KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2013/február
FEKETE AMERIKA
• Varga Dénes: Keménykalap és körszakáll Lincoln a moziban
• Sepsi László: Szoboravatás Steven Spielberg: Lincoln
• Csiger Ádám: Véres gyökerek A rabszolga-exploitation
• Nevelős Zoltán: Fekete dinamit Quentin Tarantino: Django elszabadul
KEROUAC
• Varró Attila: Az eltűnt idők nyomában Film/Regény: Úton
FILM / REGÉNY
• Gelencsér Gábor: Ugyanaz hátulról Klasszikusok filmritmusban
• Hubai Gergely: Barikádok dala A nyomorultak-musical
VINTERBERG
• Roboz Gábor: A kaméleon tragédiája Thomas Vinterberg
• Baski Sándor: Csak jót akarnak Thomas Vinterberg: Vadászat
WAKAMATSU
• Vágvölgyi B. András: A törvényen kívüli Koji Wakamatsu 1936-2012
CHYTILOVÁ
• Zalán Vince: A harmadik jelentés Chytilová „százszorszép” filmjei – 1. rész
MAGYAR MŰHELY
• Zalán Vince: Éleslátó igazmondás A magyar dokumentumfilm-kánon
• Kelecsényi László: Éleslátó igazmondás A magyar dokumentumfilm-kánon
TELEVÍZÓ
• Huber Zoltán: Önismereti tréningek Tévéhősök identitásválságban – 1. rész
LATIN-AMERIKA
• Baski Sándor: Melankolikus szólamok Latin-amerikai Filmfesztivál
• Margitházi Beja: A krokodil szelleme Miguel Gomes: Tabu
KRITIKA
• Varga Zoltán: Minden sikeres férfi mögött… Sacha Gervasi: Hitchcock
MOZI
• Varró Attila: Zero Dark Thirty
• Huber Zoltán: A király látogatása
• Forgács Nóra Kinga: A lehetetlen
• Lovas Anna: Bérelj cicát!
• Roboz Gábor: Gyilkos Joe
• Sepsi László: Jack Reacher
• Alföldi Nóra: 40 és annyi
• Zalán Márk: Pasiból lett férfi
• Szabó Noémi: Violeta: köszönet az életnek
• Baski Sándor: 360
• Kovács Kata: Most jó
• Tüske Zsuzsanna: Napos oldal
DVD
• Varga Zoltán: Macskássy Gyula animációi
• Pápai Zsolt: Trükkös halál
• Sepsi László: A vizsga
• Pápai Zsolt: Szökevényvonat
• Vincze Árpád: Pixar rövidfilmek 2.
• Géczi Zoltán: Átjáró
MAGYAR MŰHELY
• Pápai Zsolt: A király koronája Király Jenő: A film szimbolikája I-IV.
• Varga Zoltán: A király koronája Király Jenő: A film szimbolikája I-IV.

             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Pasiból lett férfi

Zalán Márk

Mer eller mindre mann – norvég, 2012. Rendezte és írta: Martin Lund. Kép: Morten Halfstad Forsberg. Szereplők: Henrik Rafaelsen (Henrik), Solvei Grimen Fosse (Mia), Janne Heltberg (Tone), Per Kjerstad (Kenneth) Gyártó: Ape&Bjørn. Forgalmazó: Cirko Film. Feliratos. 80 perc.

A felnőtté válás tematikája a közel százhúsz éves filmművészet talán egyik leggyakrabban és legváltozatosabban feldolgozott területe. Noha számtalan tényező (vallási, kulturális, társadalmi és szociális háttér) befolyásolhatja, hogy egy alkotó melyik korosztályt milyen aspektusból közelíti meg, egy közös kapcsolat bizonyosan felfedezhető: roppant nehéz az elszakadás a felhőtlen ifjúkor világától, és talán még megerőltetőbb felnőttként önállóan helytállni. Az ilyen jellemfejlődés mindig érdekes, megfilmesítésre alkalmas szituációkat hordozhat magában, amire a norvég Martin Lund is felfigyelt, akinek bemutatkozó családi filmjeit (Barátom, Knerten 1-2.) ezúttal jelentősebb hangsúlyváltás, és a néhány évvel idősebb férfiközönség megszólítása követte.

Legújabb alkotásának hőse, a harmincas évei közepén járó Henrik számára a kamaszkor nem akar véget érni. Hiába az új irodai munka, az állapotos barátnő, ugyanúgy bugyuta sorozatot vagy rajzfilmet néz a tévében, marháskodik haverjaival a férfiöltözőben, majd hajnalig dorbézol velük, illetve anyjához menekül a konfliktusok elől. Bár több alkalommal igyekszik felelősségteljesen cselekedni, próbálkozásai gyakran kudarcba fulladnak, ami olykor furcsa, vagy ahogy barátnője megjegyzi, „sablonos” viselkedést váltanak ki belőle. Lund ezzel a jelzővel mintha saját művét illetné, mert bár filmjében – különösen annak második felében – találhatók emlékezetes, nem ritkán abszurd momentumok, és a színészek is tisztességesen eljátsszák szerepeiket, egészét tekintve mégis egy komótosan előrehömpölygő kliséhalmaz, ami elmondható a Dogma-filmek stílusát olykor bosszantóan imitálni szándékozó képi világról is. Noha Henrik végül képes érett férfihez méltó módon előrelépni, a rendező aktuális munkájáról ugyanez nem mondható el, legfeljebb, az eredeti címhez szorosan kapcsolódva, „többé-kevésbé”.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2013/02 57-58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11340