|
Év
1996/december
|
KRÓNIKA
N. N.: Eduard Zahariev halálára
Czabán György: A „kisköltségvetésű” filmről
Pálos György: A „kisköltségvetésű” filmről
MILLECENTENÁRIUM
Schubert Gusztáv: Magyarország Rt. Az ünnep zűrzavara
Csejdy András: Etűdök gépre, zongorára Magyarok Cselekedetei
Lengyel László: Temetés és vásár A tömeg nyelve
Nyírő András: Virtuális nemzeti
Schubert Gusztáv: Katartikus múlt Beszélgetés Koltay Gáborral
Ludassy Mária: Franciahon, az egyház legidősebb leánya
Jancsó Miklós: Uccu, megérett a meggy Történelmi, ismeretterjesztő
MIKE LEIGH
Báron György: Családi fénykép Titkok és hazugságok
ÚJ UNDOKOK
Nevelős Zoltán: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Speier Dávid: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Déri Zsolt: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Vízer Balázs: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Déri Zsolt: Beszélgetés Gillies Mackinnonnal
SOROZATGYILKOSOK
Földényi F. László: Gyilkos rokonszenv H – a hannoveri gyilkos
Kömlődi Ferenc: Pokoljárás Hetedik
Ádám Péter: Hitchcock az Interneten
Bihari Ágnes: Bűn az élet Beszélgetés Szomjas Györggyel
NŐ-IDOLOK
Balogh Gyöngyi: Változatok Hamupipőkére Próza és glamúr
Király Jenő: Változatok Hamupipőkére Próza és glamúr
Ádám Péter: [Brigitte Bardot memorája]
TELEVÍZÓ
Bóna László: Emberek alkonya – istenek hajnala Paranormál filmek
CD-ROM
Politzer Péter: Eltévedve egy mozgó-képtárban
KRITIKA
Bori Erzsébet: Szoknyaszerepben A kenyereslány balladája
Reményi József Tamás: Műhiba A rossz orvos
Bikácsy Gergely: Bugyivalóság és sliccbódulat Az én pasim
LÁTTUK MÉG
Bori Erzsébet: Párizsi randevúk
Báron György: Jack
Vidovszky György: A Notre Dame-i toronyőr
Tamás Amaryllis: Sárkányszív
Bori Erzsébet: Francia csók
|
|
|
|
|
|
|
DVDAlsógatyás kapitány: Az első nagyon nagy filmVarga Zoltán
Captain Underpants: The
First Epic Movie – amerikai–kanadai–francia–brit–indiai, 2017. Rendezte: David
Soren. Szereplők: rajzfilmfigurák. Forgalmazó: GHE. 89 perc.
Huszonhárom éve a
tengerentúli rajzfilmsorozatok emlékezetes pillanata volt, amikor az egész
kertváros annak szenzációjától visszhangzott, hogy Dexter – a szülői ház alatt
titokban gigantikus laboratóriumot működtető minizseni – alsógatyában rohangál
az udvaron, miután agya a túlterheltség miatt átmenetileg fölmondta a szolgálatot.
Röviddel ezután, 1997-ben jelent meg Dav Pilkey azóta tucatnyi kötetet számláló
gyerekkönyv-sorozatának első darabja, a magyarul is olvasható Alsógatyás kapitány kalandjai, amely – a
friss animációs adaptáció alapján kétségkívül – fölfogható a Dexter laboratóriuma dévajságának és a
szuperhősöket parodizáló ötleteinek egyenes ági leszármazottjaként. Az
általános iskola alsó tagozatosait célzó könyvszéria ugyan vitákat is kiváltott
nem éppen kifinomult humora okán, továbbá mert egyes olvasatok szerint arra
bátorítja a csintalanabb csemetéket, hogy szembeszegüljenek a felnőttekkel – ez
azonban nem vette elejét annak, hogy az infantilis regressziót megtestesítő
címszereplőt mozgóképen is viszontláthassuk. Alsógatya kapitányt a DreamWorks
Animation vette gondozásba: a hipnózis hatására magát szuperhősnek képzelő
iskolaigazgató története a stúdió olyan korábbi alkotásaihoz kapcsolódik, mint
az ugyancsak gyerekkönyvből készült Bébi
úr vagy a szintén a szuperhős-mítoszt karikírozó Megaagy. Ám a nyilvánvaló előzmények ellenére az Alsógatyás kapitány: Az első nagyon nagy
film, a stúdió eddigi legkisebb költségvetéssel készült animációja,
valamennyi DreamWorks-produkciótól eloldódik, s ez részben az eredeti könyv
illusztrációit és a televíziós animációt idéző
figurastilizációnak tulajdonítható: hollywoodi CGI-animációban aligha
láthattunk még ennyire rajzfilmszerű, tojásfejű és gombszemű karaktereket
rohangálni és ugrabugrálni. Az Alsógatyás
kapitány másik különlegessége, hogy a stúdió animációitól előzőleg sem
idegen önreflexivitást a végletekig fokozza, s ennek jegyében hol az animációs
formák váltakoznak (hagyományos rajzanimációt és papírkivágásos képsorokat
éppúgy láthatunk, mint zoknibábokkal eljátszott jelenetet), hol gyerekfirkákból
álló képregényes látványalkotásra redukálódik a vizuális világ. Ezek a
sziporkák ellensúlyozzák – nem is sikertelenül – a kötődést a „toaletthumor”
kétes értékű eszközeihez.
Extrák: Animált képregény,
kisfilmek a főbb karakterekkel, kimaradt jelenetek, galéria, mozielőzetes,
kisfilm a DreamWorks animációiról.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|