közel álló erősen kodifikált univerzumában.
Melville nagyon nagy fontosságot tulajdonított filmjeiben a tárgyaknak
és ruháknak. „A férfikalap – magyarázza egyik interjújában – valójában a kézben
tartott revolver ellensúlya.” Mindez, együtt a ballonkabáttal meg a kesztyűvel,
tulajdonképpen a gengszter „egyenruhája”, és mint ilyen, azonos értékű a rendőr
vagy a katona uniformisával. Annál is inkább, mivel Melville szemében a gengszter
is katona: az önpusztító vakmerőség, az eleve bukásra ítélt kockázat szamurája. Ebből a nézőpontból a gengszter
ugyanolyan őstípusa a végzetével viaskodó tragikus hősnek, mint az ókori
uralkodók a francia klasszikus drámának. És csakugyan: Jean-Pierre Melville
érett filmjeiben – így például A vörös
körben vagy még inkább A Szamurájban
– van valami lecsupaszított szűkszavúság, költői nosztalgia, kiegyensúlyozott
szerkezet és csiszolt tökély, amely a legnagyobb XVII. századi francia
drámaíró, Jean Racine klasszicista tragédiáira emlékeztet.
Melville-nél a gengszter-egyenruha a fegyveres testületek
uniformisa mellett a karneváli jelmeznek is távoli rokona. Mindez, a
filmrendezőre jellemző ambivalenciával, egyszerre ruházza fel valami old-fashioned nemességgel és kérdőjelezi
meg (ha ugyan nem ássa alá) a műfaj konvencionális jelrendszerét. A
rendező már az ötvenes évek közepén tudatában volt annak, hogy a film noir műfajának „klasszikus korszaka” az
Egyesült Államokban végérvényesen lezárult, és hogy valamit kezdeni kell az
amerikai gengszterfilm örökségével.
A konvenció megújításának szándéka már az 1956-os Bob nagyban játszik-ban szembeszökő (nem
hiába lett az Új Hullám fiatal rendezőinek „kultuszfilmje”). Melville már itt
is játszik a film noir nézőjének
elvárásaival: az izgalmat nosztalgia, a gengszterfilm hagyományos bonyodalmát
realista környezetrajz szorítja háttérbe.
Már a film hőse sem egészen azonos a megszokottal. Jóllehet Bobot,
az öregedő gengsztert ugyanaz a szeretet és tisztelet övezi, mint a Carné- és
Duvivier-féle „költői realizmus” háború előtti nagymenőit, Melville visszautasítja
az olcsó romantikát: Bob végül átengedi a nála fiatalabb Paulónak a fiatal lányt,
akibe szerelmes. Ami nemcsak nagylelkű gesztus, de szakítás azzal a hőstípussal
is, amelynek karakterében a férfierő szorosan összefonódik a bűnöző erotikus varázsával.
Mi több, ha szigorúan vesszük a dolgot, a Bob
nagyban játszik nem is igazi gengszter-film. A rendezőnek a régi
montmartre-i alvilág elsiratása meg a városnegyed realisztikus bemutatása
legalább olyan fontos, ha nem fontosabb, mint a deauville-i kaszinó kirablása,
amely szintén csak ál hold up,
legalábbis annyiban, amennyiben a film tétje legkevésbé sem azonos a betörés
tétjével. A befejezés (vagyis a betörés szánalmas kudarca) szintén megkérdőjelezése,
sőt, paródiája a műfajnak, hiszen a mítoszt épp azok a bűnözők és rendőrök
teszik nevetségessé, akiknek presztízsét köszönheti.
Elgondolkodtató, hogy Jean-Pierre Melville a Bob nagyban játszik alapjában véve derűs világából mért épp a kiábrándult
komorság útján ment tovább, bár a választás – meglehet – még határozottabban domborítja
ki a rendező vizuális stílusának eredetiségét. Az ő legszemélyesebb hősei nem a
játékszenvedély kisstílű megszállottjai, a jószívű nagymenők, hanem azok a keménykötésű
nehézfiúk, akik – gondoljunk csak a Második
nekfutás Gujére, A Szamuráj Jeff
Costellójára, az 1972-es Egy zsaru
Weberjére vagy Coreyre és Vogelre A vörös
körből – a rendőrség által megtestesített Végzettel szemben szeretnének végre
nyerő kártyalapot húzni életük legnagyobb hazárdjátékában. Az utolsó filmek
gengszterei már nagyon is tisztában vannak a kockázattal, a lehetséges következmények
súlyával. A fejlődés párhuzamos a cselekmény rendkívüli leegyszerűsödésével, a formai
letisztultsággal, az egyre nagyobb intenzitással, valamint a Bob nagyban játszik-ban még nagy helyet kapó
anekdotikus realizmus teljes eltűnésével.
