KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2013/február
FEKETE AMERIKA
• Varga Dénes: Keménykalap és körszakáll Lincoln a moziban
• Sepsi László: Szoboravatás Steven Spielberg: Lincoln
• Csiger Ádám: Véres gyökerek A rabszolga-exploitation
• Nevelős Zoltán: Fekete dinamit Quentin Tarantino: Django elszabadul
KEROUAC
• Varró Attila: Az eltűnt idők nyomában Film/Regény: Úton
FILM / REGÉNY
• Gelencsér Gábor: Ugyanaz hátulról Klasszikusok filmritmusban
• Hubai Gergely: Barikádok dala A nyomorultak-musical
VINTERBERG
• Roboz Gábor: A kaméleon tragédiája Thomas Vinterberg
• Baski Sándor: Csak jót akarnak Thomas Vinterberg: Vadászat
WAKAMATSU
• Vágvölgyi B. András: A törvényen kívüli Koji Wakamatsu 1936-2012
CHYTILOVÁ
• Zalán Vince: A harmadik jelentés Chytilová „százszorszép” filmjei – 1. rész
MAGYAR MŰHELY
• Zalán Vince: Éleslátó igazmondás A magyar dokumentumfilm-kánon
• Kelecsényi László: Éleslátó igazmondás A magyar dokumentumfilm-kánon
TELEVÍZÓ
• Huber Zoltán: Önismereti tréningek Tévéhősök identitásválságban – 1. rész
LATIN-AMERIKA
• Baski Sándor: Melankolikus szólamok Latin-amerikai Filmfesztivál
• Margitházi Beja: A krokodil szelleme Miguel Gomes: Tabu
KRITIKA
• Varga Zoltán: Minden sikeres férfi mögött… Sacha Gervasi: Hitchcock
MOZI
• Varró Attila: Zero Dark Thirty
• Huber Zoltán: A király látogatása
• Forgács Nóra Kinga: A lehetetlen
• Lovas Anna: Bérelj cicát!
• Roboz Gábor: Gyilkos Joe
• Sepsi László: Jack Reacher
• Alföldi Nóra: 40 és annyi
• Zalán Márk: Pasiból lett férfi
• Szabó Noémi: Violeta: köszönet az életnek
• Baski Sándor: 360
• Kovács Kata: Most jó
• Tüske Zsuzsanna: Napos oldal
DVD
• Varga Zoltán: Macskássy Gyula animációi
• Pápai Zsolt: Trükkös halál
• Sepsi László: A vizsga
• Pápai Zsolt: Szökevényvonat
• Vincze Árpád: Pixar rövidfilmek 2.
• Géczi Zoltán: Átjáró
MAGYAR MŰHELY
• Pápai Zsolt: A király koronája Király Jenő: A film szimbolikája I-IV.
• Varga Zoltán: A király koronája Király Jenő: A film szimbolikája I-IV.

             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

A lehetetlen

Forgács Nóra Kinga

Lo imposible – spanyol, 2012. Rendezte: Juan Antonio Bayona. Írta: Sergia G. Sánchez. Kép: Oscar Faura. Zene: Fernando Velázquez. Szereplők: Naomi Watts (Maria). Ewan McGregor (Henry), Tom Holland (Lucas), Marta Etura (Simone). Gyártó: Apaches Entertainment / Telecino Cinema. Forgalmazó: ProVideo. Feliratos. 114 perc.

A lehetetlen forgatókönyve a 2004-es thaiföldi, karácsonyi cunami áldozatává vált spanyol Belón-család, pontosabban az anya, María Belón visszaemlékezésein alapul. A történetet a katalán Juan Antonio Bayona (Árvaház) vitte filmre, spanyol stábbal a háta mögött, annyi megkötéssel, hogy Belónékat a szkriptben a Bennett famíliára fazonírozták: a skót Ewan McGregor és az angliai születésű ausztrál Naomi Watts nyerte meg a szülők szerepét. Az alapanyag átment tehát azon az álomgyári mechanizmuson, amely során a fehér bőrű sztár általánosítja, ezáltal hitelesíti a történetet (mint Az Argo-akció esetében a Tony Mendezt megszemélyesítő Ben Affleck). Nem is a „kifehérítés” a kérdés. Bayonának és forgatókönyvírójának, Sergio G. Sáncheznek atommérleghez hasonlatos érzékenységgel kellett volna egyensúlyozniuk a katasztrófafilm és a melodráma hatásorientált eszközei, és a tényfeldolgozó dráma árnyalt fogalmazásmódja között. Netán meg kellett volna hozniuk egyértelmű döntésüket az egyik vagy a másik oldal javára.

Ez azonban nem történt meg, így hiába rejtőzik a film mélyén néhány erős kérdésfelvetés. Hogyan ér a természeti katasztrófa egy tradicionális civilizációt és egy időlegesen szerveződő turista kolóniát? Hogyan válik a káoszban a mások iránt érzett felelősség és a véletlenszerűség a sorsfordító fordulatok legfőbb indukátorává? Mit is jelent, hogy az özönvizet túlélő, neveikkel (Maria, Simon, Lucas...) a hit kérdéskörét előhívó családnak, Bennettéknek a svájci biztosító repülőgépe jelenti a deus ex machinát? Mindezen maximum a néző gondolkodhat el hazafelé menet, ami azonban tönkreteszi az adrenalinban dús zsánerhatást is. A lehetetlen valahogy elvéti a lehetséges célokat. A szélsőséges körülmények között játszódó emberi dráma újszerű tanulságokat ígérő, élményalapú rajza, vagy akár egy realista katasztrófafilm helyett marad a kliséözön és a hatásvadászat, egy hittel és kétellyel, oda- és feladással mérkőző, érzelgős-patetikus melodráma – csak éppen igaz történetként eladva.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2013/02 55-55. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11335