KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2013/február
FEKETE AMERIKA
• Varga Dénes: Keménykalap és körszakáll Lincoln a moziban
• Sepsi László: Szoboravatás Steven Spielberg: Lincoln
• Csiger Ádám: Véres gyökerek A rabszolga-exploitation
• Nevelős Zoltán: Fekete dinamit Quentin Tarantino: Django elszabadul
KEROUAC
• Varró Attila: Az eltűnt idők nyomában Film/Regény: Úton
FILM / REGÉNY
• Gelencsér Gábor: Ugyanaz hátulról Klasszikusok filmritmusban
• Hubai Gergely: Barikádok dala A nyomorultak-musical
VINTERBERG
• Roboz Gábor: A kaméleon tragédiája Thomas Vinterberg
• Baski Sándor: Csak jót akarnak Thomas Vinterberg: Vadászat
WAKAMATSU
• Vágvölgyi B. András: A törvényen kívüli Koji Wakamatsu 1936-2012
CHYTILOVÁ
• Zalán Vince: A harmadik jelentés Chytilová „százszorszép” filmjei – 1. rész
MAGYAR MŰHELY
• Zalán Vince: Éleslátó igazmondás A magyar dokumentumfilm-kánon
• Kelecsényi László: Éleslátó igazmondás A magyar dokumentumfilm-kánon
TELEVÍZÓ
• Huber Zoltán: Önismereti tréningek Tévéhősök identitásválságban – 1. rész
LATIN-AMERIKA
• Baski Sándor: Melankolikus szólamok Latin-amerikai Filmfesztivál
• Margitházi Beja: A krokodil szelleme Miguel Gomes: Tabu
KRITIKA
• Varga Zoltán: Minden sikeres férfi mögött… Sacha Gervasi: Hitchcock
MOZI
• Varró Attila: Zero Dark Thirty
• Huber Zoltán: A király látogatása
• Forgács Nóra Kinga: A lehetetlen
• Lovas Anna: Bérelj cicát!
• Roboz Gábor: Gyilkos Joe
• Sepsi László: Jack Reacher
• Alföldi Nóra: 40 és annyi
• Zalán Márk: Pasiból lett férfi
• Szabó Noémi: Violeta: köszönet az életnek
• Baski Sándor: 360
• Kovács Kata: Most jó
• Tüske Zsuzsanna: Napos oldal
DVD
• Varga Zoltán: Macskássy Gyula animációi
• Pápai Zsolt: Trükkös halál
• Sepsi László: A vizsga
• Pápai Zsolt: Szökevényvonat
• Vincze Árpád: Pixar rövidfilmek 2.
• Géczi Zoltán: Átjáró
MAGYAR MŰHELY
• Pápai Zsolt: A király koronája Király Jenő: A film szimbolikája I-IV.
• Varga Zoltán: A király koronája Király Jenő: A film szimbolikája I-IV.

             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Gyilkos Joe

Roboz Gábor

Killer Joe – amerikai, 2011. Rendezte: William Friedkin. Írta: Tracy Letts (saját színdarabjából). Kép: Caleb Deschanel. Szereplők: Matthew McConaughey (Joe Cooper), Emile Hirsch (Chris Smith), Thomas Haden Church (Ansel Smith), Juno Temple (Dottie Smith). Gyártó: Voltage Pictures. Forgalmazó: Parlux Entertainment. Feliratos. 102 perc.

A manapság főleg klasszikusaival szerzett hírnevéből élő William Friedkin egy sor iparosmunka után tavalyelőtt karrierje talán legeszelősebb mozijával lepte meg a közönségét. Aktuális története egy texasi tahócsalád életébe nyújt bepillantást, ahol a drogügyletbe keveredett fiú úgy szeretne kievickélni szorult helyzetéből, hogy egy helyi bérgyilkossal megöletné saját anyját, akinek busás életbiztosításán majd szépen megosztozhat húgával és apjával.

A film alapjául kevéssé meglepő módon nem egy Friedkin-anyag szolgált: a Pulitzer-díjas Tracy Letts (Augusztus Oklahomában) saját kezűleg adaptálta hozzá karriernyitó színdarabját. Így bár a rendező érdemeihez kétség sem férhet – a színészvezetés parádés, és hiába játszódik a cselekmény főleg belső terekben, a film egy cseppet sem érződik színházszerűnek –, a Gyilkos Joe elsősorban az oklahomai drámaíró felfogásának lenyomatát nyújtja. Ha a színészként is tevékeny szerző nem ismerné el, akkor is nyilvánvaló lenne Jim Thompson hatása, de az az igazán megdöbbentő, hogy Letts még az amerikai bűnügyi irodalom egyik legradikálisabb képviselőjénél is messzebbre mer elmenni. Bár már a Friedkin-Letts együttműködés előző terméke, a klausztrofób Bogárűző sem kínált habkönnyű szórakozást, bizarr paranoia-sztorija a második közös mű fényében csupán a Gyilkos Joe-hoz történő alapozásnak tűnik. A kifacsart noirként is élvezhető szatíra hajmeresztő jeleneteivel és merész cselekménybonyolításával tényleg próbára teszi a nézőjét. De megéri elfogadni a kihívást: gyönyörűen megrajzolt figurái, lehengerlő nyelvi megformáltsága és groteszk (még a mcdonaghosnál is feketébb) humora okán már most az egyik legemlékezetesebb amerikai filmszatíraként gondolhatunk rá.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2013/02 56-56. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11337