KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

            
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
   2010/július
MAGYAR MŰHELY
• Tóth Péter Pál: A képmutatás kora Dokumentumfilm és kreativitás
DROGFILMEK
• Géczi Zoltán: Fehér por Kokainkrónikák 1912–2010
MAGYAR MŰHELY
• Muhi Klára: Háztájiból nagyüzem Beszélgetés Grunwalsky Ferenccel
• Zalán Vince: A játékból születhetnek jó filmek Beszélgetés Szoboszlay Péterrel
• Muhi Klára: Értő bámészkodás Aniráma
MAGYAR FILM
• Mátyás Péter: Hírös képek Dizseri Eszter: A kecskeméti rajzfilmstúdió
OROSZ SCI-FI
• Wostry Ferenc: Moszkva nem hisz a könnyeknek Timur Bekmambetov fantasztikus filmjei
• Pintér Judit Nóra: Nosztalgia és trauma Tarkovszkij Solarisa
• Roboz Gábor: Na’vik mindenütt Az Avatar mintái
KALANDOK DIGITÁLIÁBAN
• Beregi Tamás: Konzolhuszárok A videojáték és a film
• Csordás Attila: Végtelen történetek Trailer és pixel
DROGFILMEK
• Jankovics Márton: A megvilágosodás rabszolgái Drogfilmek
KALANDOK DIGITÁLIÁBAN
• Sepsi László: Digitális öröklét A kortárs fantasy és a CGI
SPORTMOZI
• Schreiber András: Virtuális testmozgás Sport a számítógépen
• Baski Sándor: Fociláz Futball és film II.
TELEVÍZÓ
• Kemenes Tamás: A dobozember Tévé a köztereken
FESZTIVÁL
• Baski Sándor: Amikor a vörös farok csóválja Udine
KRITIKA
• Bori Erzsébet: Amerikások Hunky Blues
FILM / REGÉNY
• Roboz Gábor: Foglalkozása: elbeszélő Robert Harris: A szellemíró
MOZI
• Vajda Judit: Szarul állnak a dolgok
• Klág Dávid: I Love You Philip Morris
• Kolozsi László: Semmit magamról
• Zalán Márk: Egy másik ember
• Forgács Nóra Kinga: Mediterrán finomságok
• Pápai Zsolt: Mártírok
• Tüske Zsuzsanna: Újrakezdők
• Alföldi Nóra: Szex és New York 2
• Varró Attila: Marmaduke
• Baski Sándor: Shrek 3D
• Roboz Gábor: Toy Story 3
• Sepsi László: Drágán add a rétedet
DVD
• Alföldi Nóra: A szív bajnokai
• Teszár Dávid: Szentjánosbogarak sírja
• Pápai Zsolt: Délutáni szerelem
• Nevelős Zoltán: Invictus – A legyőzhetetlen
DROGFILMEK
• Varró Attila: Filmkémia LSD és drugsploitation

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Drágán add a rétedet

Sepsi László

 

Furry Vengeance – amerikai, 2010. Rendezte: Roger Kumble. Írta: Michael Carnes, Josh Gilbert. Kép: Peter Lyons Collister. Zene: Ed Shearmur. Szereplők: Brendan Fraser (Dan Sanders), Ken Jeong (Neal), Brooke Shields (Tammy), Rob Riggle (Riggs). Gyártó: Summit / Participant Media. Forgalmazó: Palace Pictures. Szinkronizált. 92 perc.

 

A kilencvenes évek legvégén a számos erényt felmutató Kegyetlen játékokkal indult Roger Kumble néhány közepes romkom elkészítése után az elmúlt évtizedben sikeresen betagozódott a megbízható fércműveket gyártó családi vígjáték-iparosok sorába. A Drágán add réted főszerepében komédiázó Brendan Fraser továbbra is Rutger Hauer módjára cikázik ide-oda a vállalható drámai szerepek (Darkly Noon, A csendes amerikai) és a megélhetési haknik között: jelen filmjük pedig a Tan-túra és a Talpig majom tükrében is mindkét alkotói pálya eddigi legmegrázóbb mélypontja.

A magyar címmel ellentétben rét helyett egy jókora oregoni erdőt védő vadállatok a legkülönfélébb módokon büntetik ellenfelüket, és elsősorban a felcserélhető sorrendben érkező, nagymértékben önismétlő gegeknek, a mosómedvék, bűzös borzok és grizzlyk vegyes technikát (idomított állatokat és animációt egyaránt) alkalmazó megjelenítésének, illetve az állatok képbuborékokon keresztüli kommunikációjának köszönhetően a Drágán add réted legjobb pillanataiban szinte már kísérleti filmként vagy műfaji dekonstrukcióként is értelmezhető. Az Anyámon a tanárom forgatókönyv-írói a kilencvenes évek hasonszőrű filmjeinek alaptanulságait (többek közt a környezetvédelem és a család fontosságának hangsúlyozása) csempészték az álomdramaturgiát és börleszk-elemeket egyaránt tartalmazó munkájuk forgácsai közé, így a Drágán add réted egyetlen valóban őszinte motívuma, hogy Brendan Fraser figurája bevallottan mindent gaztettét csak a pénz és nála is romlottabb főnöke miatt követi el. Kumble filmjének legfőbb paradoxona mégsem művészi igénytelenségében, hanem a hetvenes évek ökohorrorjai és az említett családi komédiák által felmutatott ellentmondásban rejlik, miszerint az alkotók megint sokmillió dollárnyi energiát öltek fércművükbe, ahelyett, hogy fákat ültettek volna.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2010/07 59-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10273