KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2013/február
FEKETE AMERIKA
• Varga Dénes: Keménykalap és körszakáll Lincoln a moziban
• Sepsi László: Szoboravatás Steven Spielberg: Lincoln
• Csiger Ádám: Véres gyökerek A rabszolga-exploitation
• Nevelős Zoltán: Fekete dinamit Quentin Tarantino: Django elszabadul
KEROUAC
• Varró Attila: Az eltűnt idők nyomában Film/Regény: Úton
FILM / REGÉNY
• Gelencsér Gábor: Ugyanaz hátulról Klasszikusok filmritmusban
• Hubai Gergely: Barikádok dala A nyomorultak-musical
VINTERBERG
• Roboz Gábor: A kaméleon tragédiája Thomas Vinterberg
• Baski Sándor: Csak jót akarnak Thomas Vinterberg: Vadászat
WAKAMATSU
• Vágvölgyi B. András: A törvényen kívüli Koji Wakamatsu 1936-2012
CHYTILOVÁ
• Zalán Vince: A harmadik jelentés Chytilová „százszorszép” filmjei – 1. rész
MAGYAR MŰHELY
• Zalán Vince: Éleslátó igazmondás A magyar dokumentumfilm-kánon
• Kelecsényi László: Éleslátó igazmondás A magyar dokumentumfilm-kánon
TELEVÍZÓ
• Huber Zoltán: Önismereti tréningek Tévéhősök identitásválságban – 1. rész
LATIN-AMERIKA
• Baski Sándor: Melankolikus szólamok Latin-amerikai Filmfesztivál
• Margitházi Beja: A krokodil szelleme Miguel Gomes: Tabu
KRITIKA
• Varga Zoltán: Minden sikeres férfi mögött… Sacha Gervasi: Hitchcock
MOZI
• Varró Attila: Zero Dark Thirty
• Huber Zoltán: A király látogatása
• Forgács Nóra Kinga: A lehetetlen
• Lovas Anna: Bérelj cicát!
• Roboz Gábor: Gyilkos Joe
• Sepsi László: Jack Reacher
• Alföldi Nóra: 40 és annyi
• Zalán Márk: Pasiból lett férfi
• Szabó Noémi: Violeta: köszönet az életnek
• Baski Sándor: 360
• Kovács Kata: Most jó
• Tüske Zsuzsanna: Napos oldal
DVD
• Varga Zoltán: Macskássy Gyula animációi
• Pápai Zsolt: Trükkös halál
• Sepsi László: A vizsga
• Pápai Zsolt: Szökevényvonat
• Vincze Árpád: Pixar rövidfilmek 2.
• Géczi Zoltán: Átjáró
MAGYAR MŰHELY
• Pápai Zsolt: A király koronája Király Jenő: A film szimbolikája I-IV.
• Varga Zoltán: A király koronája Király Jenő: A film szimbolikája I-IV.

             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Zero Dark Thirty

Varró Attila

Zero Dark Thirty – amerikai, 2012. Rendezte: Kathryn Bigelow. Írta: Mark Boal. Kép: Greig Fraser. Zene: Alexandre Desplat. Szereplők: Jessica Chastain (Maya), Jason Clarke (Dan), Mark Strong (George), Jennifer Ehle (Jessica), Joel Edgerton (Patrick). Gyártó: Annapurna Pictures. Forgalmazó: Fórum Hungary. Feliratos. 157 perc.

A korábban sokféle férfizsánerben látványosan bizonyító Kathryn Bigelow az ezredforduló óta leszűkítette vadászterületét a valós eseményekre épülő háborús történetekre, amelyekben azonban a hangsúly rendre a modern hadviselés passzív közreműködőire helyeződik, legyen szó meghibásodott szovjet atomtengeralattjáró szenvedő legénységéről vagy állandó terrorban élő bombaszakértőkről Irakban. A trilógia záródarabját jelentő idei alkotás folytatja, de két ponton személyesebbre veszi az eddigi hagyományt: az Oszama bin Laden nyomát eltökélten kutató ügynökhős egyfelől markáns férfivilágban teljesítménykényszertől hajtott, kockázatkerülést megvető Überfrau alakjában jelenik meg, másfelől a defenzív, kiszolgáltatott háttér-harcos a fináléra macho szuperkatonák mozgatójává válik („Megölöm Oszamát!”) – mintha csak a Zero Dark Thirty a hajdani hitves gender-alapú válasza lenne Cameron Avatárjára.

Hiába azonban a látványos női hős, a szerző Bigelowból nem sok maradt a Bombák földjén nagy dobásának precíz megismétlésére szánt friss opuszban: a régi szenvedélyes fétisek helyét immár teljességgel átvette a hibátlan professzionalitás, mind filmkészítői, mind tényfeltárói minőségben. A Zero Dark Thirty rezzenéstelen tekintetű tárgyilagossággal és olajozott szakmai teljesítménnyel (látvány, dramaturgia terén egyaránt) zakatol végig a CIA-csoport elszánt hajszájának állomásain 9/11-től a Camp Chapman-i merényleten át egészen az Oszama-kivégzésig, egyetlen pillanatra sem foglal állást, csupán kőkeményen ábrázol, lehetőleg a leghatékonyabb szögből – tökéletes Rorschach-tesztet kínálva republikánusnak és feministának, liberálisnak és fundamentalistának. Sajnálatos módon a rendezőnő immár saját főhősére is kiterjeszti távolságtartását: még az akció-junky James őrmestert is több empátiával kezelte (nem beszélve a Holtpont vagy a Halál napja férfialakjairól), mint most egyívású nőtársát – Bigelow imádott földistennőit (mint Mae az Alkonytájtból, Megan a Kék acélból vagy Mace a Halál napjából) már csak a Maya név idézi, maga az alak semmit sem őriz elődei tápláló, óvó anyai oldalából, miközben amazon-énjükről vicsorgó elszántsággal ad tanúbizonyságot bármilyen férfi-ellenféllel szemben. Talán erről is szólnak a záróképek rejtélyes könnycseppjei: ahogy a megfáradt Mayát magába zárja a katonai repülő hatalmas, üres hadigépezete, mintha csak Kathryn saját művészsorsát siratná el vele pár másodperc erejéig.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2013/02 54-54. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11255