KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
   1998/június
KRÓNIKA
• Mispál Attila: Függetlenek fesztiválja

• Schubert Gusztáv: Képtelenek Szegénymozi
• Mihancsik Zsófia: A retusált botrány Beszélgetés a szegénységről
• N. N.: Munkanélküliek, szegények, hajléktalanok Nyomordokumentumok
• Tamás Amaryllis: Egészen más világ Beszélgetés Elbert Mártával
• Hirsch Tibor: A szegények pokla Sátántangó és multimédia
• Pintér Judit: A példa képei Pályatársak Szõts Istvánról
• Szabó István: A példa képei Pályatársak Szõts Istvánról
• Pintér Judit: Vér nem mossa le a vért! Szõts és a történelem
• Fazekas Eszter: Vér nem mossa le a vért! Szõts és a történelem
• Forgách András: A butaság bűvölete Boogie Nights
• Beregi Tamás: Virtuális Gyönyörök Kertje Kompjúterszex
• Molnár Dániel: Minden szörfös „azt” akarja Pornográfia az Interneten
• Bikácsy Gergely: Radosch felügyelő lábfürdője Bécsi vér
• Bori Erzsébet: A szomszéd szerencséje A harmadik ember
• Kövesdy Gábor: A filmpusztulás képei Beszélgetés Dominique Painival
• Muhi Klára: Lumière, Méliès, még háromszáz évig Beszélgetés Michel Contourral
KÖNYV
• Gelencsér Gábor: A turul árnyéka Sándor Tibor: Őrségváltás után
• Kömlődi Ferenc: Net-diskurzusok Buldózer
FILMZENE
• Fáy Miklós: Az akusztikus félelem Herrmann és Hitchcock
KRITIKA
• Csejdy András: Szívzűr Az élet sója
• Ardai Zoltán: Dögrovó Hárman hozzák a halált
LÁTTUK MÉG
• Bori Erzsébet: Latin vér
• Bori Erzsébet: Őrült város
• Halász Tamás: Veszettek
• Turcsányi Sándor: Sikoly
• Kis Anna: Gyilkos donor
• Turcsányi Sándor: Egyéjszakás kaland
• Hungler Tímea: Tűzvihar
• Mátyás Péter: Gyilkosok gyilkosa
• Hideg János: Blues Brothers 2000
• Tamás Amaryllis: Törökfürdő
• Békés Pál: Az ember, aki túl keveset tudott

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Mandela: Hosszú út a szabadságig

Pápai Zsolt

Mandela – Long Walk of Freedom – brit–dél-afrikai, 2013. Rendezte: Justin Chadwick. Szereplők: Idris Elba, Naomie Harris, Tony Kgoroge. Forgalmazó: Sony Pictures Home Entertainment. 142 perc.

Nelson Mandela karaktere Hollywoodban (Clint Eastwood: A legyőzhetetlen) és az európai játékfilmben is feltűnt már több ízben (Mandela, 1987, Endgame, 2009, The Color of Freedom, 2007), de ezek a művek inkább az élete egy-egy epizódját mutatták be, a teljes pályát feldolgozó veretes biopic 2013-ban készült el. A Mandela önéletírásán alapuló brit mű alkotói igyekeztek biztosra menni, eredeti dél-afrikai helyszíneken forgattak, népes szereplőgárdával, patikamérlegen kidekázott hollywoodi dramaturgiát és melodramatikus jelenetek sorát alkalmazva. A film a gyermekkorától élete zárófejezetéig – pontosabban elnöki ciklusának kezdetéig – tekinti át valóban heroikus tetteket végrehajtó hőse útját, és könnyfacsaró, horrorisztikus vagy éppen felemelő epizódok sorában pásztázza át a XX. század második felének egyik leginkább közismert és elsősorban a nyugati hírcsatornák által széltében-hosszában reklámozott szenvedéstörténetét, amit a mozgókép eszközeivel hasonlóképpen próbál exploitálni, mint ahogy a médiamunkások a maguk apparátusával tették annak idején. De éppen azért, mert semmit sem kockáztat, nem is nyújt maradandót a film, hiába kiválóak a színészei, makulátlan a technikai kivitelezése. A Hosszú út a szabadságig csupán annyiban különbözik a társdarabjaitól, azaz a műfajnak a polgárjogi küzdelmekre vagy nemzeti felszabadítási mozgalmakra egy nagy formátumú történelmi személyiség sorsán keresztül fókuszáló klasszikusaitól (Gandhi, Lincoln), hogy csipetnyit bombasztikusabb és hatásában sterilebb náluk. A legnagyobb gondja azonban, hogy a lényegbe csupán bele-belekap, a feketék és fehérek együttélésével kapcsolatos problémákat éppen csak karcolja.

Extrák: a rendező audiokommentárja, werkfilm és a mű megszületéséről szóló további kisfilmek, kimaradt jelenetek.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/08 63-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11743