Jean-Pierre Melville – ezt már az Új Hullám rendezői is
észrevették, sőt, értékelték is – igen szorosan kapcsolódik a film noir amerikai hagyományához. A
rendező nemcsak kiváló ismerője az amerikai mozinak, de már első munkáiban is nem
egy eljárást, megoldást emelt át a filmjeibe. Csakhogy míg a korai filmekben – gondoljunk
csak a hőst deheroizáló Bob nagyban
játszik vagy a kevésbé ismert és eleve nem közönségfilmnek szánt Két férfi Manhattanban (1959) című
munkájára –Melville ironikusan játszik a film
noir műfajának hagyományával és mechanizmusával. A spiclitől, de még inkább a Második
nekifutástól kezdve egészen másképp viszonyul az amerikai gengszterfilm örökségéhez:
ettől fogva teljes mellszélességgel vállalja a konvenciót, elfogadja az
akciófilm szabályait, és ennek keretén belül igyekszik új formanyelvet
kidolgozni, próbál új jelentést adni a műfaj kliséinek.
Legelőször is elvontsággal és stilizáltsággal. Melville nem egyéníti
gengsztereit, nem él a pszichológiai jellemzés vagy a társadalmi meghatározottság
eszközével. Az ő figurái legfeljebb csak valószerűek, de személyük és magatartásuk
mögött nem áll semmilyen morális tartalom. Az igazi Melville-hősökbe nem lehet
belelátni (nem véletlenül beszél opacitéről
Denitza Bantcheva francia nyelvű monográfiájában). Rendkívül tanulságos ebből a
szempontból a Melville-hősöket összevetni a Hitchcock-filmek figuráival. Míg a Vertigo rendezője mélylélektanilag
nagyon is megmagyarázható karaktereket mozgat a mozivásznon, Melville gengszter-hőseit
nem lehet megérteni a freudi mélypszichológia segítségével, már csak azért sem,
mert viselkedésüknek nincs semmilyen lélektani motivációja: itt a stilizált
külső teljesen elszakad a figura belső világától. Ezek a hősök átláthatatlanok,
értelmezhetetlenek, megfejthetetlenek.
A bűnözőnek a kései Melville-filmekben felhasznált mítosza kétségtelenül
az amerikai film noir öröksége,
amelynek kiábrándult és magányos hősei kétségbeesetten igyekeznek talpon
maradni az önzés és kegyetlenség világában. Melville hősei azonban hasonlítanak
is meg nem is az amerikai mintára. A rendező gengszterei ugyanis
idealizáltabbak, nemesebbek és tragikusabbak amerikai (és főleg francia) megfelelőiknél.
Ezek a figurák – a Le Deuxième Souffle
Gujétől A Szamuráj Jef Costellóján át
egészen az Egy zsaru Weberjéig – a
realizmust elutasító elvontság és stilizáltság, valamint a rendkívüli formai
igényesség következtében egy nagy jelképiséggel felruházott archetípus
alakváltozatai; maga az archetípus pedig olyan egyetemes érvényű tragikum hordozója,
amely nemcsak egyszerűen közel áll a klasszikus francia drámához, de talán nem
túlzás azt mondani, hogy annak XX. századi megfelelője.
A melville-i tragikumnak, amely a rendező részéről erősen borúlátó
világlátást feltételez, a lényeget illetően az az alapja, hogy a hős, mint például
Jef (Alain Delon) sebesülése után A
Szamurájban, váratlanul olyan helyzetbe kerül, amelyben kétfelől is veszély
fenyegeti: saját tábora ugyanúgy vesztét akarja, mint a rendőrség, ráadásul senkire
se számíthat ebben a kutyaszorítóban. Melville hőse mindig magányos, de itt nem
egyszerűen társtalanságról van szó, hanem a modern individuum tragikus magárahagyatottságáról.
