KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
   2010/szeptember
FRANKENSTEIN VISSZATÉR
• Sepsi László: A legenda húsa Mary Shelley Frankensteinje
• Varró Attila: A tökéletlen trükk James Whale rémfilmjei
• Barkóczi Janka: A Frankenstein-együttható Beszélgetés Mundruczó Kornéllal
• Barkóczi Janka: A Frankenstein-együttható Beszélgetés Mundruczó Kornéllal
• Báron György: Szörnyek évadja Szelíd teremtés – A Frankenstein-terv
NOLAN&NATALI
• Géczi Zoltán: A könyörtelenség színháza Új raj: Vincenzo Natali
• Schreiber András: Felhő a feje fölött Christopher Nolan
MAGYAR MŰHELY
• Deme Tamás: A szelíd lázadók Dárday István és Szalai Györgyi
• Dárday István: Hogyan kezdett új életet Préri János?
• Szalai Györgyi: Hogyan kezdett új életet Préri János?
KORDA ZOLTÁN
• Takács Ferenc: Az örök második Korda Zoltán
• Kriston László: A szerencse fiai? Beszélgetés David Kordával
FILMISKOLA: A MOZGÓKÉP
• Gelencsér Gábor: Kompozíciók sodrás(á)ban Az el-rendezés művészete
• Varró Attila: A négy mesterlövész Filmkép a tévében
• Margitházi Beja: Térzavarból képerő Fahrt és zoom
FRANCIA KÉPREGÉNYFILM
• Bayer Antal: Édes Adél Luc Besson: Adèle és a múmiák rejtélye
• Nagy Krisztián: A Goscinny-örökség Új francia képregényfilmek
• Barkóczi Janka: Iráni hímzések Marjane Satrapi: Asszonybeszéd
FESZTIVÁL
• Varga Balázs: Tarts Keletnek! Wiesbaden
KÖNYV
• Baski Sándor: Könnyed horrortánc Stephen King: Danse Macabre
SPORTMOZI
• Ardai Zoltán: Padlón mindannyian A bokszmúlt képei
KRITIKA
• Gorácz Anikó: Szelíd motorok Groó Diana: Vespa
• Kolozsi László: Üdvözlégy Baarìa
MOZI
• Schreiber András: Mamut
• Barkóczi Janka: Örökifjak
• Varga Zoltán: Mary and Max
• Forgács Nóra Kinga: Kövéren szép az élet
• Schubert Gusztáv: Turné
• Gyenge Zsolt: Mese a szerelemről
• Varró Attila: Babylon AD
• Sepsi László: Varázslótanonc
• Baski Sándor: Salt ügynök
• Parádi Orsolya: Bogyó és Babóca
DVD
• Pápai Zsolt: Újraszámlálás
• Varga Zoltán: Földrengések zongorahangolója
• Sepsi László: Dante: Pokol
• Alföldi Nóra: Lódító hódító

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Salt ügynök

Baski Sándor

Salt­ – amerikai, 2010. Rendezte: Phillip Noyce. Írta: Kurt Wimmer. Kép: Robert Elswit. Zene: James Newton Howard. Szereplők: Angelina Jolie (Evelyn Salt), Liev Schreiber (Winter), Chiwetel Ejiofor (Peabody), Yara Shahidi (Cleo). Gyártó: Columbia Pictures. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 100 perc.

 

Elmúltak már azok az idők, amikor az amerikai akciófilmek főgonoszai oroszul beszéltek egymás között, a világuralmi terveket az utóbbi tíz évben rosszarcú arabok, vagy – a politikailag korrektebb dolgozatokban – gátlástalan pénzemberek szövik. Így aztán a Kurt Wimmer forgatókönyvéből készülő Salt, amelyben egy CIA-ügynököt azzal vádolnak meg, hogy orosz kém, meglehetősen avíttas, ötletszegény projektnek tűnt. A valóság azonban előzékenyen a fikció segítségére sietett, idén nyáron ugyanis egy Amerikában működő orosz kémhálózatot lepleztek a hatóságok, és ezzel csapásra aktuálissá vált Phillip Noyce filmje. A nagyközönség számára is kiderült, hogy a társadalomba betagozódott, a gazdasági és politikai elit közelébe férkőző „alvó ügynök”-figurája nem csak a hidegháborús propagandafilmekben létezik. A címszereplő Salt ügynök, aki a forgatókönyv első változatában még férfi volt, és Tom Cruise alakította volna, természetesen csak annyira realista figura, mint Jason Bourne, a hatóságok előli menekülése pedig szintúgy bővelkedik abszurd fordulatokban. Paul Greengrass filmjében mindezen hiányosságokat a kreatívan fényképezett akciójelenetek palástolták, illetőleg a jótékony dramaturgiai homály, azaz a főhős tisztázatlan identitása.

Ugyanezek a trükkök működtetik a Salt ügynököt is. Kurt Wimmer szkriptjének legnagyobb erénye, hogy képes a nézőt szinte a teljes játékidő alatt bizonytalanságban tartani a főszereplő valódi énjét és szándékait illetően. Az üldözési jelenetek ugyan az összes fizikai törvényt megcáfolják, Angelina Jolie azonban, alkatának és korábbi alakításainak hála (Lara Croft, Mr. és Mrs. Smith, Wanted), eljutott oda, hogy bármilyen körülmények között hiteles tud maradni a női akcióhős korábban kevésbé létező szerepkörében. A film nyitott befejezése arra utal, hogy a producerek hosszú távon is számítanának rá, mint Bourne méltó női megfelelőjére – a hibátlan popcorn-élményhez már csak egy Greengrass kaliberű rendező hiányzik.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2010/09 58-58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10392