Ebben a magányban nemcsak a szerelem, de még a szexualitás is teljesen
lehetetlen (nem csoda, hogy a kései gengszterfilmek alapvetően férfitörténetek,
nők legfeljebb kisebb epizódszerepben bukkannak fel benne), a tragikus vég pedig
egyszerre elkerülhetetlen és magától értetődően természetes. A halál azonban korántsem
a gengszter méltán megérdemelt büntetése – ezek a hősök túl vannak minden jón
és rosszon –, hanem az ókori görög mítoszokéval rokon elvont Végzet beteljesülése.
Jóllehet nincs gengszterfilm rablás nélkül, Melville-nél sohasem a
pénz, az ékszer vagy az aranyrúd a cselekmény tétje, mindez csak másodlagos. A
hős szemében ugyanis a becsület minden más megfontolást háttérbe szorít. Ezek a
hősök paradox módon teljesen önzetlenek, sohasem az anyagi nyereségért teszik
kockára életüket, és mindig egy általuk fontosnak és nemesnek tartott eszmény
védelmében szállnak szembe a sorssal (ilyen eszmény A spicliben és A Vörös körben
a barátság, a Második nekifutásban a jó
hírnév vagy A Szamuráj Jefjének
esetében az emberfeletti önfegyelem). Természetesen része a kíméletlenség meg
az emberi esendőség is a melville-i hősök univerzumának, de a Melville-féle
gengszterfilm elsősorban nem ezért kegyetlen, hanem azért, mert a rendező
kiábrándult életszemléletének következményeként ebben az erősen stilizált-idealizált
világban minden elképzelhető emberi jóság pusztulásra van ítélve.
Melville nem nagyon tudott mit kezdeni az amerikai bűnügyi mozi
néhány gyakori sztereotípiájával (mint például a bűnözők közé kerülő átlagember,
a végzet asszonyáért ölni is képes gyenge férfi, az alvilági kapcsolataival
szakítani próbáló gengszter vagy a gyanúba keveredő ártatlan ember kliséjével).
Mindez aligha véletlen. Őnála ugyanis a bűncselekmény tudatosan vállalt aktus,
amely szerves része a hős önképének, sőt, férfiasságának. Jef Costellónak vagy
Vogelnak nincs szüksége semmiféle igazolásra, mindkettő azért bűnözik, hogy
eleget tegyen társadalmi funkciójának. Mindig bensővé tett
szükségszerűségből öl, és minden lelkiismereti konfliktus nélkül. Ráadásul
Melville a bűnözést sohasem állítja szembe az ártatlansággal: az ő szemében sohasem
a bűncselekmény elkövetése az igazi bűn, hanem az adott szó megszegése, az
árulás.
Az értékek hierarchiájában a bűnözői becsületkódex, a bizalom és
kölcsönös tisztelet gengszter-eszménye áll első helyen. Kölcsönös tiszteletre, bizalomra
és nagylelkűségre azonban – legalábbis Melville szerint – csak a becsületes bűnöző
képes, az egymással szemben is örökké bizalmatlan és gyanakvó rendőrségi vezetők
képtelenek rá (ahogyan barátság és szolidaritás is csak bűnözők közt lehetséges,
rendőrök közt soha). Nem csoda, hogy éppen ez az alapjában véve idejétmúlt, de
a Jef Costello- vagy Corey-féle gengszter-hősök által még mindig nagyra tartott
ideál választja el a bűn melville-i világában a „jót” a „rossztól”, a
gengsztereket a rendőröktől. A Bob
nagyban játszik rendőrfelügyelője még tisztességesen jár el Bobbal szemben (akivel
talán rokonszenvezik is), az ilyen „emberarcú”, humánus felügyelők azonban
teljesen eltűnnek a tragikusra hangszerelt kései gengszterfilmekből, amelyekben
minden aljasságra képes, gyűlölködő és kegyetlen főrendőrök lépnek a helyükbe.
A melville-i bűnözőt a barátságra és szolidaritásra való képesség
mellett a „jól végzett munka” szeretete is szembeállítja a rendőrökkel. És
csakugyan: a hatékonyság, együtt a perfekcionizmussal, ugyancsak előkelő helyet
foglal el a gengszterek értékhierarchiájában. De az értékek között, semmi
kétség, a „jól végzett munka” áll központi helyen, nemcsak azért, mert ebben
fejeződik ki mindaz, ami legjobb a hős énjében, azért is, mert a jól végzett
munka egyszerre alapja a hős méltóságának, önbecsülésének és cinkostársaihoz
való jó viszonyának. Ez a kompetencia gyakran már nem is szaktudás, sokkal
több: a melville-i gengszter valóságos mestere, művésze, sőt, virtuóza
hivatásának. Mi több, a bűncselekményt meg is szépíti, ha ugyan nem vonja dicsfénybe
a művészi kivitelezés tökélye; a hold up
az egyéni érdem mellett mindig a kivételes professzionalizmusnak meg a művészi
képességeknek is diadala.
A „jól végzett munka” természetesen egyet jelent az
individualizmus valorizálásával. A melville-i hősnek nemcsak legjobb képességei
szerint, de önmagát mindig felülmúlva kell teljesítenie. Ezzel párhuzamosan a
halál is felértékelődik: beletartozik a rituális öngyilkosság is a már említett
becsületkódexbe. Jef Costello, a rendező legemblematikusabb hőse a rendőrség
minden cselét kijátssza, minden csapdáját kikerüli, míg végül, nagyvonalú
gesztussal, az életéről is lemond: a revolver, amelyből előzőleg kiszedte a töltényeket,
egyszerre metaforája a kötelességteljesítésnek és önfeláldozásnak. A bámulatra
méltó szaktudás mögött mindig ott a halál, amelyet a tragikus hősnek önként,
saját akaratából kell választani, ha ki akarja érdemelni az igazi nagyságot. Az
öngyilkosság egyben erkölcsi győzelem is, mivel az ellenfél képtelen az
önmegtagadás „nemes” gesztusára.
Teljesen más ezzel szemben a melville-i rendőrfelügyelők státusza,
ők nem azért élveznek bizonyos védettséget, mert részei a bűnüldözés gépezetének,
hanem mert képtelenek minden erkölcsi elköteleződésre. Sokatmondó a Második nekifutás Fardianójának esete: az
elrabolt rendőrfelügyelő azért könyörög Gunek (Lino Ventura), hogy el ne árulja
az igazságot, mivel tudja, ebben a helyzetben a vallomás egyet jelent az ő halálával.
A rendőr szemében az életben maradás még a becsületnél, még tulajdon bűnüldözői
kötelességénél is fontosabb. Szemben a „jól végzett munka” alvilági erényével,
a cinikus rendőröket, akiknek semmilyen különleges képességük sincsen, az
ímmel-ámmal végzett kontármunka jellemzi. Míg a gengszter mindig önmagát
meghaladó teljesítményre sarkallja magát munkájában, a rendőr legfeljebb a hivatali
szamárlétrán szeretne előbbre jutni. Nem csoda, hogy olyan nagy szükségük van spiclikre,
besúgókra, és hogy mindig elképesztő erők felvonultatásával rendeznek
hajtóvadászatot. Melville filmjeiben jószerivel csak a gengszter-hős képvisel
igazi értékeket, az ő halálával minden „jó”, minden nemes eszmény, minden
férfibecsület eltűnik a társadalomból: az embernek olyan érzése támad, mintha
ebben a kegyetlen világban már nem is annyira a bűnöző, mint inkább a
különleges képességekkel rendelkező szabadságszerető egyén állna a bűnüldözés
célkeresztjében.
Melville második (érett) korszakának gengszter-filmjei között van
egy „kakukktojás”: mégpedig az 1943-as Kessel-regényből forgatott Az árnyak hadserege (1969), amelynek a
francia Ellenállás a témája. A német megszállás sötét éveit felidéző alkotás,
legalábbis első pillantásra, nem nagyon illik az V. Köztársaság időszakában
játszódó bűnügyi filmek ciklusába. De mindez csak látszat. Az árnyak hadserege egyáltalán nem rí ki a gengszter-filmek közül, sőt,
nagyon is szorosan kapcsolódik hozzájuk. És korántsem csak azért, mert ebben az
1942-ben játszódó filmben az ellenállók ijesztően hasonlítanak a későbbi
gengszter-hősökre, a díszletek és esztétikai megoldások rokonságáról már nem is
beszélve. Sokkal többről van szó. Az árnyak
hadserege ugyanis valóságos középpontja, ha ugyan nem értelmezési kulcsa az életműnek, olyan film, amelynek fényében sokkal
világosabban rajzolódik ki, hogy mi is lehetett a rejtett rendezői szándék az
1963 és 1972 közötti alkotói időszak öt gengszter-filmjének mélyebb jelentését
illetően.
Annak idején maga Melville is ellenálló volt (a Melville nevet is
az Ellenállásban vette fel: ezzel az előbb ál-, később művésznévvel a nagy
amerikai regényíró emléke előtt akart tisztelegni). Ennek ellenére (vagy talán éppen
ezért) a film határozott visszautasítása a hőskultusznak. Bármilyen bátran
viselkedtek is az ellenállók, a rendező a legkevésbé sem idealizálja őket. A
filmben a „jókat” semmi sem különbözteti meg a „rosszaktól”: ahogyan például az
ellenállók „elintézik” az árulót, az nem sokban különbözik a Gestapo hírhedt módszereitől.
A rendező a lehető legvégsőbb határig elmegy az emberi erények
ambivalenciájának bemutatásában, hiszen jószerivel nincs is olyan erény –
legyen az bátorság, jóság, hűség stb. –, amely a körülmények következményeként
ne lenne valamilyen bűncselekménynek vagy öngyilkosságnak a forrása. Mintha
ezekben az években még azok sem őrizhették volna meg magukban a humánumot, akik
pedig nemet mondtak a nácik embertelenségére. Tény, hogy Melville-nél az ellenállók
világa kegyetlenség és cinizmus dolgában veszedelmesen hasonlít a gengszterek
világára.
Josef von Sternberg utolsó filmjében, az 1953-ban bemutatott Anatahanban egy Csendes óceáni szigeten
néhány ott felejtett japán katona abban a hitben éli életét, hogy még nincs
vége a II. Világháborúnak. Egy kicsit a Melville-filmek gengszter-hőseivel is
ez a helyzet. Mintha ezek a figurák nem akarnák elfogadni, hogy a háborúnak
vége, és mintha minden okuk megvolna a harc folytatására. Mindez, persze, egyet
jelent a Felszabadulás, sőt, a Történelem tagadásával. „Még mindig ugyanazok a
vadbarmok vannak a rendőrségen!” – mondja a haldokló Jansen Mattei felügyelőnek
(Bourvil), mintha bizony a francia rendőrség semmit sem változott volna Vichy
óta! Nem csoda, hogy olyan engesztelhetetlenül üldözi mindazokat, akik az
egykori ellenállók nyomába lépve képtelenek elfogadni a társadalmi rendet. Azt
a rendet, amelyben a bűnüldöző szervek megtévesztésig hasonlítanak a német megszállás
alatti rendőrségre, a politikai elit tagjai pedig a megszállás alatti kollaboránsokra.
Van azonban a melville-i gengsztereknek másik, ezúttal
filmtörténeti előképük is: valamennyien közeli rokonai a némafilm nagy francia
filmrendezője, Louis Feuillade hőseinek. Gondoljunk csak A vörös kör betörés-jelenetére, a párizsi háztetőkön imbolygó két
éjszakai árnyalakra. A célzás félreérthetetlen: mintha Corey és Vogel, holmi modernkori
Fantômasként, az ékszerbolt kirablásán túl valamilyen vakmerő (sőt, őrült)
gondolat sugallatára egész Párizst, ha ugyan nem az egész V. Köztársaságot akarná
a korrupt politikai elit uralma alól (még egyszer) felszabadítani. És mintha,
megfordítva, nem is annyira bűnüldözés volna a melville-i rendőrök igazi célja,
sokkal inkább az, hogy ezt a felszabadítást a modern technikát is igénybe véve minden
legális és illegális eszközzel megakadályozzák. „Sokáig éljenek a bűnözők!” – kiált
fel a Második nekifutás Blot
felügyelője (Paul Meurisse) a film egyik jelenetében. Szellemeskedés? Cinizmus?
Vagy inkább, mégis, nosztalgia? A klasszikus gengszter-film, valamint a korrupt
hatalom elleni szabadságharc utolsó mohikánjainak elsiratása?
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 3 átlag: 7.67 |
|
|